Welke auto is de auto van het jaar 2020?
We naderen weer het einde van het jaar. Dat betekent dat we ook uitkomen bij een heel belangrijke verkiezing, namelijk die van European Car of the Year. Dat is een Europese verkiezing die gehouden wordt onder gerenommeerde autojournalisten die hun punten mogen uitdelen over de belangrijkste auto’s van het afgelopen jaar.
De lijst met genomineerden werd al eerder bekendgemaakt. Dat was nog een enorme lijst met in principe alle auto’s die aan de voorwaarden voldoen. Uit die lijst wordt vervolgens een shortlist van zeven auto’s gedestilleerd. Die auto’s worden dan door journalisten beoordeeld en kunnen punten ontvangen. De auto met de meeste punten, wint de verkiezing. Vorig jaar was het nog heel erg spannend, de Alpine A110 en Jaguar I-Pace behaalden namelijk evenveel punten. Uiteindelijk trok de I-Pace aan het langste eind dankzij meer ‘hoge noteringen’.
De shortlist voor dit jaar is nu ook bekend. Er staan weinig grote verrassingen op. Dit zijn de zeven kanshebbers voor 2020:
BMW 1 Serie (F40)
Ford Puma
Peugeot 208
Porsche Taycan
Renault Clio
Tesla Model 3
Toyota Corolla
De organisatie heeft altijd graag de nadruk willen leggen op innovatie en bereikbaarheid, dus de Tesla Model 3 lijkt hoge ogen te gaan gooien. Aan de andere kant gaat die vlieger ook op voor de Peugeot 208, waar de elektrische variant natuurlijk ook onder valt. Bijzonder is dat een dure auto als de Porsche Taycan de shortlist heeft weten te halen, alhoewel de winnaar van vorig jaar ook een dure elektrische auto was. De Renault Clio, Ford Puma en BMW 1 Serie zullen het vooral moeten hebben van punten sprokkelen. Typische auto’s die niet zozeer per journalist met de meeste punten ervan door gaan, maar misschien wel veel tweede en derde plaatsen weten te halen.
moveyourmind zegt
Niks Model 3…
Tesla krijgt de titel Car of the Year over twee jaar wel als ze met de Cybertruck komen.
Mijn stem gaat naar de Peugeot 208.
P1m zegt
@moveyourmind: Dan krijgen ze hem weer… Als de Model 3 niet wint, of misschien de Taycan, weet ik het ook niet meer.
ghost zegt
Porsche Taycan. Ziet er ten minste niet zo down uit als elke gemiddelde EV. De Peug 208 is overigens ook lekker!
grasvreter zegt
@ghost: lekker betrouwbaar ook.
nopetrolnofun zegt
Ongelofelijk wat een slechte finalisten, stuk voor stuk de shredder in. Als ik dan moest kiezen de 208.
ghost zegt
@nopetrolnofun: rustaaagh in je X-Trail!
9000cse zegt
@nopetrolnofun:Tuurlijk! Dit bericht vermeldt: “Dat is een Europese verkiezing die gehouden wordt onder gerenommeerde autojournalisten die hun punten mogen uitdelen over de belangrijkste auto’s van het afgelopen jaar”. En dat is natuurlijk een stelletje idioten zonder verstand van auto’s! Hersenloze, auto hatende en vooral linkse proleten, die nog geen 0,01% weten van wat jij over auto’s weet. Ik durf te beweren, dat als jij zelfs in het bezit van een Lamborghini Aventador SVJ Black Series 8,3L V48 S Multiple Turbo S Superb zou zijn, niet eens in staat zou zijn om hierover een oordeel te vellen. Man! Man! Man! Begrijp toch eens, dat er professionals zijn en amateurs op AB!
mopar70 zegt
@willeme, Doe ff een Lincoln. Dan weten we welke richting we
mopar70 zegt
@mopar70: * op hoeven.
mopar70 zegt
..
