Hoe veel ben je kwijt voor de nieuwe D-segmenter van Audi, die nu A5 heet?
Zeg je Audi A5, dan dwalen de gedachten van ondergetekende direct af naar de briljant mooie eerste A5 Coupé uit 2008 van Walter de’Silva. Als schitterend in eenvoud een auto was, was het die. En nu? Nu is die bloedlijn ten einde en de naam leeft voort omdat deze nu gebruikt wordt voor de opvolger van de Audi A4. Dit vanwege de recent veel besproken logica dat Audi even getallen gaat gebruiken voor EV-modellen en de naam A4 dus weer terug zal keren zodra er een A4 e-tron verschijnt.
Audi A5 prijs
Dat betekent automatisch dat de Audi A5 de versie is met verbrandingsmotoren. Het enige wat nog ontbrak is de prijslijst. Welnu, die is hier. En het magische bedrag is: 54.990 euro. Dat is wat er minimaal op de prijskaart van de A5 staat en dan heb je een Pro Line met de 150 pk sterke benzinemotor, uiteraard gekoppeld aan een S Tronic automaat. Overigens gaat die 55.000 euro om een ‘kale’ prijs, inclusief alle ongein die je wél zult zien op de configurator wordt het 56.294 euro en 99 cent.
Meerprijs Avant
Wil je de stationwagon die uiteraard Audi A5 Avant heet, dan kost dat 57.990 euro. De prijs inclusief alles die je op Audi.nl zal zien is daarvoor 59.295 euro en 00 cent, waarmee we toch even willen benoemen dat de meerprijs voor de Avant precies 3.000 euro en één cent is. Je zou die ene cent toch tekort komen…
S5: binnenkort
Voor 59.990 euro heb je de editie voor het eerste jaar, de Edition One. Een bekend trucje om een iets uniekere versie te hebben als early adopter. Overigens willen we toch even benoemen: het lijkt erop dat Audi af is gestapt van hun ietwat verwarrende namen voor de motorvarianten. De varianten voor de A5 heten namelijk ‘TFSI 110kW’ en ‘TFSI 150kW’. Geen verwarrende getallen die alleen ergens op slaan in hun eigen context meer en dat is fijn. En de S5? Dat bedrag houdt Audi nog even onder de pet. Gezien zijn 3.0 V6, hybride of niet, kan die prijs wel eens fors worden.
Concurrentie Audi A5
En nu we het toch hebben over forse prijzen: hoe valt de Audi A5 binnen het premium D-segment? Welnu, dat zetten we voor je op een rijtje:
- Mercedes C 180 Star Edition – 53.701 euro
- BMW 318i Steptronic – 54.524 euro
- Audi A5 Pro Line 110kW S Tronic – 54.990 euro
- Jaguar XE P250 R-Dynamic S – 67.434 euro
- Alfa Romeo Giulia Ti 2.0 GME – 71.298 euro
Je wilde bewijs dat het premium D-segment een beetje verloederd wordt? Bij deze. De Audi A5 is de duurste van de Duitse drie, maar met kleine marges. Laten we het zo zeggen: van alle drie moet je niet de basisversie hebben en dus wordt het alle drie toch wel duur. En over duur gesproken: de wat meer obscure Jag en Alfa kosten respectievelijk 12 en 15 duizend euro meer dan de A5. Toegegeven, dan heb je in beide gevallen 250 pk of meer, in tegenstelling tot de ongeveer 150 pk sterke Duitsers. Maar ja, kies je een S5, M340i of AMG C43, dan zit je qua pk (en prijs) weer boven de Engelse en Italiaanse inslag. Kortom: de Audi A5 zit qua prijs precies waar je hem verwacht.
De nieuwe Audi A5 is vanaf nu te bestellen.
cdlop01 zegt
Ziet er veel beter uit dan de nieuwe A6 m.i. interieur weet ik zo niet afgaande op foto’s lijkt hier en daar, stuurwiel afdekking, veel hard plastic toegepast, en dat is een no go.
enrique zegt
Ze zijn zo te zien (gelukkig) niet zo consistent met de koplampen. Deze heeft in ieder geval niet van die ‘split headlights’.
