Dat rood staat geweldig. De goedkoopste Peugeot 208 GTI die we konden vinden op Marktplaats is ook in Rouge Rubis uitgevoerd.
Het probleem dat je kunt hebben als je een enorm sterke generatie aan auto’s hebt voort gebracht, is dat de opvolger een beetje ‘meh’ is. Bij de Peugeot 205 GTI was dat het geval. Die auto was episch en werd pas vrij laat opgevolgd door de 206 GTI. Dat waren leuke auto’s, maar aanzienlijk minder heftig, minder sportief en minder snel. Gelukkig maakte de Peugeot 206 RC heel veel goed.
De 207 RC was een, eh, mispeertje. Althans, als je op zoek was naar een vinnig sturende Hot Hatch. Op de snelweg was het een fijne auto voor zijn formaat, maar niet echt sportief.
Helemaal terug
Gelukkig kwam dat met de Peugeot 208 GTI weer helemaal terug. Bij de introductie stonden zelfs Peugeot 205 GTI. Zo kon Peugeot aantonen dat ze wisten hoe belangrijk die auto was voor hen en de petrolheads.
De Peugeot 208 GTI was niet de heetste hete hatchback in zijn klasse, maar wel een heel erg geslaagde allrounder. Een fijne krachtige motor, een zorgvuldig afgesteld onderstel en een interieur met dikke sportstoelen en klein sportstuurwiel maken het plaatje compleet.
In vergelijking met de Clio R.S. heb je het voordeel dat de 208 GTI een driedeurs is én voorzien is van een handbak. Alleen de Ford Fiesta ST was nóg iets speelser, maar ook wat serieuzer. De 208 GTI is ook net even wat chiquer dan de Ford.
Goedkoopste Peugeot 208
We gingen even kijken op Marktplaats of er een paar exemplaren te koop staan en warempel: er staan er meerdere! De prijzen zijn intussen redelijk gezakt. De goedkoopste Peugeot 208 GTI staat te koop voor 8.650 euro. Daarvoor heb je een origineel Nederlands exemplaar in die fraaie rode kleur Rouge Rubis (altijd +1 daarvoor!).
De auto is afgeleverd in 2013 en sindsdien zijn er 186.855 kilometers mee gereden. Dat is niet super-weinig, maar hey: het is dan ook de goedkoopste 208 GTI. Alle boekjes zijn ook gewoon aanwezig.
Qua uitrusting valt er niet veel te klagen, zo ongeveer alles dat je nodig kunt hebben op een C-segment auto zit erop. En dit is dan een B-segment auto. Denk aan een navigatiesysteem en panoramadak bijvoorbeeld. Altijd handig. Mocht je de kilometers van dit exemplaar te hoog vinden, voor meer geld is dat geen probleem. Check hier ons Peugeot 208 aankoopadvies om te zien waar je allemaal op moet letten bij aanschaf!
Bekijk hier de advertentie van de goedkoopste Peugeot 208 GTI!
Flutterbi zegt
Goedkoop is uiteindelijk duurkoop. Dat heb ik geleerd bij aanschaf van mijn vrouw.
rogerzz zegt
Ik zocht even op hoeveel pk die heeft (want dat staat niet in het artikel) – 208pk? Uit een 1.6 THP die vorige week nog het ‘papiermarché’ blok werd genoemd in de 508? Riskant blokje dus. Hoe het stuur voor de klokken zit in die Peugeot’s kan ik totaal niet tegen, dus ik haak sowieso al af. Maar de pk/aanschafprijs verhouding zit wel snor.
6speed zegt
@rogerzz: Meen ooit gelezen te hebben dat die 1.6jes in de gti modellen flinke verbeteringen hebben tov het standaard blok.
clubbtraxx zegt
Zelfde blok zit in Mini/BMW en daar is het natuurlijk een top motor, gewoon niet teveel aandacht aan besteden dus aan al die praatjes.
En ja ik weet heus wel dat er ook enkele modeljaren zijn geweest met problemen met distributie etc.
