De stand van zaken in ‘snellaadland-Nederland’ anno 2023. Wij zochten het voor je uit.
Snellaadtest 2023
Er zijn vaak situaties dat je niet anders kan (of wilt) dan ‘even’ snelladen. En dat kan gewoon in Nederland. Op steeds meer plekken zelfs.
Maar hoe staat het met het snellaadnetwerk in Nederland in 2023? Wij gingen met een tweetal teams op pad om dit in de praktijk te testen. @wouter en @martijngizmo doken in een Audi E-tron GT om hun deel van NL af te struinen en ondergetekende pakte een Toyota BZ4X mee samen met @rubenpriest.
In de video zien jullie onze bevindingen van dagenlang voorzichtig inparkeren bij laadpalen en het trekken aan dikke laadkabels! We waren benieuwd of de winnaar van 2022, Fastned, ingehaald zou zijn door de concurrentie.
Nieuw in 2023, we keken naar laden bij supermarkten
Ronkende persberichten over snelladers bij Albert Heijn, maar ook Jumbo zette de PR machine aan. En kon je bij de Lidl niet sowieso al gratis (langzaam)laden? Het zou dit jaar groot gaan worden. De auto opladen terwijl je boodschappen aan het doen bent.
En wat zou dan helemaal ideaal zijn? Dat je na het doen van je boodschappen daadwerkelijk wat extra power in de accu hebt. En met traditioneel ‘langzaam’ laden sla je natuurlijk in 15-30 minuten geen deuk in een pakje boter. Snelladers hebben we nodig!
Maar we kwamen vooralsnog van een hoofdzakelijk koude kermis thuis. Ten eerste is het vrijwel onmogelijk om via websites of apps van deze supermarkten te vinden waar je dan de auto op zou kunnen laden.
Gevraagd naar het aantal snelladers bleef het in Zaandam stil. AH wilde pas in oktober/november antwoord geven op ons informatieverzoek. Jumbo gaf aan dat er op dit moment bij 5 vestigingen plannen liggen voor een snellader (op ruim 680 winkels niet echt indrukwekkend). Wij bezochten een vestiging in Nieuwegein waar de eerste enorme unit op de stoep stond in een winkelstraat.
Lidl, met 440 winkels in NL ook een grote speler, gaf desgevraagd aan dat 29 vestigingen over 50 kW snelladers beschikken. Helaas waren deze ook zeer moeilijk te selecteren in de ‘filiaalzoeker’. En bij de eerste vestiging in Pijnacker die wij aandeden stond duidelijk geen 50kW lader maar gewoon een standaard openbare charger.
We houden het in de gaten, maar vooralsnog lijkt het erop dat een snellader geen reden hoeft te zijn om van supermarkt te wisselen.
Uitkomsten Snellaadenquete 2023
In grote getalen namen jullie deel aan onze Snellaadenquete. Mede met jullie input hebben we deze voor 2023 iets uitgebreid. Hieronder delen we de belangrijkste uitkomsten met jullie.
Weet jij wat een kWh kost voordat je begint met snelladen?
Je zou denken dat in het laatste jaar meer mensen bewust bezig zouden zijn met de kosten van snelladen. Maar in vergelijking met 2022 zien we dat het percentage dat hier volmondig JA! op kon antwoorden gezakt is van 33% in 2022 naar 27% dit jaar.
- 34%: nee, geen idee
- 39%: Ongeveer
- 27%: Ja!
Waarom gebruik jij een snellader?
Niet geheel onbelangrijk. Waarom stoppen we eigenlijk bij een snellader om daar gebruik van te maken. We zien hier een kleine stijging van 53% in 2022 naar 59% in 2023 van mensen die aangeven dat ze alleen snelladen wanneer het nodig is om de bestemming te halen. Dat betekent dat de animo om te gaan snelladen procentueel onder de EV rijders niet is gegroeid. Maar omdat het aantal EV rijders zelf wel groeit zal het bij sommige snellaadstations toch drukker zijn in 2023!
- 59% alleen in noodgevallen (als het nodig is om mijn bestemming te halen)
- 28%: vanwege de snelheid
- 3%: ik laad alleen bij snelladers
- 6%: gemak, ik kom er toch langs
- 4% omdat mijn werkgever het betaalt
Wat is jouw grootste Snellaad ergernis?
