We kijken naar de goedkoopste auto’s met 300 pk (of meer) in Nederland in 2023.
Een nieuw jaar betekent automatisch nieuwe autoprijzen. Enkele weken geleden keken we naar de goedkoopste auto’s van Nederland. Daarbij viel op dat ze A, niet eens zo heel erg kaal meer zijn en B: dat ze nog best vrij prijzig waren. Jammer, want dit betekent dat autorijden verder en verder geraakt van de normale mens. Dat niet alleen, het betekent ook een mindere aanwas van goedkope auto’s. Dit ga je wel merken op de occasionprijzen.
Maar hoe zit het dan met leuke auto’s? Jaarlijks maken we een overzicht met de goedkoopste auto’s met 300 pk of meer. Elk jaar zien we daarbij een verschuiving, auto’s worden telkens duurder. Dat kan geen verrassing zijn. Maar dit jaar zijn de bakens toch wel echt verzet.
Oh, kleine voetnoot: we kijken hierbij naar auto’s met 300 pk uit een benzinemotor. Elektrisch en PHEV zullen we een andere keer behandelen. Niet alleen omdat die (veel) goedkoper zijn, maar ook omdat de meeste benzineauto’s met 300 pk best leuk zijn om te rijden. Without further ado, dit zijn de 10 goedkoopste auto’s met 300 pk die je in Nederland kunt krijgen.
BMW 540i Business Edition Plus (G30)
€ 81.928
De bakens zijn verzet. Zoveel is duidelijk. Dit betekent dat de BMW 540i in het overzicht staat. Toegegeven, dan heb je een relatief eenvoudige auto naar BMW-maatstaven, maar wel hoe een BMW hoort te zijn volgens BMW-maatstaven. Dus met een zescilinder lijnmotor en achterwielaandrijving.
De motor is goed voor 333 soepele pk’s en 500 Nm. Het verbruik van deze BMW 5 Serie is zelfs vrij bescheiden. De 540i is goedkoper dan de M340i, die aanzienlijk sportiever is aangekleed en voorzien van meer vermogen. Kies een donkerblauwe met bruin leer en je hebt een stijlvolle sloep die dus relatief gezien betaalbaar is.
Alpine A110 GT
€ 79.090
Kleine en lichte auto’s stoten relatief weinig CO2 uit, dus heb je weinig extra belasting. Daardoor is de Alpine A110 GT enigszins betaalbaar te noemen, alhoewel 80 mille alsnog een enorme smak geld is.
Waar de BMW 540i van hierboven ruimschoots over de 300 pk gaat, haalt de Alpine precies de 300 pk grens. Het koppel is 340 Nm. Maar omdat de Alpine zo licht is (slechts 1.119 kg), sprint je alsnog in 4,2 tellen naar de 100 km/u en haal je een topsnelheid van meer dan 260 km/u.
BMW M240i Coupé (G42)
€ 76.106
Het bewijs dat puristen milieuvriendelijker zijn. De BMW M240i kwam er in eerste instantie alleen als xDrive. Nu is het met 374 pk geen overbodige luxe, zeker niet als het je daily driver is.
Maar bij een BMW hoort achterwielaandrijving, de BMW 2 Serie in Coupé-vorm heeft dat dan ook. Niet alleen is de M240i lichter, ook zijn er minder verliezen in de aandrijflijn. Dit resulteert in een lichtere en zuinigere auto. Dus naast een lagere vanafprijs van BMW, is de BPM ook minder heftig.
BMW X2 M35i xDrive (F39)
€ 76.971
Crossovers komen nu ook voor in dit overzicht. In dit geval zijn het wel de kleine wagens met de grote motor. De BMW X2 M35i is er zo eentje. Met 306 pk en 450 Nm heb je serieus veel power voor een auto die nog geen 1.600 kg weegt.
