De toekomst van de Golf 9 is uiterst onzeker, nu de Golf 8 keihard faalt. De Golf 9 is niet in eens ontwikkeling!
De Volkswagen Kever en Golf zijn al jarenlang een van de best verkochte auto’s wereldwijd. De populariteit van de compacte middenklassers is ongekend. Eh, wacht ‘is’ moet dus eigenlijk ‘was’ zijn. De populariteit van de VW Golf holt namelijk hard achteruit en zijn spirituele opvolger (de Volkswagen ID3) doet het ook niet denderend.
In maart van vorig jaar werden er opvolgers bevestigd door Volkswagen voor de Golf, Tiguan, T-Roc en de Passat (Variant). Maar wat blijkt, Volkswagen was daar een beetje te vroeg mee.
Golf 9 niet in ontwikkeling
De Golf 9 is namelijk niet eens in ontwikkeling! Normaliter beginnen fabrikanten met de lancering van een model direct aan de ontwikkeling van de opvolger. Gek genoeg heeft Volkswagen dat niet gedaan met de Golf 8.
Sterker nog, die Golf 8 is ook al een raar verhaal. Het ontwikkelingsbudget van die auto was enorm laag. Bijna op het niveau van een facelift, vandaar dat de Golf 8 stiekem een gefacelifte Golf 7 is, maar dan met minder luxe afwerking. Zo is het interieur kaler en heb je geen telescopische gasveren voor de motorkap (dat is nu een stang!).
Toekomst onzeker
VW-honcho Thomas Schäfer bevestigt aan Welt.de dat de toekomst voor de Golf nog zeer onzeker is. Volgens hem is het namelijk erg lastig om een auto als de Golf nog te gaan ontwikkelen. De nieuwe Euro7-emissie-eisen en EU-veiligheidseisen zijn zo krankzinnig streng, dat de kosten van zo’n auto met 3 tot 5 mille per auto zullen stijgen.
Volgens hem is het daardoor ook klaar met goedkope auto’s in Europa, omdat ze simpelweg niet te produceren zijn met de eisen vanuit de EU. In plaats daarvan is de kans groter dat ze bij Volkswagen simpelweg géén Golf-opvolger ontwikkelen. Scheelt ook weer kosten.
Golf 8 blijft nog eventjes
Wel kan Schäfer met zekerheid zeggen dat de Golf 8 nog even onder ons zal blijven. Op dit moment zijn de VW-ontwikkelaars druk bezig met klaverjassen, kwartetten en de facelift van de Golf 8.
Volgens Schäfer is een nieuwe Golf ontwikkelen extreem prijzig en gaat het niet lonen vanwege het verbod op de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor.
Geen opvolger, wel een facelift?
Dus wat is de oplossing? Hij zegt het niet letterlijk, maar de kans dat de Golf 8 nog een keer (of twee) gefacelift gaat worden lijkt aannemelijk. Uiteraard is er wel een ID3 die wel een opvolger gaat krijgen. De Golf 8 facelift verwacht men in 2023.
Of er een Golf 9 gaat komen, wordt binnen een jaar besloten. Er wordt met geen woord gerept over de Volkswagen Polo, maar die moet tegen een nog lagere prijs verkocht worden. Audi heeft al bevestigd dat de A1 en Q2 géén opvolger krijgen in verband met te kleine winstmarges.
Simpelweg te duur
In principe krijgen we nu in Nederland een voorproefje met wat er voor de rest in Europa gaat gebeuren. De nieuwprijs van de goedkoopste Volkswagen Golf is 32.890 euro. Voor dat geld heb je de 1.0 TSI Life met 110 pk en zesbak.
In het eerste halfjaar van 2022 zijn er 1.223 in totaal van verkocht. Daarmee is de VW Golf minder populair dan klasse-genoten als de Ford Focus, Audi A3, Kia Ceed, Toyota Corolla, Mercedes-Benz A-Klasse en Peugeot 308. De Golf, ooit de bestverkochte auto van Nederland, staat nu op plaats 40!
In Duitsland is de Golf nu nog de bestverkochte auto, maar de verkopen daalden met meer dan 35%. Kortom, niet iedereen is fan van hard plastic en omslachtige infotainment.
Overigens moeten we er natuurlijk bij vermelden dat veel Golf-kopers overgaan op andere producten uit de VW-groep. Modellen als de ID3, Taigo, T-Roc en T-Cross vissen een beetje in dezelfde vijver, om maar te zwijgen van de technisch identieke producten van Seat, Cupra, Skoda en Audi.
Meer lezen? Lees hier alles over de gloriedagen van Volkswagen!
