Mocht je een rapvideo willen opnemen, de nieuwe Cadillac Escalade mag op de voorgrond. En achtergrond.
Het begon als een ideetje, de Cadillac Escalade. Eind jaren ’90 had Lincoln het lumineuze idee om een Ford Explorer bij de kladden te pakken en die iets luxer te maken. Het resultaat was de Navigator en die luxe SUV was direct een hit.
Luxe Chevrolet Tahoe
De Cadillac Escalade kwam tot stand middels dezelfde logica. General Motors nam een Chevrolet Tahoe, maakte deze luxer en de Cadillac Escalade was geboren. De Escalade is in 20 jaar tijd uitgegroeid tot een begrip. De auto is nu aanbeland op de vijfde generatie.
22″ velgen
We beginnen met het uiterlijk. De gigantische SUV is duidelijk herkenbaar als Escalade, maar toch helemaal nieuw. We zien de kleine, priemende koplampen en de rechtopstaande LED-dagrij verlichting. Precies zoals andere Cadillac ‘CT’ en ‘XT’-range dat hebben. Aan de zijkant zien we dat de eveneens nieuwe Tahoe duidelijk familie is. Bij de achterzijde van de nieuwe Cadillac Escalade springen de enorme verticale achterlichten in het oog. Wat ook in het oog springt, zijn de enorme velgen. Deze meten 22″ en zijn de minimale standaardmaat op de nieuwe Escalade.
Sport en Platinum
De nieuwe Cadillac Escalade is verkrijgbaar in twee smaakjes: Sport en Platinum. De Sport is het witte exemplaar. De Escalade Sport heeft een gaasgrille en de meeste chromen onderdelen zijn in hoogglans zwart uitgevoerd. Maar ‘Sport’ op een Escalade is zo misplaatst als satésaus als op een mergpijp. De Escalade Platinum heeft enorme chromen grille en diverse chromen accenten aan de zijkant, zoals de raamomlijsting.
Interieur
Uiteraard is een luxe interieur van groot belang bij de nieuwe Cadillac Escalade. De eerste generatie was nog lachwekkend slecht, maar zelfs de Amerikaanse consument pikte dat niet meer, mede dankzij de toenemende concurrentie. Niet alleen van Mercedes (GLS) en BMW (X7), maar ook van Lincoln. Qua luxe aankleding en uitrusting zal je niet snel iets te wensen hebben bij de Escalade. Uiteraard is de meeste luxe standaard aanwezig en anders is het optioneel verkrijgbaar, zoals Night Vision, Surround Vision en een multimediasysteem voor de achterpassagiers. De sfeer wordt middels, leer, hout en verlichting aanzienlijk verhoogd. Of wat dacht je van een geluidsinstallatie met drie versterkers en 36 speakers?
’38’ inch Curved OLED
Een hoogtepunt van de nieuwe Cadillac Escalade is het dashboard met een 38 inch curves Old scherm. Althans, zo staat het vermeld in het persbericht. De eerlijkheid gebeid te zeggen dat het scherm is opgedeeld in drie delen. Helemaal rechts is er een 16,9-inch groot scherm voor infotainment. Recht voor je neus prijkt er een 14.2 inch scherm in het intrumentencluster. Dan is er ook nog een derde scherm van 7,2 inch aan de linkerkant van het cluster, met extra informatie voor de bestuurder.
Onderstel
Dan de ondersteltechniek. Hierbij wijkt de nieuwe Cadillac Escalade minder af dan zijn concerngenoten. De Escalade staat nog altijd op een ladderchassis en is daarmee een ‘echte’ SUV. Wel is de achterwielophanging onafhankelijk. Een voorziening die de Chevy Tahoe en GMC Denali ook hebben. Tevens is de Escalade uitgerust met Magnatic Ride Control. Deze voorzien voor de schokdempers moet ervoor zorgen dat de Escalade comfortabeler dan ooit is. Ook is de Escalade voorzien van luchtvering.
