Deze bijzonder groene Bentley is echt groener dan groen.
In de jaren ’90 was Bentley een lekker hopeloos ouderwets merk. Extreem inefficiënte 6.75-achtcilinders, enorme lappen staal met interieurs vol hout, leder en lekkages. Volkswagen heeft in korte tijd het merk de 21e eeuw in geholpen.
Bentley heeft nu zelfs ‘groene’ modellen in de aanbieding, in de vorm van de Bentayga Hybrid. Dat is, relatief gezien, de groenste Bentley van ’t moment. Deze aandrijflijn combineert een 3.0 V6 turbo (van Audi) met een elektromotor, die samen goed zijn voor 449 pk en 700 Nm. Dankzij het 17,3 kWh-accupakket kun je op papier zo’n 50 kilometer afleggen. Op asfalt zal dat iets minder zijn, want het zijn NEDC-cijfers, die ook gehanteerd werden tijdens het schrijven van het Oude Testament.
Groenste Bentley
Maar het kan dus nog groener en wel met deze Bentley Bentayga Mulliner. Meestal is de basis voor Mulliners een twaalfcilinder (of op zijn minst de V8). Ditmaal is er gekozen voor de Hybrid-versie. De reden daarvoor is simpel: de auto is speciaal in opdracht gebouwd voor een Chinese klant. Mocht je denken dat hier in Nederland de belastingen hoog zijn op dit soort auto’s, in China kunnen ze er ook wat van.
Groen is de Chinese kleur van puurheid, regeneratie, hoop, harmonie en groei. Het is even dat je het weet. Alle marketing-dingetjes daargelaten, deze Bentayga by Mulliner is serieus een fraaie uitvoering. Want de exterieurkleur van deze groenste Bentley Bentayga is Viridian Green. Daarbij zijn de wielen tweekleurig. Niet zwart (zoals gewoonlijk), maar wederom Viridian Green.
Interieur
Ook het interieur is groen, Cumbrian Green om precies te zijn. Ook de panelen voor het houtinleg zijn eveneens Cumbrian Green gekleurd. Dat laatste ziet er bijzonder uit en zal ongetwijfeld bijzonder veel gekost hebben om te laten maken. Maar ja, koopjesjagers zullen niet snel de Bentayga overwegen.
De Bentley Bentayga Mulliner Hybrid zal zijn debuut maken de Shanghai Motor Show. Deze staat gepland van 21 tot 28 april.
cossiekiller zegt
Had hij het interieur nu toch maar in het caramelbruin gekozen… En als model een Flying Spur ipv een midsize scheepscontainer.
lecomte zegt
Inderdaad erg groen. Zonde dat de foto’s zo donker zijn.
camber24 zegt
Ik snap het concept. Voor de ondernemer die het voor de wind gaat, waarbij hybrides nog belastingvoordeel kennen (in bv een land als België). Maar toch wringt het. Een Bentley koop je omdat je dat ding cool vindt. Of mooi. Of oud genoeg bent. Niet vanwege belastingvoordeel. Past niet bij een merk als Bentley. Ik verwacht daarbij een verbruik van een olietanker, dik leer, hout, nostalgie. Daar past een hybride niet in, in dat rijtje.
MrHyde zegt
Is dit nu een voorbeeld van dat ‘greenwashing’, waarbij vervuilers zich voordoen als heel groen?
Ik ben wel benieuwd waarom ze denken dat hun klant de hele tijd wil stekkeren. Ik vermoed ongeveer als onderstaande:
Bentley: ” Wat wilt u van ons edele heritage merk van luxe sedans nog meer dan een uberluxe-aso-suv?”
Klant: “Nog maar 1 wens onvervuld: Altijd vooraan kunnen parkeren”
Bentley: “Say no more….” -plakt er een plugin kabel aan.
mashell zegt
Niet zo’n sterke 1 april grap.
Nemus zegt
Well flauw dat ze geen groene laadpaal voorzien hebben 🙄😅