We nemen de goedkoopste auto’s van Nederland met je door!
Het is en blijft toch een dingetje, de goedkoopste auto van Nederland. Natuurlijk is het al jaren geen verrassing dat de eenvoudige, kleine hatchbacks zijn. Newsflash: Dat is altijd al zo geweest. Waar we wel een duidelijk verschil zien is dat er geen oude meuk meer wordt aangeboden. Natuurlijk, sommige auto’s zijn enkele jaren oud. Maar het is niet zoals aan het begin van dit millennium, toen er nog auto’s uit de jaren ’80 werden aangeboden, zoals de Fiat Panda en de Kia Pride.
Goedkoopste auto’s geen crisisauto’s meer
Wat ook verrassend was: échte crisis-uitvoeringen zijn er niet meer. Natuurlijk, in veel gevallen mis je items waar je aan gewend bent geraakt, maar dingen als airco, radio met USB, elektrische ramen, centrale deurvergrendeling lichtsensor komen voor bij sommige auto’s in dit lijstje! Behalve bij de goedkoopste auto van Nederland, die heeft dat allemaal niet. Daarom is die auto ook het goedkoopst. Stuurbekrachtiging, ABS, ESP en een hoop airbags zijn tegenwoordig standaard. Dat was vroeger echt anders. Dus er is wel degelijk vooruitgang.
Goedkoopste auto’s stiekem best duur
Dan iets anders dat opviel: het zijn niet meer écht goedkope auto’s. Onder de 10.000 euro kun je geen nieuwe auto meer kopen. Onder de 11.000 of 12.000 overigens ook niet. Dat is wel een zorgelijke ontwikkeling. Deze auto’s worden behoorlijk zwaar belast, ondanks dat het behoorlijk milieuvriendelijke auto’s zijn. Het is helemaal lastig te verkroppen dat op deze auto’s gewoon 10-20 aan graaibelasting (BPM) wordt geheven vanwege vermeende misdaden tegen het milieu, maar enorme PHEV-leasebakken de dans weten te ontspringen. Niet alleen de Nederlandse overheid faalt daarin, overigens.
Enfin, without further ado: het lijstje met de 9 goedkoopste auto’s van Nederland. We hebben de juiste afbeeldingen gebruikt die corresponderen bij de daadwerkelijke uitvoeringen.
9. Kia Picanto 1.0 Dpi ComfortLine (JA)
€ 14.995
BPM boete: €1.898
We beginnen het lijstje met goedkoopste auto’s van Nederland met nummer 9. Het is best schokkend dat de goedkoopste Kia Picanto alsnog 14.995 euro kost. Om rekenen naar guldens is al jaren niet meer Salonfähig, maar 32.802 gulden is een bedrag waar je vroeger een Golf IV voor kocht. Ondanks dat de Picanto veel moderner is, is de auto niet groter. Sterker nog, voor 14.995 euro heb je te maken met de vierzitter! In tegenstelling tot sommige limousines is dat in dit geval geen promotie.
Nog even terugkomend op de Golf IV: de Picanto is in de meest kale uitvoering veel completer dan die VW. Airco, cruise control, radiootje met USB-ingang, lichtsensor, zij-airbags, en elektrische ramen voor zitten erop. Had een Golf IV allemaal níet. Verder: 7 jaar is ook standaard op deze auto, net als vijf deuren. Al met al een zeer verstandige auto die zeker waar voor zijn geld biedt. Gevoelsmatig is ‘ie iets te duur, maar houdt er rekening mee dat de Picanto een misdaad is tegen de misdaad, dus wordt deze auto met bijna 2.000 euro aan CO2-boete belast.
8. Fiat Panda Hybrid Life
Totaal voor consument € 14.850
BPM boete: € 3.014
Vroeger was Fiat een vaste waarde in dit soort lijstjes van goedkoopste auto’s van Nederland. Sterker nog, er zijn tijden geweest dat je keuze had als je niet al te veel geld wilde stukslaan op een nieuwe auto. Denk aan de Fiat 500 en Panda (139). Maar nu is er slechts één auto die nét het lijstjes weet te halen. Dat moet zeer doen. Het is wel een prima aanbieding, overigens. De 999 cc sterke driecilinder is voorzien van een kleine generator in de transmissie. Vaak zien we dit bij automaten, maar in dit geval is het gecombineerd met een handbak. Geinig!
