Pak aan, robot.
De naam Rolls-Royce is al sinds mensenheugenis een synoniem voor opulente luxe. Er is echter één aspect dat tegenwoordig veel geassocieerd wordt met premium auto’s waarin het merk niet meegaat in de vaart der volkeren, namelijk autonoom rijden. Als liefhebber van autorijden is het makkelijk dit over het hoofd te zien. ‘Wij’ hebben het helemaal niet zo op deze moderne tech en zullen er dus ook niet per se naar zoeken in ronkende persberichten over nieuwe auto’s. Liever kijken we naar de specificaties van de motor, het design en de andere technische snufjes.
Oplettende lezers zullen bij de introductie van de splinternieuwe Cullinan echter wel opgemerkt hebben dat het woordje ‘autonoom’ niet voortkomt in de tekst. Dit is deze keer niet te wijten aan een ernstige omissie van het AB-schrijvers gilde, maar aan het simpele feit dat Rolls-Royce autonome tech in zijn huidige vorm gestolen kan worden.
Dat lijkt in eerste instantie raar in een wereld waarin Tesla, Mercedes, BMW, Audi en tegenwoordig zelfs enkele huis-tuin-en-keuken merken hoog van de toren blazen over hun (semi-)autonome skills. Als Rolls-Royce nou een merk was dat draaide om zelf sturen, zoals Ferrari, dan zou het nog logisch zijn. Doch het Britse luxemerk is niet bepaald het eerste waar je aan denkt bij de dagdroom om een bochtig bergweggetje te verslinden.
En toch is de reden dat Rolls de techniek voorlopig links laat liggen eigenlijk heel logisch. Rolls-eigenaren hebben immers doorgaans de beschikking over een chauffeur van vlees en bloed, aldus CEO Torsten Müller-Ötvös. Er is dus helemaal geen reden om een chauffeur van blik in de auto’s te implementeren, zeker niet zolang deze maar half capabel is, aldus de topman. Rolls-klanten zouden daar namelijk geen geduld voor hebben:
We are truly interested in autonomous driving, but at a stage where it is truly effortless. It doesn’t make sense as some in-between solution. Our customers would not have patience for that.
Omdat het traditiemerk deel uitmaakt van de BMW Group, hoeft het ook niet te ‘experimenteren’ met een product dat nog niet af is. Verwacht autonome Rolls-Royces dus pas als BMW de techniek helemaal fijngeslepen heeft en je écht in je auto kan plaatsnemen, zonder de noodzaak voor een menselijke chauffeur achter ‘het stuur’. Gewoon zoals het heurt, eigenlijk.
As you know, we are part of BMW Group, and BMW is investing big money into autonomy. For that reason, we are able to take that technology whenever it is ripe for our customers.
TimoBac zegt
Bijzondere verklaring. Je kan die semi-autonome zooi toch ook uitzetten? Ik geloof niet dat iedere RR bestuurder altijd een chauffeur tot z’n beschikking heeft. Als hij/zij een keer zelf naar St. Tropez gaat sturen is lane keeping assist etc. wel handig. En zo niet, dan zet je het uit.
bischero zegt
@timobac: kopers van een Rolls sturen echt niet in het ding naar St. Tropez .. daar zal een mooie dakloze klaar staan op de Airport wanneer ze aankomen.
Het gemiddelde kilometrage van een Rolls zal behoorlijk meevallen. Wat B weg en stadskilometers vermoed ik.
Ik snap het wel, kopers van een Rolls willen het allerbeste ADAS systeem dat foutloos werkt, net als hun automobiel zelf. En eerlijk: de huidige ADAS systemen zijn verre van foutloos. Mijn ACC vervang ik 75% van de tijd liever door een traditionele CC variant en LDW heeft mij ook nog niet kunnen overtuigen. AEB daarentegen mag er zeer zeker 5% naast zitten ..
Edge zegt
@bischero: Memphis Depay werd in zijn Manchester-tijd wel eens in Amsterdam en Eindhoven met zijn Wraith gespot. Dat is geen Nederland-Saint Tropez, maar toch een flinke rit die wellicht net even wat comfortabeler zou zijn met wat semi-autonome functies.
berlinetta zegt
@Edge: Maar Depay is ook geen traditionele RR-koper.
eferrari zegt
@berlinetta: anno 2018 richt RR zich maar al te graag op goedbetaalde voetballers
bischero zegt
@Edge: linksgestuurd was/is dat ding. Zou het kunnen dat die hier in de 040 in een garage stond maar op UK kentekens ivm belasting?