Tijdens onze snellaadtest kwamen we toch een aantal ergernissen tegen, maar wij hadden dan ook een kritische pet op. Wat opvalt (in positieve zin) is dat 31% zich überhaupt niet ergert bij het snelladen. Dat is altijd goed nieuwe natuurlijk. Wat wel opvalt is dat klaarblijkelijk 33% naar eigen zeggen te veel last ondervindt van laadpalen die niet werken. Want dat percentage gaf bij de enquete aan dat dit hun grootste ergernis is bij het snelladen. Ook hier zie je dat prijs een lagere prioriteit heeft dan wellicht verwacht. want slechts 9% noemt de altijd hogere prijs van snelladen als een ergernis.
- 9% te duur
- 33% laadpaal die niet werkt
- 17% laden gaat te langzaam
- 3% laadlocatie is vies
- 2% laadlocatie is onveilig
- 31% ik erger me niet bij snelladen
- 5% dat ik de prijs niet kan zien naast de lader
Hoe zoek jij Snelladers?
Randstedelingen (wij zijn er ook schuldig aan) gaan er gemakshalve nog wel eens vanuit dat je bij elk tankstation inmiddels ook kunt snelladen. Dit is echter niet het geval. Daarom onze vraag: hoe vind jij de locatie van snelladers. In 48% van de gevallen blijkt dit simpelweg de navigatie van de auto te zijn. Gevolgd door apps van snellaadaanbieders met 21%.
- 11% google maps
- 48% navigatie van mijn auto
- 21% app van snellaadaanbieder
- 3% ik kom altijd bij dezelfde
- 10% ik pak de eerste die ik tegenkom op de snelweg
- 1% waze
- 7% abrp
Welke Snellaadaanbieder is jouw favoriet?
We vroegen jullie ook net als vorig jaar naar een algemeen oordeel over de bekendste snellaadaanbieders in Nederland. Net als vorig jaar ging jullie voorkeur in 2023 uit naar Fastned. Tesla volgt op kortere afstand dan in 2022, dat is wel opvallend. We noemen het in de video al een paar maal. Tesla is qua prijs van de grote aanbieders op dit moment de scherpste aanbieding.
Ze bewijzen zichzelf geen dienst door de verschillende tarieven die ze hanteren op verschillende locaties en op verschillende momenten van de dag. Hierdoor blijft het wat onduidelijk wat nu HET tarief is. Terwijl dat tarief eigenlijk altijd het laagste is.
- 42% Fastned
- 31% Tesla supercharger
- 15% ionity
- 8% shell recharge
- 1% McDonalds
- 1% total energies
- 2% overig
Wie is de winnaar?
We zien het terug bij de verschillende laadlocaties dat ze bij Fastned de volledige focus hebben op 1 ding: Snelladen! Er is ontwikkeling in het aantal locaties en je ziet overal snelle laders verschijnen ook op al oudere locaties.
Qua prijs moeten ze wel Tesla voor zich dulden in deze test, maar
Met veel plezier gunnen we de titel ‘winnaar Autoblog Snellaadtest 2023‘ aan Fastned. Benieuwd of in 2024 één van de andere aanbieders het Fastned moeilijker kan maken dan in 2023. Er valt nog genoeg te verbeteren, daar ligt het niet aan.
Wat kan er volgens ons nog steeds beter?
- Het is leuk dat er soms 3 snellaadaanbieders bij 1 tankstation langs de snelweg te vinden zijn, maar kunnen we niet beter zorgen dat er in ieder geval overal eentje is?
- Schiet eens op met die prijsinformatie aan het begin van de afrit of in ieder geval voordat je de splitsing hebt waar je een keuze moet maken tussen twee aanbieders.
- En natuurlijk duidelijke prijsinformatie direct naast de laadpalen,
- Er moet nog een oplossing komen voor traag ladende auto’s die de snelste laadpalen bezetten. Dat is heel inefficïent en zonde wanneer jouw auto wel + 150 kW kan laden. Je gaat met je personenwagen ook niet bij de vrachtwagenpomp tanken toch..?
