Stiekem willen we er allemaal eentje.
Stel. Je vrouw wil een praktische auto met vijf deuren en vierwielaandrijving voor de veiligheid. Zelf wil je eigenlijk een exotische motor met veel vermogen en iets dat er een beetje cool uitziet. Je kan dan een RAV4 én een Citroen SM kopen, maar dat is een vrij kostbare aangelegenheid. Wat als je ‘slechts’ 26.750 euro te besteden hebt en dat daar één auto van gekocht moet worden? Wat moet je dan doen? Simpel, Autotrack.nl aanslingeren en gaan kijken naar leuke advertenties. Deze kwamen wij tegen: een Audi RS3 Sportback (rijtest) uit 2011 die ’toevallig’ exact 26.750 moet kosten.
De meeste RS3’s zijn wit, zwart of grijs, zo lijkt het. Gelukkig is deze RS3 een uitzondering op de regel met zijn rode lakkleur. Sowieso ziet deze RS3 er erg cool uit. De auto schreeuwt niet van de daken dat ‘ie erg snel is. Integendeel. Met name de achterkant is bijzonder subtiel te noemen. Waar een S3 tegenwoordig 4 uitlaten nodig heeft, kan de RS3 het gewoon met twee pijpjes af. Achter die pijpjes gaan wel een paar modificaties schuil. De vorige eigenaar heeft de auto achtergelaten bij JD Engineering, specialisten op het gebeid van snelle Audi’s. De RS3 heeft een andere downpipe, grotere intercooler, racekatalysator en is gechipt. Het resultaat is 425 pk! Dat is overigens nog vrij behoudend: 500 pk is ook gewoon mogelijk met deze motor.
Kijk, dat zal wel lekker knallen met het ‘Quattro’-vierwielaandrijvingssysteem. Nou, ja, ‘quattro’. Het is eigenlijk gewoon voorwielaandrijving met een Haldex-koppelingetje, maar daar zeuren we verder niet over. Gelukkig zijn er ook grotere remmen van 380 mm geplaatst, want dat schijnt wel een dingetje te zijn bij de Audi RS3. De auto heeft 138.987 km gelopen en heeft nog een paar maanden een geldige APK. Ook het interieur is erg fraai te noemen, met de vol-lederen sportstoelen. Mijn OCD wordt wel ernstig getest met het aftermarket infotainment-scherm. Dus papa’s met haast of bankrovers met een affectie voor onderstuur kijk niet verder en koop deze Audi RS3 Sportback.
lompey zegt
Oogt ook als de goedkoopste. Frame om de radio is niet bepaald mooi
granlusso zegt
@lompey: Is ook geen originele. Jammer, maakt de auto net wat fraaier.
granlusso zegt
@granlusso: Ach, wat loop ik ook te zeuren. Een A3 met een opgefokte en prachtig klinkende vijfcilinder, die gaat sneller dan elk navigatiesysteem kan bijhouden :)
lebeaunl zegt
@granlusso: originele werden wel heel erg vaak gejat, wellicht is dat de reden. Er zal inmiddels minder vraag naar de RNS-units zijn, dus een OEM-model is snel geplaatst.
Stefje zegt
@granlusso: ik kan het niet goed zien maar ik meen dat dit 1 van de schermen is die als achteraf optie werd aangeboden om de bijtelling te drukken in die tijd. Niet origineel, wel een stuk functioneler.
reaper zegt
@lompey: dat is een kenwood met anti-diefstal head-unit, apple car play etc. De Audi RSN unit is pretty much useless
twentsediesel zegt
En ook geimporteerd. Succes met de controle van de km stand…
E550 zegt
@twentsediesel: daar valt wel achter te komen door een professional met de juiste apparatuur.
mashell zegt
@e550: terugdraai Henkie is nog nooit zo mooi omschreven…
reaper zegt
@twentsediesel: interieur ziet bijna eruit als nieuw, dus…
toyotaprius zegt
Even langs JetCars voor een set velgen en klaar!
numpty zegt
@toyotaprius: JetCars heeft geen tijd meer. Die heeft een overschot aan Hybride Muesli mobielen weg te werken naar Oost-Europa. Nu het BPM voordeel weg is, wil niemand meer zo’n hok hebben. (Getuige hoeveel nieuwe Priussen je onderweg tegenkomt op de Nederlandse wegen) Het milieu doet er schijnbaar nu niet meer zo toe…
lekkaah zegt
Als je van je vrouw af wil, prima ondersturend hok met treurige remmetjes idd. Wel mooie kleur
reaper zegt
@lekkaah: auto heeft 380mm mov’it 2-piece discs met braided remleidingen. En met de PS4s is er bijna geen understeer
ghost zegt
Staat al heeeeeel lang te koop.
