We hangen de oliepeilstok er weer even in. Hoe staat het met Snelladen in 2024. En wat vonden jullie er eigenlijk van?
Snelladen is eigenlijk de beste remedie tegen alle ‘range anxiety’ opmerkingen van EV bezitters en EV haters zonder ervaring. Als jouw elektrische auto de mogelijkheid heeft om serieus snel te laden dan kan het een bron van plezier zijn die snelladers.
Maar vinden jullie dat ook? Dat hebben we natuurlijk wederom bij jullie uitgevraagd in de Snellaadenquete 2024. Hieronder jullie mening.
We zijn natuurlijk ook weer op pad geweest door geheel Nederland om de status van het snellaadnetwerk in 2024 te onderzoeken.
Wat vinden jullie van Snelladen in 2024?
Weet jij wat een kWh kost voordat je begint met snelladen?
Je zou denken dat in het laatste jaar meer mensen bewust bezig zouden zijn met de kosten van snelladen. En dat klopt wel. Vorig jaar had nog 39% geen idee, en dat is duidelijk gezakt naar 35%.
- 35%: nee, geen idee
- 35%: Ongeveer
- 29%: Ja!
Waarom gebruik jij een snellader?
Niet geheel onbelangrijk. Waarom stoppen we eigenlijk bij een snellader om daar gebruik van te maken. Opvallend dat 81% van de respondenten aangeeft dat dit voornamelijk in noodgevallen is. Dit zou wel overeenkomen met onderzoek van de overheid in 2024 waaruit blijkt dat maar ongeveer 8% van het totaal aantal laadsessies bij een snellader wordt gedaan.
- 81% alleen in noodgevallen (als het nodig is om mijn bestemming te halen)
- 12%: ik kan thuis niet goed laden
- 22%: gemak, ik kom er toch langs
- 12% omdat mijn werkgever het betaalt
Wat is jouw grootste Snellaad ergernis?
Tijdens onze snellaadtest kwamen we toch een aantal ergernissen tegen, maar wij hadden dan ook een kritische pet op. Niet werkende laadpalen stijgen wel op de ergernissen lijst. Vorig jaar was dit in 23% van de gevallen de grootste ergernis. Nu gestegen naar 35%.
- 6% te duur
- 35% laadpaal die niet werkt
- 18% laden gaat te langzaam
- 5% laadlocatie is vies
- 3% laadlocatie is onveilig
- 22% ik erger me niet bij snelladen
- 11% onduidelijke prijzen
Hoe zoek jij Snelladers?
We gaan steeds meer vertrouwen op de navigatie. Vorig jaar gebruikte 47% van jullie die navi om naar een snellader te navigeren, nu staat dat op 50%. In veel gevallen erg logisch omdat je hiermee ook vaak de accu voor kunt verwarmen.
- 21% algemene navigatieapp op telefoon
- 50% navigatie van mijn auto
- 18% app van snellaadaanbieder
- 4% ik kom altijd bij dezelfde
- 7% ik pak de eerste die ik tegenkom op de snelweg
Welke laadsnelheid vind jij acceptabel voor een snellader?
Wat je van een snellader verwacht is natuurlijk afhankelijk van de elektrische auto die je zelf rijdt en de maximale laadsnelheid van die auto. Maar kan ook afhankelijk zijn van de ritten die je maakt.
Opvallend om te zien dat al veel van jullie minimaal 150kW willen zien als laadsnelheid. We zullen zien hoe zich dat ontwikkelt de komende jaren met elektrische platformen die steeds sneller kunnen laden.
- 48% minimaal 150kW
- 22% minimaal 100kW
- 21% minimaal 200kW
- 5% minimaal 50kW
- 4% geen voorkeur
Welke Snellaadaanbieder is jouw favoriet?
We vroegen jullie ook net als vorig jaar naar een algemeen oordeel over de bekendste snellaadaanbieders in Nederland. Net als vorig jaar en het jaar daarvoor ging jullie voorkeur in 2024 uit naar Fastned. Tesla volgt op kortere afstand net als in 2023, dat is wel opvallend.
Ten opzichte van vorig jaar is Fastned nog iets meer favoriet geworden. In 2023 waren ze favoriet bij 41% van de lezers, nu is dat 43%. Shell maakt een pijnlijke stap terug. Van 8% naar 4%.
- 43% Fastned
- 31% Tesla supercharger
- 15% Ionity
- 4% overig
- 4% Shell recharge
- 1% Allego
- 1% Total energies /Circle-K
Wat kan er volgens ons nog steeds beter
- Het is een goede ontwikkeling dat er bij enkele snellaadstations zichtbaar is wat de prijs is. Maar dit zou bij elke snellader duidelijk moeten zijn
- Prijsverschillen bij gebruik verschillende laadpassen mag van ons direct beëindigd worden
- Overal kunnen betalen met je gewone betaalpas via NFC (Apple Pay) is een nobrainer.
