We hebben er tien voor je op een rij gezet: de gaafste betaalbare auto’s voor de betere petrolhead!
Vanmiddag werd eindelijk de definitieve prijs van de Toyota GR Yaris bekend gemaakt. Deze viel heel erg mee en toch ook weer niet. De auto was uiteindelijk 10 mille goedkoper dan verwacht, vanwege lage uitstootcijfers. Maar alsnog moet je 53.000 euro neerleggen voor de Toyota GR Yaris in de ‘Performance’-trim. (Die wil je).
Normaal gesproken maken we altijd even een overzichtje van de concurrentie en de prijzen. Dan heb je meteen een goed beeld van de prijs. Dat ging echter vrij lastig, want hoe bepaal je de concurrentie? Er zijn weinig hete B-segmenters met een dergelijk vermogen. Daarom trokken we de vraag iets breder. Hoeveel kosten ‘leuke’ auto’s tegenwoordig eigenlijk? Wat ben je kwijt als je iets voor de deur hebt dat een beetje leuk rijdt?
Het is geen keihard overzicht met de beste of snelste auto’s, maar een globaal beeld van wat je kan krijgen voor het geld dat een GR Yaris kost. Omdat dat dit wel een heel kort lijstje opleverde, hebben we het bedrag verhoogd naar wat de Yaris ongeveer had kunnen kosten. Dus in de lijn van zo’n 50 tot 65 mille. Vroeger kocht je een Boxster of BMW M3 voor dat geld. Wat heb je tegenwoordig? Vandaar dat we dit lijstje met gaafste betaalbare auto’s hebben gemaakt.
Toyota GR Yaris Performance (XP210)
€ 52.995
We beginnen het lijstje met de Toyota GR Yaris, uiteraard. Er zijn twee uitvoeringen, de Premium (standaard) en Performance (dat is een Premium met hardware opties). Gezien de hardware opties moet je altijd voor de Performance gaan. Althans, dat denken wij. We hebben er (nog) niet in gereden. Meer dan 50 mille is een hoop geld voor een Yaris, maar dit is geen gewone Yaris. Met 261 pk heb je meer dan voldoende vermogen voor de leukere sprintjes, maar we zijn vooral benieuwd naar de wegligging. Dit kan wel eens iets héél bijzonders worden. Hopelijk zijn de verwachtingen niet te hooggespannen.
MINI Cooper S John Cooper Works GP (F56)
€ 61.900 (uitverkocht)
De meest directe concurrent van de Toyota Yaris is deze MINI Cooper S GP. Het is een beetje lastig om de auto te plaatsen. Het is sowieso de dikste en snelste MINI aller tijden. Aan de andere kant, het is gewoon een MINI met de motor uit de M135i en een automaat. Maar het totaal pakket is alsnog heel erg aangenaam. Ondanks de hoge prijs, waren de exemplaren voor Nederland bijna direct uitverkocht. Het is absoluut een van de gaafste betaalbare auto’s, maar wellicht dat een MINI JCW met wat opties en tuningspulletjes meer waar voor je geld biedt.
Honda Civic Type-R Sport Line (FK)
€ 56.770
Als je de Toyota GR Yaris overweegt, dan is de Honda Civic Type-R ook een optie. Zeker als je een grotere en praktischere auto nodig hebt. Dat is iets dat we geregeld vergeten, de Civic Type-R is erg ruim en zeer praktisch. Tegelijkertijd is het ook een BTCC-racer voor de openbare weg. Ja, het uiterlijk is niet iedereens smaak, maar bestel een zwarte en de meeste (tamelijk infantiele) details vallen weg. Er zijn drie versies van de Type R, maar met de Sport Line heb je alle hardware die je wil hebben. De GT is wat luxer.