In relatie tot de binnenruimte is het gewicht dan wel weer iets aan de hoge kant. Maar ja, je kan niet alles hebben. Wat je wel hebt, is vierwielaandrijving. Van 0-100 km/u is in 4,9 seconden achter de rug en de topsnelheid bedraagt 250 km/u. Dat is serieus rap voor zo’n guitige stadskar.
Audi SQ2
€ 76.399
Dan zijn we aanbeland bij de Audi SQ2. Sportief en een crossover. Je mag het niet zeggen, maar dit is best een geinig totaalpakketje. Je hebt 300 pk en 400 Nm onder de rechtervoet. En ondanks dat het een crossover is, valt het gewicht van 1.510 kg enigszins mee. Voor de randstad is deze Audi een perfect wagentje. Met de grotere bodemspeling kun je met gemak de drempels trotseren.
Het klinkt stom, maar dit soort compacte crossovers kunnen soms nog best leuk zijn. Zeker omdat ze iets meer veerweg hebben dan de soms wel erg harde hot hatches. De T-Roc R staat niet in het overzicht, daar deze niet meer leverbaar is in ons land. Maar deze snelle Audi Q2 nog wel!
Audi S3 Sportback
€ 74.931
Hier zie je dat een crossover dus zonde van het geld is. Want voor minder geld heb je een snellere en praktischere hatchback. De Audi S3 is een chique hot hatch met serieuze voorwaartse drang.
Een Audi RS3 is met zo’n vijfcilinder nog toffer, maar die kost 25 mille meer (ja, een ton!). De S3 heeft 310 pk waarmee je in 4,8 seconden naar de 100 km/u accelereert. Meer heb je echt niet nodig (maar is via ABT overigens wel mogelijk).
Mini Clubman JCW (F54)
€ 72.310
De enige stationwagon in het overzicht. De Mini Clubman is een vreemd fenomeen. Het lijkt de stationwagon-variant te zijn van de Mini hatchback, maar dat is niet correct. Die is aanzienlijk smaller en heeft een kortere wielbasis.
De Clubman is een soort lage Countryman of een BMW 1 Serie Touring met Mini-kenmerken. De Mini hatchback is een B-segment auto, de Clubman een C-segment vehikel. Met de sterkste motor heb je 306 pk en 450 Nm, wat het ook meteen een heel erg snelle Mini maakt. En niemand die het opvalt.
Mini Countryman JCW (F60)
€ 70.510
Ok, beloofd, dit is de laatste crossover van het overzicht. Wat vreemd is, de crossover-versie is goedkoper dan de lichtere, lagere en superieure stationwagon. De Mini Countryman heeft een iets gunstigere uitstoot dan de Clubman en derhalve scheelt het flink in de belasting.
De Countryman is een rechtstreekse concurrent voor de Audi SQ2 en BMW X2 M35i, maar is dus aanzienlijk goedkoper. Met een 0-100 sprinttijd van 100 km/u is ‘ie ook marginaal trager.
BMW M235i xDrive Gran Coupé (F42)
€ 67.808
En ja, wéér en auto met de B48-motor, de B48A20T1 om precies te zijn. Het is de sterkste tweeliter die BMW bouwt en omdat deze motor relatief efficiënt is, vallen de prijzen enigszins mee, lijkt het. De BMW M235i lijkt in naam heel erg veel op M240i, maar de twee hadden niet meer van elkaar kunnen verschillen.
Het zijn niet eens de twee deuren die de Gran Coupé heeft. De M235i heeft de motor overdwars (net als de MINI’s) en vierwielaandrijving middels een Haldex-setup.
BMW M135i xDrive (F40)
€ 67.161
Een luxe allround hatchback met voldoende talent voor snelheid. De BMW M135i xDrive moet je niet vergelijken met het oude model met zescilinder. Nee, zie het als een chique Volkswagen Golf R. De prestaties zijn meer dan puik, het interieur is erg fraai en de prijs valt echt heel erg mee.