Dit model RS3 heeft weliswaar de 5-cilinder maar voor mij is alles vanaf de 8V een ware RS, met twee ovalen uitlaatpijpen, etc.
Enige mooie optie aan de 8P zijn imo de schaalstoelen.
lekkaah zegt
@ghost: welke audi klant wil dan ook rood.. veeeelste gevaarlijk
rubend zegt
@lekkaah: ik ;)
Ik heb hier een rode op de oprit staan.
evdw zegt
Nee, stiekem wil ik deze zeker niet.
Ik zou nog even doorsparen en voor de RS3 limousine gaan.
Of, als die te duur is, voor de S3 en dan uiteraard weer voor de limousine.
Met een kuur van ABT zit je dan ook tegen de 400 pk aan en heb je als man echt een volwassen en prachtige auto geschikt voor het hele gezin.
https://www.autoblog.nl/nieuws/audi-s3-limousine-door-abt-67462
ghost zegt
@evdw: toevallig zelf onlangs weze kijken voor zo’n RS3 limo maar man man man, wat valt die ruimte tegen tov vd Sportback. Lijnen zijn misschien 1 ding maar persoonlijk liever Sportback met als voordeel dat je ook nog wat spullen mee kan nemen.
dijan zegt
@ghost: Ik heb eerst een A3 sportback gehad en nu een S3 sedan ,maar de ruimte binnen is precies gelijk. De kofferruimte is dieper dan die van de sportback . Dus denk ik dat de totale binnenruimte niets uitmaakt.
evdw zegt
@ghost: Ook al is die sportback dan misschien wat pratischer qua ruimte, ik zou het echt niet over mijn hart kunnen verkrijgen om hem te verkiezen boven de limousine. Dan maar wat minder ruimte. Koop ik er wel een aanhanger of dakkoffer bij.
ghost zegt
@evdw: ieder zijn smaak. Een dakkoffer of aanhanger heeft weinig zin als je een RS3 koopt, kan je toch niet hard mee rijden.
evdw zegt
@ghost: Is ook alleen voor de momenten dat je die ruimte ook echt nodig hebt, een paar keer per jaar. De rest van het jaar lekker knallen in je mooie (R)S3 limousine :)
bogey zegt
@ghost: wat voor spullen dan ook? Gooi je sowieso niet in een nette wagen als je het mij vraagt. Huur dan een camionette…
dijan zegt
@evdw: Klopt de S3 met abt levert 385 pk ,maar je krijgt met een Audi geen garantie meer. Dat is alleen voor Vw doorgevoerd i.s.m. Abt. Daarbij komt dat Abt 1499 euro kost en bij JD 799 euro.
evdw zegt
@dijan: Ja gewoon bij JD laten doen inderdaad. F*ck die garantie, wing it!
reaper zegt
@dijan: maar zonder 630Nm en 5cil klank ;-)
evdw zegt
@reaper: Dat is jammer inderdaad maar de S3 is een stuk bereikbaarder en ook zuiniger dan de RS3 en toch ook erg leuk om te rijden.
moveyourmind zegt
Volleerden sportstoelen maar liefst…
Geen wonder dat hogeropgeleiden een voorkeur hebben voor de Audi RS, soort zoekt soort.
dirkv zegt
Leuk kanon hoor maar met € 26.750,- ben je er nog niet.
Het ding zal best wel een slok benzine lusten en een beurt zal ook behoorlijk in de papieren gaan lopen.
enjoypunani zegt
@dirkv: is bij mijn vrouw ook zo…
karhengst zegt
@enjoypunani: Die beurt zelf doorvoeren scheelt wellicht in de kosten?
enjoypunani zegt
@karhengst: ja, één van de weinige dingen die ik niet uitbesteed ;-)
maferick74 zegt
@enjoypunani: je kan ook vragen of je haar kapsel ook zelf mag trimmen, scheelt volgens mij ook n boel centen.
dunhozzie zegt
@enjoypunani: wel jammer van de lange interval tussen beurten tegenwoordig
enjoypunani zegt
@dunhozzie: valt mee, is er één van VAG. Moet dus iedere 1000km even afgevuld worden, en als de ketting te lang wordt, schakel er tussenuit en kort houden!
