Goed nieuws eerst of slecht nieuws eerst?
Gisteren maakte Ferrari haar jaarverslag over 2015 bekend, daar stonden dingen in om blij van te worden én dingen in om minder blij van te worden. Laten we beginnen met het goede nieuws. In 2015 verkocht Ferrari in totaal 7.664 auto’s. Dit betekent een groei van 6% ten opzichte van 2014 en dat is mooi. Deze groei is vooral te wijten aan een stijgende vraag (17%) naar de V8 modellen. Er wordt verwacht dit jaar rond de 7.900 Ferrari’s te verkopen, dat zou een groei van 3% betekenen.
Tot dusver weinig slecht nieuws. Maar nieuws om je als houder van een aandeel (of meer) in de Nederlandse Ferrari NV druk om te maken is er wel. De groei in China is namelijk veranderd in een verkoopdaling van 10%. Ook is de verwachte wereldwijde groei naar 7.900 auto’s dit jaar minder groot dan verwacht werd (slechts 3% groei in plaats van de 6% groei over 2015). Maar goed, Ferrari wilde immers exclusief blijven en niet meer dan 7.000 auto’s per jaar verkopen? Nou, niet bepaald. Vooral niet sinds meneer Marchionne aan het roer staat. En geef hem eens ongelijk.
Ferrari kan namelijk niet anders, lijkt het wel. De verkopen van de exclusievere V12 modellen zijn met 24% gedaald ten opzichte van 2014. Volgens Ferrari ligt dit aan het feit dat de FF en de F12 allebei inmiddels meer dan vier jaar op de markt zijn. De groei moet ergens anders vandaan komen, daarom zal men blij zijn dat de 488 GTB en de California T het wel goed doen op het moment. Tijd voor die facelift van de FF?
keeper1 zegt
Valt me nog alles mee. Zo slecht is dat toch niet in de huidige tijd (ik kijk volkswagen weer eens aan…)
sbelali zegt
@keeper1: beetje kortzichtig om Volkswagen te noemen. Verkopen dalen nou niet heel erg drastisch bij VAG
keeper1 zegt
@sbelali: beetje kortzichtig om aan te nemen dat ik het over de verkoopcijfers van VAG heb. Ze hebben namelijk wel een invloed in de gehele markt. En dat is niet positief
thomasthomas zegt
@sbelali: daarom ligt de productie van de Passat ook tijdelijk stil omdat er zoveel vraag is he ;-)
keeper1 zegt
@thomasthomas: danku danku
ghost zegt
Nog best prima cijfers!
thefmanl zegt
Nog steeds betere cijfers dan Spyker ?
wildbeest zegt
@thefmanl: slaat echt kant nog wal.
moveyourmind zegt
Best wel een knap resultaat!
3 procent groei ondanks dat de vraag in één van de grotere afzetmarkten voor Ferrari, China, fors is teruggelopen. Dat betekent dat de verkopen in andere markten wel behoorlijk gestegen zijn…
Maar nog niet te vroeg juichen, de crisis in China is nog maar net begonnen.
100octane zegt
Zou niet slecht zijn. Komt de nuchterheid mss ooit terug. Half jaar geleden de 3 Belgische concessies gebeld om een afspraak voor een F12 TdF: ‘hoeft niet langs te komen, mijnheer, is sowieso onmogelijk indien u nog geen klant bent.’ Maar wil klant worden. Ok dan niet. Zie mezelf niet gauw een Ferrari kopen, ook al zijn ze waanzinnig mooi. Arrogant en bot, zelfs ad foon. Sint Martens Latem deed nog enigszins moeite om de boodschap te brengen. Antwerpen en Bxl hadden liefst afgegooid. Dan is Porsche toch anders…
roppp zegt
@100octane: maar ja, Porsjuh verkoopt dan ook ruim 100.000 sport (hahahahahaha) wagens en Hyundaibusjes per jaar.
carfreakjim zegt
@100octane: Wat is het uiteindelijk wel geworden?
100octane zegt
@carfreakjim: in principe geen. Was een extra wagen. Maar intussen is er een GT3RS geleverd. Ben weer ff rustig maar blijf geïnteresseerd in speciale modellen…
lambo4all zegt
@100octane: ja pino, maar wat gaat Ferrari dan tegen zijn trouwe klanten zeggen als die bellen voor een tdf?
“Nee sorry, heb de laatste net aan een pannekoek gegeven waar ik nog nooit een auto aan heb verkocht en die ik totaal niet ken. je bent al 5 jaar klant en hebt al 4 andere wagens bij me gekocht? Ehh ja.. Gewoon even impulsverkoopje.. Succes met de volgende!”
Ferrari heeft de luxe dat het veel meer vraag heeft dan auto’s, dus dan moet je eisen gaan stellen. Eisen die mensen die “even een ferrari willen kopen” niet leuk vinden. Zal Ferrari een italiaanse worst wezen..