- Maak op de snelwegen laadplekken waar je alleen met een aanhanger/caravan mag laden.
- Te korte laadkabels zijn nog steeds een issue
Lynkesoep zegt
De vraag waarom we de snellader gebruiken geeft duidelijk aan dat dit iets is voor noodgevallen. En maar 8% van alle laadtransacties is bij snelladers.
Zou dat niet een teken moeten zijn dat de Autoblog redactie wat minder negatief moet staan tegenover elektrische auto’s? Alsof het stoer is om in 1x 1000 km weg te knallen in je dieselbleppert. Recent nog dat artikel over met de Porsche naar Milaan. Tenenkrommend. Neem de Tesla app en selecteer de 250kw laders. En geniet van een kopje koffie of eenvoudige lunch tijdens de laadstop. Reizen met de auto was nog nooit zo relaxed als met de elektrische auto.
DeWitteCondor zegt
Wat heeft dit artikel te maken met positief/negatief zijn over EV’s? Het is gewoon de analyse van een enquete. Prima artikel.
Van het Milaan artikel kun je vinden wat je wil. Het is een blog, geen feitenkabinet. Er kleven gewoon wel nadelen aan. Dan kun je je druk maken of die uitvergroot worden, maar de heiligverklaring van de EV aan de andere kant van het spectrum raakt evengoed kant noch wal. Voor een trip richting Milaan had de Porsche EV eigenlijk alleen maar nadelen ten opzichte van een ICE. Dat mag benoemd worden.
eMiz0r zegt
BMW i7 met netto bijna 100 kWh accu en max laden op 210kW.
Onvergelijkbaar met ICE en zou graag terug willen. In de winterkou een ritje Amsterdam vanaf Groningen: 190km met een actieradius van 340km op een volle accu en 140 km/u op de snelweg (in de zomer haal ik de 460km).
Heen en weer haal ik niet, dus ik moet onderweg laden. Dit keer was de accu overigens niet vol vanaf start, maar ik heb 200km moeten bijladen en dat duurde bijna een half uur (!) bij een Tesla “snellader” met 150 kW. Kan geen screenshots plaatsen anders kon ik het laten zien.
Ja je zou 80 kunnen rijden en ja je zou alleen in de zomer op vakantie kunnen en dan netjes om de 3 uur een uitgebreide (niet eenvoudige) lunch van een uur kunnen doen omdat je dat minimaal nodig hebt om tot 80% te kunnen gaan.
Maar nee. EV rijden is voor dagelijks verkeer prima, maar de langere afstanden (ook binnen Nederland, niet iedereen woont in de Randstad), laat staan vakanties zijn met een EV gewoon niet praktisch.
Ohja mijn schoonouders zijn ook genezen. In Spanje amper (snel)laders te vinden en de helft er van is stuk. Ze waren blij dat ze weer thuis waren iig, “nooit weer”. Ik wil ook terug naar benzine of hybride.
Marco zegt
We zijn de afgelopen 3 maanden twee keer met de Tesla in Valencia geweest. Prima te doen, genoeg chargers in Spanje en onderweg te vinden en weinig defecten. Weet niet hoe het met andere aanbieders van chargers daar staat maar voor ons geen enkel probleem. (de Tesla navi zorgt wel dat je goed terecht komt)
Overigens staan veel chargers ook op hele mooie locaties op die route.
waterisnat zegt
Waarom moeten die laadplekken voor EV auto’s met een aanhanger/caravan nu midden op de snelweg?
gezondverstand zegt
Van mij mogen alle laders snelladers worden. In woonwijken met veel leasers kom je er met de 11/22kWh palen vaak niet tussen omdat die vanaf voor het avondeten tot de volgende morgen bezet zijn. Met snelladers met een boete zoals bij superchargers komen ze tenminste nogeens vrij voor andere buurtgenoten.
mashell zegt
Altijd snelladen is niet goed voor de batterij. Als de laadpalen in de wijk steeds bezet zijn,meldt dit bij de gemeente dan komen er als vanzelf nieuwe palen bij.
RutgerK zegt
In een woonwijken je meer aan 6x7kWh-laders dan 2 van 22kWh.
tuutertuuter zegt
Realiseer even dat een gemmiddelde woning met 1-3x25A is aangesloten. Dat is een piekvermogen tot 17,2 kW. Een snellader van 50 of 200 kW staat dus gelijk aan 3 tot 12 woningen.
Voor zulke vermogens zijn de distributiehuizen niet gebouwd, en je zult dus alles moeten vervangen en upgraden, omdat er 5% van de tijd een belasting van 100% wordt vereist. Dat is extreem inefficiënt, duur, en onnodig. Dit zijn allemaal “verborgen” kosten die niet meegenomen worden in de berekening van je kosten per km.
Wanneer ze dit zouden doen, zal iedereen over 5 jaar klagen waarom ineens de stroomprijs verdubbeld is.