Die zagen we niet aankomen.
Dat de Volkswagen Golf in Nederland een populaire auto is, moge duidelijk zijn. Het is immers de marktleider in zijn klasse. Er is ook bijzonder weinig mis mee. Het is natuurlijk niet een spannende auto, maar het is een product dat op veel vlakken bovengemiddeld goed scoort en daardoor goed verkocht wordt. Er is ook een Golf voor iedereen. Van 1.0 basis-driecilinder in crisis-uitvoering tot een superluxe Golf R met 300 pk en vierwielaandrijving en van alles wat daar tussenin zit.
Een bijzondere versie van Volkswagens succesnummer is de e-Golf. Het is letterlijk de Golf onder de elektrische auto’s. De e-Golf is niet snel en niet traag. De range is op zich aardig, maar niet bijzonder. Het laden gaat vlot, maar niet supersnel. Er zijn concurrenten die het beter en slechter doen. Waarschijnlijk is het een groot voordeel voor velen dat de e-Golf gewoon een Golf is. Geen vreemd uiterlijk met hele rare frutsels, zoals een Nissan Leaf of Hyundai Ionic.
Wat ons het meest verbaasde was het aantal e-Golfs dat in 2018 op kenteken werd gezet. Voor de context: in Nederland werden er in 2018 ongeveer 9.500 stuks van de nieuwe Volkswagen Golf verkocht, aldus Volkswagen zelf. Dat is op zich alleen al het vermelden waard, want dat is bijzonder slecht te noemen. Er zijn tijden geweest dat de Golf bijna het dubbele (2015) of drievoudige wist (1999) te halen.
Volkswagen verkocht exact 9.761 Golfjes, maar daarvan was maar liefst 23,5 % een elektro-Golf. Dat zijn dan 2.293 exemplaren. Gefeliciteerd! Althans, dat zou je aanvankelijk willen zeggen. Het betekent namelijk ook dat er 7.468 Golfjes zijn verkocht met een verbrandingsmotor en dat is een absoluut dieptepunt uit de geschiedenis van de Golf in Nederland. Met die aantallen zou de Golf niet eens in de top 10 staan! Nee, met alleen een TDI of TSI zou de Golf op P11 staan, net voor de Opel Astra, waar geen elektrische variant van is.
De e-Golf is te leasen met 4% bijtelling. Omdat de e-Golf minder kost dan 50.000 euro, verandert er niets in 2019. Er was dus geen verkooppiek vanwege de bijtelling, zoals deze er wel waren voor Tesla en Jaguar.
Breinstein zegt
Hier een trotse bezitter van een Golf uit 2018, ik ben dus 1 van de 7.468 personen die geen spannende maar een verstandige keuze heeft gemaakt.
Wat ik alleen niet begrijp is waarom er geen e-Golf Variant is. Uniek in zijn soort en ik verwacht zeker in Europa toch wel veel vraag naar.
mashell zegt
@breinstein: zou een eGolf variant niet teveel de suggestie wekken dat je mee op vakantie kunt naar een andere bestemming dan een centerparcs in eigen land?
Loek zegt
@breinstein: het extra gewicht kan precies genoeg zijn om de actieradius compleet om zeep te helpen. Ik denk dat ze liever even wachten totdat ze een e-Golf hebben die 350+ WLTP kan halen. Dan is een e-Golf Variant zeer interessant inderdaad.
jaspervdwinden zegt
@720s: scheelt maar 45 kilo. Zou dat zoveel verschil maken?
Loek zegt
@jaspervdwinden: tsja, dat valt in principe mee, maar bij een praktische(re) auto + pakkelari is het natuurlijk weer heel anders. Met een theoretische range van 200-ish blijft er dan steeds minder van over.
harrie zegt
@720s:
45kg extra gewicht doet echt bijna niks met je range, lucht en rolweerstand bepalen veel meer. Kan me ook niet voorstellen dat dat heel veel verschil maakt.
Denk dat het meer ligt aan het feit dat dit ding een halfslachtig ‘moetje’ in afwachting van de echte elektrische modellen van VW is waar de focus op ligt.
alassad zegt
@harrie: Ik begreep zelfs dat een station een betere weerstand heeft. Ik denk dat de reden dat ze het niet gedaan hebben inderdaad zal zijn dat de e-golf toch een beetje halfbakken is, en met een station heb je een grotere kans dat die zwaarder beladen gaan worden.. wat dan je range zou kunnen verkloten.
bischero zegt
@alassad: ik belaad mijn station zelden met gewicht, het is alleen veel praktischer als je kids hebt en fietsjes, buggies etc mee moet zeulen. Past ook in een sedan/hatch, maar gewoon sneller in een station.
