Afgelopen kwartaal werden er ruim 8% minder auto’s op naam gezet, vergeleken met vorig jaar. We kijken naar de grootste dalers en stijgers.
In de maand maart werden 7.550 nieuwe auto’s op naam van leasebedrijven genoteerd tegenover 8.834 stuks in maart 2015, een daling van 14,5 procent. Als we kijken naar het gehele kwartaal (Q1) dan staat de leasemarkt op een daling van 8,2 procent. Dit blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door AUMACON. De daling van dit jaar is overigens geheel volgens verwachting. Door de verdere verschraling van fiscaal voordeel zijn veel leaserijders in de voorbije jaren al voorzien van een nieuwe auto.
Volkswagen behoudt ondanks de sjoemelaffaire haar koppositie bij de leasebedrijven; het merk levert echter wel in op marktaandeel. De Duitsers noteerden dit jaar nog maar 4.068 nieuwe leaseauto’s tegenover 6.162 stuks in de eerste drie maanden van 2015, een daling van 34 procent! Het marktaandeel daalde daarmee naar 18 procent (was 25,1 procent in Q1-2015). Desondanks was Volkswagen in maart wel weer met vier modellen in de modellen top 10 vertegenwoordigd.
De stijgers
Vooral Opel en Skoda zijn met een opmars bezig in de leasemarkt. Opel klom dit jaar al met ruim 34 procent en bezet nu de derde plek in het leasemerkenrijtje, het op plek vier staande Skoda noteert zelfs een toename met 40 procent.
De dalers
Met name de Franse merken zien hun populariteit in de leasemarkt opvallend rap onderuit gaan. Renault (-54%), Peugeot (-20%) en Citroën (-61%) zakken ver weg in het merkenrijtje. Mazda (+90%) en Hyundai (+266%) hebben echter de smaak te pakken, al spelen ze in absolute aantallen nog maar een bescheiden rol.
bouwvakkert zegt
Ik weet niet hoor, maar de eerst 6/7 artikelen die ik zie gaan over leaseauto’s. Af en toe een artikeltje is oke, maar het zijn hier toch voornamelijk liefhebbers? Snap best dat julloe geld willen verdienen maar dit gaat wel een beetje ver.
bouwvakkert zegt
@bouwvakkert: neem me niet kwalijk, zat zelf verkeerd haha.