Vroeger, toen aangehouden worden door oom agent nog gepaard ging met het beeld van een dikke Porsche in je achteruitkijkspiegel.
In 1996 reed Alex 82, een trouwe dienstklopper en tevens een Porsche 964 Carrera 2, zijn laatste officiële dienstronde voor de rijkspolitie. Het markeerde het einde van een lange rij Politie-Porkers, die teruggaat naar een testcase met een 356 B Cabriolet uit 1960. Mensen die warme herinneringen koesteren aan de witte bolides met rode strepen kunnen van 8 juli to 4 september terecht in het Louwman Museum in Den Haag. Daar vindt namelijk de expositie ‘Rijkspolitie Porsche’s’ plaats. Het museum toont dertien verschillende modellen en uitvoeringen van de Porsche’s die de rijkspolitie tussen 1962 en 1996 in gebruik had. Het is voor het eerst dat alle modellen gezamenlijk worden geëxposeerd. Ter ere van die gelegenheid: de geschiedenis van de politie-porkers (popo’s?).
Het is het eind van de de jaren ’50, geluk is nog heel gewoon en het aantal auto’s is enorm gestegen. Helaas heeft dat laatste er ook toe geleid dat het aantal verkeersslachtoffers ook flink is toegenomen. Maatregelen zijn dringend noodzakelijk, vindt de overheid. Om het toezicht te verbeteren zijn meer verkeersdeskundige agenten en een efficiëntere werkwijze nodig. Tsja, efficiëntere werkwijzes, ze zijn er al best lang. Voor een proef mag politiechef luitenant Kees Vogel in Stuttgart één Porsche bestellen. In november 1960 neemt hij samen met een collega bij Porsche in Stuttgart-Zuffenhausen de eerste Porsche 356 B Cabriolet voor de rijkspolitie in ontvangst, voor een destijds niet misselijke 17.600 Ekkermannen gulden. Achteraf gezien is dat echter ongetwijfeld een goede investering geweest. Als de minister van Justitie eind 1962 groen licht geeft en de Sectie Bijzondere Verkeerstaken officieel wordt, bestelt Vogel onmiddellijk twaalf extra cabrio’s voor zijn beste vrienden. Het zijn de beginjaren van een dienst die later wordt omgedoopt in Surveillance Auto Snelwegen (SAS), in de volksmond ook wel Porschegroep genoemd.
Voor de supervisie op de snelwegen introduceert de SAS een totaal nieuwe methode. Opvallen en opvoeden van de te hard rijdende eerlijke burgers boefjes is het devies. Zowel de Porsche’s als de inzittenden met hun witte outfits en ‘pothelmpjes’ trekken de aandacht. Maar er is nog een andere reden waarom de Verkeerspolitie juist voor Porsche kiest: de auto’s stralen kracht, degelijkheid en betrouwbaarheid uit. Die eigenschappen komen goed van pas bij het ‘inhalend surveilleren’, een manier van werken die in het West-Duitse Nordrhein-Westfalen al werd toegepast. Door zo’n twintig kilometer sneller te rijden dan de rest van het verkeer, lijkt de politie alom aanwezig te zijn. Veel rood-wit op straat dus. De open Porsche’s zijn ook ideaal omdat je er rechtop in kan staan. Zo kunnen de bromsnorren de andere weggebruikers bij file’s bijvoorbeeld vermanend toepreken, of een welgemeend advies geven. Vanuit de rijdende auto kunnen ze letterlijk onraad ruiken.
Onder de gelukkige platte petten die Porsche mogen rijden geldt dat een geopende kap in alle weersomstandigheden een ‘heilig moeten’ is. Als je het kapje dicht doet en je wordt betrapt, wordt je overgeslagen als bij de lunch de donuts worden uitgedeeld. Ook de kleding moet altijd op punt zijn, ongeacht de buitentemperatuur. In de zomer lekker cruisen in een hawaii-shirt en je Magnum P.I. wanen gaat op eigen risico. Als je wordt betrapt, komt je dat op een berisping van je commandant te staan.