Je kan dus ‘zeilen’ met een handbakje, dat moet een leuke ervaring zijn. Qua uitrusting is het best aardig voor elkaar in de Panda. Zo is de auto voorzien van ‘modieuze’ stoelbekleding. Ha! Dat heeft jouw opgevoerde Seat Leon niet. Verder heb je airco! Handbediend, maar hey: je hebt airco. Een DAB-radio met USB-poort zit er ook op, net als een boordcomputer en elektrische raampjes aan de voorkant. Achter moet je nog wel slingeren. Oh, en standaard heb je deze vrolijke gele lakkleur! Op dit moment is de Fiat Panda stiekem zelfs nog goedkoper, want volges Fiat is de auto de hele maand verkrijgbaar vanaf 14.104 euro, daarmee zou de Panda overigens gewoon op dezelfde plaats blijven staan.
7. Dacia Sandero TCe 100 Bi-fuel Essential
Totaal voor de consument:€ 13.790
BPM boete: € 1.658
Tot op zekere hoogte werkt de tactiek van Dacia perfect. Wat ze aanbieden: B-segment ruimte voor een A-segment prijs. Over de prijs gesproken, je moet even goed opletten welke je kiest. De TCe90 is weliswaar de instapper, maar kent een hogere CO2-boete, waardoor de vraagprijs hoger uit valt. Als je kiest voor de Bi-Fuel, kun je niet alleen LPG tanken, maar krijg je ook even 10 pk extra. Qua prestaties is het de absolute koning in dit lijstje. Dankzij een 999 cc sterke drieclinder turbo katapulteert de Dacia in 11,6 flitsende secondes naar de 100 km/u.
De topsnelheid is een nauwelijks te bevatten 183 km/u. Qua formaat is het een zeer volwassen auto. De wielbasis van de Sandero is 2,60 meter, dat is 30 centimeter méér dan de Panda. Is er dan een addertje onder het gras? Ja, de verfijning aan boord van de Sandero is niet van Europees niveau, alhoewel het voor zijn prijsniveau meer dan goed genoeg is. Verwacht alleen geen VW Polo-interieur. De belangrijkste omissie qua uitrusting is airco, die zit wel op de 1.600 euro méér kostende ‘Comfort’. Maar dan past ‘ie niet meer in het lijstje van Goedkoopste auto’s van Nederland. Dat ‘ie er in staat is een wereldprestatie.
6. Renault Twingo SCe 65 Life
€ 14.490
BPM boete: € 2.618
Jazeker, voor dit geld kun je ook heel puristisch rijden. Wat te denken van een auto met atmosferische motor, achterwielaandrijving én handgeschakelde versnellingsbak. Alleen het sper moet je nog even zelf regelen op deze Renault. Plus een IT-er die de ESP eruit kan programmeren. U begrijpt: deze Twingo is een beetje een rare auto.
Het concept van de eerste was briljant, en is min of meer het concept dat populaire A-segmenters nog altijd voeren. De derde generatie Twingo is een omgekatte Smart. Opmerkelijk: Smart verkoopt geen benzine-auto’s meer en staat zodoende ook niet in het dit overzicht met de goedkoopste auto’s van Nederland. Ook hier zul je het zonder airco moeten doen. Of een krappe agenda: de prestaties van de 65 pk sterke driecilinder houden niet over.
5. Citroen C1 VTI 72 Live
€ 13.740
BPM boete: € 1.778
Een vaste waarde sinds 2005 in dit soort overzichten qua goedkoopste auto’s van Nederland is de Citroën C1. Zoals een ware Citroën betaamt is het kleinste model absoluut niet saai. Sterker nog, het is bijzonder knap wat de designer hebben weten te doen. De achterzijde is relatief recht-toe, rechtaan, maar het snoetje van de auto is werkelijk te koddig voor worden. Op een positieve manier cartoonesk.
