Hij moet eerst nog wel even gebouwd worden, maar daar zijn Duitsers toch beter in dan Italianen. Dat gaat dus helemaal goedkomen.
De hoogtijdagen van Alfa Romeo liggen in het verleden, daar moeten we eerlijk in zijn. Veel van de pareltjes zijn al behoorlijk oud. Toch weet het merk ook anno 2021 nog de liefhebbersharten sneller te laten kloppen. Er is immers nog altijd de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio.
Het project wat je hier ziet is interessant te noemen, want het brengt het oude en het nieuwe Alfa Romeo samen in een smakelijk geheel. Zoals je waarschijnlijk al doorhad is dit een een restomod op basis van de Giulia GT. In tegenstelling tot de Alfa Romeo Giulia-restomod van Totem Automobili is deze echter niet voorzien van een elektrische aandrijflijn.
Emilia Auto – het bedrijf achter dit project – koos voor een andere optie, die de Alfisten in ons midden waarschijnlijk een stuk beter zal bevallen. Deze restomod wordt namelijk voorzien van de twin-turbo V6 uit de Giulia Quadrifoglio. Dat betekent dat deze klassieker opeens 510 pk en 600 Nm koppel krijgt.
Emilia Auto neemt voor deze restomod niet alleen het motorblok over van de Alfa Romeo Giulia Q, maar ook de achttraps automaat en het elektronische sperdifferentieel worden overgeheveld. Om dit alles te laten passen zal ook het chassis stevig aangepakt worden. Zoals te zien is op de afbeeldingen wordt het koetswerk ook een stuk breder. Klassiekerpuristen zullen daar vast niet enthousiast van worden, maar een widebody misstaat de Giulia GT zeker niet. Althans, naar de bescheiden mening van ondergetekende.
Zoals we vaker zien bij restomods worden voor de gelegenheid ook zaken als de bumpers, de verlichting en het interieur gemoderniseerd. Bij dit alles wordt het originele ontwerp wel geëerbiedigd en het geheel ziet er daarom zeer smakelijk uit op de plaatjes.
Hoewel er een Italiaanse auto als basis wordt gebruikt, er een Italiaanse motor in komt en Emilia Auto heel Italiaans klinkt, is dit verrassend genoeg geen Italiaans project. De volledige naam van Emilia Auto is namelijk Emilia Auto GmbH. Inderdaad, het zijn de Duitsers die hier met de Italiaanse historie aan de haal gaan.
superhans zegt
Renderings tellen niet!
PunicaOase zegt
@superhans: precies! Leuk idee, mooie plaatjes, maar eerst maar eens zien of ze dit ook werkelijk voor elkaar krijgen..
outlook zegt
@punicaoase: een Alfa heeft wat dat betreft niet een heel beste reputatie..
Michel-GR zegt
De carrosserie is prachtig alleen jammer dat het interieur dan ook niet gemoderniseerd is.
dawwg zegt
* Renders, niet renderings 👍
moveyourmind zegt
Handig die motorkap.
Kan de ANWB hem open maken als je op de vluchtstrook staat zonder dat je eerst het hendeltje onder het dashboard moet gaan zoeken.
rrk147 zegt
@moveyourmind: of omdat de klassieke Alfa dit ook had?! Google eens op Alfa bertone brievenbus.
cloverleaf zegt
Hier wordt ik heel erg hebberig van!!!!
flyerbunch zegt
Wat moet dat kosten?
flyerbunch zegt
Update: originele persbericht zegt dat er maar 22 stuks van worden gemaakt tegen einde 2022 voor een prijs van 400K in Duitsland.
frank2b zegt
Maar maar maar … stiekem is ondertussen stiekem gewoon zomaar het autoblogwoord van 2021 geworden!
veloce zegt
Hiermee mis je echt compleet het punt van zo’n oude Alfa
outlook zegt
@veloce: vertel?!
tinnemans zegt
@outlook; Ik ben geen alfist, en omdat ik een Jeep heb gehad heb ik dispensatie, maar bij oude Alfa’s heb ik altijd het gevoel van klein, licht en daardoor wendbaarheid. Ik denk dat @veloce daar op doelt.
Nou zijn er daarna best wel loeizware Alfa’s gemaakt, dus het is maar net je eigen bouwjaar en interessegebied wat bepaalt wat voor iemand een Alfa is. Zelf zie ik van Alfa het liefst een kleine Spider, op een bochtige kustweg. En dan bij voorkeur met een jongedame achter het stuur met zonnebril op. Een 156 of een de razendsnelle Gulia kloppen dus niet voor mijn gevoel. Toch zijn dat ook Alfa’s.
