Een relatief moderne hot hatch met een vijfcilinder onder de kap. De goedkoopste Audi RS3 (8V) van Marktplaats.
Een viercilinder, een zescilinder, een achtcilinder. Dat zijn een beetje de gangbare motoren in modern autoland. Vroeger was de vijfcilinder ook heel gewoon. Tegenwoordig kun je alleen nog bij de Volkswagen Groep terecht voor een moderne vijfpitter, zoals in het geval van de Audi RS3.
Vijf cilinders
De eerste generatie RS3 werd uitgerust met een vijfcilinder en tot op heden met de derde generatie is de turbomotor nog steeds te vinden onder de kap. Voor de goedkoopste Audi RS3 van Marktplaats filterden we op de tweede generatie, de 8V dus. De eerste generatie is toch wel op leeftijd en de tweede ziet en voelt nog redelijk aan. Ook al gaat deze ook inmiddels richting de 10 jaar.
De goedkoopste
Maar wat kosten die dingen eigenlijk tegenwoordig? We vonden de goedkoopste Audi RS3 (8V) op Marktplaats voor 33.749 euro te koop staan. Dat is een zwart exemplaar en eentje van de eerste lichting. Je weet wel, de variant waar de kwaliteit van de remmen nogal ter discussie stonden.
De 2.5 TFSI levert 367 pk en is gekoppeld aan een 7-traps S Tronic automaat. Nog steeds is het een hot hatch die zijn mannetje staat bij het stoplicht. In 4,3 seconden sprint het beestje naar honderd kilometer per uur. De topsnelheid bedraagt 250 km/u.
Het unieke aspect van een RS3 is het motorblok. De vijfcilinder heeft een unieke soundtrack en in combinatie met een mooie aftermarket uitlaat kun je dat nog eens benadrukken. In het geval van dit specifieke exemplaar is een downpipe van Milltek gemonteerd, dat kan ook al voor een kleine verbetering van de sound zorgen. De geadverteerde auto heeft ruim 152.000 kilometer gelopen.
De eerste en tweede generatie Audi RS3 staat niet bekend om zijn rijeigenschappen. Met de derde generatie heeft Audi sterke verbeteringen doorgevoerd om het sturen leuker te maken. Desalniettemin is het zeker niet iets om de goedkoopste Audi RS3 (8V) van Marktplaats op te laten staan.
raoufff zegt
Leuk wagentje voor de assistent-plofkraker, maar meer ook niet!
gilettelubbers zegt
Eigenlijk wel het type dat je moet hebben. Het probleem met de remmen lijkt me inmiddels wel verholpen. Dit is het type dat nog geen onzin filters heeft zoals de facelift dat wel heeft.
Robert zegt
On-be-grij-pe-lijk dat Audi (en VW) dit blok niet in meer modellen hebben gemonteerd dan in de RS3 en TT-RS. Alleen al vanuit historisch perspectief is dit een misser.
Er staat er trouwens nog een op Marktplaats, die een jaar jonger is, bijna de helft minder km’s heeft gelopen en vrijwel dezelfde vraagprijs (particuliere aanbieder):
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/audi/m2042761798-audi-rs3-2-5-tfsi-quattro-sportback-2016-zwart
En nog een leuk exemplaar, dezelfde leeftijd, iets minder gelopen, maar met een stage 3 naar dik 500 pk getuned, voor slechts € 1250 meer:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/audi/m2073442685-audi-rs3-sportback-2-5-tfsi-quattro-stage-3-513pk-kanon-in
Tot slot staat er ook nog een in de categorie ‘wordt verwacht’ (dus nog geen foto’s), hetzelfde bouwjaar, voor minder dan 33k, en die is zelfs naar 600+ pk opgeschroefd:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/audi/m2073442685-audi-rs3-sportback-2-5-tfsi-quattro-stage-3-513pk-kanon-in
MartijnGizmo zegt
Audi RS Q3 en CUPRA Formentor VZ5! :)
rikv99 zegt
Heb me altijd verbaast dat de huidige RS4 en RS5 ook niet met deze 5cilinder motor hebben ontvangen.
RutgerK zegt
Een andere downpipe zet je natuirlijk niet alleen voor het geluid. Dat is geen leken modificatie.
Ik heb ook wel eens een A6 biTDI met 313 pk op een dealersite zien staan, toen ik op zoek was naar een A6 en twijfelde tussen een 3.0 TFSI en een 3.0 TDI, die meerdere jaren op sociale media 440pk zou moeten hebben. Een belletje eraan gewaagd maar volgens de dealer was de auto standaard.
AudiRS zegt
Hoeveel kilos zijn daar al mee vervoerd?