Robert zegt
Niet verrassend, Ford heeft om diezelfde reden de Focus en de Mondeo in de huidige vorm ook geslachtofferd, en zo zijn en komen er nog meer pijnlijke keuzes van andere fabrikanten en over andere modellen.
Wat dit op termijn wél gaat betekenen is, dat de uitstroom van relatief betaalbare auto’s richting de occasion markt eerder nog kleiner wordt dan groter, zeker als de meeste (nu vooral elektrische en hybride) leaseauto’s nog steeds in grote aantallen worden geëxporteerd i.p.v. doorgeschoven naar de tweedehands markt.
mashell zegt
De occassionmarkt is vraag gestuurd. Als de particulieren bij de dealers gaan vragen om elektrische auto’s dan kopen de dealers die wel in bij de leasemaatschappijen.
Robert zegt
Gezien het feit dat ik sinds vorig jaar de trotse bezitter ben van een aardige zwik zonnepanelen op m’n dak, had ik graag een stekker-hybride willen kopen. Alleen moest ik dan ongeveer 20 mille meenemen en zo veel wens ik vooralsnog niet aan een tweedehands auto uit te geven. Idealiter zou een EV met bidirectioneel te laden accupakket natuurlijk een nóg betere keuze zijn geweest, maar ja, dat laat mijn salaris en beschikbaar budget, noch mijn werk (geen leaseauto dus) helemaal niet toe.
Erik zegt
Vreemd dat het Dacia wel lukt om goedkope auto’s te bouwen, zeer zeker de nieuwe Sandero en Jogger. In de maand juni 2022 een plus van 35% in Europa voor Dacia.
ukbob zegt
Heb heel wat Golf’s 7 gereden als ‘daily’. Natuurlijk, geen spannende auto waar een petrolhead zwetend van enthousiasme middenin de nacht van wakker wordt, maar…
Misschien wel de beste Golf ooit!
De golf 8 is inderdaad niet beter lijkt mij. Mocht ik nu zo’n ding willen kopen, werd het sowieso een Golf 7!
(Niet aan de orde gelukkig, heb het licht gezien dus nu is ook de daily een bmw..)
mashell zegt
Hmm. De Golf is niet zomaar een auto. Het is niet alleen het hart van het VW programma (hoewel de Tiguan beter verkoopt). Het is ook de auto waarvoor het MQB platform ontwikkeld werd en waarvan zoveel afgeleiden zijn (bijvoorbeeld Leon, Octavia, A3, Tiguan, Ateca, Kodiaq, Q3). Dus als de ontwikkeling van het model Golf er niet meer uit kan vanwege te dure motoren techniek, dan is er nog heel veel meer niet rendabel.
rollingstoned zegt
De Golf is niet zomaar een auto nee, het is gewoon een dure Skoda 😜
HZW zegt
Audi heeft ook al bevestigd dat de opvolger van de A3 volledig elektrische wordt, en op een compleet nieuw 800 volt EV platvorm komt te staan, (Niet op MEB, want dat is ook al zwaar achterhaald)
Johanneke zegt
Hoe lullig het ook klinkt, kan je niet beter 2 motoren bouwen die voldoen aan de nieuwste eisen (1.0 en 1.5 bijvoorbeeld), deze in alle auto’s lepelen en voor de rest niks meer ontwikkelen op ICE auto gebied? Alles in EV stoppen.
B00G1E zegt
Het is sowieso bijzonder hoeveel verschillende soorten motorisering er is voor auto’s in de EU. Als ik hier in de VS kijk zijn het vaak 2 opties max en dat is het.
ukbob zegt
Dat heeft VW de afgelopen jaren ook gedaan toch..?
Johanneke zegt
Ja maar dan geen nieuwe golf, tigurockcross dinges maken, gewoon lekker motoren aanpassen, en deze modellen houden totdat benzine verboden is. Je kan beter nu al je voorsprong pakken qua elektrisch.
Jan-Jaap zegt
Voorsprong? De VW groep loopt 25 jaar achter toen ze de hybride van Toyota volledig verguisden en aangaven dat de enige accu in de auto er was voor de startmotor, licht en radio. Het is een oude fabrikant en heeft geen ervaring met elektrische aandrijving.
De ID serieus te slotte eigenlijk ook gewoon een concept waarbij de rijders de testers zijn. Toegegeven, Toyota heeft hier nog geen echte ev’s op de markt maar dat is bewust omdat ze er nog niet tevreden over zijn, ze hoeven ook niet omdat de huidige Toyota’s prima aan alle uitstoot normen voldoen. VW loopt gewoon achter de feiten aan.
HZW zegt
Het is misschien nog beter om een Euro-7 blokje te ontwikkelen en die gebruiken als aggregaat via een accu pakket om een electro motor aan te drijven, heb je long race electric drive, en in de stad op de accu rijden.
mzonneveld zegt
Wederom een grote misser van de EU. Kleine zeer efficiënte auto’s bestaan dus binnenkort niet meer waardoor men duurdere, grotere en onzuinigere auto’s moet gaan rijden. Dit lijkt op bedrijven weggepesten richting China, deze regels werken averechts voor het klimaat.
karhengst zegt
De ID3 bestaat straks toch nog gewoon? Even klein, efficiënter.
singer zegt
Wat een armoe is een ID.3 ivm een golf 7.5. En niet iedereen wil of kan elektrisch rijden. Maar je hebt wel gelijk dat de kleine praktische auto’s enkel nog als elektrisch geleverd zullen worden helaas
Johanneke zegt
Wat is er armoe aan een id3 in vergelijk met een golf. Je kan ze beiden zo kaal of juist flink in de opties krijgen als je wilt.
Jan-Jaap zegt
De meeste mensen kunnen prima vooruit met de range van een kleine EV, ze willen alleen niet omdat er een soort koudwatervrees is.
Laten we niet doen alsof een golf goedkoop is.
berlinetta zegt
Maar wel onbetaalbaar voor het volk.
singer zegt
Op duurdere, grotere en onzuinigere auto’s zit meer belasting… er is maar 1 ding dat belangrijker is dan het klimaat en dat is geld helaas…. Een zuinige Up rijden is toch echt beter dan een Tiguan
HZW zegt
Maakt niet uit waar het gebouwd wordt, als het niet aan de regels voldoet heb je er niets aan in Europa.
revstars-net zegt
Recent dit (erg gaaf gemaakt) filmpje op YT gezien die eigenlijk exact weergeeft wat er mis is met de Golf 8 (GTi) vergeleken met de Golf 7. Echt een aanrader om het te zien (en ook zijn channel te bekijken)
https://youtu.be/XGbPHp6QfkQ
dare2think zegt
Helaas ziet de ID3 er uit als een busje. Als dát in een Golf-vorm zou kunnen met een praktijkbereik van 500 km (wordt in de komende 5-8 jaar wel mogelijk met de nieuwere Lithium technologie) zie ik geen toekomst meer voor een ICE Golf in Europa. Het is de vraag of de ontwikkeling van auto’s in het C-segment vooral wordt tegengehouden door de emissie-eisen of vooral door de veiligheidseisen. Als dat laatste het geval is gaat geen enkele fabrikant het nog proberen in dit segment.
harrie zegt
Mensen kopen liever een T-Roc. Die matched namelijk beter met je extreem avontuurlijke Gaastra jas.
ty5500 zegt
Vermoed dat het ook een deel met kannibalisme te maken heeft binnen de vw-groep. De golf is er mijn inziens niet mooier op geworden en is blijkbaar qua materiaalgebruik er ook nog eens op achteruit gegaan dat het al erg verleidelijk is om voor de Leon en de Octavia te gaan met wat meer opties of een zwaardere motor, beide zijn er immers enorm op vooruit zijn gegaan.
HZW zegt
Dat is bij het hele VAG assortiment het geval, steeds meer goedkopere (plastic) materialen in alle klassen van de diverse merken.
Ook een Audi interieur (in wel model dan ook) is een verslechtering t.a.z. van het verleden.
Het wordt straks nog erger als fabrikanten veganistische auto interieurs moeten gaan toepassen.
Dan worden het allemaal Petflessen interieurs wat de klok slaat.
gilettelubbers zegt
Ik heb inderdaad gekozen voor de nieuwe Leon ipv een Golf 8. Hiervoor reed ik het vorige model Leon en deze is er inderdaad echt op vooruit gegaan qua interieur. Qua exterieur vind ik het niet perse een vooruitgang
Edge zegt
Ik vraag mij af hoe zicht dit gaat vertalen naar de volgende generatie ID.3. Ik roep al jaren dat ik verwacht dat die auto en de Golf één generatie naast elkaar bestaan en daarna een gezamenlijke opvolger krijgen. Dat dacht ik destijds op basis van de alsmaar groter wordende push om EV’s te produceren en de plannen om de ICE in de Icekast (haha) te zetten, maar het kostenplaatje van de Golf 8 en de populariteit van crossovers zullen zoals in het artikel benoemd wordt ongetwijfeld ook een grote rol spelen.
Maar dan die naam. Aan de ene kant heb je Golf. Dat is een ijzersterke merknaam, de naam waarmee het moderne Volkswagen groot is geworden, en een naam die al bijna 50 jaar synoniem is met degelijk en betaalbaar vervoer voor het volk. Aan de andere kant is daar de naam ID.3. Niet de meest spannende naam, niet de naam met de meeste historie, maar wel een naam waar Volkswagen aardig wat tijd, moeite en geld in heeft gestoken voor wat betreft de marketing. Dus wat wordt het? Gaat de volgende, louter elektrische, C-segment hatchback van Volkswagen Golf Mk9 heten of ID.3 Mk2?
jaapiyo zegt
Kostenbesparing en goedkope meuk aan klanten voorschotelen kan je duur komen te staan.
jippie zegt
Die Green Deal van Frans Timmermans is in elk geval doorslaand succes: het wordt voor autofabrikanten onmogelijk om een betaalbare, kleine auto op de markt te brengen voor de gewone man/vrouw.
erwh zegt
Misschien is het een idee Volkswagen om niet rücksichtslos te focussen op shareholder value en weer fatsoenlijke interieurs in jullie auto’s te monteren. Desnoods met het design van 10 jaar geleden, maar dan wel met die kwaliteit. Dan komt die waarde voor de aandeelhouders op termijn vanzelf weer terug.
jarnobakker zegt
Het is ook een lelijk misbaksel met die koplampen..
utregcity zegt
Denk dat PSA (Stellantis) ‘t beter voor elkaar heeft. 1 model (208/Astra/etc.), verschillende aandrijvingen en op een gegeven moment alleen nog gaan voor EV. Niet ideaal voor een op zichzelf staand EV-model, maar je kunt wel zo de kosten verdelen/drukken.
harrie zegt
Zien er ook een stuk beter uit dan een Golf of id3
Dutchdriftking zegt
Niet verrassend. Al zou je de volgende ID3 natuurlijk ook gewoon Golf kunnen noemen. Dan ook wel wat minder lelijk graag.
simonbv zegt
18 modellen levert Vw en aan de Golf twijfelen ze nu aan. Lijkt me voor de marketing afdeling dat je deze sterke naam wilt behouden. Ze durven nu nog niet de knoop door te hakken om een volledig elektrisch golf te ontwikkelen.
AudiRS zegt
32000 voor een kale krappe Golf met 1.0
Triest.
Elise zegt
De Golf was ‘Klasse für die Masse’ maar dat is met de Golf VIII te grabbel gegooid en de ID3 doet het op dat vlak niet beter. Het sterke punt van VW was juist de kwaliteitsperceptie. Die troefkaart is nu in handen van de Aziaten.
Er zal uiteindelijk toch wel één opvolger komen voor zowel Golf als ID3 neem ik aan. Dus dat er geen Golf 9 ontwikkeld wordt is zo raar niet.
karhengst zegt
Peugeot is VW anders ook compleet voorbij gestreefd met de 308. Is een fraai model geworden!
vpowert zegt
Illustreert dit niet vooral dat de ontwikkelkosten bij VAG te hoog liggen? Stellantis kan het namelijk blijkbaar wel: de 308/DS4/Astra zijn hele goede auto’s. Ook Renault innoveert gewoon verder met de Megane.
Ik snap uberhaupt niet wanneer fabrikanten kiezen voor een volledig elektrisch model naast hun bestaande modellen wanneer die bestaande modellen een ijzersterke naam hebben. Op een gegeven moment wil je helemaal geen ICE meer aanbieden en dan zit je met twee modelnamen die elkaar in de weg zitten.
mashell zegt
Daar snap ik je niet? Dit kan net zo goed voor Stellantis gelden, dat ook voor hen de businesscase van een C segmenter verbrandingsmotor auto die aan Euro7 voldoet niet opgaat. Die zullen dan gewoon naar volledig elektrisch gaan, net als VW.
Een ID3 met een fractie conservatiever design en lager dak is natuurlijk prima als Golf te verkopen.
j05b zegt
Ik was altijd wel fan van VW. Je kon de auto’s toch altijd wel dik uitgevoerd krijgen. Mn laatste VW was een GTE met alle opties erop en dat was een heerlijke auto.
Maar de ID series zijn naar mijn mening ontzettend saai. De zogenaamde sport versies zijn niet snel en zijn er inspiratieloos uit. Ineens kijk ik naar merken als Polestar en ik rij nu een model 3 die een beetje opgeleukt is. Ik denk dat ik de sportiviteit een beetje mis.
Of ben ik gewoon ouder aan het worden :p