Volvo is altijd al bezig geweest met het milieu. Voordat het in de pers kwam waren ze al bezig het re-cycle proces te verbeteren. De auto’s werden in elkaar gezet met gemalen stukjes oude auto en de Volvo’s worden al lange tijd op een manier gemaakt dat alles ook klaar is voor hergebruik mocht de Volvo ooit de geest geven. Probleem is echter dat deze ontwikkelingen niet meegenomen worden bij het toekennen van energielabels.
Volvo was er tot nog toe dan ook nog niet in geslaagd veel groene labels binnen te halen. Met de nieuwe DRIVe labels zijn ze nu op weg. Dat daardoor steeds minder T5 en D5 motoren gebruikt gaan worden lijkt een noodzakelijk kwaad. Maar juist de diesel-die-wel-lekker-klinkt is nog niet afgeschreven. Volvo ontwikkelt gewoon nog even door met de vijfcilinder en gaat de diesel gebruiken in een hybride setup. In de toekomst wil Volvo de voorwielen laten aandrijven door de D5 en op de achterwielen een elektrische aandrijving installeren. Een model wat hier veel voordeel uit moet gaan halen is de S80. Volvo’s vlaggenschip krijgt vanaf 2011 een verbruikscijfer van slechts 4.9L op 100km mee.
In parijs stond wederom de C30 recharge hybrid van Volvo. Net als de Chevy Volt heeft dit revolutionaire autootje geen directe verbinding tussen motor en wielen. Er zit als het ware een aggegraat in de C30 dat desgewenst stroom opwerkt of gewoon stil blijft. Met dit concept bestaat het energieverlies van een reguliere aandrijflijn simpelweg niet meer. Bij korte ritten tot 100km heeft de slimme C30 de verbrandingsmotor helemaal niet nodig. De accu’s kunnen dan gewoon aan het lichtnet opgeladen worden.
Het duurt nog even voor Volvo een auto als de C30 recharge op de markt zet. Pas na 2012 kan de consument van deze volledig hybride Volvo genieten. Op weg naar 2012 staan er echter een hoop andere groene modellen op de planning. In de eerste helft van 2009 staat een XC60 met 2.4D en een uitstoot van 170gr/km gepland, goed voor een groen label. Helaas verliest de SUV hierbij wel de vierwielaandrijving (waarom is het dan geen V60?). De DRIVe modellen worden in 2011 uitgebreid met een S60 die slechts 4,5 liter op 100km nodig heeft, met een CO2 uitstoot van 120 gram. Eveneens komt in dat jaar efficiente S80 op de markt, met een gemiddeld verbruik van slechts 4,9 liter op 100km en 130 gram CO2 uitstoot. Uiteindelijk wil Volvo rond 2012 met de DRIVe modellen zelfs een BPM ontduikende uitstoot van slechts 100 gram CO2 realiseren.
Volvo Cars presents an aggressive roadmap for reducing CO2 emissions
Together with the introduction of three fuel-efficient DRIVe cars with CO2 emissions below 120 g, Volvo Cars is unveiling an aggressive roadmap for cutting CO2 emissions. The aim is to have DRIVe models with emissions of about 100 g/km (3.8 l/100 km) within a few years. An innovative micro-hybrid will be introduced in 2011, followed a year later by a diesel hybrid.
“Environmental focus is naturally a high priority. In parallel with work on a diesel hybrid, we are conducting an intensive hunt to cut CO2 emissions throughout the driveline range. Within a couple of years we will have cars with emissions below 100 g/km,” says Volvo Cars CEO and President Stephen Odell.
The systematic measures for getting there encompass both optimisation of drivelines and components on the car itself, for instance regarding aerodynamics and rolling resistance.
“Together these measures offer huge potential and we will achieve significant results during the coming three-year period,” says Stephen Odell.
The aim is that the DRIVe versions of the Volvo C30, S40 and V50 should touch the 100 g (3.8 l/100 km) target within a few years.
