Tussen de twee Geländewagens een verschil van liefst 243.442 euro.
Wat zijn het?
De goedkoopste G-Klasse van Marktplaats is een G300D uit 1980, met korte wielbasis en een softtop. Voor 7500 euro wordt je eigenaar van deze tracktor, want dat is het officieel. Omgekeurd naar T5, dus vrijgesteld van wegenbelasting en APK, maar met beperkte snelheid. Zo’n maas in de wet die ze nodig eens moeten dichten. Verder ontbeert deze G-Klasse elke vorm van luxe, spartaanser wordt het niet.
De duurste G-Klasse is een G63 AMG, met lange wielbasis, bouwjaar 2016 en een maagdelijke kilometerstand van 42. Precies, dit exemplaar is fonkelnieuw en kost dan ook een lieve tweeënhalve ton en een beetje. Voorzien van alle mogelijke luxe, al is het interieur een vreemde mix van modern en gedateerd.
Diesel versus benzine
De duurste G wil graag benzine, de goedkoopste neemt genoegen met diesel. Hoewel de G300D destijds de krachtigste dieseluitvoering was, levert de drieliter grote vijfcilinder slechts 88 pk en een iets betere 172 Nm. Dat staat in geen verhouding tot de 5.5 biturbo V8 in de G63, die het tot 571 pk en 760 Nm schopt. De topsnelheid van de G300D bedraagt 130 kilometer per uur, al mag je dat er nu niet meer mee rijden en wíl je niet eens zo hard. De G63 is begrensd op 210 kilometer per uur.
Zijn er ook dingen hetzelfde?
Jazeker! Hoewel het chassis van de G-Klasse begin jaren ’90 flink werd verbeterd, is er nog steeds het nodige uit te wisselen. Dat wisten jullie natuurlijk al, want er wordt door handige knutselaars en specialisten slim op ingesprongen. Van deze twee exemplaren kun je in ieder geval wat plaatwerk uitwisselen, al zal de slimme knutselaar gerust ook de hele aandrijflijn kunnen overzetten. Grootste obstakel is vermoedelijk nog de korte versus de lange wielbasis.
Welke wil je?
Geen van beide, tenminste, als je rationeel kunt nadenken. De goedkoopste G is leuk omdat je geen wegenbelasting hoeft te betalen, maar het maakt de auto wel een stuk minder praktisch. De duurste G-Klasse is eigenlijk veel te duur voor wat je er voor terug krijgt. Daarnaast kun je met zo’n AMG ook amper het terrein in: te veel bumperwerk, te grote wielen waarvoor geen terreinbanden te vinden zijn en geen ideale motorisering. Beter koop je bijvoorbeeld deze G400 CDI Lang voor 40 mille en besteed je de rest van het geld aan iets écht snels.
klotskuukske zegt
De nieuwe maar dan wel met het stuurwiel en de handbak met pook van de ouwe!
Dutchdriftking zegt
haha, ik wil de nieuwe, m`n vriendin graag de oude. Word nog even onderhandelen.
carpics zegt
http://m.autowereld.nl/mercedes-benz/g-klasse/65-amg-11321230/details.html
viezefreddyw zegt
@carpics: Maar die staat dan weer niet op Marktplaats…
whoppie zegt
@carpics:
Dickie zegt
@carpics: Van Vliet heeft/had meerdere G65 op voorraad staan. Hebben vaak wel meer mooi spul te koop.
agera zegt
De oude spreekt mij veel meer aan
boomhauwer zegt
@agera: geeeuw… Jij bent speciaal. Nu goed?
gladanus zegt
hoelang loopt jullie sponsorcontract met marktplaast nog?
gladanus zegt
@gladanus: hoe lang* marktplaats* goedemorgen
redneckdarian zegt
@gladanus: beter dan autoscout iig
viezefreddyw zegt
@redneckdarian: Vind je? Ik vind Autoscout juist een prettigere site dan Marktplaats.
jesse_rutjes zegt
@gladanus: hoelang is een Chinees
maxhunter zegt
Lekker die oude nemen. Heerlijk in het weekend door het bos of ander slecht terrein met vrienden of je kids. Gegarandeerd een leuke dag en veel vrolijke gezichten… Dat heb je natuurijk ook wel van de 0-100kmh sprint van de AMG bedenk ik me net. Maar ach als je die prijs er dan weer bij pakt dan wordt het toch de oude.
bmwe82 zegt
Voor dat geld koop ik liever een Range rover tdv8.
100octane zegt
G65 AMG is van mijn leukste autoervaringen ooit. Het onderstel van een oceaanschip, +- 620 pk als ik me niet vergis en begrensd op 1000nm koppel waarbij de begrenzer constant moest helpen om me in te tomen. Waanzinnig lekkere bak. Zou zelf wel niet het extra geld betalen voor de 65 en een 63 nemen, maar de hele verschijning is er wat over. Beetje potsierlijk. Ik denk ook dat het design en het rijgedrag je te snel gaat vervelen. Wel leuk, maar voor een andere persoonlijkheid dan mezelf. #dreamcar
Hupke zegt
Het verschil tussen een goedkope G en een goedkope defender is toch echt wel gigantisch.