Deze rappe BMW 1 Serie is in Nederland meer dan 7.500 euro goedkoper dan een Audi S3. En vergeet niet dat we in een tijd leven dat een Mercedes-AMG A35 tegenwoordig 90 mille kost voor opties. Dus in dat opzicht een absoluut koopje, deze M135i, zonder dat je ooit het gevoel hebt ‘de goedkope’ optie te hebben gekozen.
Meer lezen? Dit zijn de meest bekeken spots van 2022!
alfarosso zegt
De alpine voor mij de rest is niet om aan te zien
camber24 zegt
Al de rest vind je echt niks? Lol
sabrerator zegt
Nee, allemaal Duits. Dus niks aan.
rollingstoned zegt
Eens, doe mij de Alpine maar.
Tonnie zegt
“en de prijs valt echt heel erg mee”, maar ondertussen kijk ik naar 10 auto’s die zonder uitzondering gevoelsmatig €25k te duur zijn.
awesome zegt
Wat een prijzen.
pignon zegt
Je mag het waarschijnlijk niet zeggen, maar zo’n X2 vind ik best wel geslaagd. En tegelijkertijd is het prut, net als de rest van de lijst, op eentje na: die Alpine is werkelijk fantastisch. En je hebt niet eens 300pk nodig, de basis met 250 is ook al goed. Bespaar je weer wat op de prijs.
Michel-GR zegt
Niets went zo snel als vermogen. 250pk klinkt veel maar ben je snel op uitgekeken. Gelukkig zijn er tuners die je hiermee kunnen helpen.
mjpamsterdam zegt
Hé luitjes, beetje “ overkill-BMW “ vanavond ! Tijd voor Dacia en soortgenoten ! Oh ja, 300pk is tof maar voor forensen is 25pk in de huidige drukte meer dan zat.
mcshine zegt
En dan te bedenken dat je tegenwoordig al +500pk hebt onder de 60k…. In Nederland.. En die bevalt al 3 jaar perfect.
Michel-GR zegt
Alleen gebruikt
CYBRTRK zegt
Nee hoor, sinds de prijsverlagingen van Tesla kost de model 3 performance €59.900 en dan heb je 534 pk
gilettelubbers zegt
Ik heb al het bovenstaande liever dan een Tesla. Ik vind voornamelijk een model 3 niet om aan te zien. Maar goed, smaken verschillen natuurlijk!
tortuga zegt
Ja ok, maar technisch klopt het artikel dan niet 100%
Of ze moeten een artikel maken met 10 goedkoopste 500pk ev´s
Johanneke zegt
Die BMW X2 en Audi Q2 zijn echt afschuwelijk om te zien. Wat een lelijke auto’s. Hoe design je zoiets, hoe koop je zoiets.
De Alpine is gewoon tof, en die Mini’s hebben een geweldig uiterlijk. BMW’s moet je zonder M pakket weten te vinden, dan ziet het er nog best leuk uit. Je weet wel, als de bumpers meegespoten zijn ipv dat ze een neppe diffuser voor moeten stellen ofzo.
Richmond zegt
maar als je dus een sportieve (in dit geval dus 300pk) BMW wil, dan kun je niet zonder het M pakket. Die zit er dan standaard op, de diffusors en alles. En hier is geen afgezwakte versie van die je zelf kunt tunen. Dan moet je weer een andere motor pakken, met dito hardware van onderstel. Ben je meer kwijt, alleen maar om geen M pakket te pakken
pier zegt
Veel geld voor al die kleine gebakjes. Uitzondering zijn de 540i, Alpine en oké ook de M240i
AudiRS zegt
De 240 is ook een gebakje. En nog lelik ook.