BaRa zegt
Heeft Europa dit jaar echt niets beters gevonden? Feeling underwhelmed is a bit of an understatement…
toyotavenray zegt
Ik hoop de Corolla. Vind de hatchback erg mooi.
fiscaal zegt
@toyotavenray: u werkt toevallig bij de toyota dealer in Venray?
toyotavenray zegt
@fiscaal: hoe zie je dat? Dan wel de versie met 180 pk hybride hé. De bmw is geen echte ivm voorwielaandrijving, de puma lijkt totaal niet op wat het ooit is geweest, Franse auto’s ?? Laten we daar maar niks over zeggen. Maar de tesla zou nog wel kunnen alleen moet je wel veel geld investeren om hem fatsoenlijk op te kunnen laden thuis. En Toyota’s staan nou eenmaal voor betrouwbaarheid en worden ook beter in styling en beleving.
Volvo_440_turbo zegt
Peugeot, onbegrijpelijk als ik de vele kwaliteitsproblemen bij familie en vrienden zie (nog steeds tot vandaag) Ze zouden ze dit merk moeten verbieden, die bieden misschien geen sjoemelsoftware maar wel sjoemelhardware!
fconderkantlat zegt
ik ben echt bmw fan maar de de plank is echt met de 1-serie misgeslagen, enige reden is updat van infotainment, dashboard en wat extra ruimte
andere autos lig ik ook niet wakker van, dan maar de corolla, wat toch wel af en toe bij mij de nek doet laten omdraaien als ik em zie rijden
karaya zegt
@arashrsf: De nieuwe 1-serie is natuurlijk wel de absolute vedette.
jules713 zegt
Elektromeuk en aardappel-vormig blik. . . Nagenoeg deprimerend
sleurhut zegt
Model 3 of de 208. Geen idee wat de Puma hiertussen doet overigens..
donjunior zegt
@sleurhut: Nee die Puma.. daar snap ik echt geen zak van. De rest kan ik nog bijkomen om de diverse redenen..
raoufff zegt
Het wordt de Alfa Romeo 159!
gilettelubbers zegt
Is dit niet gewoon pay to win?
SpiderIV zegt
@gilettelubbers: niet helemaal: Pon doet niet mee en ook geen “echte” VW
technofreak zegt
Het is alweer 41 jaar geleden dat een ‘dure’ Porsche Car of the Year werd. Dus het wordt wel weer eens tijd dat ze door de ‘autopers’ in Zuffenhausen bekroond worden voor hun producten.
airditude zegt
Meer dan een sticker op de achterruit zijn al die verkiezingen toch niet? Van dit rijtje doe de Peug maar.
stephane8200 zegt
@airditude: inderdaad. Alleen bejaarden en alleenstaande vrouwen hechten hier waarde aan.
Toch minimaal de helft van de wereld.
ibssr zegt
Tesla 3, wie anders?
dijan zegt
@ibssr: Een van die andere die hierboven staan?
technofreak zegt
@ibssr: Taycan FTW!
circlestorm69 zegt
Peugeot 208 of Porsche Taycan niet kiezen…
Ja, ik deed het gewoon….
karhengst zegt
De Model 3 heeft toch wel de markt opengebroken én weet de nieuwe 3-serie van zich af te houden wat het leukere rijden betreft.
Peugeot kan alleen maar hopen hetzelfde te bereiken in het B-segment, maar de Tesla doet het dus reeds. Daarom zou dat mijn keuze zijn.
caprio zegt
Het zou bijzonder raar zijn als Tesla niet zou winnen, dat nieuwe merk heeft de mondiale autoindustrie op zijn op zijn grondvesten doen schudden, dat moet geëerd worden en laten we eerlijk zijn, de Model3 is veel meer auto dan een 208.
In een 208 kun je als volwassene achter niet fatsoenlijk zitten en de kofferbak is ook voor zijn klasse klein.