In de loop der jaren passeren verschillende modellen Porsche de revue. In 1966 worden de laatste tien 356 C Cabriolets aan de politie geleverd. De productie van de 356 is dan eigenlijk al gestopt maar wordt nog even hervat speciaal voor onze five-oh. Na de 356-jes komen de eerste Porsche’s 911 naar Driebergen. Het zijn 2.0 liter Targa’s, in eerste instantie nog met een uitritsbare achterruit. Vervolgens komen er Elfers met 2.2 en 2.4 liter inhoud en het G-model met de 2.7 liter motor in 1974. In 1978 verschijnt de 3.0 SC en in 1984 de 3.2 Carrera Targa met 231 pk. De 964 Carrera 2 met een 3.6 liter motor is de laatste der mohikanen en komt in 1990, in eerste instantie alleen als Targa, maar later ook als Cabriolet. Minder bekend is dat er ook een paar niet-911 Porsche’s de kleuren van de politie hebben gekregen. Zo was er bijvoorbeeld de 912 Targa, 914/4, 914/6 en als proef in een aangepaste 924 met T-roof.
De luchtgekoelde Porsche’s zijn bijna onverwoestbaar. Snel zijn ze ook. Daarom mogen de eerste jaren alleen agenten met een groot verantwoordelijkheidsgevoel, wat de autoriteiten vertalen naar ‘getrouwd en met minimaal een kind’, in Porsche’s rijden. Uitverkoren agenten moeten ook aantonen rijervaring en verkeersinzicht te hebben, beschikken over een goede lichamelijke conditie en een uitgebreid psychologisch onderzoek ondergaan. De bemanning heeft zijn ‘eigen’ auto en vertroeteld die tot op het bot. Een dienst duurt twee dagen. ’s Nachts slapen de dienders in hotels langs de snelweg.
Een deel van de uitgediende Porsche’s komt ietwat moegestreden via de Dienst Domeinen in handen van particulieren. Een ex-popo politie-Porsche herken je echter vaak nog gemakkelijk. Bijvoorbeeld door het Engelse rechter portier met een buitenspiegel die dichter naar de bijrijder is gebracht voor een beter zicht naar achteren of de gaten in het dashboard door de extra schakelaars, knoppen en verbindingsapparatuur. Ook aan de buitenkant laten de zwiep-antenne voor de mobilofoon op het linker voorscherm, de roeptoeter en het stopbord aan de achterzijde en het zwaailicht op de Targabeugel meestal hun sporen achter. Grappig is dat de mechanische ex-dienders tegenwoordig juist vaak weer in hun oude politie-pak worden gehesen. Dit kan ook omdat deze politietrim in tegenstelling tot de huidige Dumbar-striping niet auteursrechtelijk is beschermd en het Korps Rijkspolitie na een reorganisatie in 1993 niet meer bestaat. Hierdoor mag je zelfs ook met het opschrift ‘Rijkspolitie’ rijden.
Helaas worden begin jaren negentig in politiek Den Haag discussies gestart over het nut van het snelle dienstvoertuig. Een Porsche is helemaal niet meer nodig of handig, meent de politiek. Door de jaren heen is de taak verschoven van verkeershandhaving naar opsporing in de breedste zin van het woord. Boefjes op alle niveaus verplaatsen zich immers vroeg of laat een keer over de snelweg, is de gedachte. De ruimte om criminelen te vervoeren is daarbij belangrijker dan hoge topsnelheden. Bye bye 911, welkom Volkswagen Transporter. Sinds de komst van matrixborden hoeven de agenten bovendien ook niet meer langdurig achteruit te rijden om de staart van een file te beveiligen, iets waar de luchtgekoelde motor zo geschikt voor was.
Tenslotte is er nog dat andere pijnpuntje dat in Nederland altijd extra telt: de Porsche’s hebben een duur imago, terwijl het kabinet Lubbers moet bezuinigen. Ondanks dat de praktijk leert dat zijn opvolger, de Mercedes-Benz 190E, onder de streep nauwelijks goedkoper is, is de Benz politiek beter verkoopbaar.