Maar je hebt een punt, alleen ben ik echt van mening dat het merk en het gros van haar berijders geen nét niet systemen wil/accepteert.
Orichy zegt
@edge: Semi-autonome meuk is helemaal geen toevoeging op automobielen, als een Rolls Royce. Autonome meuk is handig, als je dagelijks je werkverkeer rijdt, of in je gewone auto op vakantie gaat binnen Europa. Voor mensen met een Rolls Royce is het rijden met, of vervoerd worden met een Rolls Royce goed genoeg. Hoe meer erop zit, hoe vaker de kans dat het kapot gaat, of niet goed werkt, dat geeft irritatie en dat is waar een Rolls Royce eigenaar niet op zit te wachten. Omdat hij niet op tegenwerking en tegenspraak zit te wachten, alles moet zo vlekkeloos mogelijk verlopen, net als bij hun Rolls Royce.
En daar ben ik het mee eens, voor gewone auto’s is het handig en misschien onmisbaar; cruise controle, lane warning systems en dat soort systemen. Maar als ik een nieuwe Rolls Royce zou kunnen betalen en rijden, zou ik het ook niet willen hebben, het is een hele ander niveau van autorijden, het is meer next level vervoer, terwijl eigenlijk iedereen ermee overweg zou kunnen, dat vind ik geruststellend en droomwaardig.
theblazerunner zegt
@Orichy: tl;dr
bischero zegt
@timobac: en hoe zet jij je ACC en LDW systemen precies uit?
potver7 zegt
@timobac: lane keeping assist etc zijn rijdershulpjes, en staan ver verwijderd van (volledig) autonoom rijden. Iets als een peuter op z’n loopfietsje die denkt in de sprint bergop Tom Dumoulin te kunnen verslaan…
volvo-s60-adept zegt
Heerlijke arrogantie, en zo fijnzinnig geformuleerd dat niemand ’t als arrogant ervaart. Ik hou ervan.
crashingduke zegt
@volvo-s60-adept: Welkom in de wereld die Rolls Royce heet.
jipino zegt
Die semi-autonome dingen waarbij je telkens om de zoveel tijd het stuur moet aanraken en moet hopen dat ie de lijnen goed leest, lijkt mij eigenlijk minder ontspannend dan gewoon zelf sturen.
pomoek zegt
Hm. Een beetje een argument uit de oude doos. Van toen de chauffeurs nog in weer en wind in de buiten dienden te zitten.
https://dealeraccelerate-all.s3.amazonaws.com/charles/images/9/6/8/968/1972_4471a780b8_low_res.jpg
Persoonlijk zou ik het wel fijn vinden als mijn chauffeur zou worden ondersteund met driving assistants.
potver7 zegt
@pomoek: rijdershulpjes zijn dan ook gewoon leverbaar in de Cullinan (zijn blijkbaar volwassen genoeg), maar dat heeft nog niet zoveel te maken met autonomie natuurlijk.
jorden zegt
Kom op zeg! Laat James gewoon lekker werken voor z’n poen! ttsssssss Autonoom rijden is voor m’n slikketaresse zodat ze d’r lippenstift in de file kan bijwerken.
theblazerunner zegt
@jorden: slikketaresse hahaha
lekkaah zegt
Gewoon de plebs die hype laten uittesten, dat hele “autonoom” rijden is toch 1 grote farce. Gaat nooit gebeuren tenzij je auto’s op rails gaat plaatsen, maar daar heb je de trein al voor. Hulpmiddelen werken ook alleen maar averechts, want mensen gaan aandacht kwijtraken door te vertrouwen op elektronica. Veel te veel (potentiele) bijzondere prikkels die in het verkeer kunnen voorkomen, daar kan geen algoritme tegenop.
eklasse zegt
De 103EX was geen succes begrijp ik..
cvoo zegt
De Rolls Royce klant die niet zelf wil sturen heeft toch een professionele chauffeur in dienst…
jipino zegt
@cvoo: Dat staat dus al in de tekst…
thefmanl zegt
Het boeit hun waarschijnlijk niks want als ze het wel nodig hebben, gebruiken ze gewoon BMW’s autonoom systeem.