Jammer dat de DS3, Captur en CX30 er niet bijzitten ipv BMW, Ford en Porsche.
schreute01 zegt
@caprio: echt raar dat de CX -30 er niet bij zit
lekkerlinksrijden zegt
@schreute01: was nog niet leverbaar ten tijde van de 1e ronde
bitd zegt
@lekkerlinksrijden: taycan wel?
potver7 zegt
@lekkerlinksrijden: jawel hoor, stond op de longlist
schreute01 zegt
@lekkerlinksrijden: en de Porsche Taycan pas vanaf April 2020.
Loek zegt
@caprio: het gaat hier om de reguliere 208. Niet de e-208. Dus dan betaal je wel even drie keer zoveel voor de Model 3. Nog steeds raar dat je dan ‘meer auto’ krijgt? Zou niet best zijn als de 208 met plofmotor even veel als een Model 3 kost.
baklava zegt
Mazda 3, aangezien die er niet tussen staat, de Corolla.
rollingstoned zegt
Wat is Puma toch een rare, gedrongen auto.
schreute01 zegt
@rollingstoned: daarom heet ie ook Puma. Net als z’n voorganger.
tymo zegt
@schreute01: het is ook net een poepende kat
schreute01 zegt
@tymo: juist!
stationcar zegt
Als de Clio wint snap ik er helemaal geen bal van, die auto is al 7 jaar te koop, en enkel een beetje gefacelift.
martythamouse zegt
Ben ik de enige die wilde zeggen dat er een verkeerd plaatje bij de Ford Puma stond? Ik zou zweren dat er een of andere Kia op de afbeelding stond… Maar weinig bijzonders dus.. Voor mij de Corolla of de 208 als winnaar.
Hennep zegt
Tesla Model 3.
Robert zegt
Omwille van de politieke correctheid zal het journaille wel kiezen voor de Model 3 of Taycan. De rest is veldvulling.
Wat betreft de elektrische variant van de 208; laat PSA eerst maar eens auto’s gaan bouwen zónder allerhande elektrische storingen aan de verlichtingsinstallatie. En dan niet alleen storingsvrij gedurende het leasecontract, maar ook in de jaren daarná. Hoe moeilijk kan dit zijn?
tenaci zegt
@RRRobert: gelukkig is het nu feitelijk een Opel Corsa
Robert zegt
@tenaci: ik denk eerder dat de nieuwe Opel Corsa feitelijk een Peugeot 208 / Citroën C3 is.
kevindb zegt
Tussen al dit nieuwe blik ziet de Tesla er al best oud uit.. Kan ook komen dat de Model 3 gewoon een gekrompen kopie van de Model S is.
Ik gun Porsche wel een keer weer de auto van het jaar. Veel te duur voor Jan Modaal maar wel nieuwerwetse techniek erin.
Dutchdriftking zegt
De 208 natuurlijk. Een doodgewone auto welke met een keur aan fijne benzine motoren leverbaar is, maar ook volledig elektrisch met fatsoenlijke range en een enigszins normale prijs. En al dat moois ook nog eens in een heel mooi jasje. De Polo ziet er meteen tien jaar ouder uit. Voor mij een winnaar, al zou ik deze zelf nooit kopen. Petje af! Of zoals de Fransen zelf zouden zeggen : ‘Chapeau!’
karaya zegt
@dutchdriftking: Niets aan toe te voegen.
kniesoor zegt
Neem aan, dat het de Peugeot zal worden wegens veel beschikbare vormen van aandrijving -inclusief een electrisch- , een aardig uiterlijk en behapbare prijzen. En anders lijkt de Tesla Model 3 me wel een kanshebber.
marc789 zegt
Saaiste car of the year lijst die ik ooit heb gezien…
RobUSA zegt
Corvette C8 enige keuze klaar
karaya zegt
Peugeot 208
mashell zegt
Laten we dit keer dan de BMW 1 serie doen. BMW heeft nog nooit gewonnen. Dat is zo zielig.
cossiekiller zegt
@mashell: Dat blijft natuurlijk de absolute vedette in zijn klasse!
cossiekiller zegt
De Ford GT40 na de film gezien te hebben…