Hoorde je die klap in de verte? Dat waren duizenden Amerikaanse kinnen die tegen de grond sloegen.
Het kon niet anders of de Porsche tuner uit Leonberg zou dit jaar weer wat moois meenemen naar de SEMA-show. En dat is ook zo, want vandaag laten ze hun nieuwste telg aan de wereld zien. De GT Concept is zowel letterlijk als figuurlijk een moeilijk dikke bak.
Laten we beginnen met het letterlijke deel. Gemballa voorziet de GT Concept van een uiterst brede bodykit die de 991 Turbo (rijtest) een ‘zelfverzekerde’ look geeft. Tenminste, als we hun eigen woorden mogen geloven. Hoe je het ook wilt noemen, je kunt er niet omheen dat de tuner behoorlijk zijn best heeft gedaan. De bodykit is gemaakt van ultra licht carbon en pronkt vooral met nieuwe of aangepaste onderdelen, zoals de geïntegreerde front splitter, een joekel van een diffuser en een afstelbare achtervleugel.
Voor diegenen die door de bomen het bos niet meer zien maakten ze extra grote ventilatiegaten in de achterzijde, zodat de 3,8-liter biturbo boxermotor beter te bekijken is. Dit brengt ons naar het laatste en (je zou het haast niet zeggen) meest spectaculaire punt van de GT Concept.
Op motorisch gebied heeft Gemballa namelijk alles uit de kast getrokken om het een onvergetelijk studiemodel te maken. Even vrij vertaald betekent dit dat de GT Concept beschikt over bijna 840 pk en 952 Nm koppel bij 5.200 toeren. Op het asfalt doet de GT er 2,38 seconden over om de 100 km/u aan te tikken, terwijl hij pas uitgeaccelereerd is voorbij de 360 km/u. De 300 km/u bereikt hij in slechts 18,8 seconden.
Om weer tot stilstand te komen gooide Gemballa er vooraan 6-zuiger remklauwen met schijven van 380 mm dik op, terwijl achteraan 4-zuiger remklauwen met schijven van 360 mm moeten voldoen. Als je alle opties aanvinkt kom je uit op een dikke $ 86.000. En dat is, uiteraard, nog zonder de donorauto.
Alwyn zegt
Dat zijn dikke schijven ?
rijnounsdoor zegt
@alwyn: Kom ik aan met mn 36mm. ;-)
shadowbroker zegt
@rijnounsdoor: 360 mm?
donvincenzo zegt
@rijnounsdoor: Kom ik aan met m’n bami-schijven…
g60gti zegt
Heftig
Dutchdriftking zegt
Ook goeiemorgen :o, maar doe mij maar Ruff.
Edge zegt
Niet echt mij ding, zo’n popnagelfestijn. Dat is leuk voor de fender flares en op een RWB Porsche kan het soms ook nog wel, maar op zo’n nieuw ding ziet het echt niet uit. Nee, als ik bij een Porsche-veredelaar terecht moet ga ik wel met @dutchdriftking mee naar de heren en dames van RUF
kukuk zegt
$86k en dan mag je zelf die popnagels wegwerken…
marinepower zegt
Mocht ik ooit de beschikking hebben over zo’n bak reserve geld, dan zou ik bij Singer aankloppen. Is ook duurzamer, zucht.
davelepeef zegt
@marinepower: *en duurder ;)
frans1 zegt
Het is een koopje, pret en pk per Euro zijn veel goedkoper dan bij andere kanonnen. En die popnagels zijn met Duitse precisie geplaatst. Vorm volgt functie, ik wil hem hebben.
toyotafortuner zegt
Dikkie dik hoor
Breinstein zegt
Ik graaf deze wel, zowaar een smaakvolle Gemballa
barry355gtb zegt
@breinstein: Wat de neuk, dit is een gruwelijk snel apparaat. Meer voor minder blijft het weer eens leuk hoor.
kniesoor zegt
Van de Gemballa site :
Performance:
Performance at rotational speed: 828 HP / 609 kW at 7,000 rpm
Max. torque at rotational speed 952 Nm at 5.200 rpm
bmwfreak038 zegt
@amghans: dat zijn mooie getallen
rufctr01 zegt
Gave auto, de popnagels zijn een knipoog natuurlijk naar de 993 GT2.
dirkv zegt
Heftige auto!
Mooi? Niet echt.
dirkv zegt
Ik kijk net nog een keer naar de foto’s en eigenlijk is het te treurig voor woorden wat ze met die auto gedaan hebben. Ik zeg “niet meer doen Gemballa!”
davelepeef zegt
@dirkv: lolbroek. Kijk voor de grap eens terug wat Gemballa in het verleden heeft gepresteerd. Dit is subtiel man…
Gulli zegt
Bij die laatste foto dacht ik even ‘hoe de f*ck hebben ze die spoiler gemonteerd??’ maar toen zag ik pas dat het een schaduw was. Het leek even alsof hij uit de achterste fender flares omhoog kwam!