Richmond zegt
De m240i is de 2 serie coupe. Niet te verwarren met de 2 serie Gran Coupe die als M235i in de lijst staan. Wat een 1 serie met kontje is eigenlijk. Dat zou je oneerbiedig een gebakje kunnen noemen. Maar de 2 serie coupe is een serieuze auto qua hardware.
bluebird zegt
Maar goed, dan rijd je er wel bij als bijtellingsschraper 🤗
driver79 zegt
Als het alleen maar om vermogen gaat kan je beter een nieuwe elektrische auto kopen. Dan hou je nog wat over voor een leuke hobby auto van 20k of je schaft er een warmtepomp thuis voor aan 🤣
AudiRS zegt
Precies dit. Gewoon een Ioniq5 4wd met 300+pk voor 60k en dan nog 15k voor een nette S8 V10 ernaast…
AudiRS zegt
Toch niet normaal… 75k voor een C-segmenter Audi A3 of BMW 1serie…
staszzz zegt
Beetje vreemd artikel door meerdere auto’s met de zelfde motorisering op te noemen. Toch mooi om met opties te komen waar mensen niet zo snel aan gedacht hebben ipv alles van bmw en audi…
willeme zegt
@staszzz: Tja, dit is simpelweg waar je op uitkomt als je kijkt naar de goedkoopste auto’s met 300 pk of meer. Het is niet een door ons samengesteld lijstje, maar simpelweg de 10 goedkoopste (en zoals je ziet is dat heel erg relatief ;-)). Het zijn nu eenmaal Audi en BMW die dus de goedkoopste auto’s met 300 pk leveren. Snelle Meganes, Leons en Focussen zijn er niet meer en een Civic Type R is nog duurder dan een 540i…
V300amg zegt
Goedkoopste? Dacht dat even dat je de duurste bedoelde, man man wat een prijzen! Meer dan 70k voor een mini? Haha🤣🤣
Richmond zegt
Gaat ook nergens over. Maar ook dat een 540i goedkoper is dan een mini en ook goedkoper is dan de 1 serie, 2 GC en 2 coupe.
bietje zegt
Hm, 5 BMW’s… 2 mini’s (ook BMW)… 2 audi’s en een Alpine als welkome afwisseling.
Verbaast me toch dat BMW in dit segment onder de goedkoopste keuzes valt.
Ik mis in de opsomming eigenlijk nog wel de Golf R.
kniesoor zegt
Past de MB A35 AMG niet in dit rijtje ? Of is die inmiddels uit de prijslijst verdwenen ?
mashell zegt
Waar is Volvo? Dat was vroeger toch de kampioen in dit soort lijstjes.
Vind het pijnlijk, uit dit lijstje vind ik de 540i de meest aantrekkelijke, ik word oud…
V8Vantage zegt
En na / vanaf 2024 gaat je dan nieuw geïntroduceerde auto met 1 – 1.000.000 PK zelf bepalen hoe ‘snel’ jij mag rijden. Ben benieuwd wat dat met de 2e handsprijzen gaat doen van bovenstaand lijstje.
mashell zegt
Hoe snel je mag rijden heeft de samenleving al bepaald en die heeft dat met borden langs de weg aangegeven. Nooit opgevallen?
V8Vantage zegt
Zeker wel. Maar dan rij jij toch lekker overal maximaal de maximaal toegestane snelheid. Gewoon doen joh.
Hupke zegt
Wanneer is de samenleving daar ooit bij betrokken geweest? Komt toch allemaal uit de ene of andere ivoren toren, die dwaze beslissingen.
Hupke zegt
De 540i verwacht je niet echt een zien op een lijstje met de goedkoopste pk kanonnen. Waar is de KIA stinger, een of andere Honda hatch/sedan, ….
Op de 540/m240i (die echt wel lelijk is) & alpine na een triestig lijstje. Allemaal voorwielaandrijvers gebouwd op een budget platform voor leasing koekedozen. Waar zijn de delta integrale, Honda legend, guilia en supra’s? (Te duur, zoveel is dan duidelijk)