Het geeft de auto wat menselijk karakter, iets dat je niet veel aantreft in deze prijsregionen. De combinatie van een Franse styling en Japanse techniek (de driecilinder motor komt bij Daihatsu vandaan). Voor die 13.740 euro krijg je helaas géén airco. De ‘Feel’, die 1.800 euro méér kost, heeft dat wel. Als optie is het ook niet mogelijk, wel kun je een DAB+ radio selecteren voor 350 euro.
4. Hyundai i10 1.0i i-Drive (AC3)
€ 13.595
BPM: € 1.838
De belangrijkste auto in dit overzicht met de goedkoopste auto’s van Nederland is de Hyundai i10. Simpelweg omdat het de nieuwste toevoeging is (van de A-segmenters). De meeste auto’s in dit rijtje beginnen namelijk al behoorlijk op leeftijd te komen of zijn zelfs hoogbejaard te noemen. Hyundai was moedig en lanceerde alsnog een A-segment auto in 2020. Om met Sybrand Buma te spreken: CHAPEAU! De auto deelt veel techniek met de Kia Picanto. Motor en platform komen behoorlijk overeen.
Wel is er een verschil in uitrusting: de i10 in ‘i-Drive’-uitvoering (niets te maken met BMW’s infotainment-systeem) heeft geen airconditioning. Cruise control, een lichtsensor en actieve rijbaan-assistentie krijg je wel standaard, evenals centrale deurvergrendeling. De i10 ‘Comfort’ heeft wel airco, maar is meteen 2 mille duurder. Wil je een driezitsbankje achter, kijk je naar 16.500 mille. Slik!
3. Mitsubishi Space Star 1.2 Entry (A00)
€ 12.990
BPM boete: € 2.114
De Mitsubishi Space Star kreeg weleens het verwijt dat ‘ie goedkoop aanvoelde. Welnu, de Space Star ís ook goedkoop. Sterker nog, hij staat op plaats 3 in dit overizcht met de goedkoopste auto’s van Nederland. Het modelletje is twee keer gefacelift. Een keertje subtiel (in 2016) en een keertje rigoureus (in 2020). Ook hier geldt dat je liever niet de instapmodel (‘Entry’) wenst, maar het model erboven met airco (‘Cool+’).
Die uitvoering kost 1.500 euro meer. Dan heb je ook centrale deurvergrendeling en een boordcomputer, die de Entry niet heeft. Nog een USP van deze Mitsubishi is de relatieve ruimte. Qua formaat zit ‘ie tussen de Sandero en Panda in. Qua concept ook, overigens.
2. Peugeot 108 Access 1.0 VTi
€ 13.005
BPM boete: 1.838
In principe is deze auto identiek aan de C1. Het grootste verschil is de styling. Die is bij de Peugeot wat zakelijker. Het kan zijn dat de C1 of Aygo je net even te cartoonesk zijn, dan is de volwassener ogende Peugeot een goede optie. De Acces is het instapmodel van de 108 (joh!) en ontbeert airco. De Active heeft airco, een radio en elektrische ramen, maar kost ineens 15.200 euro.
1. Toyota Aygo 1.0 VVT-i x
€ 12.835
BPM €1.898
De Toyota Aygo is net als de Citroën C1 een oudgediende in deze klasse. Qua exterieurdesign is ook die een heel guitig kleintje, alhoewel totaal anders dan de Citroën. Knap gedaan. In principe is het dezelfde auto in dezelfde crisis-uitvoering. Je krijgt wel LED-dagrijverlichting vóór én achter. Verder kun je de bank neerklappen (een BMW 3 Serie F30 had dat níet standaard).
Maar verder is het weinig. Zelfs een toerenteller en een radio ontbreken. Eigenlijk moet je deze Aygo overslaan. Wat je wilt is de ‘x-fun’, en die kost 1.100 euro meer en heeft wel die begeerde airco en radio. Maar hey, dan wordt ‘ie duurder. Daarom kies je de ‘x’-uitvoering. Met niets. Het is namelijk de goedkoopste auto van Nederland in 2021!