In 2011, the aim is that Volvo customers will be able to buy a Volvo S60 with CO2 emissions below 120 g/km (4.5 l/100 km), a Volvo S80 that produces less than 130 g/km (4.9 l/100 km) and a Volvo XC60 below 140 g/km (5.3 l/100 km). All these variants will be diesel-powered.
Innovative micro-hybrid with unique benefits
The big improvements in 2011 will be achieved not least with the so-called micro-hybrid that will be introduced in early 2011.
Volvo Cars’ innovative micro-hybrid, that is to say a start-stop function that switches off the combustion engine when the vehicle is at a standstill, offers several benefits compared with other manufacturers’ solutions.
It can be used in combination with both manual and automatic transmission. With a manual gearbox, it additionally gives the driver the opportunity to change his mind, that is to say the engine can be started immediately even if the car has not come to a complete standstill. Nor does the gear lever need to be put into neutral.
“A micro-hybrid gives fuel savings of 4-5 percent in a mixed driving cycle. However, the actual effect is considerably greater when driving in the city with its frequent stop-go traffic. Our system also has the benefit of being able to be adapted to most of our drivelines,” explains Magnus Jonsson, Senior Vice President, Research & Development at Volvo Cars.
GTDi technology in petrol engines
When it comes to petrol engines, Volvo Cars will in 2009 start introducing a new generation of four-cylinder turbocharged engines with direct injection, a technology known as GTDi (Gas Turbo Direct injection).
“GTDi technology makes it possible to step down one engine size from five to four cylinders with unaffected performance, but with 20-30 percent lower fuel consumption and CO2 emissions,” explains Magnus Jonsson.
Diesel hybrid with an electric motor on the rear axle
In the diesel hybrid that Volvo Cars is developing, the front wheels are driven by a further-developed variant of Volvo’s five-cylinder D5 turbodiesel, while the rear wheels get a separate electric motor.
Cooperation between the two power sources and the distribution of power between the two pairs of wheels are electronically controlled to provide both effective four-wheel drive and the lowest possible fuel consumption in different driving scenarios.
This diesel engine in the hybrid system also comes with a start-stop function that switches off the engine when the car is at a standstill.
“The diesel hybrid is a highly interesting solution since it is based on a sophisticated combination of the already energy-efficient diesel and electronics. Unlike a petrol hybrid, our solution will offer considerable environmental benefits both in city driving and when out on the open highway,” says Stephen Odell.
When it is launched in 2012, the diesel hybrid is expected to cut what will by then already be a lower fuel consumption figure by an additional 10-15 percent.
Plug-in hybrid next step
The next step is a plug-in hybrid, which is scheduled to come after 2012. The battery pack in a plug-in hybrid is recharged overnight via a regular household power socket and this gives the car an operating range of about 100 kilometres on electric power alone. If necessary, the car’s combustion engine starts up to recharge the batteries while driving.
JPM zegt
Pff ik ben al helemaal groen moe….
vla zegt
De T5 is ook zuiniger geworden, en er is een variant op E85 getoond.
vla zegt
@ mezelf
Een T5 op E85 Ethanol bedoel ik dan, gegarandeerd groene pret! ;)
technopatat zegt
en de d5 klinkt inderdaad lekker! onze XC90 heeft zo een D5 liggen en man wat is het zaaalig om die motor te laten werken en eventjes naar de 3-4000 toeren te jagen (a)
tot je naar de boordcomputer naar het verbruik kijkt. Dat is iets eigenaardigs, we hadden vroeger een S80 van vorig model die 8l verbruikte (op zich niet slecht) en die trokken we meestal door tot 3.000 toeren, en de XC90 nu gebruikt er 10.0l (beiden volgens boordpc) en die trekt meestal met automatische versnellingsbak maar tot 2100-2400 toeren… :s
maar 3 hoeraatjes voor de D5
en nog zo iets, volvo heeft ook meestal niet de hoogste scores op de ncap testen, maar bouwt volgens mij wel de veiligste! dat is gewoon typisch aan een deftig merk, niet bouwen naar testjes om resultaten te tonen, maar bouwen naar echt veiligheid (remember renault dat 5* heeft op ncap, en dan aan 80 km/u is iedereen zwaar gewond ofso …)
Nico zegt
Met de nederlandse taal gaat het vandaag niet zo goed op Autoblog lijkt me:
‘Volvo ontwikkelD gewoon nog even door met de vijfcilinder’
Goed bezig!
