Het was toch huilen met de pet op.
Het is een beetje de Royston Drenthe onder de auto’s; de Tata Nano. Dit moest de goedkoopste auto ter wereld worden. Dat is op zich niet zo moeilijk, vraag (heel) erg weinig voor een auto en je haalt de titel binnen. Echter, van de Tata Nano werd meer verwacht. Het kon niet anders of dit moest wel een verkoophit worden. De vergelijkingen met de T-Ford, Fiat 500 en Kever werden snel gemaakt. Dit kon weleens een auto zijn die legendarisch kon worden door een complete natie mobiel te maken.
Het is heel anders gelopen. Men was vergeten dat je natuurlijk ook gewoon een tweedehands Hindustan Ambassador kan kopen voor minder geld. Die auto was nog goedkoper om te onderhouden, daar je onderdelen bij de lokale slager kon afhalen. Het slechte nieuws voor de Nano bleef zich opstapelen waardoor er telkens wat gewijzigd moet worden aan de auto of diens productielijn. Nu hebben we al een tijdje niets gehoord van Tata in het algemeen en de Nano in het bijzonder, maar volgens de India Economic Times is het dan nu eindelijk afgelopen met de goedkoopste auto ter wereld.
Sinds de komst van het kleine autootje van Tata, werd de Nano geteisterd door slecht nieuws. De auto zou in de brand kunnen vliegen, de auto was gevaarlijk langzaam, extreem oncomfortabel en was bizar onveilig. Zelfs jullie aller @Dizono, toch de beschermheilige der obscure automobielen, had er geen goed woord voor over.
Vorig jaar juni waren de productiecijfers veel te laag, toen werden er 275 stuks van die gemotoriseerde vuilcontainers verkocht. In juni van 2018 slechts één exemplaar. 1! De grootste fout die Tata gemaakt heeft was te denken dat mensen die goedkoopste auto ter wereld wilden hebben. Dat was een misvatting, men wilde zoveel mogelijk waar voor hun geld. Vandaar dat merken als Maruti-Suzuki en Hyundai uitstekend scoren in het land van de Taj Mahal.
daihatsucuore zegt
De Tata Nano doet me altijd denken aan de drieling van de Mitsubishi I-miev , Peugeot Ion en de Citroen C-Zero. Ik heb die ook ongeveer even vaak op de weg gezien als de Tata Nano
awesome zegt
@daihatsucuore: de Nano is dan het broertje met een extra chromosoom?
daihatsucuore zegt
@awesome: Dat zou de optielijst in één keer verdubbelen.
ontploffer zegt
Skeere Tata
alfaromeoman zegt
Wat is de vergelijking met Royston Drenthe precies ?
KEV9 zegt
@alfaromeoman: die kwam, die zag en ging af als een gieter…
bk4life zegt
@Soulmaster: Kerel heeft flink verdiend door de jaren heen. Carriere mislukt, maar goed geld gemaakt em nog bij Real Madrid gezeten. Wie doet hem dat na? Misschien 4 spelers. Noem dan Klaassen of Clasie, of een Ebicilio/El Ghazi-achtige speler.
lekkaah zegt
@bk4life: punt is dat hij er ogenschijnlijk veel meer uit had kunnen halen.. het lijkt soms dat als die gasten op ‘de place 2 be’ zitten, zich alleen maar zorgen maken over hun looks, om het ordinair/kort door de bocht te benoemen
jorden zegt
@bk4life: hij kon nog 1 ding beter dan geld verdienen, dat was uitgeven. Hij dacht net zo makkelijk rappend t geld binnen te kunnen halen, als voetballend.