MrHyde zegt
De i10 verreweg de nieuwste? En de Dacia dan? Die is toch ook van 2020?
willeme zegt
@MrHyde: klopt! Van de A-segment auto’s is de i10 de nieuwste. De Dacia is strikt genomen een B-segment auto. Thanks!
MrHyde zegt
@willleme Je hebt gelijk. Wat betreft ben je met de Dacia eigenlijk de echte spekkoper: B-segmenter voor een prijs waar zelfs A-segmemters met moeite tegenop kunnen.
karhengst zegt
En bovendien 190 PK, als ik het artikel mag geloven.
@Willeme ik denk dat die zin betreffende de extra PK’s van de bi-fuel nog even herzien moet worden :)
iborisch zegt
@karhengst: Klopt vast. Een rode auto is 50pk meer en LPG altijd 100…
Honda NSX zegt
Leuk artikel. Zo wat zijn als dit nog de enige personenauto’s zouden zijn waar we uit konden kiezen. Ik zou er niet ongelukkiger van worden……
vaakbenjetebang zegt
Bijzonder dat er nog verschil in de BPM zit tussen de Aygo-drieling.
flippiez06 zegt
En zo zie je dus dat je geld minder waard wordt met de jaren. Het is nog niet zo lang geleden dat je een Aygo kocht voor 10k
The Stig NL zegt
@flippiez06: Inderdaad! Ik weet nog dat je de Suzuki Celerio voor minder dan €10.000 aan kon schaffen. En dat je 8% rente kreeg (al is dat wat langer geleden…)
Johanneke zegt
Zoek maar op, we zitten in hyperinflatie atm. Er wordt gruwelijk veel geld bijgedrukt ivm de corona crisis. Weet je ook meteen waarom crypto meer waard is geworden. En huizen. En hout. En ieder metaal. Ofja meer waard, je kan ook stellen dat je geld minder waard is geworden. Achja mijn studieschuld wordt op deze manier ook minder waard.
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
@Johanneke: zolang ik meer schuld (hypotheek) heb dat geld op de rekening, is er niets aan de hand!
mashell zegt
@Johanneke: CBS: inflatie 1,3%. Johanneke: hyperinflatie! mashell: ahahahah.
De reden dat het kapitaal zulke vreemde investeringen zoekt is de rente, die is zo rond 0. De reden dat er straffeloos zoveel digitaal geld gecreëerd kan worden is juist de lage inflatie.
Johanneke zegt
https://m.youtube.com/watch?v=1HmGLV46L60
mc96 zegt
@Johanneke: we zitten niet in een hyperinflatie. Maar auto’s worden wel steeds zwaarder belast.
sonnybonds zegt
Ja vroeger was alles beter. Of in elk geval goedkoper.
lekkerlinksrijden zegt
Ik was een paar weken geleden naar de prijzen in het b-segment te kijken, een goed aangekleed blikkie kost toch al snel 25.000. Dat zijn toch serieuze prijzen
subaru555 zegt
Met inflatie erbij is die Golf IV (nieuwprijs 2000) van 32805 gulden nu equivalent aan 21440 euro. Niets met salonfähig te maken, niemand rekent meer met een factor 2,2.
Michel-GR zegt
Ik wel hoor als ik weer een nieuwe auto koop – Toyota Yaris 130.000 gulden OMG
sr20det zegt
Mijn hemel wat een taal en spellings fouten.
JanC zegt
In jouw antwoord?
TR6 zegt
Spellingsfouten is één woord!
camber24 zegt
Fijne referentie aan de niet standaard neerklapbare achterbank bij een BMW 3-serie f30. Ik heb dat dus gehad. Slordigheid met bestellen, blind door andere opties, en toen een beperkter budget. Man, wat een ramp bleek dat te zijn. Zeker als je een huis gaat bouwen, en een jaar later gaat verhuizen. Nooit meer.
jajeroenja zegt
@camber24: Reden dat ik nooit meer een Sedan wil. Mooi koetswerk, maar 0 praktisch.
tmenges zegt
Als ik het stuk zo lees heeft die Dacia op LPG dus 190 pk?
