Dit zijn de officiële platen van de Ford Fiesta RS WRC zoals die deel gaat nemen aan het World Rally Championship 2011. Ziet er fijn uit toch?
De Focus WRC is na tien jaar dood verklaard en daarom gaat Ford verder met de compactere, lichtere Fiesta RS WRC. Hoe die auto eruit zag wisten we al een tijdje, maar het officiële kleurenschema was nog niet bekend. Dat hebben ze er nu even overheen gehangen en dit is de auto zoals we hem op 12 februari in Zweden aan de start van het WRC seizoen 2011 zullen zien verschijnen.
Zelf zijn we vooral benieuwd wanneer Ford een straatversie maakt van de WRC uitvoering. En dan graag zonder die opzichtige stickers, maar met die heerlijke roofscoop op het optielijstje. Dankuwel Ford.
feboboy zegt
STOER!!
neal zegt
De ellende van het FIA regelement zorgt ervoor dat we zulke auto’s (of afgeleiden ervan) nooit meer op straat zullen zien.
Tegenwoordig is het genoeg dat men enkel de ruwe karros van eht model moet gebruiken maar geen productiemodellen meer op de markt moet brengen.
Het Fiesta platform leent zich ook niet tot een 4×4 opstelling.
Dus lange leve de regelementen die alles om zeep helpen. Tegenwoordig kan eender welk merk iets in elkaar knutselen en in de WRC meedoen zonder dat de klanten/toeschouwers ook nog maar enige voeling hebben met een afgeleide straatversie (zoals ten tijde van de Delta/Sierra/EscortCosworth, Subaru’s,Celica’s etc)
Ook de reden volgens mij waarom het hele rallygebeuren weer sterk aan populariteit verloren heeft.
Merry zegt
@neal: Ja het zou leuk zijn.
Maar eerlijk is eerlijk de laaste 10 jaar waren er maar 2 auto’s die een dikke straat versie hadden en een rally model.
En dat zijn/waren de Lancer evo en Impreza wrx en dat zijn nou niet echt verkoop toppers en die rijden trouwens nog steeds in de Group-N.
En de laaste 10 jaar waren WRC auto’s al anders dan straat auto’s.
Het heeft niks met de FIA regels te maken maar meer met de automarkt.
Wij zijn gestopt met dikke sedan/hatchbacks met een 2.0 turbo en AWD rijden, en daarom heeft de FIA haar regels aangepast omdat er anders geen merk meer over bleef.
Het verhaal is net anders.
CasperH zegt
@neal: de FIA heeft voor 2011 besloten dat e.e.a. weer gebaseerd moet zijn op S2000 auto’s, met een paar uitzonderingen op de regels. In de basis zorgt dit er echter voor dat de auto’s weer verwant zijn aan de straatauto’s.
goudvis zegt
Het spijt me maar die abu dhabi sticker vind ik echt lelijk:O
Geweldige auto, maar die sticker maakt t toch echt een stuk minder mooi…
Zon arabisch lettertype vind ik er niet oppassen…
@neal laten we hopen dat de FIA de regels dan maar verandert zodat die wagen toch straatlegaal wordt uitgebracht(A)
Mairsil zegt
Volgens mij kwam ik die gisteren al in Gran Turismo tegen, met die stickers. Heb nog wel een stukje achter die rare Abu Dhabi text gehangen.
(seasonal bonus races 4, laatste race, voor wie wil kijken)
JMWPvG zegt
Kijk die buitenspiegels nou !!! :-0
boygeorge zegt
@Dreumeltje: Heel scherp gezien, bedankt voor de tip.
Is er iemand die mij kan vertellen wat het voordeel is van plaatsing op deze plek ? aub serieus antwoord.
Freewarefreak zegt
@boygeorge: Serieus antwoord dan: Dit heeft te maken met de zitpositie van de coureur in de auto. In verband met de ideale gewichtsverdeling zit de coureur op een andere plek als in een gewone auto (lees: veel verder naar achteren) De bedieningsorganen worden hierop aangepast. Plaatsing pedalbox en lengte stuurkolom, positie shiftstick, enz. Omdat dit zo anders is (en omdat ze zo klein zijn) zullen ze de positie van de spiegeltjes ook
aanpassen op de deur aan de zitpositie van de coureur. Anders moet hij een verrekijker gebruiken om er iets in te zien. ;)
boygeorge zegt
@Freewarefreak: Thank you very much, Maestro.
De afbeelding is perfect.
coupe20vturbo zegt
Lekker hoor, idd jammer dat er geen straatversie van komt
. Lijkt me wel vet een 200pk fiesta met 4wd. Misschien moet de FIA weer de homolgatie regel weer invoeren maar dan met lagere aantallen dan voorheen. De auto’s zullen wel wat duurder worden dan de evo’s
En impreza’s..
neal zegt
Casper,
Ik heb de laatste jaren nog geen enkele straatlegale Citroen, peugeot, Ford of Skoda (Fabia) op de markt zien komen met een 2.0 turbo (of 1.6 turbo als je wil) MET 4X4 aandrijving.
De WRC is eigenlijk gewoon een rallycross auto geworden met een beperkt vermogen. In die klasse mogen ze ook zo’n beetje in elkaar steken wat ze willen.
In principe zijn we weer bij het group B tijdperk maar met een ecologische inslag (kleinere motoren) met dien verschille dat automerken toen de auto’s ook echt op de weg moesten brengen (ook al waren het maar 200 stuks)
Moeten ze er maar voor over hebben…
W115 zegt
Wat een sneeuwschuiver :o
savipe zegt
wow lekker…
Vanquish zegt
Hoe kunnen ze die bumpers heel houden? Dat ding is laaaaaaag!
F1Tim zegt
Al die reclame verdoezelt het nu, maar zonder zou die roofscoop het hele design van die auto verpesten. Welke idioot vindt dat nu mooi?
Dimglor zegt
De gewone Fiesta is al een lekker ding… anders had ik geen gekocht ;-)
Deze is nog net dat beetje mooier natuurlijk ;-)
MichaelvdBroek zegt
ziet er echt gaaf uit! denk ook een goeie auto voor rally, klein, compact, veel vermogen, ben benieuwd :D