Vond dat op de Citroen Cactus al niet mooi maar heb nog geen modern model gevonden waar het wel goed oogt.
mashell zegt
Kwestie van gewenning. Er komt een tijd dat je grote koplampunits als hopeloos ouderwets ervaart.
Loek zegt
@enrique: een paar Fords die wij niet krijgen (de Evos en de Taurus voor de Midden-Oosterse markt) komen er m.i. best aardig mee weg. En als Audi het design van de A6 e-tron Avant Concept 1 op 1 had overgenomen was dat ook best fraai geweest. Macan EV kan het ook nét hebben en ook al zijn het niet perse spleetogen, hoe Hyundai de units van de Tucson ‘gesplitst’ heeft met die bijzondere DRL-vorm is ook gaaf. En ook al is het persoonlijk, de robocop-esque lichtbalk voorop de nieuwe Kona is ook best tof.
enrique zegt
‘T is allemaal niet mijn kop thee maar die smaken mogen natuurlijk verschillen :-)
Ik vind de units van deze A5 best elegant, zijn niet heel pompeus zo! Dat van de A6 etron concept vind ik nog best aardig omdat die lamp uit echt weggewerkt is in de lucht happer maar bij veruit de meeste modellen vind ik het persoonlijk geen porum.
Die strips achterop vond ik heel vet om “terug” te zien maar nu het een soort standaard is, vind ik het niet zo heel veel meer toevoegen.
Probleem met de huidige auto industrie is in mijn optiek al dat er weinig differentiatie in zit, maar dat wordt zo alleen maar erger…
Lambrusco zegt
Eens. Dat komt omdat de auto zoals we die kennen wel aardig uitontwikkeld is. Vorm, functie, techniek.. allemaal bewezen concepten. Hierdoor krijg je dus dat fabrikanten lampen etc druk (onderscheidend) proberen te maken maar dat is natuurlijk trend- en tijdgebonden. De EV is inmiddels ook een bewezen concept dus ook daar zie je dat fabrikanten de gekste ontwerpen maken om onderscheidend te zijn.
JelmerS zegt
Audi was een paar jaar geleden voorloper met LED en licht signaturen, nu lopen ze een beetje met de mode mee. Peak Audi is nu wel echt voorbij
HZW zegt
Split headlights is een tijdelijke rage, dat verdwijnt vrij snel uit de toekomstige auto designs.
Porsche gaat juist de andere weg op, met All in One headlights, het is simpeler en efficiënter om alles in 1 unit te maken, tevens een stuk fraaier.
Ghiacciato zegt
Jij laat de nieuwe Macan even buiten beschouwing?
mashell zegt
Tuurlijk is het een tijdelijke trend, alles is immers tijdelijk. Maar de trend van enorme zwarte grilles heeft bij Audi wel zo’n 20 jaar geduurd en BMW is pas recent ingestapt. En de jaren 80 trend van aan elkaar verbonden achterlichten is weer helemaal terug. Ik denk overigens dat als je onder de bumper van een A6, Q6 of 7 serie kijkt dat je een enkele lichtunit aantreft.
gdjnl zegt
Simpel en efficiënt, behalve als je een lampje of ledje moet “vervangen”. Dat gaat niet en dan ben je gelijk een rib lichter…
HZW zegt
Ik ben even in de Configurator gedoken, maar ik kom gewoon bijna simpel aan bijna € 97.5 K voor een A5 Avant quattro met veel opties.
Wat mijn vooral opvalt is dat de 110 en 150 kW versies compleet hybrid vrij zijn, je zou toch denken dat er alleen nog maar Mild en Plug-in Hybrid versie aangeboden gaan worden.
rwdftw zegt
Zou ik ook verwachten. Een beetje om het milieu en de consument denken. De Passat wordt van een hybride systeem 2k goedkoper.