cjdg zegt
Wel lekker dat je bij de bi-fuel uitvoering van de Dacia 100pk extra krijgt. 😂
rumour zegt
Twingo vervelende zithouding onnatuurlijk én veel te ver naar voren. Alle andere merken prima.
frank2b zegt
Moest je op je hurken zitten?
koentje0 zegt
Toevallig pas een v40 gekocht voor 13k. Toch echt niet te vergelijken met een aygo zonder radio of airco…
Michel-GR zegt
Klopt want die Aygo rijdt nog gewoon over 20 jaar
amsterdam zegt
Zo’n Dacia met lpg is toch veel meer auto dan al die andere stadswagentjes? Voor iemand die lange afstanden rijdt en niet teveel kwijt wil zijn een zeer aantrekkelijke aanbieding.
mustang750supersnake zegt
doe mij voor dat geld maar n lekkere oude dikke amerikaan….heb ik ook nog n dikke smile tijdens t rijden…
frank2b zegt
Moet-ie wel eerst rijden.
Robert zegt
No-brainer, ik denk ook dat je met die Sandero veruit de beste deal hebt. Goed, je hebt een dashboard van Curver® plastic en de verfijning van… nou ja, aan geen van de auto’s hier in dit lijstje kan ‘verfijnd’ als eigenschap worden toegekend. Maar verder heb je de meeste binnenruimte, de basisvoorwaarden voor hedendaags comfort aan boord en bij de pomp lach je iedereen uit als je voor 75 cent per liter de lpg tank vult.
Loek zegt
@RRRobert: ik snap mensen nooit zo goed die Dacia affakkelen. Eerst klagen dat auto’s te duur worden in ons land, is er eens een merk dat nieuwe auto’s aanbiedt voor prijzen die je nergens anders krijgt en dan is het ’te slechte kwaliteit’… Ik vind het briljant dat het merk bestaat, ik zou het zelf niet kopen maar denk eens aan de mensen die voor een prikkie nieuw willen rijden. Het argument ‘maar je kunt voor dat geld ook een oude 5 Serie kopen’ raakt i.m.i. kant noch wal, ga de maandelijkse kosten maar eens berekenen. Stiekem is het een briljant merk, maar wij zanikende verwende petrolheads zullen dat nooit zo zien. Maar zoals bekend is dat niet de groep die je zaken moeten bepalen.
Robert zegt
@Loek: en zo is het. Het merk Dacia heeft inmiddels al een cultstatus die vergelijkbaar is met Lada, dertig+ jaar geleden, met het verschil dat deze auto’s niet minder slecht in elkaar zijn geschroefd dan de concurrentie.
Het enige wat ik stuitend vind is de prijs; wat hier nog als goedkoop wordt gezien is feitelijk nog peperduur. Bij onze Oosterburen kosten de vergelijkbare modellen gewoon nóg weer 20-35% minder…
rogerzz zegt
Deze auto’s worden gekocht om zuinig te zijn, rij 120 km/u op de snelweg en je komt er achter dat ze vaak relatief onzuinig zijn. Er zit overigens een bizar verschil in koekblikjes qua verbruik, je zou eens een realworld-test moeten doen met een beetje stevig doorrijden. Ik denk dat ik de 1:12 kan halen met sommige exemplaren, en sommige exemplaren kun je denk ik voor 90% van de tijd plankgas rijden terwijl die alsnog 1:20 zullen halen. Op de een of andere manier heb ik in best wat koekblikjes gereden in mijn leven met zeer wisselende ervaringen.
Vergeet niet dat ze tegenwoordig een stuk luxer-ruimer-veiliger zijn tov 10/20 jaar geleden, dus naast inflatie betaal je ook gewoon voor echte waarde. Als ik dan toch moest kiezen, dan ging ik voor die Panda. Geinig dat het toch een beetje hybride is, en dat voor zo weinig geld..