Is ie mooier? Neuh. Doe mij liever een Giulia sedan ?
vagtroep zegt
@Breinstein: kom jij ook maar niet met moeite tot Groningen met je E Golf?
Breinstein zegt
@vagtroep: Als je goed had gelezen had je op kunnen maken dat ik een Golf met verbrandingsmotor heb. 700km op één tank gaat prima in mijn benzine Golf Variant.
Dutchdriftking zegt
Misschien omdat iedereen op het nieuwe model wacht wat er vandaag of morgen door komt?
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Ach dat ziet toch niemand.
torsen zegt
@dutchdriftking: Dit inderdaad. Daarbij zoals @rutger97: al vermeld de Polo schurkt er dichter tegenaan en ziet er vooral van binnen een stuk frisser uit.
Maar bijv. ook de T-Roc is 4454 keer verkocht.
Dutchdriftking zegt
@torsen: De nieuwe Polo en T-roc, die zie je inderdaad ook heel veel. Best kans dat veel van de verkopen voor die rekening zijn. De facelift A3 zie je overigens ook erg weinig rijden valt me op.
harrie zegt
@dutchdriftking:
Precies, wil je een praktische relatief ruime no nonsense auto koop je een Polo.
Heb je wat meer te besteden en wil je een krap hoog hok met een hoger verbruik koop je zo’n vet stoere SUV.
Beide kanibaliseren de Golf verkopen.
Breinstein zegt
@dutchdriftking: Die wordt eind dit jaar (september meen ik) voorgesteld. Voordat hij dan bij de dealer en op kenteken staat zit je zo aan 2020. Verwacht niet dat men 2 jaar voor het einde een auto al laat lopen die:
1. Qua uiterlijk niet schrikbarend gaat veranderen
2. Qua interieur, ruimte en bediening nog steeds de maatstaf is.
dennisdd zegt
@dutchdriftking: valt mee. Het aantal mensen wat particulier een nieuwe auto besteld is echt nihil. En leaserijders kunnen niet wachten. Die hebben een bestel-window van max 3 maanden.
mashell zegt
Conclusie: mensen kiezen nog steeds voor “de Golf” en het liefst de fiscaal vriendelijkste variant, zelfs als dat de lang niet optimale eGolf is. Goed gedaan Volkswagen.
Onehp zegt
@mashell: In meerdere Zweedse vergelijkingstesten van democratische elektrische auto’s komt de Golf als winnaar uit de bus. Dus inderdaad, goed gedaan Volkswagen (zonder eventueel sarcasme).
Onehp zegt
@onehp: eGolf dus.
Dutchdriftking zegt
@onehp: Ik heb er mee gereden, er is niets mis mee, tot de 100 best wel vlot. Maar een praktijk actieradius van krap 200 kilometer is natuurlijk om te huilen.
kareljansen zegt
@dutchdriftking: koop je toch een tesla? 2x de range voor 2x de prijs.
mashell zegt
@onehp: ik had ook geen sarcamse, serieus goed van VW dat de mensen in eerste plaats een Golf kiezen en pas in 2e plaats de motor. Maar het artikel heeft natuurlijk wel een punt, qua range of laadsnelheid is de eGolf geen uitblinker.
Onehp zegt
@mashell: ok, schreef ook eventueel. Range is iets dat de meerderheid ervan weerhoudt om om te schakelen, maar eenmaal batterijauto’s gemeengoed worden zullen er volgens mij meer en meer bewust eentje kiezen die past bij hun werkelijke behoeftes, en dus ook uitvoeringen kopen met ‘niet de grootste batterij omdat daarom’, maar gewoon een mindere die voldoet en dan minder kost en minder weegt. De kost komt ook terug later als de batterij vervangen moet worken om pakweg 5-10 jaar, en dan is het misschien onmiddelijk minder lokkend om de grootste te kiezen enkel omdat die bestaat…
mashell zegt
@onehp: klopt. We kunnen wel roepen dat een actieradius van 200km belachelijk weinig is (dat was overigens ook de actieradius van mijn Golf IV op LPG en de werkgever benadrukte nadrukkelijk zoveel mogelijk op LPG te rijden) maar als je 2 keer 30 km per dag rijdt is het eigenlijk prima bruikbaar.
