Als je met deze Mustang door Rotterdam rolt, wordt ‘ie waarschijnlijk aangehouden voor sissen naar vrouwen.
Er zijn zoveel speciale Mustangs dat het makkelijk is om de tel kwijt te raken, maar dit jaar markeert wederom een mooi jubileum in de geschiedenis van Ford’s Pony Car. Het is namelijk vijftig jaar geleden dat Ford met de originele Cobra Jet op de proppen kwam, een 7.0 liter (428 cubic inches) grote krachtbron die zijn concurrenten vermorzelde op de dragstrip.
Dezer dagen wordt Ford echter zelf vermorzeld op de dragstrip. Dodge heeft met de Demon een bizar apparaat neergezet waardoor zelfs wij Europeanen enig enthousiasme ontwikkelen voor dragracen. Dat kan men zich bij de Blue Oval uiteraard niet over de kant laten gaan. Zodoende grijpt Ford het jubileum van de Cobra Jet aan om met een nieuwe versie op de markt te komen die alle demonen verjaagt.
Om dit te bewerkstelligen beukt Ford Performance ontzettend veel power uit de glorieus klinkende (rijtest) 5.2 liter grote flat-plane Coyote-V8. Hoeveel power precies is echter nog niet bekend. Wel moet de auto de kwartmijl kunnen afleggen in 8,5 seconde, wat een onvoorstelbare seconde sneller is dan de Dodge Demon. Dit doel kan je niet alleen bereiken met een bak pk’s, daarom wordt de Cobra Jet uitgerust met wielen van Weld Racing Wheels en de achterwielophanging compleet herzien.
De nieuwe generatie Mustang (rijtest) heeft namelijk voor het eerst in de geschiedenis van de ‘Stang onafhankelijk achterwielophanging. Alle serieuze moderne auto’s hebben dat al decennia, maar binnen de Mustang-community was deze switch wel een dingetje. Hoewel de nieuwe setup namelijk een technisch ‘hoogwaardigere’ oplossing is die veel voordelen biedt qua rijgedrag, wordt onder dragrace-liefhebbers de starre achteras van de vorige generaties gezien als de heilige graal. Speciaal voor de Cobra Jet brengt Ford deze ouderwetse setup nu terug naar de nieuwe generatie Mustang.
En dat terwijl er maar 68 van gemaakt zullen worden! De auto’s zullen standaard uitgerust worden met een door de NHRA (National Hot Rod Association) goedgekeurde rolkooi en door de FIA goedgekeurde racestoelen van Racetech. Qua exterieurkleur kan je voor alles kiezen wat je zelf wilt, zolang het maar Race Red of Oxford White is. De prijs is nog niet bekend, maar gezien de specs en het gelimiteerde karakter van de auto zal deze vast niet mals zijn. We gokken dat de Demon wat dat betreft een koopje blijft, maar ja, die zal dus niet meer de snelste zijn in een rechte lijn.
lincoln zegt
8,5 sec !!
Dameskappers kunnen het beter bij Lamborghini houden ofzo ..
cossiekiller zegt
@lincoln: Je bent er zo van onder de indruk dat je zelfs je puntjes (half) vergeten bent!
dawwg zegt
@lincoln: Tja, maar die damerskappers hebben auto’s die tenminste nog de bocht om kunnen, dat zul je van deze Ford niet kunnen zeggen met z’n sneue drag-meuk-voor-op-de-openbare-weg…
escort77 zegt
Cobra Jet, dus daar komt sowieso nog 50 euro bij voor de velgen?
(Sorry, kon deze inkopper niet laten liggen)
BmwMPower zegt
Serieus gaaf hoor, ben wel fan van die nieuwe snelle dragsters in ‘normale trim’.
Dit kan alleen in Amerika!
jaso013 zegt
@BmwMPower: dit kan ook in NL. Als je 2,5 ton voor een Mustang over hebt.
E34M5Touring zegt
Is deze dan ook straatlegaal? Een volle seconde is niet mis. Freiburger’s F Bomb Camaro doet ongeveer dezelfde tijd maar die heeft ruim 1200pk en is eigenlijk een full dragster met nog net een kenteken. Dat vind ik wel de charme van de Demon namelijk. Als je alle opties meebestelt kun je hem gewoon als daily gebruiken.
iphonistvongates zegt
Is er al meer info over de aanstaande Shelby Mustang GT500 met 750PK? Graag de versie mét handbak en niet-rokers versie. Ohhhh en ZONDER Apple CarPlay aub!
rrvliet zegt
De new edge mustang had ook al onafhankelijke achterwielophanging, dit is dus niet de eerste grneratie met deze technologie. Zoek b.v. even de Terminator Cobra op, vetste new edge mustang by far.
Gulli zegt
Als ze bij Ford ballen hadden gehad hadden ze hem The Exorcist genoemd!
boss1 zegt
@gulli: inderdaad dat zou de beste naam zijn
ikleesookoverautos zegt
Waarom maken ze er maar zo weinig van? Of is die Demon ook gelimiteerd?