Dat gezegd zijnde ik heb al wel eens met een def en een G gereden, beide rijden zo ongelofelijk belabert dat ik het verschil niet zou merken. Dat prijsverschil is dan puur op basis van bouwkwaliteit?
lekbak zegt
@Hupke: kwaliteit, schaarste en het feit dat de G toch wel beter rijdt. Vooral het verschil met een series is aanzienlijk.
bmwtouring zegt
@Hupke: Zeg maar kartonnen onderstel?
Hupke zegt
@bmwtouring:
Natte karton…
Maar is logisch, dingen hebben een ladder chassis dat vraagt om te torderen:
én een zeer zachte ophanging voor offroad. Maar da’s dus de aard van het beestje, niets voor mij, ik heb schrik om er een snelweg mee op te rijden en al zeker om er ’s nachts tegen 130 een ever mee te ontwijken.
3246cm252kw zegt
Doe mij dan toch maar de 63 AMG want dat interieur is toch net even mooier afgewerkt….
janmetdelangeachternaam zegt
En dan zeggen ze dat ie amper veranderd is
granlusso zegt
210 km/h is wel erg beschaafd, snap het vanwege de lompe vorm, maar toch een beetje jammer. Gelukkig is de acceleratie naar die 210 dan weer vlot :)
gkspot zegt
http://www.autoservicebeek.nl/aanbod/mercedes_benz/g_klasse/mercedes_benz_g_klasse_g_klasse_g300-1457617.html
Calimero zegt
Staat een klein foutje in de tekst; de G300GD bestond toen nog niet en de auto heet(te) dan ook 300GD, die G is er pas later voor “geplakt” net zoals bij andere Benz modellen.
Ik zou gaan voor die 300GD. Het is zoals de auto ooit bedoeld was en niet zoals die over de top AMG dingen. Volgens mij word of werd die eerste ook door Puch gebouwd.
jack_abarth zegt
@milan0:
Klopt, door Puch/Steyr.
Esprit_de_Flandre zegt
@milan0: Nog steeds, alleen heet het bedrijf nu MagnaSteyr ipv Steyr-Daimler-Puch…
pomoek zegt
een tijdje geleden op een site beland met 10-tallen ex Deens leger G-klassers. Weet iemand nog waar ik die kan vinden. Sommige in zware staat van ontbinding, maar allemaal voor een zacht prijsje…
Design_Driven zegt
Ik weet niet hoe groot die velgen zijn maar ook op 20″ zijn prima off road of all terrain banden te vinden.
Maar doe mij de tractor maar. Of wellicht liever iets er tussen in. Overweeg serieus om er een te kopen in plaats van een Disco 4. Wel terrein waardig maken uiteraard.
Design_Driven zegt
@sketcher: Ze zijn hier alleen krankzinnig duur. De goedkoopste 5 deurs is 15k in £ en komt uit 1990. Voor dat geld koop ik een vroege Discovery 4 :(
Rob zegt
@sketcher:
Is een Ssangyong Rexton niet wat voor jou?
Benaderd zo’n ding niet het oude “Discovery” gevoel?
mrrallycross zegt
De goedkoopste 7500 euro. Wtf
willeme zegt
Ik vind die AMG uitvoeringen helemaal niet leuk eigenlijk. De motor is veel te sterk voor het chassis. In elke bocht wordt het vermogen constant afgeremd. Daarbij heb je zo’n twaalfcilinder twinturbo nodig om een normale sportwagen bij te kunnen houden. Zonde van al die moeite. Daarbij zijn ze erg over-priced. Niet alleen in NL overigens. Ik zou gaan voor een standaard G350d Stationwagon, gewoon met stoffen bekleding en 16″ wielen. Of wacht, nee, een Range Rover TDV6 HSE biedt alles wat je nodig hebt en is op alle fronten beter.
viezefreddyw zegt
@willeme: Klopt helemaal wat je zegt. Zo’n G-AMG slaat totaal nergens op en heeft maar 1 doel. Shinen op de boulevard in Monaco, ergens in het Midden-Oosten en de straten van Londen terroriseren.
willeme zegt
@viezefreddyw: Ik merk dat jij er verstand van hebt. En smaak ;-)
viezefreddyw zegt
@willeme: Maar net iets minder verstand ervan dan jij helaas.
daffaa zegt
Begrenst tot 210?
lekbak zegt
Doe mij de diesel maar. Leuk voor in Rotterdam. Dubbel leuk vanwege het parkeren.
phaeton zegt
Welke wil ik… Een G500 van rond 2006. Of een turbodiesel.
Esprit_de_Flandre zegt
Zou het geen goed idee zijn om weer eens een ouderwetse G te maken? Daarmee bedoel ik, een gewoon stevig werkpaard, zonder al die tierlantijntjes.
Weliswaar met moderne techniek, maar geen honderd miljoen miljard pk’s en zetels in koeienvelletjes…
Hupke zegt
@Esprit_de_Flandre:
Ik beeld me ook graag in dat ik veel offroad zou gaan ermee… maar hoeveel mensen doen dat?
Met een touareg, cayenne,… kan je ook een paardentrailer trekken. En de meeste bouwheren hebben tegenwoordig wel een l200 of amarok oid. Met een amarok kan een ouderwetse G niet concurreren qua handling en snufjes en als er een ‘goedkope’ versie is verliest die z’n glamour tov de cayenne en alle opkomende stadstractoren.