En dat is best jammer.
Volop positieve geluiden toen Lincoln de gloednieuwe Continental presenteerde in 2016. Ondanks zijn fraaie uiterlijk gaat het de Amerikaan niet voor de wind. Bronnen die dichtbij Ford Motor Company staan beweren tegenover Ford Authority dat de stekker uit de Continental zal worden getrokken.
Deze generatie Continental blijft nog even op de markt, maar daarna is het voorbij. Een specifieke reden kon niet achterhaald worden waarom Ford wil stoppen met het model. Mogelijk zitten de Amerikanen niet te wachten op de zoveelste luxe sedan. Een nogal verzadigde markt in de States. Je ziet het terug in de verkopen.
De Continental is een iconisch modelnaam. In 1939 kwam de eerste generatie op de markt en tot 2002 was de negende generatie verkrijgbaar. Daarna was het jaren stil rondom het model. Tot Ford meer dan een miljard dollar pompte in de auto en met een kersverse, tiende generatie Continental kwam in 2016. Na 14 jaar moest de Lincoln weer gaan shinen op de automarkt.
De auto is sinds september 2016 op de markt in de Verenigde Staten. In dat jaar wist Lincoln 5.261 exemplaren te verkopen. In 2017 slechts 12.012 stuks en in de eerste twee maanden van dit jaar werden er 1.573 Lincolns verkocht. Met uitzondering van een piek in december 2017 (1.216 verkopen), doet de Lincoln het elke maand slechter sinds het verkoophoogtepunt in december 2016 (1.845 verkopen). Afgelopen maand was met 758 verkopen de slechtste maand tot op heden.
Voor nu nemen we het bericht met een korreltje zout, al lijkt de Continental inderdaad geen succes te worden zoals Ford had gehoopt. En dat is best jammer, want het is een knappe kar om te zien.
allesmetturbo zegt
Jammer, ik vond dit wel een erg fraai model. Aan de andere kant, ook nog nooit eentje zien rijden dus zo erg zal ik m niet missen
joostie zegt
Een Lincoln die over een tijdje niet meer te zien en te horen is. Hè, wat jammer nou…
breakingpoint zegt
@joostie: so close ..
MaartenD zegt
@joostie: hahaha….nu die andere Lincoln nog
seicilindri zegt
Nog nooit gezien. Best een mooie auto. Stond deze Lincoln op hetzelfde platform als de vorige generatie want die stuurde niet verkeerd.
ruzzz zegt
Als je als Amerikaans merk op het prijspunt, of zelfs erboven, gaat zitten van de populaire Duitse merken en
en hun vergelijkbare modellen dan ga je het zwaar krijgen. Een blik op de foto’s van het dashboard en middenconsole en de enorme hoeveelheid goedkoop aandoende plastic knoppen van de Continental en dan is de keuze is toch vrij snel gemaakt.
mopar zegt
@ruzzz: newsflash, de knoppen in een Mercedes zijn ook van plastic
lincoln zegt
@mopar:
Standaard praatje van en voor ander standaard volk ..
vondudenstein zegt
@mopar: het gaat er meer om wat je vervolgens met het materiaal doet. Doorgaans in Amerikaanse handen smaakloos en vulgair.
In Lincolns geval… stik en stiksaai. Nog nooit een vette Lincoln gezien. Of niet geweten, waarbij ik me afvraag me af wat erger is.
mopar zegt
@vondudenstein: Het is altijd lastig over te brengen aan Europeanen dat een auto meer is dan alleen fancy knoppen in een interieur. Maar goed.
Laten we beginnen met de Lincoln LS, een wagen die zijn tijd te ver vooruit was. Hier hadden we een Amerikaanse sportsedan formaatje 3/5 serie met sportonderstel, achterwielaandrijving en sterke V6/V8 motoren (stond op he platform van de Jaguar S-Type). Probleem? Wagen kwam uit eind jaren ‘90/begin jaren ‘00 en Amerikanen waren niet gewend aan een sportieve Lincoln, niemand kocht ze dus.
http://www.motortrend.com/cars/lincoln/ls/2000/2000-lincoln-ls-2/
Dan hebben we de Lincoln Mark VIII, een auto waarvan zelfs de grootste Amerikanen-hater ter wereld destijds moest toegeven dat het een heel goede auto is, nuff Said: https://oppositelock.kinja.com/jeremy-clarksons-motorworld-chrysler-lhs-506994146 (begin van de video)
Dan hebben we nog de 2017 MKZ, een super dikke auto met AWD en een 400PK sterke turbo V6 aan boord.
Ik kan nog wel even doorgaan… punt is het blijft subjectief allemaal.
