De tijd van autoshows lijkt écht voorbij.
Braadworsten eten, bier drinken en oh, nieuwe auto’s koekeloeren. Dit is straks verleden tijd want het fenomeen ‘autoshow’ is als een geschoten hert dat langzaam doodbloedt. Peugeot heeft alvast bevestigd niet aanwezig te zullen zijn op de IAA in Frankfurt. De beurs zal in september 2017 plaatsvinden. One of many?
Het aantal merken op de autoshow van Parijs was dit jaar mager te noemen. Autofabrikanten met een exclusieve klantenkring zoals Aston Martin, Lamborghini, Rolls-Royce en Bentley waren niet aanwezig. Echter waren het niet alleen de exclusieve jongens die afbelden. Ook Ford, Mazda en Volvo waren dit jaar niet aanwezig in Parijs.
Wellicht dat Frankfurt hetzelfde lot staat te wachten. Automerken lijken slechts één, twee of drie beurzen te kiezen om hun primeurs te tonen. In dit geval gaat het om Detroit, Genève en soms een grote beurs in China. Laatstgenoemde is op dit moment een enorm groeiende markt en dus is het logisch dat fabrikanten hierop inspringen. De autoshows in New York, Los Angeles, Parijs/Frankfurt lijken opvulling te worden. Enkel als het lokaal interessant is laten merken hun snoet zien. Zo was PSA dit jaar goed vertegenwoordigd in Parijs en zijn Japanse automerken ook vrijwel altijd aanwezig op beurzen zoals de Tokyo Motor Show. Mogelijk zien we straks in Frankfurt een klassieke wisseltruc. Franse autofabrikanten kiezen ervoor om primeurs te laten zien in Parijs. Duitse autofabrikanten kiezen op hun plaats voor Frankfurt.
Peugeot wil het geld dat ze besparen steken in de ontwikkeling van hun modellen. Een begrijpelijke keuze. Daarnaast houden merken steeds vaker exclusieve previews voor journo’s en klanten. Denk aan Skoda met de Kodiaq en Volvo met de V90 Cross Country. Of het nou leuk is of niet: het tijdperk van de autoshow lijkt langzaam aan een einde te komen.
lekbak zegt
Maar gelukkig hebben we autoblog!
str8six zegt
Peugeot? I really don’t care.
peugwow zegt
@str8six: I do
mrxsara zegt
@str8six: zelfde als jou opmerking
stationcar zegt
Volvo was er de vorige keer ook al niet bij en PSA was er wel, alleen niet op volle sterkte. Ze hadden heel wat modellen thuis gelaten. Zolang het daarbij blijft is het te overzien. Anderzijds, als Ford en Mazda ook af zou haken hebben we een wel een trend. Ik zou het jammer vinden, het is toch elke keer weer een belevenis.
freezzr zegt
Beurzen zijn toch niet meer van deze tijd. Kost tienduizenden euro’s om te deelnemen. En waarvoor? Om mensen iets te vertellen wat ze toch al weten?
sportstand zegt
@freezzr: Tienduizenden euro’s? De laatste AutoRai heeft BMW ongeveer € 1 miljoen gekost, moet je nagaan wat een Frankfurt kost!
granlusso zegt
@sportstand: In 2013 had Mercedes-Benz maar liefst 120 miljoen euro uitgegeven aan de IAA in Frankfurt, o.a. een stand van drie verdiepingen met plek voor meer dan 100 auto’s :o
lotuselises2 zegt
@granlusso: Kan ik niet geloven. Voor dat geld kun je 10 dealerpanden incl inhoud neerzetten. Lijkt me sterk zo’n bedrag überhaupt op een beurs kan uitgeven.
granlusso zegt
@lotuselises2: Dat dacht ik dus ook.
Uiteraard niet alleen de daadwerkelijke standkosten, dat zou niet realistisch zijn. Maar in combinatie met alle marketingactiviteiten, promotie-activiteiten en andere voorbereidingen en investeringen kwamen ze toch tot die som.
technopatat zegt
@granlusso: ik was er toevallig dat jaar, 120 miljoen lijkt me wel heel veel maar het was inderdaad wel enorm indrukwekkend :-)!!
lekkerlinksrijden zegt
En alles is te vinden op het internet, heerlijk ontspannen vanuit je luie stoel
keesieboy2 zegt
@lekkerlinksrijden: een beurs ga je toch voornamelijk heen om in auto’s te zitten?
lekkerlinksrijden zegt
@keesieboy2: dat kun je ook bij de dealer
mashell zegt
@lekkerlinksrijden: bij een dealer hoort er ook een gesprek bij. Terwijl je vaak met 1 minuut zitten al klaar bent (dit wordt hem niet). Ik vraag me meer af waarom er nog zoveel dealers zijn. Je auto heeft onderhoud nodig en het is handig dat dat dichtbij kan maar heeft ook elke dealer een showroom vol met nieuwe auto’s nodig? Zo vaak koop je geen nieuwe auto. Een centraal verkooppunt per provincie waar je op afspraak naar toe gaat en dan ook kunt rijden en waar geregeld wordt dat ook een wagen met de motor die jij wilt beschikbaar is, dat zou kunnen werken en ook efficiënter kunnen zijn.