- Overal betalen met je betaalpas of smartphone met je normale betaalrekening, het kan al bij een aantal snelladers, waarom is het niet overal verplicht mogelijk?
- ruime parkeerplekken zodat je altijd je aanhangwagen of caravan kunt afkoppelen
- te korte laadkabels zijn nog steeds een issue, niet alleen bij Tesla Superchargers
goodvibrations zegt
“Slechts 9% noemt prijs” Voor mij geen verassing..
Misschien volgende enquête even een splitsing maken tussen lease en prive?
Prive is 76ct/kwh uiteindelijk duurder per km dan een zuinige diesel of benzine…
Denk dat de hoge laadtarieven de belangrijkste reden zijn voor gezinnen zonder eigen laadpaal om een elektrische auto aan te schaffen…
minimoke1984 zegt
Met een Tesla kun je gewoon bij Tesla laders terecht voor 0.24-0.40 dus das toch echt veeeel goedkoper dan benzine. Scheelt gemiddeld 75-100 euro per tankbeurt.. ofwel paar duizend euro per jaar bij 1 x tanken per week..
David zegt
Je spiegelt het zo wel iets te rooskleurig voor.
Voor het gemak even het gemiddelde van 0,24 tot 0,40 nemende = 0,32 per KWh. Per km verbruik je makkelijk 0,2 KWh, maar vaak zelfs 0,25. De prijs per km is dan 0,064 tot 0,08 per km.
Benzine kost bij een goedkopere pomp nu €2,06. Een recente middenklasser rijdt 1:16, dus dat kost €0,129 per km.
Bij 400km op een laadbeurt scheelt dat €19,50 tot €25,90
rutgerg zegt
“Je gaat met je personenwagen ook niet bij de vrachtwagenpomp tanken toch..?”
O jawel. Mijn pa doet het standaard met de X5 diesel, en zo ken ik er meer. Zit ie lekker snel vol.
iphonistvongates zegt
Ik ben ook benieuwd naar de bevindingen van de middelgrote Autoblog Supersnellaadtest 2023 en helemaal naar de kleine Autoblog Hypersnellaadtest 2023. Spannnnnend!
beetec zegt
Ik denk dat veel EV bezitters geen idee hebben hoe snel ze hun auto kunnen laden en ook geen idee hebben hoe snel hun laadpaal kan laden. Die pluggen dus gewoon ergens in. Zal ook niet snel veranderen denk ik.
mashell zegt
Hoewel de tarieven een raadsel zijn staat de actuele laadsnelheid vaak groot op het display.
stekkerkoning zegt
Overal snelle snelladers die het beschikbare vermogen kunnen delen en die dingen die 50 kW leveren afvoeren. Mensen uitleggen dat één stekker verschillende snelheden levert en dat er aan de zijde van de auto ook nog eens diverse van invloed zijnde variabelen zijn, kan aardig wat moeite kosten.
Griffin zegt
“* En natuurlijk duidelijke prijsinformatie direct naast de laadpalen,
…
* Overal betalen met je betaalpas of smartphone met je normale betaalrekening, het kan al bij een aantal snelladers, waarom is het niet overal verplicht mogelijk?”
* wijst even fijntjes naar de AFIR *
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_1867
Per 1-4-2024 moeten nieuwe snelladers prijsinformatie laten zien en gangbare betaalmogelijkheden aanbieden.
MarcoM zegt
Kortom, wat een gedoe, nog steeds amateurs met al die laadmogelijkheden dus. Hoe lang moetbdat duren voordat er net als bij de benzinepomp bedragen komen te staan op een zuil wat een KW kost.
minimoke1984 zegt
Leuk dat fastned wint maar waar staan deze dan in bijv Spanje of Portugal als je met elektra op reis gaat?? Daarbij heeft Tesla altijd plaats want er zijn genoeg laders en is ook meestal de goedkoopste.. dus vreemde uitkomst. Voor NL misschien ok, voor de rest….
superfunky zegt
Bedankt Heren!
Er was al 0,0 reden om elektrisch te gaan rijden en jullie test heeft dat maar weer eens bevestigd. Wat een kansloze bedoeling toch. Nogmaals dank!