Of deze Land Rover Defender nu een originele, een restomod of een replica is: wat maakt het uit als het er zo uit ziet?
Een replica bouwen: dat doe je meestal als je het origineel niet kunt betalen. Gezien de exorbitant hoge prijzen van sommige klassiekers is dat ook niet verwonderlijk. In het geval van de Land Rover Defender ligt dat toch iets anders. Daar is namelijk helemaal niet zo moeilijk aan te komen.
Toch bouwde het Amerikaanse Osprey Custom Classics een replica van de Defender. Met de term replica doe je deze auto echter ernstig te kort. Deze creatie ziet er namelijk beter uit dan de meeste originele Land Rover Defenders.
Osprey heeft deze Defender van de grond af opgebouwd, met een chassis van gegalvaniseerd staal als basis. Daarop is een lichtblauwe carrosserie verschenen, met diverse onderdelen van Kahn Design, waaronder een widebody-kit en een grille. De auto is verder voorzien van een lichtbruine softtop en zilveren velgen, die een prachtige combinatie vormen met de lichtblauwe lak.
Als je de auto toch zelf bouwt, kun je er net zo goed meteen een andere motor in leggen. Dat is dan ook wat Osprey Custom Cars gedaan heeft. Ze hebben de Defender voorzien van een LS3 V8 van (onder andere) Corvette. Dit blok is goed voor 436 pk en 575 Nm koppel. Het is niet de eerste keer dat deze motor in een Defender gehesen wordt, dus dit moet wel een goede match zijn.
Het interieur is er ook behoorlijk op vooruit gegaan ten opzichte van het origineel. We zien bruin leer dat aansluit op de softtop, fraaie stiksels en een retro stuurwiel. Met Bluetooth, Apple Carplay en een achteruitrijcamera is het interieur ook helemaal bij de tijd.
Deze Defender replica c.q. restomod is verder voorzien van een Terrafirma ophanging, een beschermplaat aan de voorkant en een externe rolkooi. Ondanks het stijlvolle uiterlijk zal de auto dus nog steeds in het terrein zijn mannetje staan.
Inmiddels vergeten hoe spartaans een originele Defender was? Kijk dan nog eens hieronder naar onze video van rijden in een Series 1
cossiekiller zegt
Dit blijft voor mij nog steeds de gaafste Defender…
https://www.google.com/search?q=viper+defender&client=ms-android-lge-rev1&prmd=isvn&sxsrf=ALeKk00o81ZSaEBG_xuocro5iLnWnXSxIA:1594755084953&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwimid7Svc3qAhUI3KQKHZjFB-wQ_AUoAXoECAwQAQ&biw=412&bih=695&dpr=2.63#imgrc=Y9J11Hoz9CeZEM
racert zegt
Doet me wel heel erg denken aan het Nederlandse Tophat…
moveyourmind zegt
Jammer van de metallic lak en de kitscherige achterlicten. Buiten dat wel mooi gemaakt.
pomoek zegt
Kosda?
machielvdd zegt
Deze weet ik niet, maar een vergelijkbaar exemplaar moest $120.000 kosten
pomoek zegt
Ok, dan spaar ik nog even 122 jaar!
mpgc zegt
Een LaRo met een dikke Chevy motor een bodykit is voor mij het zelfde als zo’n 911 in faux Safarirally trim ?
Esprit_de_Flandre zegt
Miljaar, dat is lelijk. Een karikatuur van de Defender. Dan is de Ineos Grenadier een pak beter gelukt.
Overigens is het niet zo vreemd dat een Amerikaanse Custom Builder een Defender namaakt – ja, want dit is geen restomod of replica, maar gewoon namaak. In de US zijn Defenders gewoon veel duurder, omdat er minder zijn door importbeperking en veiligheidsregels destijds…
louise zegt
Doe mij deze maar: https://www.gewoonvoorhem.nl/kahn-design-land-rover-defender-svx/
Robert zegt
Zou het ook net zo beroerd rijden als het origineel?
Design_Driven zegt
Terrafirma is wel echt troep, het spul dat ik daar van heb roest en lekt harder dan mijn land rover zelf, dat voorspelt niet veel goeds.
Ziet er verder prima uit, goede oplossing om de import beperking te omzeilen maar laat tegelijk ziet wat een onzin die is. Veiligheid en uitstoot zijn net zo erg, zoniet erger dan het origineel.
exclusivecarspotter zegt
De gaafste Defenders worden in Nederland geproduceerd in Amsterdam bij the-landrovers.com
Wellicht een keer een mooi item voor de redactie …
mopar70 zegt
Vergeet Tophat Classics niet
potver7 zegt
In het terrein z’n mannetje staan dankzij een beschermplaat en een rolkooi? Knappe conclusie als je niet weet hoe de aandrijving opgebouwd is. Wie weet wordt alleen het linkervoorwiel aangedreven…
tenaci zegt
Ik hou van Defender (of Defender derivaten) met een LS Swap!
Maar de dikste Defender is toch wel de Bell Aurens Longnose met de moeder aller engine swaps.
https://www.autoblog.nl/archive/2008/06/28/bell-aurens-longnose-land-rover-met-1500pk
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn! Een LS overigens ook. Wat je project ook is, een LS is altijd een fijne oplossing.
davelepeef zegt
Doe mij maar die Defender van Tomb Raider. De versie mét Lara erin dan…