Vergeet Abarth. Als je een echt dikke Fiat 500 wil hebben moet je deze kopen.
Echte kenners kennen de naam Giannini nog van vroeger. De onderneming die oorspronkelijk gestart werd door de broeders Atillo en Domenico Giannini bestaat inmiddels namelijk al 100 jaar. Of nou ja, de bedrijfsnaam in ieder geval, want in de loop der jaren is het bedrijf dankzij faillissementen enkele keren overgegaan in andere handen. Precies zoals het hoort dus eigenlijk, voor vermaarde oude fabrikanten en tuners van sportieve auto’s.
Enfin, om de 100-jarige historie te eren, is men op de proppen gekomen met deze ontiegelijk dikke Fiat 500. Momenteel is de auto te bewonderen op de Salone dell’Auto di Torino. De breed uitgeklopte koets van carbon en grote rally-achtige lampen op het front beloven veel. Het goede nieuws: het is zeker geen schaap in wolfskleren.
Sterker nog, hetgeen waar je waarschijnlijk het meest op hoopt bij het zien van de auto, is waar. Jawel! De motor zit achterin en het ding heeft achterwielaandrijving. Net als bij epische hatchbacks als de Renault Clio V6 of de Renault 5 Turbo dus. Maar wacht, er is meer!
De motor in kwestie is afkomstig uit de Alfa Romeo 4C (rijtest), maar voor de gelegenheid gekieteld naar 350 pk. Extra straat geloofwaardigheid komt van de Brembo-remmen en Ohlins-schokdempers. De laatste zijn aan de voorkant zichtbaar door een inkijkje in de koets.
Er is ook slecht nieuws. De Giannini 350GP wordt slechts gemaakt in een oplage van 100 stuks. Je raadt het al, dat betekent dat de prijs behoorlijk pittig is. 150.000 Euro moet je meebrengen voor het ding, exclusief belastingen. Maar goed, dan heb je wel de heetste hatch sinds tijden in handen.
alcantara zegt
Belachelijke prijs voor een getjoende boodschappenwagen.
JamesBond007 zegt
@alcantara: Dat is dan wel als je in je eentje boodschappen gaat doen…
stfu zegt
@alcantara: formaat bepaalt toch niet de prijs?
peug206 zegt
@alcantara: wat rijd je zelf wat qua rijbeleving hierbij in de buurt kan komen?
ekidey zegt
@peug206: Is dat niet totaal irrelevant?
alcantara zegt
@peug206: Gazelle Primeur en 323Ci, zou niet weten welke dichter bij de rij-ervaring zit.
En jij ook niet want je hebt er nog nooit in gereden wed ik. Alleen omdat iets gigantisch duur is hoeft het nog niet gigantisch veel beter te zijn.
peug206 zegt
@alcantara: ik heb een abarth gereden en een gewone 500, waarbij mijns inziens de meerprijs van de abarth volledig gerechtvaardigd is. Dit is een lichtere auto dan de abarth met veel vermogen en dus een hoog kart gehalte. En daarbij komt dan dat dit een gelimiteerde versie is wat sws voor hoge prijzen zorgt.
alcantara zegt
@peug206: Ja zal best de meerprijs waard zijn, Abarth kost nieuw nog geen 30k.
Maar dit ding kost 1,5 ton. Voor die prijs kun je echt wel iets beters kopen + een echte kart voor erbij. Dichter bij het kart gevoel ga je niet komen.
Dutchdriftking zegt
Het is gaaf, maar ik koop voor dit geld wel een Donkervoort.
kennone zegt
@dutchdriftking: ik een 2 onder een kappert
Dutchdriftking zegt
@kennone: aan mijn kant van het land koop je er net een garagebox voor…
noosaheads zegt
Bij een normale Abarth 500 essseesse heb ik bijna een niergordel nodig om niet alle samenstellingen van al de vele putdeksels in Amsterdam te kunnen identificeren.Laat staan bij dit apparaat.Niets voor mij dus.
viezefreddyw zegt
Meehh, veel te overdreven voor het schattige autootje als je het mij vraagt. Een 695 Biposto vind ik erg gaaf maar hoeft ook niet extremer te worden. En de prijs ervoor is natuurlijk helemaal belachelijk.