Maar toffe gozer, geen muurbloempje en een bewogen leventje zullen we maar zeggen.
porschepdk zegt
@Soulmaster: sympathieke vent. Hij doet het nu leuk en heeft aardig zijn geld kunnen verdienen in het Midden-Oosten. Hij heeft er wel mooi gestaan!
ikleesookoverautos zegt
@porschepdk: en speelt nu bij Sparta.
alcantara zegt
Niet meer dan wat?
erce zegt
“Al een tijd niets gehoord van Tata”
…
Wat dacht je van Jaguar en Land Rover?
roadster1976 zegt
@erce: spyker… ook al een tijdje niets van gehoord
mgmgb zegt
@erce: JLR is een autonoom opererend dochterbedrijf. Technisch gezien wel eigendom van Tata, maar behalve op finaniciëel vlak niet met elkaar verbonden. Feitelijk is het verband tussen het Indiase Tata Motors en JLR niet veel groter dan tussen Tata Motors en Tata Steel.
moveyourmind zegt
Ze hadden kunnen weten dat het niets zou worden…
Net als mobieltjes zijn auto’s een statussymbool. En dan vooral voor de mensen die eigenlijk geen cent te maken hebben. Die hebben liever een lege koelkast en een dikke auto voor de deur dan dat ze gesignaleerd worden in een vervoermiddel dat meer bij hun financiële situatie past…
En voor knijperigd rijke stinkende was de Nano veel te duur. Die kopen liever voor de helft van het geld een Volvo met zes ton op de teller waar ze nog tien jaar mee rondrijden omdat het niet teveel mag kosten.
baklava zegt
Is er iemand die hem heeft durven importeren vraag ik me af
Edge zegt
@baklava: Ja: https://www.autoblog.nl/nieuws/koop-de-eerste-tata-nano-van-nederland-vooral-niet-92593
Loek zegt
@baklava: Helaas wel
https://www.autoblog.nl/nieuws/koop-de-eerste-tata-nano-van-nederland-vooral-niet-92593?utm_medium=relevant_items
Loek zegt
@720s: ah, ninja’d :D
Pallas zegt
Hoeveel zijn er in totaal geproduceerd?
willeme zegt
@pallas: iets meer dan 200.000. De bedoeling was om er 250.000 op jaarbasis van te produceren.
acizane80 zegt
En wat was de prijs van de goedkoopste auto ter wereld dan?
Loek zegt
@acizane80: De originele vanafprijs lag volgens mij rond de €1800 euro (omgerekend).
desjonnies zegt
Ik ben van mening dat de Nano welzeker een succes had kunnen worden als ze er een fatsoenlijke maat wielen onder hadden gezet. Nu doet het denken aan een boodschappenkarretje met zwenkwieltjes, waardoor het ding er koddig en niet capabel uitziet.
ikleesookoverautos zegt
@desjonnies: ook dat was een bewuste kostenbesparing. Ik geloof dat die zelfs maar met drie bouten werden gemonteerd ook uit kostenbesparing. Ooit eens een docu gezien op Youtube.
mashell zegt
Het is gewoon een vooropgezet plan om auto’s duurder de maken, ze zijn gewoon op je portemonnee uit. Daar doen ze niet eens geheimzinnig over, de Nederlandse tak van het bedrijf heet zelfs “Tata steel”.
renegade zegt
@mashell: ghehehehe
mgmgb zegt
Het idee, op zich, was wel nobel. Maar de grote fout is naar mijn mening gemaakt in het álles opofferen voor de laagste prijs. De T-Ford, Mini, Fiat 500, etc hebben allemaal ondanks de voor hun tijd bijzonder lage prijs een bepaalde charme. Het was dan wel geen statussymbool, maar het was ook geen teken van bittere armoede. Daar is Tata hier de mist in gegaan. Een auto mag traag, onveilig, spartaans en spotgoedkoop zijn, maar dan moet daar wel iets tegenover staan. Een guitig uiterlijk, een connectie met de pop-culture (van Laurel and Hardy in een T tot een Beatle in een Mini) of een andere unieke eigenschap anders dan de prijs. Anders blijft er inderdaad niets anders over dan de aanschaf van een gebruikte Ambassador. Die overigens wél de bovengenoemde kwaliteiten bezit, als bepalende factor van het Indiase straatbeeld en feitelijke functie als ‘eerste auto’ (al dan niet op de achterbank als taxipassagier) van ontelbaar veel Indiërs.