Ja je kan natuurlijk voor een Giulia gaan. Maar is de goedkoopste Maserati Ghibli op Marktplaats niet nog een betere Italiaan?
Maserati is een merk dat tot de verbeelding van autoliefhebbers spreekt. De stokoude fabrikant met in het logo de drietand heeft menig pareltje voortgebracht in haar ruim honderdjarige bestaan. Hier en daar werden er ook wel eens auto’s de fabriekspoorten uitgestuurd die nieuw al praktisch als ‘barrel’ te klassificeren waren. Maar ach, dat mag de pret niet drukken.
De Maserati Ghibli (M157) hoort wellicht niet in de categorie absolute juweeltjes van het merk thuis. Maar het is ook zeker geen 224 (no offence naar de dappere berijders daarvan die meelezen). De auto kwam in 2013 op de markt en was eigenlijk meer de opvolger van de Quattroporte V dan de Quattroporte VI. Die laatste is qua formaat namelijk een dikke twintig centimeter langer dan de Ghibli en de QP V.
Wat de Ghibli niet had (sinds kort kan het wel) is een brullende V8 van Ferrari in het vooronder. In plaats daarvan kon je kiezen tussen een 3.0 diesel van VM Motori of een evenzogroot benzineblok met 330 of 410 pk. Die laatste heeft als je goed onderzoek doet wat Chrysler-genen, maar stoot zeker voor een V6 desalniettemin een Maserati-waardig geluid uit.
Sterke punten van de Ghibli zijn epische rij-eigenschappen, mooi leder van binnen en goede looks. Nadelen zijn dat de rest van het interieur niet overal even fraai is. Dat komt omdat de Chrysler-genen hier echt zichtbaar en tastbaar zijn. Het was de tijd dat wijlen Sergio Marchionne de leider was van FCA en die hield wel van wat baaaaaadge engineering hier en daar. Vraag dat maar aan de Lancia Voyager.
Nou zou je wellicht verwachten dat een Maser uit 2013 inmiddels voor een appel en een ei op de kop te tikken is. Maar dat valt tegen. Al enige tijd weigert de Ghibli op benzine echt onder de 30.000 Euro te zakken. Een dikke 5-Serie sedan uit die tijd is wat dat betreft flink voordeliger. Net als de Giulia is de vraag op de tweedehandsmarkt kennelijk relatief groot ten opzichte van het aanbod. Hoezo Italiaanse afschrijving?
Ook het exemplaar dat we vonden op Marktplaats vergt nog altijd een investering van 32.995 Euro. Het is een beige unit met 330 pk en van binnen rood leder. Dat laatste kan in een Duitser natuurlijk niet, maar in een Ghibli past het prima. Ook mooi meegenomen is dat deze Ghibli is uitgevoerd met het fraaie open cell hout. De kilometerstand bedraagt 160.027 kilometer.
Koop jij deze bella macchina dan? Laat het weten, in de comments!
thjvanvlerken zegt
Dan is de giulia naar mijn smaak mooier. Ja geen v6 bij de reguliere uitvoeringen maar toch.
vaakbenjetebang zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
PunicaOase zegt
Voorkant is wel fraai. De achterkant had ook van een Hyundai kunnen zijn.. Ben benieuwd hoe deze generatie qua onderhoudskosten is.. Met 160K op de teller ben je sowieso af en toe flink het bokje lijkt me..
tinnemans zegt
@punicaoase; Als het een rebadgde Chrysler is, is 160.000km al best veel. Ik heb ooit een Stratus gehad en die was met 2 ton volledig af.
lecomte zegt
Dit is toch echt bruin en geen beige. Nee, niet mijn kleur.
DaveB zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
E34M5Touring zegt
Van een Chef kok geweest.
jaapiyo zegt
Har har 🤪
sntial zegt
Goede looks? Wie is hier mee akkoord?
kenner zegt
@sntial: ik!
kniesoor zegt
Niets mis met de looks wat mij betreft. Maar zou bij de keuze tussen een Ghibli en de Giulia Q voor die laatste gaan. Al zal die vermoedelijk flink duurder zijn.
Bella Macchina zegt
In rijkwaliteit is de Ghibli zeker niet beter dan de Giulia, wel ruimer en meer luxe.
tortuga zegt
Tijd voor aankoopadvies! Weten we allemaal waar op te letten
RubenPriest zegt
Ok https://www.autoblog.nl/nieuws/maserati-ghibli-m157-occasion-aankoopadvies-171107
Paul58 zegt
Als je de ruimte en het geluid niet zo erg vind om te missen zou ik altijd voor de Guilia gaan. Die 4 cilinder heeft rond de 300pk en rond de 5 sec op de 100. Stuurt beter, is moderner en lichter. Over het algemeen ook wel sneller dan de Maserati denk ik. Maserati misschien sneller op rechte lijn.
donpablo zegt
Zelf rijd ik nu al ruim een jaar een zwarte Ghibli SQ4 en ben er erg tevreden over!
Hij is betrouwbaar, mooie looks en dik geluid. Hiervoor moet je dan wel de S-versie hebben.
dondeboer zegt
@donpablo: Gave wagen :)
nick007 zegt
Intussen aan mijn tweede toe. Gestart met de 330pk die ik een flinke drie jaar geleden inruilde voor een Ghibi S 430pk Gransport (een van de weinige achterwiel aangedreven versies, want de meeste gaan voor SQ4). Toen wel getwijfeld over te schakelen naar de Giulia Quadrifoglio, sowieso de betere rijdersauto, maar uiteindelijk gekozen voor de ruimste (ook vrouw en kinderen moeten regelmatig mee). Onderschat bovendien de Ghibli ook niet qua fun! Wat minder snufjes dan een doorsnee duitser – hoewel ze sinds een drietal jaar wel wat hebben bijgebeend -, but who cares: de Ghibli biedt een hoop ‘uniek’ rijplezier, een bijzonder stijlvol interieur en heeft een ziel. Behoudens relatief hoog verbruik (gemiddeld snel 17L / 100km ofte zowat 1 op 6) en slijtage van vooral de achterbanden (reken om de 10 à 12.000 km. Ik rijd wel stevig door) ook geen enkele probleem noch extra kost: de Ghibli zit echt wel stevig in elkaar.
griffendahl zegt
Ze zijn prachtig, maar had het geen Ghibli genoemd. Heb persoonlijk een enorm zwak voor de generatie Ghibli van ervoor, dit lijkt er niet eens op.