Alfa Romeo Giulia Veloce (952)
€ 62.450
Natuurlijk, die Quadrifoglio is de ultieme sportsedan. Maar die is met een vraagprijs van ver boven de ton voor velen niet bereikbaar. De standaard Giulia met benzinemotor is altijd een prima uitvoering, zeker als je kiest voor een paar smakelijke opties. Maar je kan nu eindelijk de lekkerste versie zelf samenstellen: een Veloce (dus met 280 pk) én achterwielaandrijving. Kijk, en dan komt ‘ie meteen op het lijstje van gaafste betaalbare auto’s. Voorheen zat je vast aan AWD met de Veloce-uitvoering van de Alfa Romeo Giulia. Als het op rijden aankomt is het een van de leukste auto’s in zijn klasse, ook in zijn prijsklasse. Toevallig is het ook een sedan.
Alpine A110 Pure
€ 65.600
Je kan bij Alpine alle kanten op. Er zijn diverse speciale edities en er is sinds kort ook een snellere A110 S. Maar je hebt geen snellere A110 nodig. De Franse Lotus is namelijk ontwikkeld om zo leuk en licht mogelijk te zijn. Gadget, opties en extra’s heb je niet nodig. De Pure biedt alles wat je maar kunt wensen. Heel goedkoop is de A110 helaas niet, maar daar staat serieuze hardware tegenover: 252 pk uit een midscheeps geplaatste motor, automaat met dubbele koppeling en achterwielaandrijving. Dankzij het lage gewicht is het 100% een funmobiel.
BMW 128ti (F40)
€ 49.990
Toegeven, dit is een persoonlijke toevoeging in dit overzicht van gaafste betaalbare auto’s. We hebben nog niet gereden met de nieuwe 128ti en we weten dat de vorige 1 Serie (met de juiste motor) een erg leuke auto was. Ja, we weten dat zescilinders en achterwielaandrijving bij BMW horen. Maar ze hebben uiterst puike viercilinders gebouwd in het verleden. Dat niet alleen, de Rover 75 en New MINI hebben bewezen dat BMW ook uitstekende voorwielaandrijvers kan bouwen. Kortom, niets te vrezen. De 128ti lijkt een goede combinatie te zijn tussen sportiviteit, dagelijkse bruikbaarheid, prijs en ‘premium-heid’.
Lotus Elise Sport 220
€ 62.561
Als we Alpine zeggen, moeten we uiteraard ook Lotus zeggen. De Lotus Elise is inmiddels een oudgediende. In de tussentijd is de Elise enkele keren flink gefacelift (S2: 2001, S3: 2010) en sindsdien wordt de auto bijna jaarlijks bijgepunt en verfijnd. De prijs valt heel erg mee, want tegenwoordig krijg je standaard de dikke motor: de 1.8 met mechanische compressor, goed voor 220 pk. Die 1.6 met 136 pk was relatief duur en in absolute zin vrij traag. In de jaren is de Elise ietsje zwaarder geworden. Dat is overigens heel relatief, want het is de lichtste auto in dit overzicht. Er is nog een link met de GR Yaris: de motor is afkomstig van Toyota!
Audi S3 Sedan quattro
€ 63.160
Uiteraard moesten we direct denken aan de Audi TT bij het maken van dit lijstje van gaafste betaalbare auto’s. Per generatie werd de TT telkens leuker. Helaas werd deze per generatie ook flink duurder. Het is niet gek dat niemand er eentje koopt, want ze zijn domweg te duur. Toegegeven, de instapper TT is vrij compleet, maar voor dit geld gaan we kijken naar de Audi S3 Sedan. Deze versie klopt gewoon helemaal: het formaat is precies goed, het interieur is keurig voor elkaar en voor dit geld is het nog enigszins leuk. Wel uitkijken met onnodige opties, want daar wordt ‘ie buitengewoon prijzig van. De 18″ wielen, het aangepaste MQB-platform, vierwielaandrijving, 310 pk, S Tronic bak en sportstoelen zitten er al op.