Author zegt
@keesieboy2: Na “in” verwachtte ik eigenlijk iets met beursbabes…
berlinetta zegt
@MauritsH: Om in beursbabes te zitten idd.
lekkerlinksrijden zegt
@berlinetta: Heren, Heren, even er bij blijven. Het gaat over auto’s hier. Voor de babes heeft u andere sites
str8six zegt
@lekkerlinksrijden: och hier. Mietje ;-)
alcantara zegt
Wat heb je als een merk als Peugeot ook te zoeken met je eco-wagentjes tussen al dat Duitse geweld.
Esprit_de_Flandre zegt
@alcantara: Klanten?
kara zegt
ontopic maar wat is zo’n 308 GTI toch een mooie auto.
Dutchdriftking zegt
En toch is het jammer!
willeme zegt
Het is en blijft lastig, zo’n beurs. Persoonlijk vond ik Frankfurt altijd wel een leuke beurs. Maar het nadeel is dat het gewoon TE druk is. (ondanks tegenvallende bezoekersaantallen).
Je moet gewoon in de rij staan om in een simpele Skoda Superb te kunnen zitten. Dat is wel jammer. Je moest 10 minuten in de rij staan om de Audi hal te kunnen bezoeken… Bij Mercedes moest je wachten totdat je in de roltrap naar boven mocht. Duurde ook zo een kwartier. Zodat je daarna 10 minuten kunt wachten om in een C200 te kunnen zitten. Wauw.
Dus op beurzen leer je vooral de onbekende auto’s kennen. De ochtendpauze heb ik gehouden op de achterbank van een SsangYong Rodius (ruim!). De middag pauze in een Citroen C5 (lekker comfy) en in de namiddag even uitursten in een van de 10 Brabus Smart Fortwo’s (kwam toch geen hond naar kijken). Heerlijk dagje gehad. Maar de meerwaarde van een beurs t.o.v. een autoboulevard laat zich inderdaad lastig verklaren.
pinut187 zegt
@willeme: aan de andere kant zijn juist de beurzen ervoor dat je juist in de onbekende en onbeminde auto’s komt te zitten en je vaak leuke aspecten ontdekt waarvan je nog niet op de hoogte van was. Op een autoboulevard stap je in principe niet in deze modellen. Ik ga elke beurs met een doel bezoeken: beste auto voor een familie can vijf, de goedkoopste, enz..
tkoote zegt
Peugeot er niet is voor mij alleen maar meer reden om wel weer naar Frankfurt te gaan. Flauw natuurlijk, maar ik ging toch al niet naar hun stand en Frankfurt ga je voor VW, Audi, BMW & Mercedes met hun “krachtpatshallen”. Pas als een van hun er niet zou zijn is het een aderlating.
musclecar zegt
Ik denk dat Peugeot bang is dat hun Fenomenale schone techniek gestolen gaat worden tijdens de beurs in duitsland. Momenteel het ene schandaal na de andere in duitsland namelijk. Wat de duitse politie dagenlang niet lukte, dat doet de Italiaanse politie effe binnen 2 uur!! En terrorist uitschakelen. Hulde voor de Italiaanse Polizia!!
mashell zegt
@musclecar: ik vind het allemaal anders maar verdacht. Een identiteitskaart toevallig onder een stoel gevonden. De politie in Italië voert een “routinecontrole” uit (zouden ze vaker moeten doen, pakken ze ook nog een wat mafiosi) en er ontstaat een vuurgevecht (zodat de politie geen blaam treft). Het heeft er alles van weg dat de terrorist, koste wat kost, voor de kerstdagen gepakt moest worden en om zeker te zijn dat het zou lukken is er iemand (die waarschijnlijk op weg was naar Syrië) geslachtofferd. Ik ben geen complotdenker maar dit is allemaal zo onwaarschijnlijk dat het zelfs als scenario voor een Amerikaanse TV serie zou zijn afgewezen.
Pallas zegt
Jammer, als kleine jongen was het bezoekje aan de AutoRai één van de hoogtepunten van jaar!
ffred zegt
Héél de sector leeft in een luchtbel. Alsof besparen op een beurs de frontale crash nog kan vermijden… tiktiktik
LaLancia zegt
Peugeot verkoopt bij wijze van spreken drie auto’s per jaar in Duitsland, dus snap best dat ze er niet meer heen gaan. Ben benieuwd wat Citroen gaat doen. Die verkoopt er daar namelijk nog minder.
MARS zegt
Vroeger was alles beter, de ‘modeshow’ op de D&W stand was legendarisch!
MARS zegt
@mars: in de war met Essen.. VrijMiBo (;
str8six zegt
@mars: cheers mate
sjoerdreverda zegt
Maar wel nieuw Duits merk staat op de beurs met hun eerste (serie)-product? ;)
siemi zegt
Was de autorai dus trendsetter…..met er niet meer zijn
pinut187 zegt
Zit ik dus in het juiste land nu, wie had dat 10 jaar geleden,toen ik hier net aankwam in China, gedacht..
Esprit_de_Flandre zegt
Binnenkort gewoon een Roadshow per merk? Peugeot On Tour, of zoiets, waarbij Peugeot naar het marktplein komt van je dorp, met een rist modellen, klaar voor een testritje. Zou nog wel handig zijn, en denk dat ze er nog wel wat zouden kunnen slijten ook…