Na de Porsche 996 van Wouter is het nu de beurt aan de BMW 130i om op de rollenbank te gaan. Hoe scoort onze goedkoopste 130i van Marktplaats? Valt het mee of valt het tegen?
Lees Interacties
Reacties
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
mattr zegt
Typisch Vanos probleem van dit blok. Heb je de bougieventielen al laten checken?
e38ossie zegt
@mattr: wat zijn bougieventielen?
sportabgasanlage zegt
Liggen die niet naast de bougievonkjes en ’t bougievet in de schappen?
kniesoor zegt
Daar krijg je toch spontaan een rol(lenbank)beroerte van !
sportabgasanlage zegt
Samenvatting: 243,6pk en 295,9Nm koppel
escort77 zegt
@sportabgasanlage: Samenvatting: een vermogensdip tussen 3000 en 4500 toeren.
ouwedibbes83 zegt
@sportabgasanlage: eigenlijk kunnen ze volgens mij vaak niet zo nauwkeurig het vermogen bepalen, want ze meten t aan de wielen en compenseren daarna in hun berekening de aandrijfverliezen. Ik dacht met 15%. Dat is een schatting, waar ze maar mee rekenen. Dus om dan met 1 cijfer achter de komma te komen, is onzinnig. Of mis ik iets en kunnen ze die compensatie heel goed inschatten?
beder zegt
@ouwedibbes83: meestal worden de interne weerstanden van de aandrijflijn berekend door na de vermogensmeting de auto ‘uit te laten rollen’ op de rollenbank. Die weerstand wordt dan opgeteld bij het aan de wielen gemeten vermogen. Daarmee is het misschien nog steeds niet 100% nauwkeurig maar wel een stuk beter dan zomaar + 15% toe te passen.
e38ossie zegt
Lijkt me een VANOS probleempje. Dus de verstellers op de nokkenassen die wat vervuild zijn. Ik zou eens een goede motorspoeling (Wepp heb ik goede ervaringen mee) proberen.
saxoke zegt
Het uiteindelijke vermogen en koppel wat ie zou moeten hebben zot er dus niet in, en tss 3000 en 4500 zit ne dip waar je sip van wordt.
wheresmycossie zegt
Is dit een n53b30 blok met nu 243pk in plaats van 272pk of de oude 6 cyl die 256pk moet leveren?
saxoke zegt
@wheresmycossie: volgens mij zou ie 265pk moeten hebben
kingma zegt
Dit is de N52B30. Niet direct ingespoten zoals de N53B30… olieverbruik kan een issue zijn, maar dat komt voornamelijk door de olieschraapveren.
S8-2000 zegt
Leuke video in een interessante reeks over de 130i en überhaupt over onderhoud en verbetering van auto, kijk altijd met veel plezier. Ook leuk de verhaspeling: er mist wat = something is missing. In het nederlands: er ontbreekt iets.
jensonb zegt
Hoe gaat het eigenlijk met die porsje van Wouter? Elke week nog kromliggen. Maar dan heb je wel een porsje
BillaBong zegt
Dit zijn mijns inziens vrijwel zeker de DISA kleppen die niet goed functioneren.
Ik heb laatst in mijn 325i, weliswaar N53, het 330i spruitstuk met DISA kleppen laten inbouwen en de vermogen/koppelkromme tussen oud en nieuw ziet er exact hetzelfde uit als die dyno sheet met de 2 lijnen over elkaar.
Je ziet precies de momenten waarop de DISA kleppen open en dicht zijn.
Bij interesse kan ik mijn dyno sheet met oud- en nieuw in 1 grafiek mailen. Dan zie je de opvallende overeenkomst.