De voorsprong zal in de matrix LED koplampen zitten denk ik :),
Johanneke zegt
Wel een mooie auto geworden. Alleen de enorme (waarschijnlijk neppe) luchthappers op de voorbumper snap ik niet. Mijn auto’s hebben daar nog gewoon mistlampen zitten, vind ik een stuk stoerder eruit zien dan dit. Maar als dat het enige is waar ik over kan janken, is het een sterk design 😉
drtim zegt
Die grijze driehoeken vind ik ook erg moeilijk..
blackmilo zegt
Lijkt me toch beschamend om ingehaald te worden door een Passat waar je voor 5K minder 50pk meer hebt.
kareljansen zegt
Het lijkt me ook beschamend om met 270pk niet binnen de 7 seconden naar de honderd te kunnen.
Mocha Joe zegt
En basis een Telsa Model 3 van 42k laat ze allebei staan (laat staan de dual motor van 52k). Niet zo premium volgens sommigen, maar maakt het goed met pk’s.
gilettelubbers zegt
Ja maar dan rijd je wel in een Tesla haha
ghost zegt
Niemand?
Achterkant is gewoon een Peugeot 508..
Lambrusco zegt
Haha potver! once seen..
PunicaOase zegt
Eens, en de zijkant van de avant vooral de lijnen achteraan net een Seat Leon..
Roskampies zegt
Scheisse! Wir folgen die Franzosen…
str8six zegt
Grappig hoe deze auto na een week alweer een verouderd design lijkt te hebben
por100 zegt
In Duitsland is de avant vanaf 46.500K te koop.
+22%
Één Europa
Gaaf land
alfagtv6 zegt
Ligt het aan mij of is deze auto flink duurder dan een A4? Ik rij nu tijdelijk een A4 s-edition competition en als ik die A5 vergelijkbaar uitvoer zit er een verschil in van maar liefst 12k! Doe mij de A4 dan maar.
Jopie zegt
Die eerste foto lijkt wel een cross country versie met die (relatief) smalle hoge wielen.
Na de eerste A5/S5 is het naar mijn idee alleen maar bergafwaarts gegaan.
Ik zou zeggen, koop lekker een A5 3.0 quattro, met wat opties voor 15000 en besteed de rest van het bedrag voor lekkere Europese slingerweggetjes.
(oja, en een paar duizend voor het onderhoud)
johnhert zegt
Zijn er nu serieus nog mensen die dit soort rommel mooi vinden ?
Los van dat het je zgn. meer status zou geven ?
Allison Burgers zegt
Lage auto’s! Mooi!
wimof zegt
rijklaar maak kost WTF? daar moest je vroeger es mee aankomen, de klant liep zo naar een andere dealer, we dachten er niet eens aan, het kwam zelfs niet bij ons op dat de “het” zouden doen
HZW zegt
Het is ook een design mislukking om een 5-deur Sportback er uit te laten zien als een Limousine-Sedan.
Maak dan een echte Limousine-Sedan of een echte Sportback.
Zoals ik al meermaals gezegd heb, ben echt blij dat die Marc Lichte als Audi designer vertrokken is
Het is alleen te hopen dat zijn opvolger Per 1 juni j.l. Massimo Frascella het nieuwe Audi Design uit vrije hand mag gaan bepalen, en dat er toch een grote verandering gaat komen.
Massimo was hoofd design bij Jaguar Land Rover en daar voor bij KIA en Ford, en begon bij Bertone.
AudiRS zegt
Meest bijzondere van dit artikel vind ik nog dat er gesproken wordt over een Alfa van ruim 71 mille. Voor een Alfa!?!
Joris24 zegt
Zestigduizend euro voor een kale station met 150 pk. Ik kan er met m’n verstand niet bij. Hoe verkoopt dit nog?
slakkie zegt
Ik vind het geen mooie wagen. Te druk, te veel ribbeltjes en hoekjes. En die doorlopende lichtunit achteraan vind ik er goedkoop uitzien. Dan vind ik het A4-model van ervoor veel eleganter en verfijnder, al had die ook al veer ribbeltjes en hoekjes. Begin die grille maar eens te kuisen … om zot van te worden. Maar ik gebruik vaak “ik vind” in mijn zinnen en smaken verschillen. Dus geen A5 voor mij.