kareljansen zegt
@mashell: Als ik voor 15k een elektrische auto zou kunnen kopen met een range van 120km, dan zou ik er direct 1 aanschaffen voor mijn vrouw. De komt vaak niet verder dan 35km enkele reis van huis. Als dat wel zo is neemt ze nu ook al mijn auto mee..
reactief zegt
@kareljansen: Zoë?
rutger97 zegt
Waarom zou je een golf kopen als de polo van nu ongeveer net zo groot is als de polo van 2generaties terug. Ze hebben hem zelf overbodig gemaakt
rutger97 zegt
@rutger97: als de Golf van 2 generaties geleden moet er staan…
bertorelli zegt
@rutger97: in neem aan dat je Polo van nu = Golf van 2 generaties terug bedoeld.
De Polo is eigenlijk de nieuwe Golf.
De Golf is eigenlijk de nieuwe Passat.
Alle drie saai, maar verstandig, dat dan wel weer.
mashell zegt
@rutger97: omdat een stapje terug doen iets is wat niemand graag doet. We willen allemaal meer, meer en nog meer. En dus blijven we Golf rijden. Zelfs al is de Polo prima goed genoeg.
henk_he zegt
@mashell: niet iedereen over 1 kam scheren. Ik ben mij autocarrière begonnen in een Golf II. Paar jaar later een Golf V. Die heb ik destijds ingeruild op de vorige generatie Polo. De Polo was nauwelijks kleiner dan de Golf V maar reed een stuk moderner. Inmiddels VAG achter me gelaten met al dat gesjoemel en daar overigens nog geen moment spijt van.
Onehp zegt
Die Golf R variant ziet er trouwens een stuk beter uit na de facelift…
n0zem zegt
@Onehp: helemaal mee eens, die achterlichten van de pre-facelift waren voor mij destijds zelfs een dealbreaker
vagtroep zegt
Yes!!! Eindelijk word ik begrepen!!
Onehp zegt
@vagtroep: jij hebt ook liever een T-Roc SUVje of een ruime Polo?
vagtroep zegt
@Onehp: ja eigenlijk wel maar helaas rij ik BMW, elke dag met pijn in mijn hart de auto instappen en dromen over de auto voor het volk… ?.
stfu zegt
Als je bij VW binnenloopt praten ze je in een benzine Golf. Ze hebben geen gevoel met elektrisch en dat merk je dan wel.
mashell zegt
@stfu: maar een kwart van de klanten zegt dus tegen de verkoper “Nee! Hebben ze je niks geleerd op de IVA? Electrisch is de toekomst en ik wil de toekomst nu, voor mij een eGolf!”.
Serieus zeggen deze verkoopcijfers wel degelijk dat de Pon heel snel de verkopers moet bijscholen.
nautique206 zegt
@mashell: e golf wordt echt niet particulier verkocht. Wordt alleen geleased voor de lage bijtelling.
mashell zegt
@nautique206: ook lease klanten komen bij de dealer voor een folder en een proefrit. Het zijn ook belangrijke klanten want die zie vaak terug in de werkplaats, daar waar het dealer bedrijf haar geld verdiend.
menaz zegt
Veel is lease. En op die markt zie je vooral veel Octavia’s; de boekhoudersauto.
Breinstein zegt
@menaz: Zal je tegenvallen. In de lease was een Octavia met een aanschafprijs van 2500 minder, wel duurder in de lease dan een vergelijkbare Golf. Alleen de bijtelling is dan gunstiger.
pier zegt
@breinstein: klopt, een Octavia of Leon waren gelijk of duurder in de lease dan een Golf. Aangezien ik het interieur ook mooier vond hier variant met een enorm powerhouse (1.6tdi) onder de kap.
emping zegt
@pier: klopt komt door de afschrijving.
menaz zegt
@Breinstein: lagere bijtelling voor hetzelfde geld idd. En voor een grotere auto. Precies wat ik bedoel.
Breinstein zegt
@menaz: De auto is inderdaad groter, hij is een paar cm langer (wat je 2 cm meer beenruimte oplevert, maar ook een gedeelte langere motorkap) en 5 liter meer bagageruimte. Geloof me, ik heb die twee auto’s heel precies naast elkaar gelegd, maar het scheelt amper wat. Ja de Octavia is in aanschaf goedkoper, maar in de lease scheelt het niks.
loserboi932 zegt
Ik zag laatst een f430 en dacht “nee, die man heeft geen passie voor auto’s. Die man die erachter rijdt in z’n eGolf die weet wat echte auto’s zijn.”