Alweer een exotische reïncarnatie van de Lancia Delta? Kom maar door!
De Lancia Delta is een gewild object voor kleine bedrijfjes die bijzondere restomods bouwen. We hebben natuurlijk al de Delta’s van Automobili Amos en de Delta’s van het Nederlandse Maturo gezien. Het rally-monster van weleer blijft wat dat betreft tot de verbeelding spreken. Hoewel Lancia zelf al jaren op sterven na dood is.
Van alle rally-Lancia’s, was de Delta S4 de extreemste. Niet de succesvolste, want de S4 won geen kampioenschappen. Maar het was wel de ultieme iteratie van de Group B Lancia’s. In 1985 en 1986 werden er verschillende rally’s mee gewonnen. Helaas was het ook achter het stuur van een Lancia S4 dat Henri Toivonen de dood vond na een crash vanuit de leiding in de Rally Corsica. Het was het laatste duwtje voor het eind van het even legendarische als krankzinnige Group B reglement.
Maar niet voordat er ook een aantal S4’s voor de straat zijn gemaakt. Dat moest namelijk om het rally kanon te homologeren. Uiterlijk lijkt een Delta S4 op een gewone Delta. Maar echte kenners zien direct het verschil. Net als de Peugeot 205 T16, gaat het bij de Delta S4 om een auto met de motor achter de inzittenden. De hele achterkant klapt open om zicht te geven op een vierpitter met turbo én supercharger.
Een echte S4 doet je tegenwoordig makkelijk een half miljoen. Dus wat dat betreft komen de restomods in de buurt. Dat zal, mits alle plannen slagen, ongetwijfeld ook gelden voor deze herbeleving van Grassi. De Grassi 044S is een product van Scuderia Grassi dat onthuld is tijdens de Milano Monza Motor Show. Het is geen restomod in de zin dat een oude Delta is gebruikt om iets beters van te maken noch een exacte replica die gemoderniseerd is. De S4 geldt hier meer als ‘inspiratie’. Dat uitlaatje…
Het design komt van voormalige Alfa Romeo designer Giuseppe Armano. Je herkent er een S4 in, maar ook een beetje Alfa Brera. Onder de kap (achter de inzittenden dus) ook hier een opgepompte vierpitter. Maar in dit geval een unit van 3.0 liter groot. Andere details behalve dat de krachtbron aan Euro 5 eisen voldoet en 640 pk moet leveren ontbreken.
Streefgewicht van de Grassi 044S is ergens rond de 1.100 en 1.200 kilo. Ongeveer anderhalve moderne F1 auto dus. Met vierwielaandrijving moet dat ordentelijk van zijn plek komen. Dus ja, weer zo’n gevalletje ‘ik wil ‘m wel’. Maar hoe zit het met de haalbaarheid van het project en de prijs?
Wel, om kort te gaan, dat weten we nog niet. Dat wil zeggen, Scuderia Grassi is van plan 44 units te bouwen. Tot nu toe is er alleen dit niet werkend prototype. Dat is al een stuk meer dan een render natuurlijk, maar nog een stuk verwijderd van een eindresultaat. Als het de jongens van Scuderia Grassi lukt de 044S te realiseren zal de prijs ongetwijfeld fors zijn. Vermoedelijk alleen bereikbaar voor mannen als LH44 en dergelijke…
Robert zegt
Indrukwekkend. Dat is overigens wat anders dan mooi, maar ik hoop van harte dat dit niet werkende prototype kan worden doorontwikkeld tot iets rijdend wat beantwoordt aan de uiterlijke verwachtingen
werf76 zegt
Jemig wat een vet mooi apparaat zeg. Porno op wielen.
anthwan zegt
Wie hier een Alfa Brera in ziet moet of naar Hans Anders of heeft heel heel veel fantasie.
Maar wat gaaf apparaat, weer eens een mooie Lancia.
Voor graag 1 in het zwart graag!!,
snuif zegt
Het Hans Anders deel ben ik helemaal met je eens, maar als je dit mooi vindt moet je er toch eens over denken om zelf een afspraak te maken : -)
HZW zegt
Die zwarte is mega gaaf, wat een beest hoe die er bij staat.
https://www.autoblog.nl/files/2023/06/Scuderia-Grassi-zwart.jpg
HZW zegt
Je zou toch denken dat het minimaal Euro-6 zou moeten zijn.
HZW zegt
Het gerucht gaat dat er gebruik wordt gemaakt van een Porsche 3.0ltr 4 cilinder motor.
kennone zegt
Euro 5 is nog best prima. Die laat de pruttelende uitlaat door extra benzine in te spuiten nog toe👌🏼
gamma81 zegt
Vind er geen reet aan, zeg ik als Lancia liefhebber. De Delta 16 v integrale is voor mij de auto, geen EVO bumpers en motorkap, puur Lancia design. Blijf maar lekker rijden in mijn Thema Turbo, en eventueel tzt een Integrale erbij.
HZW zegt
Deze De Grassi Q44S is toch qua idee/design meer een gedachtengang op basis van de Lancia ECV Group S, naar mijn mening.
https://i.ytimg.com/vi/fD5QNUlArzA/maxresdefault.jpg
En in het zwart ziet hij er ook veel beter uit dan in het rood.
HZW zegt
Meer zwart.
https://www.autopareri.com/uploads/monthly_2023_06/IMG_20230616_124348_368.jpg.d118094675df2bf1b0f158bd4ae8a65c.jpg
https://www.autopareri.com/uploads/monthly_2023_06/IMG_20230616_124351_393.jpg.568c0ea2075a0077c50be12a1e2ab928.jpg
https://www.autopareri.com/uploads/monthly_2023_06/IMG_20230616_124350_533.jpg.0af552c3d00d094738b1fbc346badfc5.jpg
flyerbunch zegt
Mooi ding, maar helaas idd al uitverkocht en enkel voor de happy few..