lincoln zegt
als ze er nou gewoon een cilindertje afhalen ..
en dat snel patenteren ..
ik zeg .. die lui hebben goud in handen ..
RenJie zegt
@Nico
zeg dan meteen dat het met een -t- moet ;)
–edit: is inmiddels gefixt, dank u–
Zoef zegt
Ik ben eens benieuwd wie de eerste automotor met gecombineerde cyclus gaat markten.
Dat is een verbrandingsmotor wiens warmte gevoed wordt aan een stirlingmotor. Zulk opzet haalt 60% rendement in electriciteitscentrales. Wat mooi zou zijn is dan een gasturbine op diesel, gecombineerd met een stirlingmotor die een generator aandrijft en een batterij oplaadt, terwijl de wagen enkel electrisch wordt aangedreven. Een auto met straalmotor! aangezien de huidige configuraties hoogstens 30% rendement halen zou deze twee keer zuiniger zijn.
Een SUV die 4 liter op 100 km verbruikt of 25 km op een liter doet, wordt dan mogelijk.
Zoef zegt
@Technopatat: klopt, die NCAP is ook niet alles…
Endlezz zegt
–edit: dank u–
on-topic: Volvo rules!
voor mij een groene, snelle, zuinige, snelle, veilige Volvo :)
oh ja, en hij moet ook snel zijn!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Precies! De Zweedse merken zijn milieubewust en veilig uit OVERTUIGING, en NIET uit commercieel oogpunt!!! Deze 2 zaken zit gewoon diep in de Zweedse cultuur gewortelt, en zijn dus al jaaaaaaaren lang een issue.
Niet zoals de Duitsers en Fransen die nu ook ineens milieubewust en veilig zijn sinds een paar jaar, omdat het een verkoop-argument is.
Daarom is het zo jammer dat zaken als recycling en al die andere zaken niet meegaan in de energielabels! Maar gelukkig zijn er nog genoeg mensen die verder kijken dan hun neus lang is…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Het laatste nieuws!!! De energielabels op personenauto’s verdwijnen per 2010!! Justice at last…
http://www.allepersberichten.nl/persbericht/11839/1/Prinsjesdag-Relatieve-energielabels-gaan-verdwijnen/
Ok, laatste nieuws… is al even bekend
@ autoblog: misschien en artikeltje aan wijden??
René zegt
Dat je het feit, dat een een Volvo voor 85% recyclebaar is, niet terugvindt in het energielabel is logisch want dan zouden de lievelingetjes van de groenen hun Prius en Civic Hybride een F label krijgen natuurlijk…..
@Svenska Aaeroplan AB: het zou eens tijd worden. Die hele labeling slaat nergens op. Collega van mijn rijdt in een Focus Diesel met A label maar heeft wel 25% bijtelling…. sneu toch? Ik kan niet met die onzekerheid omgaan dus heb ik besloten om een Volvo te kopen met F label….;-) Weet ik iig zeker dat ik nooit een milieukorting zal krijgen!
Roger zegt
@Svenska Aaeroplan AB:
Inderdaad een goede zaak. De regel “XC60 met 2.4D en een uitstoot van 170gr/km gepland, goed voor een groen label” kan natuurlijk niet. Met 170 gr/km verdien je geen groen label.