Volkswagen moet genoegen nemen met een terugval in autoverkopen.
Na alle dramatische geluiden over fabriekssluitingen en ontslagen is het nu de tijd voor het financiële plaatje bij Volkswagen, hoe deden ze het in het derde kwartaal van 2024?
Nou, niet goed. Dat moge duidelijk zijn. In het derde kwartaal van 2024 verkocht de Volkswagen Group 6,5 miljoen auto’s. Dat is een daling van 4 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2023.
Volkswagen derde kwartaal 2024
De winst daalde met 42 procent in vergelijking met Q3 2023. Volkswagen staat na 9 maanden 2024 op een winst van 13 miljard euro, dat was ruim 16 miljard in vergelijking met vorig jaar. Het derde kwartaal in 2024 kwam voor Volkswagen uit op 1,6 miljard euro. Fors minder in vergelijking met de 4,3 miljard euro winst in Q3 2023. De omzet kwam uit op 78 miljard euro, ongeveer gelijk met verleden jaar.
Het is niet zo dart Volkswagen fors in het rood staat. Dat scenario willen de Duitsers graag voorkomen, want het is evident dat het op deze manier niet goed gaat. Vandaar het idee om fabrieken te sluiten, personeel te ontslaan en zelfs loonsverlagingen door te voeren.
Al is het altijd de vraag wat er precies overblijft van de heftige plannen, want er zal ongetwijfeld een compromis worden gesloten met de vakbonden. Sterker nog, de vakbonden willen juist loonsverhogingen van 7 procent voor het personeel van Volkswagen. Kortom, het kan nog wel even duren voordat de partijen elkaar gaan vinden.
De tegenvallende cijfers hebben voornamelijk met de Chinese markt te maken. In Noord-Amerika en Zuid-Amerika namen de verkopen met respectievelijk 4 en 16 procent toe. Kijk je naar West-Europa dan zag de Volkswagen Group de verkopen met 1 procent. dalen, in China zelfs 12 procent. In de eerste 9 maanden van dit jaar noteerde VW wel 9 procent meer orders.
lekkerlinksrijden zegt
Iets met aandeelhouders en dividend
mark997gt3 zegt
Iets met vooruit zien.
Je kan wel wachten op rode cijfers maar anticiperen is beter.
Als je weet dat er thuis komende maanden minder geld binnen komt dan pas je het huishoudboekje toch ook aan?
Duurdere energie en arbeid. Tevens minder grote afzetmarkt. Geen tijdelijke maar langdurige trend.
Je hoeft geen econoom te zijn om te begrijpen dat het dan snel de verkeerde kant op gaat.
Rokende Wielen zegt
Dit soort onheilstijdingen heeft zich in de geschiedenis vaker voorgedaan. Die lessen uit het verleden zijn niet toepasbaar op het heden omdat de markt er simpelweg anders uitziet en toeleveringsketens er ook anders uitzien of onder controle vallen van een regime met andere opvattingen. Wat zeker niet helpt is de bemoeienis van nationale en lokale overheden. Maar het feit dat sjoemeldiesels bewust bestaan getuigd ook van de verkeerde strategie. En een bedrijfscultuur van zo’n omvang als Volkswagen verander je niet zomaar. Gooi d’r wat onrustige geopolitieke ontwikkelingen bij vlak naast de deur met grote impact op energie en je zit in een perfect storm… Menig politicus zag zoiets als COVID-19 ook niet aankomen maar de hele wereld had er mee te dealen…
Aan de zijlijn staan met een hand in je broekzak en met de ander vingerwijzen is makkelijk. Ik geef het je te doen. Ik denk niet dat die VW-bestuurders met plezier naar hun werk gaan…
R8Banana zegt
Gezien de omzet vergelijkbaar is is er dus niets aan de hand…… Enkel hadden ze zich te rijk gerekend vwb de winst….. Maarja dat doen aandeelhouders altijd….. stelletje jankerds dat ze zijn.