Rick-dos zegt
Begrijp de daling bij de V12’s wel. Waarom zou je een F12 willen hebben als je een 488 kan hebben en meer dan voldoende is? Denk dat ze te veel in elkaars vaarwater zitten. En de meesten die een snelle auto met V12 willen hebben komen bij Lamborghini Aventador uit.
lekkaah zegt
@Rick-dos: een panda is al voldoende dus dat gaat niet op.. kanye west [insert any voetballer/zanger] wil de dikste ferrari immers.. om vervolgens weg te laten roesten op z’n terrein
en oh ja, mocht hij er een stuk mee gaan rijden over de boulevard dan zal er ‘gerevved’ moeten worden, waardoor dat arme oude onervaren italiaans droge metaal zodanige klappen krijgt waardoor het spontaan in de fik vliegt
Rick-dos zegt
@lekkaah: Das juist mijn punt. Dat willen ze blijkbaar niet. Je ziet die gasten altijd of in een 458/488 rondtuffen óf in een Aventador.
Je ziet ze haast nooit in een F12 laat staan in een FF.
pomoek zegt
Dan toch maar die SUV? Kom op Ferrari waarom niet? Die LM002 was toch een legende? Die hadden jullie toch ook best willen maken?
reistje zegt
@pomoek: Dat was geen Ferrari.
reistje zegt
@reistje: Oh ik kan niet lezen…. Maar goed persoonlijk denk ik niet dat Ferrari een SUV moet maken. Ja hij zal vast geweldig verkopen, maar dat is dan weer niet goed voor je exclusiviteit. Ik denk ook niet dat het gebeurt Ferrari doet altijd al hun eigen ding (waardoor ik ze haat en er van houd tegelijkertijd).
gtwillem zegt
Van mij mogen ze de Dino badge wel weer afstoffen. Een Maserati/Alfa V6, 350-400pk, briljante wegligging en (relatief) gunstige prijs. Vroeger was de 348/355/360/430 een echte 911 Turbo concurrent, maar tegenwoordig zijn de Ferrari’s flink duurder en sneller dan de evenknie uit Zuffenhausen. Kunnen ze de verkopen opkrikken zonder dat met die SUV hoeven te komen.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: goed idee, doen!
ocda zegt
@gtwillem: Voorheen hadden ze daar natuurlijk Maserati voor binnen de “eigen” groep. Sinds Maserati is toegevoegd aan Alfa Romeo zou er in principe voor een Dino weer ruimte moeten zijn. Maar ja ze willen exclusief blijven he, anyway eens veel liever een Dino dan een SUV
roppp zegt
@ocda: ach, over een jaar staat er weer overal Fiat Alfa in het staal gestanst en valt Maserati weer onder Ferrari. Zo gaat dat al jaren bij Fiat.
ocda zegt
@roppp: Nou dat zou in de praktijk nog wel eens lastig kunnen worden, Ferrari is nu een aparte NV en juridisch losgekoppeld van het oorspronkelijke moederbedrijf (uiteraard nog steeds de grootaandeelhouder). Fiat zal wel een prima constructie hebben bedacht waarbij zij zelf de aandelen Ferrari buiten de holding met Chrysler hebben geplaatst
Dutchdriftking zegt
Ach, moeten ze maar meer F12 TDF’s willen verkopen.
martijn11 zegt
Ach het gaat vast nog niet zo slecht als bij volkswagen
rulefollower zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
thomasthomas zegt
Die v12 modellen zijn ook de minste mooie.
Dutchdriftking zegt
@thomasthomas: Ik vind de F12 anders echt een tijdloze beauty! Jammer dat er geen cabrio van is.
davelepeef zegt
@dutchdriftking: there is… Kom alleen ff niet op de naam, zijn twee “one-off’s” dacht ik….
Dutchdriftking zegt
@davelepeef: klopt, maar dat is wel meteen een extreem apparaat zonder dak, (ook geen zeiltje) verlaagde voorruit enzo. Ik bedoel gewoon een hele luxe grote Ferrari cabriolet met een V12 in de neus. Zou toch fijn zijn!
davelepeef zegt
@dutchdriftking: dan moet je het nog ff stellen met een SA Aperta…
kapiteinaudi zegt
Zijn er ook exacte cijfers? Ik vraag me af hoeveel F12’s en FF’s er per jaar zoal worden verkocht.
meridian zegt
Ferrari is door allerlei fabrikanten voorbijgestreefd. Eerst was het bezitten van een Ferrari voor iedereen een droom. Het waren de mooiste en de beste auto’s. Er was niets beter en duurder te krijgen. Dat is inmiddels allang niet meer zo. Ferrari zou als topmodel een auto moeten verkopen die zich makkelijk kan meten met een Veyron, Koenigsegg en Pagani. Bij voorkeur zelfs nog beter en exclusiever. Daarna laat je het goedkoopste model Ferrari tenminste 500K Euro kosten. Zo gaan mensen weer over Ferrari’s dromen en zo worden ze weer gewild.
roppp zegt
@meridian: vroeger was het niet anders dan nu. Waarschijnlijk waren er zelfs meer concurrenten. De Engelse luxe autoindustrie was toen nog springlevend en ook in Italië zelf waren verschillende luxe en sportieve concurrenten. Waarschijnlijk zijn er nu een stuk minder. Alleen houden ze zich na de Veyron hoofdzakelijk bezig met ik heb de langste lul, oh nee, de meeste pk’s en ik ga het hardst. Daar doet Ferrari niet aan mee.
