De elektrische G-Klasse is er nu in conceptvorm, maar Mercedes zegt dat hij er echt aan komt!
Is er dan niets meer heilig? De G-Klasse was toch voor ongegeneerd Co2 uitstoten en schoppen tegen de voordeur van je ‘linkse’ buurman? Yep de G-Klasse komt er in een elektrische versie. Maar wanneer? Dat is nog niet duidelijk.
Mercedes geeft zelf aan dat Arnold Schwarzenegger tijdens de lancering van de huidige generatie G-Klasse in 2018 de bestuursvoorzitter van Mercedes de uitspraak ontlokte dat er een elektrische variant van de G-Klasse moest komen. Die belofte wordt nu ingelost.
Vanavond laat Mercedes in München dus vooral een styling-exercitie zien. Enkele leuke details waarvan fabrikanten van after-market materialen direct hun computer voor opstarten. Wat te zeggen van dat kekke roofrack waar zo ‘subtiel’ de letter G in verwerkt is.
Wat is er al bekend?
Eigenlijk helaas nog heel erg weinig. Mercedes geeft aan dat de EQG sowieso een echte 4×4 G-Klasse zal zijn, dus terreinvaardig. Maar laten we wel wezen. Het is sowieso fijn dat iedereen die met zijn elektrische G-Klasse langs jouw terras paradeert, niet meer de bitterballen van je tafeltje blaast met die sidepipes. Aan de andere kant dempt een V8 vaak wel de geluiden die over de speaker van de auto door de open raampjes naar buiten komen. Iets met: elk voordeel heeft zijn…
Terug naar de Concept EQG. De carrosserie is gebaseerd op het bekende ladderframe. Hij heeft onafhankelijke wielophanging op de vooras en een starre as achter. Deze is nieuw ontwikkeld voor de elektrische aandrijving. Hij heeft 4 afzonderlijk regelbare elektromotoren. Dit en het feit dat ze dicht op de wielen zitten moet de EQG unieke rijeigenschappen geven voor een elektrische auto. Mercedes geeft aan dat de G-Klasse ook alle proeven kan doorstaan die een ‘normaal’ gemotoriseerde G-Klasse voor zijn kiezen krijgt.
Elektrisch is ’the future’
Dat Mercedes zelf ook wel de humor inziet van een elektrische G-Klasse maken ze duidelijk door onderstaande video die tijdens de onthulling werd vertoond.
Zodra er meer bekend is over de elektrische G-Klasse, de EQG dus, dan hoor je het van ons. Want ja uiteindelijk zijn we ook wel benieuwd hoeveel kw je er volgas per 100km doorheen kunt stoken.
Charles Taycan 4S zegt
Geweldig Gaaf! 👍
lecomte zegt
Vol gas met een EV? Het is overigens vol gas en niet volgas.
Benny_Weisz zegt
@lecomte:
Dus volgens jou kun je vol gas rijden alleen met een auto die op LPG loopt?….rijdt?
okdoei zegt
@bennyweisz: of waterstof!
lecomte zegt
@bennyweisz: Nee alleen op een fiets
w0o0dy zegt
Een G-klasse is al zwaar van zichzelf… Dus voor de EV heb je al bijna een groot rijbewijs nodig?
2.8 ton of zo? En dan een range van 400km in theorie. Wow…. Geweldig plan, maar niet heus.
hatseflats zegt
Of t realistisch is met range, gewicht enz is de vraag maar ziet er gaaf uit!
herve11f zegt
Hypocrisie ten top. We gaan de heilige uithangen, maar gaan nu kostbare grondstoffen verbruiken aan een lego blok op wielen. Dit zijn geen auto’s om elektrisch te maken want de luchtweerstand is de grootste vijand van elke EV. Met een aerodynamica van een baksteen lijkt dit echt wel op Duitse humor.
Richmond zegt
@herve11f: je hebt sowieso kostbare grondstoffen nodig om auto’s te laten rijden op welke brandstof / aandrijving dan ook. Het is niet alsof ice rijdt op elvenstof.
herve11f zegt
@benja01: je hebt de boodschap niet begrepen.
koentag zegt
Mogelijks interessant voor deze lezers: een heel leuk project waarbij een humvee wordt omgebouwd naar elektrisch
https://youtu.be/YxkPuEmIX4U
prachtplaatje zegt
Hoeveel kWh (niet kW) je er doorheen kan ‘stoken’.
stekkerkoning zegt
“Want ja uiteindelijk zijn we ook wel benieuwd hoeveel kw je er volgas per 100km doorheen kunt stoken.” Een aardige sloot, of misschien wel oneindig veel? Bij een niet te gek rijgedrag verwacht ik zo dat het verbruik tussen de 30 en 40 kWh/100 km ligt. Ofwel drie keer zoveel als een zeer efficiënte ev als de Tesla Model 3 verbruikt.