En zo komt er in 1996 dus een (voorlopig) einde aan de popo-Porkers. Maar gelukkig hebben we de foto’s nog.
bleedingsun zegt
Prachtig. Wagens met uitstraling. Stonden deze auto’s ook niet op de Rai?
autoblogger zegt
@bleedingsun: yep, een aantal stonden op de Autorai
kliniclown zegt
Mijn vader reed politie Porsche . Als klein jongetje regelmatig in de Porsche garage in Driebergen geweest. Genoeg verhalen gehoord :)
cossie300 zegt
@kliniclown: een voorbeeldje van zo een verhaal mag gerust hoor …
kliniclown zegt
@cossie300: Zoals de Belg die ze zagen rijden zonder gordel. Auto aan de kant gezet en mijn vader vraagt aan de man om zijn rijbewijs en waarom hij zijn gordel niet om heeft. De man begint in rap frans terug te praten. Mijn vader spreekt geen woord frans en zijn collega komt er ook niet echt verder mee. Ze proberen van alles met gebaren maar de Belg geeft niet thuis. Op een gegeven moment vraagt mijn vader aan zijn collega of hij misschien weet hoe je in het frans zegt dat zijn gulp openstaat. Meteen kijkt de belg naar beneden :).
Of de achtervolging van de Porsche die bij Rotterdam begon. Vlak voor de duitse grens konden ze hem stoppen. Bleek een testrijder van Porsche te zijn. De man was onder de indruk van het tempo dat ze konden maken.
Ooit heeft hij Jan Lammers nog van de weggeplukt. Niet zo lang geleden heeft Jan dit nog een keer aangehaald tijdens een tv programma. Hij was er volgens mij nog niet helemaal overheen…
lennyv87 zegt
In het mooie Groningen, Blijham of all places, zit inderdaad een particulier met 11 Politie Porsche’s, die ze bij Louwman tentoonstelt. Ben zelf uit 1987, maar kan me niet heugen dat ik ze ooit heb zien rijden. Toch jammer, dus misschien eens kijken bij de tentoonstelling :)
lennyv87 zegt
@lennyv87: Edit: Te vroeg geklikt… Waar blijft de Edit mogelijkheid?
Wou nog toevoegen, dat het artikel weer lekker wegleest jaapiyo!
perry_snijders zegt
@lennyv87: Er staan er 9 van hem daar, aangevuld met andere Politie-Porsches. Tentoonstelling is wel de moeite waard!
awesome zegt
@perry_snijders: 11 van de 12 modellen in je bezit hebben, hoe mooi is dat!
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/165271/Echtpaar-uit-Blijham-stelt-verzameling-politie-Porsches-tentoon
lennyv87 zegt
@perry_snijders: Ah, ik meende 11. Desondanks is 9 van dezelfde eigenaar nog een mooi aandeel :)
perry_snijders zegt
@lennyv87: Hij heeft er 11 maar er staan er 9 in het museum ;-)
viezefreddyw zegt
Ik vind ze te gek, echt een uitstraling heeft zo’n ding. Ik zag laatst nog een Politie-Porker rijden op de A6 richting Friesland. Gaaf!
circlestorm69 zegt
Mooi man die politie Porsches. Dat waren nog eens tijden. Die dwongen wel een bepaald respect af. Maar misschien kwam dat ook omdat ik toen nog een klein ventje was, en onder de indruk was toen m’n vader een keer door zo’n ding langs de kant van de weg werd gezet haha.
Toevallig had ik het gister nog over hoe gaaf die politie Targa’s van toen waren, toen een collega en ik een gloednieuwe karmijn rode Targa zagen rijden. Wat blijven die Targa’s mooi.
En dat oom agent vroeger in z’n witte pak aanwijzingen stond (letterlijk) te geven vanaf z’n autostoel omdat we toen nog geen signalering boven de weg hadden.
Vroeger was alles beter ;-)
Maar ja, die auto’s waren natuurlijk op een gegeven moment veel te duur.
Daar kon je 3-4 andere politie auto’s voor aanschaffen.
max038 zegt
Heerlijk leesvoer, nu snel verder kijken naar het voetbal !
misterdrogba zegt
Wat een heerlijke tijd om agent te zijn lijkt me, nu moet je rondtuffen in een Touran en als je geluk hebt in een opgedreven Volvo.
Dutchdriftking zegt
Anno 2016 lijkt mij de RS6 een top vervoermiddel voor oom agent. Heel snel, en heel veel ruimte. Alleen heb je dan wel kans dat de boeven politie auto’s gaan gebruiken voor een ramkraak.
circlestorm69 zegt
@dutchdriftking: mee eens. Dat zou de ultieme politieauto kunnen zijn.
