Het ziet er in elk geval geweldig uit.
In sommige gevallen is de safetycar, of pacecar zoals de Amerikanen zeggen, gaver dan de raceauto’s zelf. Bij de Formule 1 was het even wennen dat er van de safetycars net zoveel kabaal leek te komen als van de Formule 1-auto’s, toen de hybrides werden ingevoerd. Of dat te staven was met keiharde dB’s, is onduidelijk, maar op de televisie klonken die achtclinders van AMG indrukkwekkender dan de V6’en van de raceauto’s.
Een auto die absoluut beter klinkt dan de raceauto’s van het veld is deze BMW i8. Normaal gesproken worden we niet héél wild van het geluid dat een 1.5 liter grote driecilinder produceert, maar zover zijn we inmiddels gekomen (of gezonken). De BMW i8 is namelijk de safetycar in de Formule E, je weet wel: de klasse waar iedereen het over heeft, waar alle automerken naar verhuizen en alle (semi)-goede coureurs naar vertrekken.
Vorig jaar was was de BMW i8 ook de safetycar, maar voor dit jaar heeft BMW de i8 net even wat dikker gemaakt. Denk aan een grotere anti-rollbar, koolstofvezel motorklep, carbon remmen, aangepast sportonderstel en net als vorig jaar: de stoelen uit de BMW M4 GTS. Om de auto er gaver uit te laten zien heeft de i8 Safety Car andere velgen, een flinke splitter en een enorme vleugel. De aandrijving is ongewijzigd, maar deze i8 is wel een stuk sneller, vanwege een lager gewicht. Het interieur is namelijk gestript.
Meer lezen? Dit is het verhaal van de eerste Safety Car.
marklevinson zegt
Is er ook info over de speakers in deze auto? Schijnen belangrijk te zijn bij electrieke BMW”s.
jmeverts zegt
@marklevinson: een belgenmop :-)
gasskaas zegt
@jmeverts: naja op dat wegdek hoor je die speakers niet zo
hotze zegt
Zou leuk zijn als de safetycar bij de formule E een brullende 8 cylinder had (non-hybride uiteraard).
wahltiroler zegt
@hotze: of een dikke Audi diesel
gandini zegt
@wahltiroler: Of een hillbilly-Cummins. Coal FTW.
wahltiroler zegt
@gandini: Stoomloc?
ghost zegt
Vind de i8 best grappig.
kennone zegt
Meh
viezefreddyw zegt
Vind het maar een lelijk ding. De achterspoiler slaat echt nergens op.
theblazerunner zegt
@viezefreddyw: eens, spoiler is ook veel te rond gevormd
lekkaah zegt
@viezefreddyw: 90% van die auto slaat nergens op, perfect voor de consumentenmarkt dus
chrisvis zegt
@viezefreddyw: was al een lelijk ding om te beginnen(ook de standaardversie). Smalle bandjes erop voor de efficiëntie, 1.5 hybride en een prijs om u tegen te zeggen… Downsizing is 1 ding(net zoals een gtb) maar de wegligging van een standaard i8 is een lachertje en dit word dan verkocht als sportwagen. Ben er zeker van dat een Clio rs sneller is op een bochtige weg.
skinnybmw zegt
@chrisvis: Clio RS is zo 2001, zet er een Twizy tegenover, dan praten we verder.
gregorius zegt
@viezefreddyw: past wel weer bij de F-E: daar slaat het hebben van spoilers eigenlijk ook nergens op.
karaya zegt
keukenkampioen divisie
wahltiroler zegt
meer marketing dan performance…
Maar goede zet van BMW
Dutchdriftking zegt
Deze auto kopen, en er dan een fijne 6 in lijn van de M3 in hangen. M1 logo op de kont, dan ben je écht een baas!