Toyota GR Supra 2.0 (A90)
€ 61.995
Daarmee komen we bij een Toyota waar geen Toyota-motor maar een BMW-motor in zit. De B48 tweeliter viercilinder is iets minder krachtig, maar het is alsnog een zeer vlotte auto. Daarnaast is het een échte coupé met een lange motorkap en korte kont. Om te zien is het een heel erg bijzondere auto. In tegenstelling tot bij de GR Yaris hoef je bij de GR Supra niet constant uit te leggen wat je nu aan het rijden bent. Net als bij de Honda Civic gaan voor een donkere kleur, dan vallen de nep-luchtroosters iets minder op.
Semi-Bonus: BMW 330d (G21)
€ 64.045 (inclusief sperdifferentieel)
Alle auto’s in dit lijstje zijn viercilinders, op de Yaris na. Dit heeft drie cilinders. Een beetje zescilinder is tegenwoordig niet meer te vinden. De goedkoopte komt bij BMW vandaan. De 330d is de enige zescilinder die je voor dit geld kunt krijgen. Alle andere zespitters beginnen bij rond de 70 mille. Dus vandaar dat we maar een dikke diesel hebben gekozen. Met 286 pk en 650 Nm is het een enorm krachtige auto. Ook qua aandrijving zit je goed, want in tegenstelling tot de M340 heeft de 330d standaard achterwielaandrijving. Ook een sper is optioneel mogelijk. Voor dit overzicht hebben we die even meegenomen. Je krijgt dan automatisch 18” wielen en een M-Sport onderstel.
Super bonus: Caterham 275
€ 43.764
Hartstikke leuk al die auto’s, maar zijn ze niet wat aan de zware kant? Eigenlijk zijn het de Alpine en Lotus die écht constant fun kunnen bieden. Oók bij lage snelheden. Daarom kun je ook kiezen voor de enige leuke auto voor ‘weinig’ geld: de Caterham 275. Het is in principe niets meer dan een doorontwikkelde skelter met 1.6 liter Ford Sigma motor, maar dankzij dat lage gewicht maakt het helemaal niets uit. Het is niet de eens de duurste auto uit het gamma. Dus je kan ‘m aankleden met het ’S’ pakket (voor de straat) of het ‘R’-pakket (voor het circuit). Maar die laatste is ook op de weg het leukst. De prijs is overigens inclusief BTW, BPM en fabricagekosten (je kan de Caterham ook als kit bestellen). De gaafste betaalbare auto: dit moet ‘m wel zijn.
grasvreter zegt
Betaalbaar. Alles rond de 60k. Poeh dat is toch meer dan mijn jaarsalaris. Mijn bruto jaarsalaris :(. Achja wat niet is…
Dutchdriftking zegt
@grasvreter: ik had ook een lijstje tweedehandsjes verwacht.
kennone zegt
@dutchdriftking: Zo iets als, 2012 Abarth 500 Esseesse, 2007 BMW 130i, 2012 Golf GTI, 2008 Subaru WRX, 2012 Ford Focus ST, 2011 Seat Leon Cupra, 2005 Nissan 350Z, Allemaal tussen de 10k en 15k Owja en de YOLO, 1996 Volvo 850R Bright Red
maferick74 zegt
@kennone: ik kan jou lijstje serieuzer nemen dan de auteur van dit stukje.
Dutchdriftking zegt
@kennone: Mooi lijstje. Corrado VR6?
outlook zegt
@grasvreter: idd “betaalbaar” zegt hier meer iets over de benchmark van auteur.. Al kun je je wel afvragen wat dan wel betaalbaar is?!
mashell zegt
@grasvreter: als je 1000 per maand spaart moet je er 5 jaar voor sparen. Lang niet iedereen kan dat maar het is nou ook weer niet onmogelijk.
knapzuur zegt
..1000 euro sparen per maand is voor de meeste toch echt droog brood en vakanties in eigen huis met een krantenwijk erbij.
mp014 zegt
@knapzuur: beetje zoals tijdens een lockdown zeg maar…?
mashell zegt
Je zegt “eigen huis” maar voor mensen met een eigen huis hebt dan is 1000 euro per maand sparen toch niet zo gek, je hebt dan wel een spaar doel van een ton of 3 over een jaar of 30.
