![James Dean](https://static.autoblog.nl/images/wp2015/james-dean-crash-02.jpg)
Nee, de Porsche 550 Spyder waarin James Dean zijn dood vond bevindt zich niet in een Poolse grot. Wel zou de auto nog steeds bestaan.
Op 30 september 1955 overlijdt de dan 24-jarige filmster en womanizer James Dean aan de gevolgen van een auto-ongeluk. Hij zit achter het stuur van zijn Porsche 550 Spyder, bijnaam Little Bastard. Hij is in zijn racewagen op weg naar een wedstrijd als hij frontaal crasht op een andere auto. Dean en zijn monteur worden uit de auto geslingerd, laatgenoemde overleeft de crash, Dean niet. Het wrak van de 550 Spyder wordt enkele jaren gebruik om veilig rijden te promoten (met slogans als ‘This accident could have been avoided’), maar verdwijnt op mysterieuze wijze wanneer het begin jaren ’60 op transport gaat van Florida naar Californië.
Een automuseum in Illinois heeft al in 2005 1 miljoen dollar geboden voor het wrak, maar lange tijd bleef het stil rondom de Little Bastard. Daar komt nu verandering in, zo melden Amerikaanse media. Een man zou weten waar het wrak zich bevindt: ergens achter een valse muur in een niet gespecificeerd gebouw.
De exacte locatie wil de man pas prijsgeven als hij zwart op wit heeft dat hij een deel van de 1 miljoen dollar krijgt die het museum heeft uitgeloofd voor het wrak. Wat klinkt als te mooi om waar te zijn, zou zomaar kunnen kloppen. De man kende enkele specifieke details over de auto en legde ook al succesvol een leugendetectortest af. De vader van de man zou de auto samen met een aantal handlangers verstopt hebben en hij was daar als 6-jarig jongetje getuige van.
Nazi-trein
Klinkt bekend, niet? De overeenkomsten met het mysterie rondom de Nazi-trein, volgens de legende volgeladen met goud, zijn groot. Deze trein zou ergens in een ondergronds tunnelstelsel in Polen staan, maar lange tijd wist niemand waar. Recent claimden twee mannen te weten waar de trein staat, maar geven de exacte locatie alleen prijs in ruil voor tien procent van de waarde van het in de trein aanwezige goud.
ja en?
@gokartmozart: nouja er zijn dus mensen die dat interessant vinden, ik incluis.
@ettie: helemaal mee eens! Mooi stukkie zo voor t slapen. Elke avond graag!
@gokartmozart: 60 jarig jubileum crash
jullie dachten natuurlijk ff een andere non nox topic…..
@gokartmozart: https://pbs.twimg.com/media/CPmm8u1XAAAedP1.jpg
@dizono: het houdt nooit op…
@gokartmozart: niet vanzelf…
@sportstand: zwarte piet…..
Top Gear had eerder zo’n restauration dingetje waarbij je kon stemmen op iconische auto’s die zij dan gingen restaureren. Daar zat de Lotus die James Dean had besteld in. Het duurde hem allemaal te lang en toen heeft ie schijnbaar die Porsche gekocht voor in de tussentijd (als je May mag geloven, desjonnies zal het vast weten). Hij bracht het als een ‘what if’ maar dat klopt natuurlijk niet helemaal. Want dan was ie net zo goed dood geweest. Die snelheid, tegen een blok USAstationwagon, red je het niet met papier mache.
Mooi droomverhaal zo laat op de avond toch?
Gezien hoe de prijzen van classics zich hebben ontwijkeld sinds 2005, kan het best zijn dat die nu veel meer dan 1 mln waard is…
@4apaev: ontwikkeld :-)
En de dochter van James Dean gaat Porsche nu aanklagen vanwege de onveilige auto die ze hebben gemaakt?
@hoglard: De familieleden van Ryan Dunn voegen zich ook maar meteen in de zaak.
Ben benieuwd in wat voor staat hij is, aangezien hij een paar keer van het transport gevallen is en er ook verschillende onderdelen van zijn verkocht voordat hij verdween.
Dat wrak was toch verkocht, en de onderdelen veroorzaakten weer andere ongelukken…
Vandaag 60 jaar geleden, in 1955 met een 550. Hmmmm ik ben niet bijgelovig, maar zou het wat betekenen? ?
@jiltjes: 5 jaar geleden was het nog spannender allemaal!
@audir8v10: nou inderdaad! ?
Aha ik dacht al waarom zoveel aandacht maar het is vandaag 60 jaar geleden… Doh.
Volgens andere verhalen zijn al die verhalen over de ongelukken(behalve die van James Dean zelf) verzonnen door George Barris. Hij zou de voor en achterkant van de auto aan elkaar geplakt hebben met wat extra metaal ertussen, dit is de ‘auto’ die gebruikt werd bij de veiligheid presentaties. Alle bruikbare onderdelen zijn verkocht en een porsche club in amerika weet waar al deze onderdelen zijn. Het originele chassis zou naar de schroothoop gebracht zijn vanwege de waarde van aluminium in die tijd. Dit is althans het verhaal dat gisteren in de reacties op Jalopnik stond, zelfs met een foto van de veiligheids presentaties met een duidelijk andere schade dan na het ongeluk.
Waarschijnlijk duikt de Suzuki Swift waarmee Bea is aangereden ook op over 50 jaar, dan duurder dan een bugatti?!
@ghost: Bea werd toch helemaal niet aangereden? Dus nee, die wagen gaat niks waard worden. Helaas voor degene die het heeft gekocht als investering.