Ook bij Peugeot zijn ze niet gek en was dat probleem snel opgelost.
Van Epschoten zegt
@6speed: Geld voor alle direct ingespoten benzine motoren. Bij de snelste versies is het carter ventilatie systeem niet op de inlaat aangesloten. Minder goed voor het milieu, beter voor het behoud van de auto. Schijnt ook op de overige motoren te kunnen.
randy zegt
@rogerzz: deze zijn prima. Vooral de vroege 150 en 156pk, 175pk zijn wat gevoeliger. (distributie ketting, zuigers) maar die zijn al zo oud dat dit inmiddels al wel gefixt is. Zijn wel heerlijke blokken. Veel koppel, en toch zuinig
michaelb zegt
@randy: Prima? Het zijn letterlijk horrorblokken. Zowel in de bmw/mini als in de Peugeot. En om alles te verhelpen moet er serieus veel aan gedaan worden al zijn de toleranties ook niet optimaal. Een 2.0tsi vag blok is hiermee vergeleken een beetje engeltje.
MoeWat zegt
Goedkoopste omdat het een rooie is, wat die wilt niemand
mashell zegt
Nou, wij van team rood denken daar heel anders over.
timdawg zegt
@moewat: en een auto uit Apeldoorn wil ook niemand. Overigens via de app van marktplaats moeten opzoeken, WANT DIE LINKT WERKT NIET MET EEN IPHONE, REDACTIE!!
tinnemans zegt
@timdawg; Ik zal inderdaad niet snel meer een auto uit Apeldoorn kopen. Been there, done that.
JJ zegt
Dit is toch echt een B-segmenter.
dailydriver zegt
Allereerst de Fase 1 achterlichten voor Fase 2 erin. Leds van fase 1 gaan allemaal kapot. Halogeen vervangen voor ledconversieset. Want de halogeenlampen geven erg slecht ligtbeeld. Omtrent stuurwiel kwestie van goed afstellen. Je hebt een lichtbalkje onder de tellers zitten. Bovenkantstuurwiel hiermee gelijk zetten. Draagarmen voor achter controleren. Na 7 jaar kunnen deze verrot. Bij vervanging neem meteen de spoor- en stabi stangeb mee liggen toch al los. Zoemend en/of brommend snelheid gerelateerd geluid van achter. Kunnen versleten lagers achter zijn. Deze verwerkt in de remschijven, oplossing schijven blokken vervangen. Orginele luchtfilter voldoet, maar houdt erg veel tegen. Green/ KW inlegfilter werkt beter. Koelslang aan exspansivat kan gaan lekkendoor uitdroging en wordt poreus, is niet los te vervangen moet gehele expansievat worden vervangen. Let op de multieriem, deze ligt blootgesteld aan de weerelementen, hierdoor droog die uit. Haalt nooit de fabrieksopgave, altijd vroegtijdig vervangen worden.
shalomleon zegt
@dailydriver: dus eigenlijk oo de verlichting, ophanging, wiellagers, remmen, preventief onderhoud, koelsysteem, multiriem na is het een prima koop als ik het zo lees!
dailydriver zegt
@shalomleon: begrijp mij niet verkeerd. Halogeenverlichting voldoet aan de wettelijk eis en is niks mis mee. Persoonlijk vind ik het niet voldoende licht geven. Heeft waarschijnlijk ook te maken geweest dat ik al Exenon gewend was in de 206. Bij montage van mijn schroefset kwamen erachter dat de draagarm LV rot(niet door en door) en rubbers compleet versteend waren. RV draagarm was nog opzich prima.Dus preventief allen draagarmen maar vervangen. En omdat toch alles al los lag de stabi – spoorstangen ook vernieuwd. Dit waren de kosten ook niet. Er zijn preventief al delen vervangen en niet gewacht op falen en of klachten.
michiel_vandelft zegt
208 is een B segmenter toch?
willeme zegt
@michiel_vandelft : Ja. Met de luxe van een rijk uitgerust C-segmenter.