Geen reden dus tot sluiten van fabrieken en ontslag voor personeel.
007 zegt
Geen groei is achteruitgang, omdat de rest om je heen wel doorgroeit. Als aandeelhouder (vaak pensioenfondsen) wil je ‘bang for your buck’. Jij wilt toch ook dat jouw pensioenpotje goed rendeert?
alfaqv zegt
Veel te kort door de bocht. Als je omzet gelijk blijft maar je onkosten stijgen dan is er niks aan de hand?? Dus als jouw salaris gelijk blijft, maar alles om je heen wordt duurder dan heb jij op termijn ook geen probleem?
Als Volkswagen nu geen actie onderneemt gaan ze straks failliet. En er gaan nog veel bedrijven volgen.
Wat de aandeelhouders betreft, die hebben ooit geld verstrekt met als onderpand een deel van het bedrijf. Die doen niet aan vrijwilligers werk, net zo min als jouw bank dat doet met een hypotheek of een lening, die willen daar ook gewoon hun rendement op vangen. En als je die niet meer kan betalen dan willen ze ook dat je actie neemt, zeker als je eerder genoemde salaris niet stijgt, maar je onkosten wel.
dees zegt
En zonder de details te zien kan minder winst ook weer te maken hebben met boekhoudkundige trukjes.
Maar minder winst kan ook omdat ze meer hebben moeten investeren om hun autos kwijt te raken.
RutgerK zegt
De verkopen piekte begin dit jaar in China (beter dan BYD). De problemen komen van de niet EV’s die worden slecht verkocht in China en een al eerder voorgenomen sluiting van een fabriek die verouderd is. Dit is een joint-venture met SAIC en goed voor e productie van bijna 400.000 auto’s. De productie moet verplaatst worden.
b00st zegt
Vakbonden : Wij willen een loonsverhoging.
VW : Hmm, dat gaan we niet doen. We stellen een loonsverlaging voor.
Vakbonden : Onmogelijk, we willen zeker behoud van loon!
VW : Ok
Robert zegt
Alles Voor De Aandeelhouders…
Die 12% terugval in China heeft niet eens zoveel met politiek gevoede sentimenten te maken; in dat land gaat het al lange tijd niet meer zo goed op het economische vlak. De ‘groei’cijfers die men propageert en publiceert dienen al lange tijd met een
korreltjestevige schep zout te worden genomen, want De Partij staat nou eenmaal geen gezichtsverlies toe.dees zegt
Precies, economie in China heeft het vrij zwaar. Werkloosheid gaat omhoog, diverse auto fabrikanten hebben het zwaar en de luxe producten zoals Rolex hebben het nog zwaarder.
En volgens sommige experts liegen ze al meer dan tien jaar over hun groeicijfers.
De steden/provincies krijgen aan het begin van het jaar te horen wat dit jaar hun groei moet/zal zijn.
Hubert zegt
Precies.
Dat liegen over de omzetcijfers is al tientallen jaren aan de gang. Ze hebben een groei target gekregen en als ze er niet aan voldoen volgen er consequenties.
Dus worden alle cijfers net zo lang opgepoetst totdat de hele boel als een ballon uit elkaar knalt.
Was vroeger daar al zo met de landbouw en nu dus met de industrie.
erce zegt
Wat me van de week ook opviel is dat je vrijwel geen enkele ID3 meer ziet rijden.
Polo Fun zegt
Willen ze het dieselschandaal achter zich laten, dan begint men met heft in eigen handen nemen en inzetten in nog schonere diesels.
HZW zegt
De meeste iD modellen wordt je niet vrolijk van, de iD-Buzz is leuk en herkenbaar, de rest niet.
Ze zullen bv met een iD-Golf, iD-Beetle/Käfer, enz moeten komen die ook herkenbaar zijn als Golf en/of Beetle-Käfer.
Ik begrijp ook niet, waarom EV’s van die rare afwijkende auto’s moeten zijn.
Een Golf met iD.3 techniek zou naar mijn mening beter verkopen.