SpiderIV zegt
@rogerzz: en dat zuinig is eigenlijk een aparte reden als er nog geen 10.000 km per jaar gereden wordt. Dat 1 op 18 of 1 op 14 maakt eigenlijk financieel weinig uit. Geringe mrb en verzekering speelt wel mee natuurlijk. Eens die Panda, absoluut de leukste.
allesmetturbo zegt
Doe mij maar die sandero met 100pk extra
mashell zegt
@allesmetturbo: de deuren van de Dacia dealer gaan om 9u open. Ik ben 4e in de rij. Er staan er nog 2 achter me. Allemaal hebben ze het op autoblog gelezen. Het is een gezellig in de rij, een beetje zoals in de rij voor de Apple store bij een nieuwe iPhone.
vetnek zegt
Als je naar de netto catalogus prijzen kijkt zou de Fiat beter kunnen scoren als de uitstoot op orde was en daarmee de BPM gunstiger zou uitpakken.
berrychello zegt
Is het toeval dat in de huidige Autoweek exact zo’n overzicht staat?
Lucchino zegt
Mijn hemel wat een dramatisch geschreven stuk. Ik realiseer me dat Autoblog geen journalistiek platform is, maar dit is wel heel erbarmelijk.
MarcoM zegt
Denken we nou werkelijk dat de overheid zich iets aantrekt van ons als autoliefhebber? Welnee, de dames en heren laten zich, op een enkele fietser na, heerlijk rondtouren in grote benzineslurpers met chauffeur, want daar hebben ze “recht op”. Als men eens nadenkt om dat soort kleine auto’s juist te belonen door geen BPM te heffen, dan worden er meer oude gebakjes ingeruild en verjongt het wagenpark en is er weer doorstroming in autoland. Werkelijk, moet ik dat nou bedenken?
arias zegt
Blijf het raar vinden, zulke hoge bpm boetes op zulke kleine maar zuinige auto’s. Een nieuwe auto is sowieso al jaren niet meer voor jan modaal. Maar dat men voor Kia Picanto tegenwoordig 14.995 moet neerleggen? is toch een flink pak geld.
Men wilt dat we zoveel mogelijk zuinigere, schone auto’s rijden maar heft zoveel BPM op a segment auto’s. Deze auto’s zijn niet alleen zuinig, maar nemen ook veel minder ruimte in beslag en is de C02 uitstoot gemiddeld lager.
Ik vind dat nieuwe auto’s onder de €25.000 BPM vrij zouden moeten zijn. Dit zorgt ervoor dat 1, auto’s eindelijk eens een keer bereikbaarder kunnen zijn, en dus meer mensen er een kunnen veroorloven . 2 Zorgt ervoor dat er meer zuinigere, veiligere auto’s de weg op komen en dat er meer oude vervuilende auto’s van de weg worden gehaald. Want we hebben inmiddels al een van de oudste wagenpark in West en Midden Europa. Ook Spanje, Portugal en Italië hebben gemiddeld een jongere wagenpark dan ons. Maarja politiek Den Haag kennende zal zoiets nooit gebeuren, en leven in Utopia waar ze denken dat iedereen wel effe een nieuwe Volkswagen ID4 of een Audi E-Tron kunnen aftikken
karhengst zegt
Het meest logische zou dan zijn BPM als percentage van de nieuwprijs te heffen. Dit percentage kan dan bepaald worden naar gelang de CO2 uitstoot. Zo pak je ieder segment proportioneel en stimuleer je de keuze voor kleinere / goedkopere modellen. Ook voorkom je de bizarre situatie dat een XC90 PHEV minder BPM krijgt opgelegd dan een Fiat Panda.
Niet dat ik hier persoonlijk op zit te wachten, heb een hekel aan koekblikken, maar het zou het systeem wel net iets minder krom maken dan het nu is. En wat je zegt, het zou er wellicht voor zorgen dat vooral ook in het compacte segment er meer vernieuwing plaatsvindt.
MarcoM zegt
@arias: helemaal mee eens.
Erik zegt
Ik zou voor de Dacia Sandero Bi-Fuel gaan, die draagt het minste bij aan de schatkist :-)
vacano zegt
Op termijn gaat het Nederlands wagenpark eruit zien als dat van euhhhhh…………………..Cuba ;-)