evdw zegt
@enjoypunani: Aan je nickname te zien geniet je er nog van dus mag je niet klagen denk ik.
kermit123 zegt
@evdw: haha idd die is goed
dsdh zegt
De helft heeft zeker weer liever een mx-5…..schei nou uit,dit is toch gwn gaaf
peug206 zegt
@dsdh: nee. Dit is saai. Want elke a3 die je tegenkomt lijkt erop. Voor datzelfde geld heb je bijvoorbeeld ook een nissan silvia s14 met turbo en ongeveer 400pk. En dat is dan tocj een stuk gaver dan de zoveelste getunede a3…
ri_ck zegt
@peug206: smaken verschillen ik hou wel van een wolf in schaapskleren, zeker als ie maar 2 van die pijpjes heeft. Het is dat ik de ruimte van een A4 makkelijk vindt anders had ik wel zoiets willen rijden.
dsdh zegt
@peug206: ja gaaf man zoeen rhd ding met gescheurd glasvezel enzo, kikke!
peug206 zegt
@dsdh: huh? Voor 27k heb je gewoon een standaard body met een dikke turbo. En rhd is misschien in de parkeergarage wat onhandig maar went verder snel.
dsdh zegt
@peug206: voor 27k heb je ook een c63 amg of een corvette c6
peug206 zegt
@dsdh: kan ook. Zou ik het in ieder geval liever aan uitgeven dan deze rs3.
reaper zegt
@dsdh: c63 voor 26k? Waar dan?
dsdh zegt
@reaper: wellicht nieuw voor je maar bekijk marktplaats en autoscout eens ?
flik2punt0 zegt
Erg mooie wagen dat rood staat echt heel goed
wahltiroler zegt
In vergelijk met Megane RS Cup en Civic
Hoe presteert deze Weißwurst-Golf dan?
dijan zegt
@wahltiroler: Als je dit soort commentaren schrijft ,heb je dan ook je lederen tirolerbroek aan?
wahltiroler zegt
@dijan: nee dijan dat niet.
Mssr aks jij met je leaselijk op de oersaaie hollandse in de file staat cruise ik dagelijks vrolijk over leuke bochtige bergwegen.
En dat die ik ook nog als jij in een nog veel langere file staat om dat er 1 cm sneeuw gevallen is ?
Ach gut je rijdt een Audi en bent beledigd??
Anders had je waarschijnlijk niet zo verongelijkt gereageerden mijn vraag beantwoordt
wahltiroler zegt
@dijan: nee dijan dat niet.
Mssr als jij met je leaselijk op de oersaaie hollandse wegen in de file staat cruise ik dagelijks vrolijk over leuke bochtige bergwegen.
En dat doe ik ook nog als jij in een nog veel langere file staat om dat er 1 cm sneeuw gevallen is ?
Ach gut je rijdt een Audi en bent beledigd??
Anders had je waarschijnlijk niet zo verongelijkt gereageerden mijn vraag beantwoordt
Visje66 zegt
@wahltiroler: ligt eraan op welk vlak je hem vergelijkt.
0-100? Geen kans voor de FWD’rs. Bochtenwerk? Totaal geen kans deze RS3!
Wat een ontiegelijk saai en verouderd hok is dit zeg. Een RS3 mag je best neerzetten, maar dan wel 1 van 2017+.
karhengst zegt
@Visje66: Die schijnt dan ook een betere gewichtsverdeling te hebben door het aantal reserve sets aan remmen in de kofferbak.
baklava zegt
Getuned en 140.000km. Geen gelukkige combo
reaper zegt
@baklava: 425pk is conservatief voor de 5 cil. Geen thermische problemas
maxidyne zegt
@baklava: mijn RS2 is in 2001 getuned door MTM naar 400 pk 500+ nm. 17 jaar later is er nog nooit wat gebeurd. Je kunt voor de rest alles van Audi zeggen wat je wilt, maar de 5 cilinders zijn enorm sterk en zit heel veel rek in. MTM zei tegen mij dat 600 pk mogelijk is met het 2.2 blok. Dus standaard zuigers, drijfstangen etc. Weet niet wat het limiet is van de 2.5, maar 425 pk lijkt mij nog niet veel voor deze motor.
michaelb zegt
@maxidyne: Nee maar dan noem je ook wat. Leuke bak een RS3 maar ik al medelijden met die bak die erin ligt.