grasvreter zegt
Ik kan wel 1000 euro per maand sparen. Maar dat geld is dan wel nodig voor vakanties, onderhoud aan het huis, keer nieuwe badkamer/keuken/vloer/cv/tuin. Kinderen die een fiets/laptop nodig hebben. Denk dat ik flinke ruzie met de vrouw krijg als ik het uitgeef aan een supra ;)
lekbak zegt
@grasvreter: dan kan je het dus niet sparen, je hebt dat geld wel degelijk nodig om een beetje fatsoenlijk te kunnen leven.
ouwedibbes83 zegt
@mashell: na 3 jaar sparen heb je 36K. Ik denk dat je op dat moment, door de afschrijving, een tweedehands wagen uit dit lijstje kunt scoren voor je budget ;)
mashell zegt
Lijkt me een prima strategie. Sparen is gewoon zinvoller dan klagen dat iets niet betaalbaar is.
Benny_Weisz zegt
@mashell: om vervolgens een halve ton stuk te slaan op en Mini
dalmore zegt
@grasvreter: Betaalbaar is inderdaad relatief .. ik zie mezelf ook niet zo snel 60k voor een fun auto neerleggen. In mijn ogen is dat extreem veel geld; 1/3e van een rijtjeswoning. Bovendien is het dan nog schrikbarend wat je er voor terugkrijgt, schaamteloos hoe duur het is geworden.
mrB zegt
Het is zeker niet echt betaalbaar. Maar een gemiddeld rijtjeswoning is ook al lang niet meer 180k. Alles wordt gewoon steeds duurder en er maar weinig die profiteren.
wokkelz zegt
“Betaalbaar”
ukbob zegt
Betaalbaar, over een paar jaar wachten.
En als BMW & Alfa fan toch ff een lastige keuze: zal uiteindeljk toch de Giulia Veloce worden! Liefst in de nieuwe groene lak die sinds facelift leverbaar is, óf toch die kleur van foto in het artikel…
Dutchdriftking zegt
@ukbob: ja die groene met wit leder. Heerlijk.
ouwedibbes83 zegt
@ukbob: is dat blok uit de Veloce niet bijna hetzelfde als uit de normale Giulia? Dacht dat je de 200pk versie bij Squadra Tuning zo naar Veloce waardes kan tillen. Wat mis je dan nog allemaal qua hardware, grotere remmen?
kennone zegt
@ouwedibbes83: 4×4 en volgensmij allemaal het zelfde blok. Gaan naar 310pk
hooesi zegt
@kennone: 4×4 blijkbaar niet meer standaard bij de veloce zo lees ik hier. Wist dit ook niet, maar gaaf dat ze RWD bij alfa hebben toegevoegd.
dalmore zegt
@ukbob: Even wachten op de tweedehands en de 200pk met achterwiel laten chippen naar 300pk een optie?
sonnybonds zegt
2d hands is duurkoop met deze auto reparaties zijn duur.
smex zegt
-edit: ok, dus jij vindt de 1 Serie niet mooi, dan koop JIJ hem niet, is genoteerd –
sntial zegt
@smex: haha wat was desoriginele reactie? ?
ffw88 zegt
Iets met commentaar/kritiek op een BMW. Vinden ze bij Autoblog HQ niet zo leuuuuk.
karhengst zegt
Als zijn uiterlijk nu het enige probleem was van de 1-Serie…
dper4mance zegt
Geen Fiesta ST?! Is wat mij betreft echt een van de leukste nieuwe auto’s die je kunt kopen en je kunt met zo’n ding heel wat zwaarder geschut het leven serieus zuur maken op een bochtige weg. Subliem onderstel, sperdiff, lift off oversteer op afroep en een karaktervol motortje en dat voor minder dan 35k. Meer pret per euro ga je (nieuw) niet vinden.
jmeverts zegt
@dper4mance: lift off oversteer is overrated.
Lekker Makkelijk zegt
Voor dat geld ben ik het helemaal met je eens!