Motoren
Qua motoren is er ook nieuws te melden. We beginnen echter voorspelbaar. De nieuwe Cadillac Escalade zal worden geleverd met een 6.2 liter grote V8. Deze levert 420 pk en 623 Nm. Niet dat dat te weinig is, maar in deze klasse is het redelijk. Bij de concurrentie zijn aanzienlijk krachtigere krachtbronnen te bestellen. Belangrijke nieuws is de toevoeging van een zescilinder turbodiesel! Deze is is goed voor 281 pk en net als de benzinemotor 623 Nm. De diesel is gekoppeld aan een tientraps automaat.
‘2021’
De nieuwe Cadillac Escalade komt in de Verenigde Staten op de markt in het derde kwartaal van 2020 als een ‘2021’-model.
toyotafortuner zegt
Krijg nou wat! Een diesel-Escalade! Zou dat voor meer dan een handjevol grijze imports aan verkopen in NL betekenen?
rikv99 zegt
Denk het niet. Escalade kan je niet (met achterbak) op grijs kenteken krijgen.
phevtreb zegt
@rikv99: met een ESV kan het wel, maar is wel erg zonde imo
rikv99 zegt
Vraag me of voor wie de Diesel variant eigenlijk bedoeld is. 90% van de markten waar de escalade veel gevoerd wordt(Dubai, Amerika, canada) is benzine heel goedkoop.
ouwedibbes83 zegt
@rikv99: goeie vraag, voor de trekkracht hoef je t niet echt te doen. Of zou die makkelijker een zware aanhanger meenemen dan een vette V8? Mss diegene die heel ver op 1 tank wil komen?
rikv99 zegt
@ouwedibbes83: denk toch echt dat Europa (en china?) hiermee als afzetmarkt worden gezien. Aangezien het ook ‘maar’ een 6 cilinder is en geen 6,2L V8 Duramax.
E550 zegt
@rikv99: ik denk dat die bedoeld is voor de Russische markt. De Escalade verkoopt daar best goed.
rikv99 zegt
@e550: Diesel prijs in Rusland is $0,73 en de Benzine prijs $0,72. Dus lijkt mij niet dat de verkoop van de Diesel versie T.O.V. de bezine versie daar veel hoger maakt. Weet ik niet hoe daar de wegenbelasting enz. werkt hoor.
E550 zegt
@rikv99: Rusland is de enige markt in waar de Escalade populair is en waar SUV’s met een diesel motor nog wel eens verkocht wordt. De keuze voor een diesel motor hangt niet alleen af van de dieselprijs. Anders waren er helemaal geen diesels in de VS.
E550 zegt
@e550: worden.
rolov zegt
@rikv99: diesels worden steeds populairder in de VS om een of andere reden
royaledeluxe zegt
Wat een bazenbak is dit.
Met de vorige V8 en 5 volwassenen en alle bagage enkele dagen getourd in the USA!
Toch was het interieur niet op dezelfde hoogte als de Euro competitie, die in een veel hoger segment opereert. Als je zo een grote wagen wilt is er weliswaar niet echt veel competitie uit onze contreien.
bsxc2 zegt
Ik vind die goude Escalade toch wel mooi hoor (voor een fullsize SUV)!
nout zegt
Nog steeds geen galleries in de app, en nu (na gisteren de hele dag onbereikbaarheid) 5fps in artikelen (niet op hoofdscherm), zeer stotterig en niet te gebruiken. Wat is deze maandenlange dramasaga?
vonklausenburg zegt
@nout: Daar is al een artikel over geschreven. AB is bezig met een verbouwing die wij allemaal live mogen meemaken!
nout zegt
@vonklausenburg: die heb ik nog gelezen. Een deel van de problemen is al veel ouder dan de verbouwing, ik zou hopen dat de weg naar boven een keer gevonden wordt. En ik ben echt geen held in development, maar als je meer dan één server kunt betalen is OTAP misschien te overwegen ?
mark997gt3 zegt
@nout: duurt allemaal wel erg lang idd. Heb er de ballen verstand van. Aan de andere kant veel gratis content dus beetje geduld mag wel.
nout zegt
@mark997gt3: ik zeg niet dat ik tegen dit businessmodel ben (en ben zeker niet tegen AB!), maar een van de grootste eye openers van mijn leven zit in de trand van ‘als het gratis is ben je het product, niet de klant.’