davelepeef zegt
@meridian: welnee. Pagani en Koenigsegg moeten voorlopig ff meegaan voor ze ook maar een beetje in de buurt van de historie van Ferrari komen. Kijk anders hoeveel boeken je kan vinden van genoemde merken en vergelijk dat met Ferrari. Daar is een reden voor. Als t puur en alleen om de techniek gaat heb je wellicht een punt, maar de kwaliteit bij Ferrari is echt niet het summum in de markt geweest. Ferrari zet eens in de zoveel jaar een gelimiteerde topper neer, denk ’s aan de XX modellen; dat is dan toch waar jij op doelt??
meridian zegt
De LaFerrari had iedereen met heel veel geld moeten kunnen kopen en er zouden modellen moeten komen die bijna net zo goed zijn als de LaFerrari en ook niet veel goedkoper zijn.
reistje zegt
De atmosferische V12 zal het alleen maar moeilijker krijgen nu de V8-en turbo’s hebben. De nieuwe 488GTB heeft 670PK, 670!!!!
Toch blijf ik atmosferisch iets magisch vinden. Ongelooflijk hoeveel power ze uit een atmosferische motor kunnen toveren bij Ferrari.
gloudertje zegt
@reistje: Absoluut! De rijtest van Chris Harris met de F12 blijft zo verschikkelijk gaaf.
Begrijp dat turbo’s meer en meer gaan komen. Atmo blijft het mooist in mijn ogen.
maseratizzzzzzzz zegt
@reistje: Dat klopt jammer genoeg. Maar er zijn altijd mensen ( pure autofanaten ) ( o.a ik ) die niet willen overgaan op een turbomotor. Waarom niet? Vanwege het geluid natuurlijk. Stel ik hield eerst een 458 en was nu in de markt voor een opvolger maar die blijkt nu dus een turbo te hebben, zou ik even verder shoppen bij lamborghini en voor een Huracan gaan. Auto’s krijgen steeds minder emotie. Kijk bijvoorbeeld naar deze auto’s M3 E92 – M3 F80 Quattroporte Sport GTS ’09 – Quattroporte GTS C63 W204 – C63 W205 M5 E60 – M5 F10 zeg nou zelf dit is toch vreselijk jammer.
desjonnies zegt
Simpel te verklaren :
Zoals @moveyourmind terecht opmerkt is de Chinese markt cq afzet gekrompen, maar daarnaast is het leven in de grote olie producerende landen (wilde eerst nog onaardig ‘zandbakken’ neerpennen ) er ook niet eenvoudiger op geworden nu olie EINDELIJK de ECHTE marktprijs heeft bereikt.
Men is daar uiteraard ook iets terughoudender geworden, er staan immers al 15 Ferrari’s in de garage………..en met 12 wordt nagenoeg noooooit ene meter gereden !
9000cse zegt
@desjonnies:
Zijn ze daar dan voor bedoeld? ;-)
grandmasterb zegt
Het gaat zo goed bij Ferrari dat ze potentiele klanten (zie boven de inzending m.b.t.. F12 dtf) kunnen weigeren. Dat is overigens geen arrogantie, maar behoud van exclusiviteit m.b.t. speciale modellen.
Overigens hebben ze bij Porsche, de Opel onder de sportauto’s, in Nederland wel veel arrogantie ofwel onbeleefdheid, zoals ik heb geconstateerd toen ik door hun uitgenodigd was, maar niet eens verwelkomd werd, toen ik hun stand vol sigarettenpeuken, bezocht.
Toen was de beslissing al gauw genomen dat ik nooit een porsche zou kopen en daar ben ik blij mee want ik rijd liever in een exclusieve auto dan in eentje die in vrijwel eke straat staat en waarvan elk jaar weer hetzelfde modelletje wordt uitgebracht, vrijwel zonder enig verschil qua uiterlijk, pure armoede!
9000cse zegt
@grandmasterb:
Onverklaarbaar!
Wanneer je zegt: “ik rijd liever in een exclusieve auto dan in eentje die in vrijwel elke straat staat en waarvan elk jaar weer hetzelfde modelletje wordt uitgebracht, vrijwel zonder enig verschil qua uiterlijk!” en “…..bij Porsche, de Opel onder de sportauto’s” dat merk al bij voorbaat disqualifiseert (iets dat je al wist voordat je er heen ging) , waarom ga je dan in vredesnaam op hun uitnodiging in? Gewoon om er nu op dit draadje over te kunnen kankeren? Dat noem ik nog eens pure armoede!
100octane zegt
@grandmasterb: tja wat moet je op zo n onzin zeggen? Eindeloze discussies hebben weinig zin dus… laat maar.
ehnl zegt
’te wijten aan’ heeft een negatieve betekenis. omdat het hier om een positieve gebeurtenis gaat, dient het ’te danken aan’ te zijn…!
azuli zegt
Conclusie:
Ferrari blijft exclusief.
Een unieke prestatie in deze tijd.
lekbak zegt
@azuli: Spyker is ook exclusief!