En heb je wel meer uit te geven dan is het de GR Yaris.
gilettelubbers zegt
Als dit betaalbaar is dan moet ik gauw eens ff met m’n baas praten..?
W115 zegt
Betaalbaar, met een lening wellicht?
tttijn zegt
Civic voor mij :)
michelschouten zegt
Betaalbaar is een ruim begrip zo te zien?
Arnoud zegt
Dat jullie dit betaalbaar durven te noemen.. Volgens mij zijn jullie de connectie met Jan Modaal een beetje kwijt. Ergens tot 35k zou ik betaalbaar vinden. Tot 60k upmarket en daarboven gewoon topsegment.
Ingeblikt zegt
Suzuki Swift Sport of Abarth 500 zouden mijn voorkeur hebben. Stuk betaalbaarder ook.
ethylestra zegt
Sowieso de civic
ArnoldH zegt
Betaalbaar noem ik een auto in de range van €10.000 tot €15.000…
Turbo S zegt
De echte petrolhead die in dit prijssegment shopt koopt geen enkele uit dit lijstje. Die koopt een occasion die echt rijplezier geeft.
kareljansen zegt
@mercedesbenze350cdi: Dat zal best, maar deze petrolhead (is daar een examen voor?) Wil met 40k per jaar toch een beetje comfortabel naar zijn kantoor kunnen rijden en heb er toch 1 uit dit lijstje aangeschaft..
Turbo S zegt
@kareljansen: als het gaat om comfort is er ook beter dan dit te krijgen. Maargoed dat moet iedereen voor zichzelf bepalen welke auto het best aan zijn wensen voldoet. Hangt ook zeker van een hoop verschillende factoren af. Ik heb er dit jaar eentje gehaald in dit prijssegment omdat voor mij deze auto alles heeft wat ik wens. Tevens hoef ik er geen andere auto bij te hebben. In jouw geval met 40k km jaarlijks zou ik ook een andere keuze hebben gemaakt dan degene die ik nu gemaakt heb.
lekbak zegt
@mercedesbenze350cdi: veel meer rijplezier dan de Lotus, alpine of superseven ga je niet vinden. Wellicht dat je van elk nog wat veel duurdere varianten kunt vinden voor marginaal meer rijplezier. Maar dat is het dan ook wel.
Een tweedehandse powersedan of veel te dure hothatch gaat nooit meer rijplezier geven dan lichte sportwagentjes.
Turbo S zegt
@lekbak: moet je wel dusdanig gefortuneerd zijn dat je je dit als 2e auto kunt veroorloven. Want ‘practicality’ van de door jou genoemde auto’s is gelijk aan 0.
lekbak zegt
@mercedesbenze350cdi: de Lotus en alpine kan je prima dagelijks inzetten. Ze zijn zelfs nog zuinig ook omdat het hele simpele alledaagse techniek is in een bijzonder jasje. Alleen de superseven is wel echt een speeltje voor erbij.
Maar over het algemeen is het inderdaad de wat meer vermogende medemens die dit soort auto’s nieuw koopt. Gelukkig heeft het door jou genoemde rijplezier dan ook niks met geld te maken, en ook niet met praktisch nut. Want als praktisch nut erbij komt kijken lever je gegarandeerd flink in op rijplezier.
Lotus zegt
Inderdaad, het is maar net hoeveel consessies je wilt doen. De S3 Elise is al een stukje comfortabeler dan de S1 en S2.
Bij Lotus importeur van der Kooi stond een paar weken terug nog een S2 Elise uit (ik meen) 2008 met 333.000 kilometer op de klok. Daarnaast stond er ook een Tesla Roadster met 422.000km.
Lekker Makkelijk zegt
Wat een BS ik heb toch echt de GR Yaris gekocht en ben een petrolhead een pur sang.
50mchljn zegt
Betaalbaar gaat hier over onnet te financieren is
50mchljn zegt
@50mchljn: correctie: of het te financieren is.
fanboy zegt
Betaalbaar is een 2e hands GT86 kopen en gewoon dikke lol beleven zonder dat je bankrekening steeds leeg raakt.