noosaheads zegt
@viezefreddyw: Een 595 en zeker een Turismo zijn ook heerlijke plofjesmakers.Nog meer dan een esseesse.Behoorlijk minder stug ook.Elke cent waard als je mij vraagt.
driftkicker zegt
@noosaheads: mijn vrouw heeft een Abarth 595 Turismo. Dat speeltje rijdt behoorlijk oncomfortabel en alles wat kan rammelen rammelde al na 10.000 km. Waarschijnlijk wordt deze op termijn vervangen door een Audi S1. Voor ons geen Fiat meer. Enne, mijn comfortabele Volvo is sneller dan de Fiat.
peug206 zegt
@driftkicker: sneller dan de fiat op het rechte stuk of in de bochten op een slingerweg? En staat dat in verhouding tot de grijns die de abarth geeft?
hfdude zegt
Ik snap hem wel. Leuk voor in je collectie als je voornaam Sjeik is.
ahs1979 zegt
Nice! Ziet er wel stukken beter uit dan die popnagelvernachelde Liberty Walk creaties. Wel aan prijzige kant.
lekkerlinksrijden zegt
Krijg een beetje flashback naar de Renault 5 turbo
FieRo zegt
@lekkerlinksrijden: vooral die luchtroosters naast de achterlichten.
Btw: carbon kun je niet uitkloppen..
shadowbroker zegt
Zo te zien moet de auto nog langs de spuiter
isn1981 zegt
Ik kan bijna alles aan deze auto waarderen behalve de voorkant. Rally koplampen moeten er gewoon opgeschroefd worden en niet zo weg gewerkt in de koest.
w0o0dy zegt
Die in-board dempers laten zien is wel een gaaf detail. Lijkt me een geweldig apparaat voor een raceklasse, maar voor de openbare weg slaat het natuurlijk nergens op. Maar goed 350pk bij… 1000kg (?) Met achterwiel aandrijving.. heftig dingetje.
janmetdelangeachternaam zegt
Geweldig, prijs is alleen te gek
vroaaar zegt
Eerste blik deed me onwillekeurig terugdenken aan de Renault 5 turbo…
raoufff zegt
Nooit gedacht dat een Fiat 500 ten prooi zou vallen aan obesitas
sezz zegt
Dit is geen auto maar een gadget.
allesmetturbo zegt
Ik blijf het nog steeds een kapsters/vrouwen autootje vinden. En deze body kit maakt hem er niet beter op, vrij lelijk zelfs. Wel tof opgebouwd en fijne specs, maar dan nog.. €150k :0
Edge zegt
Als groot liefhebber van de Renault 5 Turbo en Renault Clio V6 kan ik dit soort extreme autootjes alleen maar toejuichen. Hadden de fabrikanten zelf nog maar de ballen om met zoiets op de proppen te komen. In het A-segment en B-segment is genoeg te verkrijgen waarop dat recept best lekker kan zijn.
kniesoor zegt
@edge:
Hear hear, vind het ook een geweldig apparaat om te zien. Zou er eens flink mee moeten boenderen om te zien of het niet alleen ‘show’ is. Maar als er ook ‘go’ vom feinsten bijhoort is die 150K misschien nog verdedigbaar ook.
flevocarspotter zegt
Voor dat geld tune ik em zelf wel
tvr1974 zegt
Als ik M.Verstappen zou heten en in Monaco zou wonen dan weet ik wat ik mezelf cadeau zou doen?..
Dit ding kan je lekker overal makkelijk parkeren daar, en de krappe bochten makkelijk en vlot draaien daar.. ideaal dus.
Nb hij kan ook natuurlijk praten met Ferrari en er misschien wel is eentje cadeau krijgen bij tekenen.. ?
kennone zegt
Beetje doerrr maar zou hem gerre hebben!!
Alfarobert zegt
Als je “zé” gezegd zou hebben in 1970 dat er ooit een opvolger van de fiat 500 zou komen die 150.000 euro gaat kosten hadden ze je opgesloten in een gesticht,denk ik. Het ziet er dik uit maar wat heb je eraan?