A moment of silence. Een onvolprezen karakterbom is van ons heengegaan.
Als het gaat om supersnelle grote E-segmenters, zijn er voldoende Duitse aanbiedingen. Denk aan de Audi RS6, BMW M5 en Mercedes-AMG E63. In principe zijn dat allemaal waanzinnig dikke en zeer indrukwekkende automobielen. Zeer veel vermogen, elektronica, koppel, gadgets en prestige.
Tegenwoordig maken alledrie de Duitsers gebruik van (relatief) kleine achtcilinders met dubbele turbo’s, automaten en vierwielaandrijving. Dankzij die layout klinken ze allemaal ongeveer hetzelfde (veel kabaal, scheetjes en klappen uit de uitlaat) en gaan ze ook ongeveer even snel. En het is juist precies dáár waar de Cadillac CTS-V zich echt wist te onderscheiden.
De huidige generatie werd aan het einde van 2014 geïntroduceerd en beleefde zijn debuut op de North American International Motors Show in 2015. De auto was qua opzet totaal anders. Onder de kap lag een motor met twee kleppen per cilinder en één centrale nokkenas. Deze ‘LT4’ was voorzien van een supercharger en een slagvolume van 6.162 kubieke centimeters. Daardoor was het vermogen maar liefst 649 pk bij 6.400 toeren en het koppel 854 Nm (jazeker, 854 Nm!) bij 3.600 toeren. Ondanks dat de CTS-V alleen van achterwielaandrijving was voorzien, knalde je in 3,7 seconden naar de 96 km/u. De Cadillac CTS-V was niet voorzien van een begrenzer, dus kon je door accelereren naar 322 km/u. Overigens was 649 pk slechts het begin, meer vermogen was geen probleem. Er rijden zelfs exemplaren rond met maar liefst 1.000 pk.
Het was niet alleen maar snelheid in een rechte lijn, waar de zeer onderschatte Cadillac CTS-V excelleerde. De auto was verrassend capabel in de bochten. Dat is elke CTS eigenlijk altijd wel geweest. De CTS moest altijd het sportievere alternatief zijn op een 5 Serie en dat was met de CTS-V van de derde generatie niet anders. Om dat luister bij te zetten: de ‘Ringtijd van de CTS-V was 7 minuten en 40 seconden, wat voor een 1.880 kg wegend bakbeest enorm snel is.
De Cadillac CTS en CTS-V zijn onlangs uit productie genomen. In Michigan liep het laatste (zwarte) exemplaar van der band. De CTS krijgt geen directe opvolger, de Cadillac CT5 is iets compacter, lichter en wordt lager gepositioneerd. Wel gaan de geruchten over een CT5-V Blackwing met V8 (gevoed door GM zelf), maar de tijden van een volvette Corvette V8 in het vooronder van je statige limo, zijn helaas voorbij. Snik.
E34M5Touring zegt
Jammer dat ze zo weinig afschrijven. Vooral de laatste 2 modellen houden echt goed waarde. Zou er zo graag een willen, wat een beest van een wagen!
dunhozzie zegt
@E34M5Touring: https://m.mobile.de/auto-inserat/cadillac-cts-v-6-2-schaltegetriebe-erst-67900-km-eu-model-saarlouis/271087312.html
Laat zich relatief goed doen
johnhert zegt
@dunhozzie: Lijkt me niet zo’n fris exemplaar…
al69 zegt
@johnhert: Waarom?
w0o0dy zegt
Lijkt me een leuke import auto. Een paar jaar oud doet het wonderen voor de BPM en die motor ga je niet kapot krijgen denk ik. Wel sparen voor je brandstof tot de auto zijn Nederlandse kenteken heeft.
hehe zegt
De RS6 is al een hele tijd geen aanbieding meer in de klasse supersedans.
En de RS7 is dat ook niet echt (4 deurs coupe / hatchback / liftback)
potjak zegt
@hehe: aanbiedingen in de zin van ‘aanbod’. Niet als ‘goedkoop alternatief’.
hehe zegt
@potjak: nee, ik bedoel ‘superSEDANs’ als in geen station.
willeme zegt
@hehe: Heel technisch gaat het om premium e-segment auto’s met belachelijk veel power. Daar valt de RS6 gewoon onder, ondanks een licht afwijkende carrosserievorm. Het is natuurlijk gewoon hetzelfde marktsegment. RS7 is het alternatief, maar ja, dat is dan weer een liftback. Uiteindelijk zijn het gewoon elkaars concurrenten ;-).
hehe zegt
@willeme: licht afwijkende carrosserievorm, hahaha.
Je moet politicus worden, kun je termen als ‘prachtwijk’ verzinnen ;-)
Verder heb je wel een beetje gelijk hoor, maar niet helemaal.
willeme zegt
@hehe: Heb het speciaal aangepast voor je ;-). Het lijkt mij vrij duidelijk dat je een RS6, M5 en E63 gewoon met elkaar vergelijkt. Zeker in technisch opzicht. Dat de carrosserie vorm afwijkt, doet daar niets aan af. Dat is het voordeel van Mercedes: die levert zowel de sedan als de station.
lekkerlinksrijden zegt
Ik zal m missen
brammetjedeb zegt
Gaaf exterieur, interieur is Opel met pianolak….
narcotic zegt
RS6 sedan is al even niet meer jongens…
willeme zegt
@narcotic: Heel technisch gaat het om premium e-segment auto’s met belachelijk veel power. Daar valt de RS6 gewoon onder, ondanks een licht afwijkende carrosserievorm. Het is natuurlijk gewoon hetzelfde marktsegment. RS7 is het alternatief, maar ja, dat is dan weer een liftback. Uiteindelijk zijn het gewoon elkaars concurrenten ;-)
fanboy zegt
Hij was destijds ook sneller op de ring dan een M5. Dat is wel een klap in het gezicht.
iphonistvongates zegt
Ik heb er tot op heden nog nooit 1 mogen zien op Koning Willem II’s wegennet. Staan er überhaupt exemplaren op nederlands kenteken? Wellicht iets voor de 2de hands import.