Lotus zegt
Het woord betaalbaar is allemaal relatief/perceptie. Wat voor de een goedkoop is kan voor de ander duur zijn.
scalvaro zegt
Pas vanaf die veloce had je me. Je gaat toch geen 50k+ neerleggen voor een Mini, yaris of civic?! Petrolhead zegt toch niets over mentale gesteldheid?
willeme zegt
Pfff, betaalbaar… toch maar eens met mijn baas praten. Oh.
reactief zegt
Heerlijk dit :) haha
mpgc zegt
Zijn jullie de Supra niet vergeten? Ik zou overigens gaan voor de 128ti als die zo lekker rijdt als de reviews doen beloven.
kritisch zegt
Precies waar ik een jaar geleden tegen aan liep. Je wilt en kan een berg geld voor een auto neerleggen, maar dan ga je kijken wat je daarvoor koopt… fwd, 4 cilinder, matig geluid in een hatchback-vorm…
karhengst zegt
Je moet inderdaad niet kritisch zijn
vacano zegt
voor 64.000€ een Vette 3LT Z51 in Rapid Blue gekocht. Heb voor dat bedrag ook veel opties kunnen aanvinken.
Voor 1200$ zal ik de remklauwen wel zelf spuiten.
In NL niet te betalen maar in t land van Uncle Sam de helft en dus betaalbaar.
De Supra is Super, de Elise was ok maar intussen al gedateerd, de A110 te duur voor een Renaultje en enkel als je zo knettergek bent als den Donald geef je 60k uit aan een Yaris
toyotafortuner zegt
@vacano: C7, C8 Corvette? En hebbie pics? Gefeliciteerd met je gave aankoop!
vacano zegt
C8, als alles goed gaat word die in Januari geleverd
atrak zegt
Voor 60K gewoon een 330d.
kareljansen zegt
@atrak: Half jaartje wachten totdat de M340i station voor ongeveer dit bedrag uit Duitsland te halen is.
atrak zegt
@kareljansen: Ik heb liever een diesel. Hoef toch geen circuit op.
mustang750supersnake zegt
wil wel eens ruilen van loon met jullie , heren van autoblog….vlgs mij krijgen jullie te goed betaald…..als je dit ‘ betaalbaar’ vindt…..
jullie begrijpen dat het gros van ons een gewoon arbeidersloon heeft?
heat59 zegt
Misschien een idee om een “Betaalbaar” lijstje te maken voor ons gemiddeld Autoblog lezer. ?
Gulli zegt
Maar de gemiddelde autobloglezer heeft toch een M4, een C63AMG en een RS5 in de garage van zijn kapitale villa staan? Althans als ik de gemiddelde posts van het Autoblog-journaille mag geloven ;)
karhengst zegt
Ja de tijd dat er nog niet-performance modellen uit het B-segment werden gereviewed om te kijken of dáár ook wat plezier mee te beleven valt, lijkt wat achter ons te liggen.
De Swift lijkt een eenzame uitzondering. Maar waarschijnlijk leveren zulke performance modellen ook de meeste views op. De fabrikant wil ook gewoon het halo-model in de spotlight zetten en hoopt dat Jan met de pet vervolgens de instapper koopt om zich daar aan te spiegelen.
davelepeef zegt
Ik verwachtte na de term “betaalbaar” een item zonder auto’s…
550maranello zegt
Ok dan: Mercedes CL AMG, Mercedes SL 500, Audi RS6 sedan serie 1, Porsche 928 GTS, Porsche 996, TVR Chimeara, Lotus Esprit,… Zo’n beetje allemaal rond de 20K (beetje zoeken) en veel leuker dan het lijstje hierboven;-)
willeme zegt
@550maranello: Dat zijn tweedehands auto’s. Youngtimers, eigenlijk. Niet relevant voor dit overzicht ;-)
550maranello zegt
@willeme: ik appelleer op de kop “de gaafste betaalbare auto’s voor petrolheads op een rij”;-)
mashell zegt
Ben benieuwd wie er nog voor die Yaris gaat als er voor maar weinig meer ook de Supra in dezelfde showroom staat.
