Jawel, de Volkswagen e-Up is voor het vervolg van 2021 gewoon weer te bestellen.
Als het over elektrische Volkswagens gaat denkt iedereen momenteel aan de ID-modellen. Dit is het nieuwe Volkswagen van na het dieselschandaal. Daarmee moeten we echter niet vergeten dat Volkswagen al veel eerder succes had in het EV-segment. Zeven jaar geleden waren er al een e-Golf en een e-Up.
Die laatste was met de Skoda Citigo E iV en de Seat Mii Electric een tijdlang de goedkoopste elektrische auto die je kon krijgen in Nederland. Gecombineerd met het feit dat er een Volkswagen-logo op staat zorgde dit ervoor dat de e-Up een succesnummer was.
Anno 2021 is er ongetwijfeld nog steeds animo voor een Volkswagen e-Up, maar de auto was sinds januari helaas niet meer nieuw leverbaar. Nu is er echter goed nieuws voor degenen die relatief goedkoop elektrisch willen rijden: de Volkswagen e-Up is terug!
Volkswagen heeft wel van de gelegenheid gebruik gemaakt om de e-Up ietsje duurder te maken. De vanafprijs is nu €25.850. Voorheen was de vanafprijs nog €23.475. Voor dit bedrag kun je rekenen op onder meer cruise control, een achteruitrijcamera en Lane Assist in je Up. Wil je een hippere Style-uitvoering met 16 inch velgen, een zwart dak en dit spiegels, dan ben je €27.200 kwijt.
Concurrentie
Hoe is de situatie inmiddels qua concurrentie? We zetten de directe rivalen even voor je op een rijtje:
- Renault Twingo ZE (82 pk, 190 km range): €20.690
- Smart Fortwo/Forfour EQ (82 pk, 135 km range): €23.995
- Fiat 500e (95 pk, 180 km range): €24.900
- Volkswagen e-Up (83 pk, 250 km range): €25.850
De tijden dat de Volkswagen e-Up de goedkoopste EV was zijn voorbij, want er zijn nu dus de Renault Twingo ZE, diens verwanten de Smart EQ ForTwo en ForFour en de nieuwe Fiat 500e. In de herfst volgt ook nog de Dacia Spring. Deze auto’s hebben stuk voor stuk wel een beduidend kleinere range. De Volkswagen e-Up is zijn relevantie daarom nog niet verloren anno 2021. Ondanks het feit dat het model inmiddels al 10 jaar oud is.
Een opvolger zit trouwens wel in de pijplijn, maar dat gaat nog even duren. Naar verluidt komt er pas rond 2023 een Volkswagen ID.1.
bernoulli zegt
https://www.dacia.nl/modellen/spring.html
machielvdd zegt
Die is momenteel nog niet leverbaar, maar ik heb ‘m toch nog even genoemd.
bjr1983 zegt
Stond van de week anders gewoon op de zaak hier… Ze zijn er wel degelijk.
henkp1 zegt
Wel al bestelbaar.
Dutchdriftking zegt
27k voor een Up!, die is gek.
towi1989 zegt
Wat een geld tov zn ICE tegenhanger! Daar kan ik nogal wat liters benzine van kopen.
saxoke zegt
@towi1989: zo heb ik ooit met een BMW verkoper gediscussieerd. Ten tijde van de release van de i3 was een tweedehands M3 E46 goedkoper en leuker. Voor de meerprijs van de i3 kon ik heel wat bandensets, onderhoud, en verbruik mee betalen….. Op dat moment was ik voor geen van beiden in de markt, maar moest t zo zijn, werd het de M3. Dat kon die verkoper niet begrijpen
joejojo2012 zegt
Vanuit verkoper POV zou ik het ook niet begrijpen. Die wil juist z’n bonus per verkochte auto (extra bonus toen op een I3) wel pakken natuurlijk.
Maar waarom kon de verkoper dit niet begrijpen? Of was ie niet opgegroeid met ‘smell of gasoline and burned rubber’?
JanJansen zegt
@saxoke: totdat je zo’n auto zakelijk gaat rijden.
saxoke zegt
@janjansen: ik rij privé……
tinnemans zegt
Voor zelfstandige zakelijke rijders is die E46 heel interessant.
marcomanta zegt
@saxoke: een i3, wat een hok, maar goed dat je de M3 hebt gekozen.
saxoke zegt
@marcomanta: k heb die niet gekozen. (Spijtig genoeg). K was toen niet aan een andere auto toe. Dat was in Brussel op het autosalon, toen de i3 net op de markt kwam.
Van Epschoten zegt
@saxoke: U verdient een lintje.
flutterby zegt
@towi1989: totdat je hem over 5 jaar wilt verkopen en niemand op een benzine Up! zit te wachten. Overigens vind ik wel dat er betere alternatieven zijn met een elektrische aandrijflijn.
W115 zegt
@flutterby: in Afrika staan er over 5 jaar miljoenen laadpalen…
flutterby zegt
@w115: met de hoeveelheid zon en opkomst van kleine elektrische voertuigen in China en India kan dat best wel eens heel hard gaan. Je hebt geen laadpaal nodig he, enkel stroom.
Olie zit daar misschien in de grond, maar het moet hier gerafineerd worden. Dat is ook niet goedkoop.
saxoke zegt
Ik mis info over de prestaties….
lekkerlinksrijden zegt
@saxoke: geen noemenswaardige prestatie, het vermelden niet waard
iannuzi zegt
@saxoke: nee hoor, die kun je gerust missen :-D
marcomanta zegt
@saxoke: het is al een prestatie om zoveel geld voor een Eup te betalen.
Van Epschoten zegt
@saxoke: Wordt nog aan gewerkt. De 0-100 “sprint” is nog steeds bezig.
saxoke zegt
@megaturbopowerboost: 0-100 in 5km 😂🤣😂
tinnemans zegt
Op carwow hebben ze een test gedaan met EV’s en hun effectie range, ook met deze e-UP.
Ik zou iedereen die perse een EV wil rijden aanbevelen door te sparen voor de Peugeot 208-e.
marcomanta zegt
@tinnemans: of een Opel Corsa
tinnemans zegt
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk.
henkp1 zegt
In die prijsklasse is de Renault Zoe nog steeds de beste aanbieding: meeste binnenruimte, grootste actieradius en 22kW laden (anderen 11). De Peugopel kunnen dan wel 100kW snelladen, maar dat wordt bij de klasse toch bijna niet gedaan.
rumour zegt
Nee 27k stamt uit 2012 had max 18k mogen kosten. Ontwikkelkosten vrijwel 0.0
De 4000,- (particuliere) subsidie (sigaar uit eigen doos) steekt VW in diepe zakken.
27k is prijs zonder BPM. Graaiers.
mashell zegt
@rumour: de eUp! uit 2012 had een range van 120km. Deze heeft dus een veel grotere accu.
Michel-GR zegt
Toevallig paar maanden terug nog een Up als 2e auto erbij gekocht. Leuk karretje en met 1:20 lekker zuinig. Ook nog ff laten chippen en ging van 60 naar 82pk lmao.
henkp1 zegt
De duurste en minst leuke van de kleine EV’s, die up.
En de goedkoopste EV is en blijft natuurlijk de Renault Twizy. Ok dat is een tweezitter, maar daarmee verkeert ie in goed gezelschap.