Een letterlijk unieke auto.
Weinig auto’s zijn gaver dan de Shelby Mustang. Het is een beetje lastig om er de vinger op te leggen, maar voor ondergetekende heeft een Shelby Mustang de magie wel die een Aston Martin of Ferrari niet direct heeft. Een (oudere) Shelby Mustang is minder goed, verfijnd en ontwikkeld dan zijn Europese tegenstrevers, maar de brute eerlijkheid werkt ontwapenend. Maar wat is eigenlijk de gaafste Shelby Mustang aller tijden? Eleanor?
Wellicht, maar deze Mustang is nog wat bruter en daarmee gaver. Het gaat namelijk om de Shelby Mustang Super Snake uit 1969. Dat was de overtreffende trap van alle Shelby Mustangs. Zo waren er ook een GT350, GT350 H, GT350 R, GT500 en GT500 KR. De GT500 Super Snake werd ontwikkeld in samenwerking met Goodyear. Het was de bedoeling een auto te bouwen die de banden maximaal kon tergen. Ook moest de auto enorm hoge snelheden kunnen halen om te testen hoe de banden zich hielden.
Voor Caroll Shelby geen probleem. Op installatie van Don McCain (nee, niet van het appletaart-liedje) lepelde hij het blok van de GT40 MkII Le Mans racer in een GT500. Meestal worden bij dit soort exercities de motoren teruggeschroefd. Niet bij de Shelby Mustang GT500 Super Snake, de 7 liter grote V8 leverde in de Mustang ook 650 pk. Sterker nog, dankzij de betere koeling van de V8 konden het weleens een paar paardjes meer zijn.
De auto haalde op zijn sloffen 275 km/u, destijds een behoorlijk hoge snelheid voor een relatief betaalbare auto. Het was de bedoeling om er 50 van te gaan bouwen als een soort non-plus-ultra versie van de al niet kinderachtige ‘gewone’ GT500. Helaas bleken de motoren veel te prijzig en zou de auto drie keer zo duur worden als de eerder genoemde GT500. Het zou dus bij dit ene exemplaar blijven. Mocht je er toch eentje aan je collectie willen toevoegen, dan hebben we goed nieuws.
Binnenkort komen er namelijk elf stuks beschikbaar! We moeten dit wel even toelichten. Allereerst heeft Shelby American aangekondigd dat ze 10 stuks van deze auto gaan produceren. Helemaal nieuw is dat idee niet, zo zijn er meer merken die oude modellen in (zeer) beperkte oplage vervaardigen. Mocht je enkel en alleen het origineel wensen, kan dat ook. Mecum Auctions gaat de auto veilen in het begin van januari 2019. Verwacht niet een zacht prijsje, overigens. De Mustang GT500 Super Snake bracht in 2013 nog 1.300.000 dollar op.
rufctr01 zegt
Damn he, smalle bandjes voor zoveel peekaatjes
mikje90 zegt
@rufctr01: ik dacht precies hetzelfde. Ik zie trouwens ook geen gordels, dit is opzich geen overbodige luxe met 650pk.
cpp1 zegt
@rufctr01: valt nog wel mee hoe smal ze zijn. Echter het loopvlak is heel smal.
pa045 zegt
@cpp1: huh?
Benny_Weisz zegt
Ik moest gelijk denken aan Slash in de “Don’t cry” videoclip….
bugboy zegt
@bennyweisz: Helaas liep het minder goed af met dat exemplaar…
volvo480gtt zegt
Jaaa dit is mijn droom auto. Heel graag. Ik ruil er graag een nier en m’n overige auto’s voor in.
sntial zegt
@volvo480gtt: ik ruil er 2 nieren voor in (niet die van mij)
nasty zegt
@sntial: die van @barryyy :D
Barryyy zegt
@sntial: @nasty: moet je wel voor bijbetalen
snorrie zegt
Leuke wagen, maar een hoop geld. Op de een of andere manier trekt het me niet om 275 te gaan rijden met die bandjes.
erce zegt
@snorrie: dat was exact mijn idee
desjonnies zegt
@willem
Dat was Don mcClean
Don mcCain deej voorgebakken frites.
willeme zegt
@desjonnies: I know, vandaar de link met het videootje ;-)
toyotafortuner zegt
Natte droom voor alle liefhebbers van Amerikaanse auto’s
kjellvdboo zegt
Ik neem aan 1967 in plaats van 1969, of was de super snake gebaseerd op een gt500 van twee jaar eerder?
O plaat zegt
@kjellvdboo:
Er is nooit een Shelby gebouwd van het
69 model. Alle 1969 Shelby’s staan op een 1968 of 1970 body.
O plaat zegt
Het dubbele van de PKs van een Ferrari van die tijd. Dat alleen al maakt hem geniaal.
Hoewel ik kan garanderen dat de wegligging verschrikkelijk zal zijn. Met een 7L big block heb je een gewichts verdeling van ongeveer 70-30 op de voorwielen. Zelf Shelby kon deze voertuigen geen bocht om krijgen. De Mustang is op zijn best met een 5L small block om die reden. Wel een ideale motor voor een Ford Galaxie.
Maar een kant en klare replica kopen doe je gewoon niet als oldtimer liefhebber.
lekbak zegt
@shiva: Ik heb toch echt liever een goede replica, dezelfde auto voor minder geld. Ik heb ook liever een goede replica dan een originele die gerestomod is. Het gaat uiteindelijk om het uiterlijk en de beleving, niet om de formaliteit dat het echt oud is.
mopar70 zegt
Heerlijk! Ondanks geen Mopar. Die bandjes ook, geweldig.
enjoypunani zegt
Errugg gaaf, toch heb ik liever een Shelby Cobra, op alle fronten de betere keus… Maar dit is wel een goede tweede!
cthijs zegt
Je kan in amerika ook gewoon een nieuw chassis kopen van deze dan heb je meteen alle moderne techniek en die gammele troep van vroeger niet meer en het kost ook nog minder
mout zegt
@cthijs: Ja, of een BMW Grand Tourer. Dan zit je nog lekkerlijkerder ook…
pa045 zegt
@mout: ?
desjonnies zegt
@cthijs:
Of een Porsha Cayenne, ben he nog sneller ook!
lekbak zegt
@cthijs: Juist het feit dat die troep zo gammel is onderscheid het van moderne meuk.
jwcroy82 zegt
Dit is op zich wel een mooi exemplaar maar de gaafste mustang blijft voor mij althans de 1969 fastback mach 1.
skinnybmw zegt
Zo veel mooier en origineler dan die overrated ‘Eleanor’. Wist niet dat ze zo veel vermogen hadden.
Persoonlijke favoriet voor mij is de Boss 429.