DP Motorsport, een Duitse tuner met wortels in de racewereld, is misschien wel het meest bekend geworden met het plakken van flat noses op de voorkant van straatlegale Porsches. Een vinding uit de racewereld om de 930’s van die tijd minder luchtweerstand en meer downforce te geven. Nee, het ziet er niet altijd even sexy uit, die koplampen in de voorbumper, maar uniek is het wel.
DP Motorsport was in die tijd al een fervent voorstander van automotive diëten. En dat zag je terug bij de DP 935 I en DP 935 II, hier op de foto. Wat begon als een Porsche 911 Turbo (930), eindigde meestal als een racer voor de openbare weg met een body van fiberglas. Het schijnt dat ze na de ombouw soms een leeggewicht van een wel heel optimistische 550 kg hadden. De platte neus met inbouw-koplampen zorgde ervoor dat de voorkant helemaal gestroomlijnd kon worden. Voor de VS gelden echter strengere regels, waardoor ze een versie met pop-up koplampen bedachten, en alleen de mistpitten naar de voorbumper werden verplaatst.
De 3.2-liter boxermotor van 300 naar 360 pk tillen kostte in de jaren tachtig ongeveer 14.000 DM bij de tuner, een complete ombouw inclusief vederlicht bodykitje zette je 60.000 DM terug. Het blok naar 3.3-liter laten opboren zodat er 400 pk uit geperst kon worden kostte een lieve 20.000 DM. En stuk goedkoper dan de iets heviger verbouwde Gemballa Mirage uit dezelfde periode.
Overigens is DP Motorsport nog steeds bezig met het kaasschaven van Porkers, getuige deze recente editie die op 870 kg werd gezet.
dennisr zegt
Het is niet lelijk..
Maar wel zonde..
MARS zegt
@dennisr: niet zonde, maar functioneel!
dennisr zegt
@MARS: Je kan er idd road-kills mee van de weg schrapen..
TimoBac zegt
@MARS: Wel functioneel, maar ook zonde en om eerlijk te zijn ook vrij lelijk!
integralechubasco zegt
puur doelmatig dus gerechtvaardigd…
Fijn dat dit bestaat i.t.t. usual verwijfde optische tuning wat hier langs komt…
lincoln zegt
blinde kikker ..
Hupke zegt
Dan blijft het nog wel altijd een 911. Ben je dan niet beter af als je de achteras omdraait en de motor aan de juiste kant legt?
Als je hem dan toch helemaal wil vertimmeren kan je het even goed tegoei aanpakken.
dragspert zegt
@Hupke: te verl topgear gekeken? Misschien moet je eens een dagje met een porsche op stap gaan. Gewoon om er achter te komen dat je op straat geen circuit-achtige prestaties neer durft/zult zetten, en dat je er dan helemaal niks van merkt. En dat het dan de meest fantastiche auto is waar je ooit in gereden hebt:)
Hupke zegt
@dragspert:
Ja, mijn mening is volledig gevormd door Top Gear. Jeremy Clarkson eer ik als god. Z’n beeldje staat bij mij onder de stolp vuile dingen te doen met moeder maria.
Ik ben er in de bijna 21jaar dat ik op deze planeet rondloop immers nog nooit in geslaagd van eens in een porsche te mogen (mee)rijden.
We hebben het hier over een zwaar getunede wagen. Niet over je 13 in een dozijns 911je.
GeoBem007 zegt
-edit: check!-
Wel heerlijke nostalgie!
rickr zegt
Geweldige wagens! Maar de Amerikaanse versie met pop-up lampen blijft toch een stuk mooier!
anakiet zegt
@rickr:
Idd erg mooie Porsche’s zijn dat.
Vroeger had ik een zo’n hele kleine speelgoed auto, ook een flat nose, een van mijn favoriete auto’s, heeft lang geduurd voordat ik er eindelijk achter kwam wat voor Porsche het was. Heb me echt heel lang afgevraagd wat voor Porsche dat was, zeker een jaar of 10 :)
E34M5Touring zegt
@rickr: Wayne Carini heeft er een staan (Chasing Classic Cars) http://www.f40.com/inventorymanager.php?action=view&Id=463213
smoked zegt
@E34M5Touring: dat programna is echt tof! zeker als er barnfinds zijn! :D
rickr zegt
@E34M5Touring:
Haha, ja die Carini heeft wel echt een wereldbaan zeg! Ik zou er zelf nooit afstand van kunnen doen als ik zo’n mooie klassieker had. Ik moet maar geen autoverkoper worden :p
awesome zegt
@rickr: Slantnose FTW!
Ram-G-maN zegt
Als ik toch uit getunede 911’s moet kiezen dan kies ik liever voor de 911’s van RAUH-Welt.
bonkers zegt
@AutomotiveDesigner: is prachtig, de 993 is mn favoriete porsche, vooral de gt2 en die jij laat zijn is ook heel lekker
syliaca zegt
Vind het een prachtig ding!
masterstig zegt
@syliaca: Ik ook wel, in ieder geval zit er een reden achter. De meeste bodykits zijn lelijk en nog nutteloos ook!
bonkers zegt
Is niet mooi.
norge zegt
Flat nose ; is niks ,was niks en als je niet van ronde koplampen houd ,koop je toch iets anders?
drivingpleasure zegt
Pfff hoe lelijk kan je een auto maken..
drivingpleasure zegt
Die lampen doen me aan de nieuwe nissan juke denken, ook zo ontzettend lelijk!
MLTB zegt
Double Penetration Motorsport
ontopic: Grappig hun kijk op Porsche, weer is wat anders dan het reguliere spul.
rufctr01 zegt
Ik kwam er vorig jaar eentje tegen op de A1. Ik kan het echt niet mooi vinden, eerder lelijk! Er zijn in mijn ogen 2 goede Porsche tuners en dat is RUF en 9FF.
remkov zegt
@rufctr01:
Met name de RUF’s zijn imho echt goed. De Yellowbird blijft toch geweldig :D
Moet zeggen dat ik Techart vaak toch ook wel kan waarderen.
Megakix zegt
@Ricardo : jammer dat bij de fototekst DM Motorsport staat..
jordy14 zegt
Vorm volgt functie, maar niet heel mooi. Dan vind ik die popup lampen op de foto van @rickr mooier.
Rohrl-fan zegt
Me like!!! Zo lelijk dat het knap wordt! :-)
hjhj zegt
the slant nose uit de usa komen origineel van de fabriek..uit het “Sonderwunschprogramm”
KEV9 zegt
Jeaaah heb een 930 gehad. Prachtige auto zolang hij stilstond zeldzame tailhappy auto. Beetje teveel of te vroeg gasteren en je stond met de.neus weer de.kant op waar je vandaan kwam
niekloog zegt
Ik heb ‘m al eens gespot bij de ring.
bramcorts zegt
DP Motorsport was overigens veel meer dan een tunert, ze ontwierpen en maakten ook het plastic “plaatwerk” voor de Porsches van Kremer Racing uit Keulen: