Wat scheelt het?
De Audi e-tron (rijtest) weet voor de nodige opschudding te zorgen. Alle specificaties van de auto zijn netjes, maar de aanschafprijs zit hem vooral in de ‘premium-kwaliteit’, aangezien het rijbereik van 400 km voor een vanafprijs van 84.000 euro niet echt geweldig is. Nou is dat in zijn segment ongeveer de norm, maar voor pure actieradius hoef je de e-tron 55 quattro niet als beste te bestempelen.
Goed, vooral die 84.100 euro is een dingetje. Dat is een flinke smak geld voor een auto met zulke compromissen vergeleken met veel goedkopere auto’s. Je moet niet vergeten dat het een gigantische SUV is die als ‘Q6’ wordt gepositioneerd, maar dan nog. Audi lost het op door de e-tron 50 quattro te introduceren. Deze krijgt een kleinere accu (71 kWh), daardoor iets minder kracht (230 kW of 313 pk) en dus ook iets minder bereik (van 400 naar 300 km). In mijn eigen woorden: dat is prima, als de prijs daarmee een rug of 10-15 zakt.
En nee, ik heb geen glazen bol. Audi verbaast mij eveneens met de aangekondigde prijs van 71.900 euro. Dan heb je de Launch Edition met LED voor- en achterlichten, 20-inch lichtmetalen velgen, MMI navigatie plus, de Audi virtual cockpit, parkeerhulp plus (met 360 graden weergave), adaptive air suspension, metallic lak, elektrisch bedienbare voorstoelen met geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel, lichtpakket en automatisch dimmende buitenspiegels. Netjes, voor een kale. De pakketten met nog meer opties, waaronder bijvoorbeeld de digitale buitenspiegels, kunnen oplopen tot zo’n 82.900 euro. Losse opties zijn daarbij waarschijnlijk niet inbegrepen.
Mocht je 300 km actieradius meer dan genoeg vinden, dan kun je nu voor een vrij degelijke prijs een Audi e-tron krijgen. De auto is per direct te reserveren, Audi wil de auto eind 2019 bij de dealers hebben staan. Niet perse om Audi als schuldige aan te wijzen hierin, maar productieverwachtingen kunnen bij EV’s alle kanten op schieten. Desalniettemin heeft Audi nu wel veruit de goedkoopste elektrische premium-SUV in de aanbieding. Moet je ze toch meegeven.
gregorius zegt
Leuk voor een kleine groep mensen die m nu net wel mogen/kunnen leasen.
Maar ik neem aan dat de meeste mensen die er 1 wilde, de eerste 55 editie al hebben besteld.
En 300 in het echt, in de winter, gaat toch richting 150km neem ik aan? Dan wordt het lastig voor mensen die een keer een avond niet kunnen laden maar de dag erna m toch moeten gebruiken.
tjorque zegt
Morgen doet tesla nog even 20k van de prijs van de X en dan hebben ze weer de goedkoopste “priemejum” suv
lekkerlinksrijden zegt
@tjorque: Tesla premium?
tjorque zegt
@lekkerlinksrijden: “priemiejum” sjah… vooral omdat ze vandaag aan de top staan qua technologie (zowel soft als hardware) dát is “premium” bij tesla.
Iemand die daar belang aan hecht (ik bijvoorbeeld) vindt tesla top.
Iemand die meer belang hecht aan het uiterlijk zal meer geneigd zijn om Audi te kopen.
haroldv zegt
@tjorque: sinds wanneer is Tesla technisch top? Kan je dat ook onderbouwen, ik lees veel drama verhalen op technisch én onderhoudsgebied.
mcshine zegt
Nog nooit er in gereden zeker?
tjorque zegt
@haroldv: ik léés ook vooral veel drama. Maar ik lees ook veel drama (onzin) over Franse auto’s en Duitse auto’s en…
Maar wat geschreven wordt en wat de realiteit is…
Voor mij telt vooral hoe ik iets zelf ervaar. En dat is tot nu toe met Tesla nog altijd heel positief.
flutterby zegt
@haroldv: sinds de model 3 en welk onderhoud? Onderhoudbeurten zijn zo ICE..
oneeeeeschade zegt
@lekkerlinksrijden: etron is Frans voor poep
alassad zegt
@tjorque: Xrijders lachen deze Etron vierkant uit.
tierelier zegt
@alassad: Dezelfde vermogen en accupakket bij model x standard range
RuVi zegt
@tierelier: ja maar die komt een stuk verder dan de Audi
samvd zegt
@alassad: Mode X heeft zo een simpel interieur waar geen design in zit. E-tron rijders hebben tenminste een design vol interieur
billymobiel zegt
@tjorque: Model Y misschien? Zal niet of nauwelijks kleiner zijn
tjorque zegt
@billymobiel: ik wacht benieuwd af …
mashell zegt
Audi als prijsstunter, dat is nieuw.
tinusdijksman zegt
Dan heb je nog steeds de Kona voor 45.000 met een actieradius van 410km
gregorius zegt
@tinusdijksman: zouden er mensen zijn die wel 85k maar geen 75k voor een Q-tron wilde uitgeven en daarom voor een Kona-E zijn gegaan?
tinusdijksman zegt
@gregorius: nee, maar ik vind het toch raar dat merken het dubbele vragen voor, bijvoorbeeld een e-tron, die een minder groot bereik heeft dan een auto voor de helft van de prijs, puur en alleen omdat het premium is
reactief zegt
@tinusdijksman: vind je dat ook bij een Audi Q5 ten opzichte van een benzine Niro?
detroitv8 zegt
@reactief: precies dit. Het afwerkingsniveau van een etron staat tien tredes hoger dan een plastic Kona van een basisprijs á 23k (benzine).
lekkerlinksrijden zegt
@detroitv8: gelukkig wel ja
nautique206 zegt
@detroitv8: en een stuk groter / ruimer
rutgerg zegt
@tinusdijksman: range is toch niet alles…. een rolls royce komt vast niet veel verder op een tank brandstof dan een Opel Insignia maar is 10 keer zo duur…. gek dat mensen het kopen dan?
flutterby zegt
@rutgerg: ik heb inderdaad nooit begrepen dat mensen een Insigna kopen.
rvm1200s zegt
@tinusdijksman: maar dat is volgens velen, en waarschijnlijk ook Audi, niet een ‘premium’ SUV. Vind zelf de Kona ook geen SUV, maar eerder een cross-over.
Goedkoper is ‘ie overduidelijk wel
Loek zegt
@tinusdijksman: my point exactly in het artikel. Je koopt deze auto omdat het een Audi is, maar als je actieradius wilt is die plastic Kona een prima alternatief.
autoriteit zegt
@720s: iets met appels en peren
Loek zegt
@autoriteit: is allebei fruit, de een smaakt wat anders.
dtwo zegt
@autoriteit: Altijd lastig, soms heb ik meer zin in peren. Bovendien zijn peren tof,dat weet iedereen. Maar welke is nou de peer en welke de appel?
gregorius zegt
@gregorius: E-tron, whatever Tron.
tjorque zegt
Drie maal links is rechts, zou dat met drie maal achterstand ook gelden?
grasvreter zegt
Hey die lichtstreep op de achterkant, dat heeft mijn auto uit 1993 ook.
Lekker modern.
lekkerlinksrijden zegt
@grasvreter: is retro, begrijp dat dan ;-)
krikke240z zegt
@grasvreter: gewone gescheiden achterlichten heeft 99 % van alle andere merken/modellen ook. Uw punt? Gaan we dan terug de middeleeuwen in?!?
Dutchdriftking zegt
Ik zag gisteren een zwarte in het wild. Het was al aan het schemeren. Het eerste wat ik dacht was “hé, dar is een gekke Q7!”. Kortom valt prima tussen de andere modellen. Netjes gedaan.
faalhaas zegt
Ze hoeven niet zoveel range te hebben want ze hebben al een voorsprong door techniek.
autodrome zegt
Audi en goedkoop in een zin … Bijzonder …
exclusivecarspotter zegt
Ik snap het niet, de consument vraagt om langere reikwijdtes zeker in een land als Duitsland en Audi brengt een model uit met een nog kortere reikwijdte. Wens ze veel succes.
vaakbenjetebang zegt
@exclusivecarspotter: Klinkt eigenlijk als het ouderwetse showroomlokkertje. Een specificatie die je eigenlijk niet wilt en dus ook niet koopt, maar die door zijn lagere prijs wel mensen de showroom in weet te krijgen. Eenmaal binnen kan de verkoper ze dan over de streep trekken voor een duurdere, betere versie, met een verhaal over restwaarde en zo.
henkhekje zegt
Premium kwaliteit? Jullie bedoelen premium afwerking en materiaal gebruik.
Audi laat namelijk heel goed zien dat premium en kwaliteit niks met elkaar van doen hebben.
volt zegt
Dan liever de Jaguar I-PACE Business Edition, tijdelijk verkrijgbaar vanaf € 73.900, – Veel betere prestaties, van lichtgewicht aluminium en een betere actieradius.
nautique206 zegt
@volt: actie radius van een ipace valt vies tegen, en geen mogelijkheid tot snelladen
volt zegt
@nautique206: Natuurlijk kan de Jaguar i-Pace snelladen, gewoon via CCS tot 100 kW. Thuisladen gaat inderdaad iets langzamer maar voor de meeste mensen ook snel genoeg (1000 km per week), eventueel kun je nog thuisladen met een 15 kW DC lader.
niex zegt
@nautique206: je verwart snelladen met 3 fase laden. De Jag kan d8 ik max 32A maar op 1 fase. Een merkwaardige misser. Tesla doet wel met 3 fase. Snelladen is met DC direct laden.
flutterby zegt
@niex: Jaguar bied voor €5000 een DC laadpaal. Iets duurder als een reguliere, maar it’s a Jag
justsomebody zegt
@nautique206: idd daarnaast ook de superieure britse afwerking binnen en buiten van jaguar misschien een concurrent naast de pruts afwerking van tesla
richh zegt
@volt: opzich waar, maar het snelladen is een ding…
w0o0dy zegt
Met 300km heb je toch range zat als je alleen maar je kids naar school of sport brengt en dan naar je deeltijd baan rijdt? Prima alternatief voor een gare Range Rover Sport die 1 op 5 rijdt bij dat soort ritjes. Verder is er n blijft het een Audi dus niets voor mij.
loserboi932 zegt
@w0o0dy: De mensen die gare Range Rovers rijden boeit het niet wat ze verbruiken of kosten aan onderhoud. En de volgende auto wordt weer een gare Range Rover. Als je 15k per maand verdient stelt het rijden van een “dure”, “onzuinige” Land Rover niet zo veel meer voor.