Sorry dat ik niet over de Escalade praat, ik vind hem baller ;)
nout zegt
@nout: ook even toevoegen dat de lage framerate weer weg is! ?
Design_Driven zegt
-edit: dank u is inmiddels gefixt.-
Ik vind hem erg mooi eerlijk gezegd. Imposant zonder echt lomp te ogen, Al is hij dat natuurlijk wel.
brammetjedeb zegt
Wauw, dat interieur!! Het is geen insignia met pianolak meer! Erg vet. Ze moesten ook wel nadat de Lincoln navigator op de markt kwam. Die declasseerde hem qua interieur.
berlinetta zegt
Niet echt een verbetering ten opzichte van de vorige vind ik.
E550 zegt
@berlinetta: eens. De auto lijkt nu nog meer op de GMC en Chevrolet en heeft een stuk minder de allure van een luxe SUV. Lijkt zelfs een beetje anoniem. Als dit een nieuwe Ford Expedition was, dan geloofde ik het ook. Erg jammer.
Dutchdriftking zegt
Tja, het zal vast een fantastische auto zijn als je er van houdt, maar doe mij in dit segment maar de GLS. Ziet er gewoon vele malen beter uit. Mocht ik in Amerika wonen en wat knaken kunnen stuk slaan op een leuke auto zou het natuurlijk een Challenger worden, je kan vast een hele dikke samenstellen voor de prijs van deze Escalade. Ja, die is ook vooroorlogs betreffende ondersteltechniek, maar wel gaaf.
willeme zegt
@nout: De weg naar boven is zeker gevonden ;-). Er vinden grootschalige verbouwingen en veranderingen plaats. De vorige basis kon niet meer doorontwikkeld worden, terwijl er veel moest veranderen. Als je zegt: er waren toen al veel dingen niet optimaal.
Het is helaas niet mogelijk om alles even in een paar uurtjes te proppen. Zeker niet met een site die al 15 jaar enorm veel content genereert ;-). Kortom, we zijn hartstikke druk bezig. het zal soms twee stappen vooruit, een achteruit zijn. Maar weet dat de technische dienst er volop mee bezig is en de veranderingen er zijn zodat we in de toekomst jullie nog beter kunnen voorzien van de autocontent!
poes zegt
Wat een machting ding zeg! Als je in de VS woont en beetje knaken hebt, dan koop je toch gewoon dit..haha! Super gaaf interieur, echt een cockpit.
In NL rijdt je wel goed voor lul met zo’n ding overigens.
appeltaartislekker zegt
@poes: de eerste beste Nederlander die dit koopt krijgt van mij een staande ovatie. Machtig wat een gave auto.
E550 zegt
@poes: hoezo voor lul? In Nederland rijdt 90% in een a-segmenter of in een subsidieerde Tesla’s. Hoe kun je nou voor lul staan als je in een luxe SUV rijdt?
basr32 zegt
@e550: Precies dit!
E550 zegt
Off: Op de MacBook met Catalina kun je geen berichten beantwoorden op Autoblog. Alleen een nieuw comment plaatsten is mogelijk.
In de iOS app is dat wel mogelijk.
flatsixx zegt
Zo deze is er keihard op achteruit gegaan zeg… zonde!
joejojo2012 zegt
@Willeme Niet teveel mergpijpjes eten, kun je knap beroerd van worden. Spreek uit ervaring…
jometdebanjo zegt
Zet die maar neer op de oprit. En dan een slang van de uitlaat zonder roetfilter naar het gezicht van Boris.
dirkv zegt
@jometdebanjo: wies Boris?
kempenaer zegt
Heerlijk en prachtig. En dat met zo’n romig dieselblok. De Amerikanen hebben het goed voor elkaar.