Dat zie je bij de andere merken ook, dat één model tot waarheid wordt verheven; al bij de 2e 3-serie was er al gemorrel dat BMW het model verknald had en dat de vorige zoveel mooier was en hoe konden ze dat nou doen etc. etc. dat is geneuzel is er tegenwoordig ook nog steeds. Er is zelfs een periode van zo’n 10 jaar geweest dat BMW helemaal geen i6 in het assortiment had; in die tijd nam je een BMW om de 4 en V8 pitters, dat waren namelijk zulke mooi lopende motoren. 😁
veloce zegt
@outlook: de lol en charme van een oude Alfa komt niet door er gigantisch veel vermogen in te stoppen. Juist het lage gewicht, dus wendbaarheid, relatief kleine motor die vooral graag toeren draait. Dus niet op golven van koppel, maar vooral zelf schakelen en in het juiste toerenhebied blijven. Dat je ook heel veel fun kunt hebben zonder dat het hars moet gaan. En dan spreken we niet eens over de balans van de auto, als er een gigantische V6 met 2 turbo’s voorin hangt. Balans is 1 van de toverwoorden in deze auto’s, iedereen die er al eens in gereden heeft kan dat beamen. (En dan begin ik maar niet over het totaal vernaggelde uiterlijk)
vaakbenjetebang zegt
@veloce: 100% eens. Alsof zo’n Bertje leuker wordt om te rijden op een zomermiddag in de Eifel door er 500pk in te knopen. Dan liever een goed afgesteld Nordje er in, of voor mijn part een TS-swap met zo’n 200 goed rijdbare pk’s. Dan komt zo’n auto volledig tot zijn recht.
En laten we over de monsterlijke lelijkheid van de rendering maar niet beginnen. Die mist het punt van het originele design zo ontzettend dat het bijna grappig is. Maar het zijn Dutisers, en die maken geen grappen – die gaan dit ‘gewoon’ doen. Dat ze dan die ene al totaal vernaggelde Zweedse (?) Bert maar gebruiken die al jaren van hand tot hand gaat in de handel. Dan is er weinig verloren.
kennone zegt
Deze graag met de Giulia handbak van de eerste serie👌🏼😬
geelbarrel zegt
yam yam!!!!!
tvklarenbosch zegt
Voor t geld van deze kan je ook Alfaholics vragen om een GTA-R én een Busso spider voor je te bouwen.
mpgc zegt
Ik vind dit zo deprimerend. Een rendering van een project wat waarschijnlijk nooit echt gerealiseerd wordt. En dan die wielkasten. Veel minder mooi dan de uitgeklopte wielkasten van de wedstrijversies van het origineel. Die V6 er in pleuren slaat ook al nergens op. Die GTA’s en GT-am’s waren juist zo zo snel omdat ze licht waren.. Dan heeft Alfaholics het een stuk beter begrepen. Is bovendien een restomod die gewoon al gebouwd wordt.
Robert zegt
Precies dit. Een restomod met 510 pk onder de kap klinkt heel leuk, maar zelfs met alle aanpassingen aan het chassis en onderstel blijft dit een auto die in de basis stamt uit 1962. Qua kooiconstructie, kreukelzone etc. niet te vergelijken met een moderne Giulia. Tricky.
MarcoM zegt
Prachtig!
spidermann zegt
Hebben hebben
doublechevron65 zegt
Allemaal te “mooi”, en te Duits. Die “über-Verarbeitungsqualität”, past gewoon niet, maar goed als je d’r zo’n “onzin” motor in gaat stoppen moet het wat sterker zijn. Maar ja een oude dame kan 20 facelifts gehad hebben, ze blijft gewoon oud en d’r onder origineel. Deze toko probeert met dit soort berichten geld binnen te harken, misschien eerst ff kunnen vragen bij andere niet gerealiseerde projecten, spaart een hoop gedoe namelijk.
Alfarobert zegt
Als ik kijk naar de occasions van de Giulia Quadrifoglio zie ik altijd lage kilometerstanden. 510PK is leuk op het circuit maar een auto voor dagelijks gebruik( openbare weg) die van 0-100 gaat onder de 4 seconden word je niet vrolijk van. Was pas geleden een filmpje van Mijn Auto met een gast die een Stelvio Q had gekocht omdat die 4 wielaandrijving had. Een Giulia heeft alleen achterwielaandrijving en blijkt zeker met nat weer moeilijk beheersbaar te zijn.Dus veel lol zul je niet hebben met zo’n restomod. 2.0 liter Nordblok met de dubbele koplampen.Dan zeg ik zet maar voor m’n deur maar dit is gewoon zonde om een echte voor te verbouwen. Klassiekers moet je laten zoals ze horen.
Hubert zegt
Eigenlijk is de achterkant best geslaagd.
Mijn eerste gedachte was dat het een moderne interpretatie van een Lancia Fulvia was.
mx5wijf zegt
Lekkere stalen velgen!
Alleen een maatje te groot naar mijn smaak…
(en een kleinigheid; ze zijn de wielbouten vergeten)
sudbina zegt
Oooooooow dit is nou echt heel heel heel erg lekker.
Ik wil dit.