Die boeven gebruikten nu al een undercover politieauto om een lijk van een crimineel in te leggen ;-)
Gulli zegt
@dutchdriftking: arrestatieteams rijden vaak in dikke A6-en, 5-series en E-klasses, allen bepantserd natuurlijk. Multi-inzetbaar want je kunt er iemand mee van de weg rijden, je bent snel op locatie (of er weer vandaan) en je kunt arrestanten meteen meenemen met zo’n beer van een AT-er ernaast.
trustmeiamanengineer zegt
Heerlijk. Snel weer even naar ’t museum binnenkort.
WoutJan15 zegt
Gaaf! Mooi stuk om te lezen. Tot vorig jaar waren wij eigenaar van Alex 82! Hele gave wagen waarmee je een hoop bekijks hebt. Vooral als de sirene even aangaat..
autodrop zegt
Mogen ze nu ook best nog eens aanschaffen! Alleen krijg je dan het gehuil over VAG, Pon en “onze belastingcenten”.
mopar zegt
@autodrop: behalve dat is een 911 gewoon niet praktisch. Wat is er precies mis met een opgevoerde V70? Die dingen hebben meer dan 300pk, 4 wielaandrijving en genoeg ruimte zodat je ook daadwerkelijk zaken mee kunt nemen zoals pionnen om de weg bijvoorbeeld af te zetten bij een ongeluk.
En ja belastingcenten idd, lijkt me vandaag de dag onverkoopbaar aan het volk dat de politie meerdere wagens van elk 1.5 ton aanschaft waarmee ze eigenlijk niets kunnen behalve hard rijden.
mar10us zegt
@mopar: dat is alleen de T6 variant. Heeft een top van 270, maar is loeizwaar. Elke 3 liter TDI rijdt zo’n ding helemaal zoek. De T5 variant heeft max 200pk en door onder andere de bepanserde voordeuren ook niet de snelste.
donvinnie zegt
Ik zag er vandaag nog een rijden met Belgische nummerplaten
mrmiyagi1982 zegt
Ik en de polizei zullen nooit vrienden worden… maar die politieporkers Hebben zon uitstraling. Van mij mogen ze terug komen. Worden onze belastingcenten tenminste goed besteed ipv verkwanseld
henkp1 zegt
Als ik me niet vergis, was de Nederlandse politie de enige Porsche-fleetowner ooit. Geen enkel bedrijf, particulier of organisatie had zoveel Porsches tegelijk in bezit.
Op zich wel geinig voor de liefhebber, maar tegenwoordig niet meer nodig. Er zijn tal van voordeliger auto’s die de taken net zo goed of beter kunnen uitvoeren én daarbij voor nog vele andere taken inzetbaar zijn. En da’s een veel betere besteding van onze belastingeuro’s.
pomoek zegt
Ik weet nog de opwinding die door ons heen gingen als onze simca/kadett/240 door zo’n politie Porsche werd ingehaald on Speed.120km/h! Dat moesten wel hele bijzondere mensen zijn die daar in reden. Respect? Beter compleet ontzag. Wist niet dat ze 2 dagen dienst hadden en ook echt langs de snelweg sliepen. Tof!
autoblaag zegt
Hee dit is wel erg copy paste van NOS he mannen ;) O en de 190 de opvolger? In 1996?
Kartmans zegt
Bleef de kap serieus ALTIJD open? Zelfs met noodweer? Kan toch nooit goed zijn voor het interieur? Toch jammer dat ik met mijn bouwjaar ’94 dit nooit heb mogen aanschouwen op de snelweg.
Kartmans zegt
@kartmans: niet bewust althans.
mar10us zegt
@kartmans: nee hoor. Hij ging ook wel eens dicht. En als je een politieagent over bollen hoort praten… : dat was de snelheid zo hoog opvoeren, dat het dak bol begon te staan. :-)
Calimero zegt
Was gisteren een item in het 8 uur journaal. Alleen maakte de verslaggever tot 2 keer toe de blunder om over de Porsche 365 te zeggen i.p.v. 356.