tge2 zegt
@mashell: Ik zou meteen voor de Yaris gaan. Dat is een ‘volbloed’ Toyota product. Die Supra hangt van BMW zooi aan elkaar. Da mok nie.
lekbak zegt
@mashell: de Yaris is kleiner, lichter, zuiniger en praktischer. Ik heb helemaal niks aan een supra, al zou ik dat ding gratis krijgen. Ik kan er gewoon niks mee want ik moet kinderen kunnen vervoeren.
Lekker Makkelijk zegt
De Yaris rijdt rondjes om die Supra en helemaal in het vochtige Nederland.
faalhaas zegt
Waarom is er nooit wat voor rond de 5K als 2e auto? Dat lijkt mij gemiddeld meer betaalbaar.
Gulli zegt
“Betaalbare auto’s voor petrolheads…”
Oeh!
*Leest bericht*
*Stopt 10000,- weer in zijn zak*
maferick74 zegt
Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die vraagtekens plaatst bij betaalbaar. Ze verdienen blijkbaar meer dan genoeg hier bij autoblog. N beetje jammer jongens, was maar normaal gebleven…
Arnoud zegt
Ik dacht inderdaad ook even dat ik op Carros zat i.p.v. Autoblog.
Of misschien vinden ze de redacteurs van Carros zelfs al wel paupers…
Elfloro zegt
Voor dat geld koop je ook, in perfecte staat verkerende ’65 Ford Mustang Fastback, Austin Healy 3000, Porsche 968 Club Sport, Datsun 240Z of Alfa Romeo GTV 2000…om maar wat te noemen.
Of een Aston Martin V8 Vantage, een Audi R8, Nissan GT-R…
En dan heb je nog verschillende Ferrari’s, 911’s, M3’s, M5’s in overvloed…
willeme zegt
@elfloro: Dat zijn tweedehands auto’s. Youngtimers, eigenlijk. Niet relevant voor dit overzicht ;-)
Elfloro zegt
Misschien wel, maar vallen wel in het rijtje ‘De gaafste betaalbare auto’s voor petrolheads op een rij’
autosiast zegt
Bruto modaal inkomen in 2020 €35000. Lekker “betaalbaar” als de goedkoopste uit jullie rijtje ver boven dit bedrag ligt.
mashell zegt
Waar is de link tussen een modaal inkomen en de prijs van de auto?
jmeverts zegt
@mashell: ik gok dat de link het woordje ‘betaalbaar’ is
iz_person zegt
Zeg gewoon dat de yaris op zichzelf staat klaar. Dit is echt appels met peren vergelijken. Ze wilde me hiernaast al bijna lynchen omdat ik hem met de golf R vergeleek. Een joekel van een alfa met kofferbak met Yaris vergelijken,,,
nicolasr zegt
Nieuw kopen is sowieso het stomste wat je kunt doen bij een beetje een duurdere (of in dit geval ‘betaalbare’) auto. Tenzij je een hekel aan geld hebt en er zo snel mogelijk vanaf wil, dan is het natuurlijk wel een optie.
Wacht gewoon een paar jaar en rij voor de helft -of minder- in een auto die nog net zo nieuw aanvoelt als toen hij dat daadwerkelijk was.
mashell zegt
Wie later tweedehands wil kopen kan maar beter nu niet zeggen dat het stom is nieuw te kopen, stel je voor dat je advies opgevolgd wordt…
speedster72 zegt
Voor 60k koop ik wel gewoon een “gewone” daily, waar ook een gezin in past. En een mooie klassieker ernaast. Want voor mij als “petrolhead” laat dat de benzine sneller door mijn aderen stromen dan een burgerbak met dichte plastic roostertjes in de grill, een dubbele uitlaatpijp en een sportief lipje op de achterklep.