E550 zegt
@ruzzz: prijs boven Europese concurrenten? Deze auto kost $45k, daarmee is hij een stuk goedkoper dan zijn concurrenten, zoals Genesis G90, CT6, RLX, LS. Alleen de S90 komt met zijn $47k in de buurt. 5-serie en E zijn 8k duurder.
breakingpoint zegt
Ziet er wel OK uit? Hoeveel moet hij kosten dan?
lincoln zegt
Gaan als een dolle ..
Niet aan te slepen .
Veeeeel meer vraag dan aanbod ..
Maar we willen het exclusief houden ..
En daarom verlagen we de productie ..
Want geld verdienen .. daar staan wij autoverkopertjes ver boven ..
Zouden ze bij Aston Lamborghini Maserati roepen ..
flatsix010 zegt
@lincoln: Zo is Ford inderdaad groot geworden…
lincoln zegt
@flatsix010:
Joh !!
Dan heb ik de slogan “auto’s voor de massa” nooit begrepen zeker ..
rijnounsdoor zegt
@lincoln: Leuk! Een nieuw Mantra!
larsyboy1997 zegt
@lincoln: hoe vaak ga je dit nog zeggen?
ikleesookoverautos zegt
Jammer, vind vooral de deurklinken 1 van de mooiste ooit.
lekkerlinksrijden zegt
@ikleesookoverautos: wanneer ben je jarig?
toyotaprius zegt
@lekkerlinksrijden: morgen
alfalfa zegt
Alle marktonderzoek ten spijt dus een hele dure vergissing van Ford om deze auto te ontwikkelen. Wat we zeggen/willen/vinden staat soms lijnrecht tegenover onze werkelijke keuzes. Het lijkt wel politiek.
lincoln zegt
@alfalfa:
Leuke observatie .. +1 ..
Alfa Giulia verkocht in Europa slechts 2X zoveel ..
Plus 9000 stuks in Amerika ..
Misschien maar geen onderzoek meer doen op autoblog.nl ..
alfalfa zegt
@lincoln: geen speld tussen te krijgen, toch ben ik blij dat FCA er nog steeds heil in ziet (lees: dat het niet mijn geld is dat geïnvesteerd wordt). De aanhouder…..
lincoln zegt
@alfalfa:
Zekers .. vraag me altijd af wat het break even point is ..
En verkopen en produceren geloof ik wel ..
Maar produceren (fabriek draait gewoon door) en doorstoten in een constante pace moet lastig zijn ..
Toyota kan zich bijv. wel een foutje (GT86) permitteren ..
MaartenD zegt
Amerikanen zitten niet te wachten op luxe sedans, ze willen luxe SUV dus einde verhaal Conti want ze gaan eerder voor een Navigator
ardonjr zegt
Oh ik dacht dat dit de Jaguar Talisman was…
AMG zegt
Voor een Amerikaanse, ziet er niet verkeerd uit.
Ben zelf geen fan van Amerikaanse auto’s, maar deze vind ik aardig geslaagd.
technofreak zegt
Alleen een Lincoln Continental SUV kan de modelnaam nog redden…
timh zegt
Jammer! Ik heb er meerdere zien rijden in de VS. Best een leuke auto.
thesis zegt
We gaan je missen Lincoln
Esprit_de_Flandre zegt
Wordt dat ding ook in China verkocht? Misschien dat ze er daar nog wel een pak kwijtraken met een beetje marketingblabla…
ikleesookoverautos zegt
@Esprit_de_Flandre: ja is daar ook op de markt maar ook daar kopen ze eerder van de Duitse drie.
karaya zegt
Mensen die voor een Continental in de markt zijn zitten niet te wachten op een slap europees aftreksel.
Verkeerde lay-out.
Maak gewoon een klassieke Amerikaanse slee met een V8 en achterwielaandrijving.
lincoln zegt
@karaya:
+1 ..
Tis idd een Koreaans/Europees afruksel ..
Van binnen wel heel chique ..
Maar voor de rest een slap happie ..
gregorius zegt
Het succes van de vorige echte generatie van Lincoln Conti’s is dat ze masaal als taxi’s zijn gebruikt (en het broertje van Ford, wat er in deze generatie er op leek als Cop car).
Dus voor hele gebieden van de US zijn Conti’s nu taxi’s of luxe politie auto’s. In Luxe rondrijden met een product van Ford? Neem dan de Navigator.
amsterdam zegt
Het lijkt wel een kruising tussen een chrysler 300c en een oude hyundai Sonata.. wat een saai ontwerp!
tarquesh zegt
Mooie auto.
toyotafortuner zegt
Nu t nog kan, naar de grijze importeur gaan en eentje scoren! Zonde van zo’n fraaie wagen