Chrysler en Dodge zijn zo goed als dood in Europa, alleen in Groot Brittannië ademt eerstgenoemde nog. Een aantal modellen blijven wel gewoon bestaan en krijgen een Fiat- of Lancia-badge mee. Dat was ook de bedoeling voor de Dodge Journey, die zou als Fiat Freemont op de markt komen. Maar dat plan is -voorlopig & voor de zoveelste keer- van de baan in Nederland. Nou, bye bye, Freemont. Leuk je nooit gekend te hebben.
Vanwege de geldende belastingregels is het opeens zwaar onaantrekkelijk voor de importeur om de gerebagde people mover naar ons land te verslepen en in de showrooms te plempen. Teveel CO2-uitpuf en zo, dus valt het prijskaartje blijkbaar iets te hoog uit en zal de auto veel duurder worden dan zijn concurrenten. Oplossing: dan maar geen Freemonts in Nederland (België krijgt de auto vooralsnog wel gewoon).
De motoren die Fiat in eerste instantie wou leveren in de Fat zijn twee turbodiesels. 2.0 MultiJet’s met 140 of 170 pk. De importeur weet nog niet of ze het bij de fabriek in Mexico voor elkaar krijgen om de Freemont met andere, vooral zuinigere, motoren op de markt te brengen, maar ze zijn daarover nog in gesprek. Het lijkt ons zéér sterk dat dat gaat lukken. De kosten die daar bij komen kijken zijn erg hoog, en de afzet in Nederland is mondiaal gezien best wel klein. Maar we wachten het af…
Bezitters van grote gezinnen kunnen natuurlijk bij Lancia terecht voor een Grand Voyager. Wie toch perse een Fiat en veel ruimte wil moet wachten tot volgend jaar, dan schijnt het merk met een nieuwe MPV op de markt te komen. Die gaat Ellezero heten en moet plaats bieden aan 5 tot 7 personen. Soort opvolger van de Multipla dus.
corvettez06 zegt
ik vind hem wel leuk niks mis mee,maar ja amerikaans he .
Jokkebrok zegt
Jammer, ziet er goed uit!
vale46 zegt
Wij Belgen krijgen die rommel weer natuurlijk.
Ik vraag me echt af wie dat ding nu wil kopen? :s
Het is onzuinig, vervuilend, lelijk en je betaalt er veel te veel belastingen op.
Vroeger kocht je het ding nog omdat er Dodge op stond, maar dat enige positieve hebben ze nu ook verwijderd.
Die Belgische importeur moet mij toch zijn marketing strategie eens uitleggen :P
gregorius zegt
Sinds wanneer is een 2.0 diesel multijet te vervuilend?
rufctr01 zegt
Zo op het eerste gezicht vind ik de auto niet eens zo heel gek.
fastshifter zegt
ik wil die best hebben!
astra zegt
Ik rijd in de voorganger; de Journey. Smaak is persoonlijk, maar het is een erg fijne reiswagen
Tommy2 zegt
Is het nou eens uit met dat gerebadge in de Fiat-groep!? Gaat toch nergens meer over:
“Collega”
“Ja?”
“We hebben nog een modelletje van Dodge staan, ‘Journey’ ofzo heette die. Kan die door de schredder?”
“Neh, plak er maar een Lancia badge op, misschien verkoopt het”
“Weet je dat wel zeker?”
“Hmm, doe anders toch maar een Fiat badge”
“Oké, komt voor de bakker!”
norge zegt
@Tommy2: Eh ,doen ze niet hetzelfde als VW dan ?
Tommy2 zegt
@norge: Geef voorbeeld dan… De auto die er het dichtst bij komt is de Seat Exeo, maar die hebben ze wel een nieuw design gegeven. En de Seat Arosa, maar die is ook gerestyled. Dus van een rebadge is niet meteen sprake.
norge zegt
@Tommy2: alle Skoda’s en Audi’s en Seats zijn gewoon afkomstig van 1 merk voor mij ,Volkswagen .
lincoln zegt
@Tommy2:
tis maar een badge ..
het meest onbelangerijke deel van een auto ..
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: Klets, recht erop…
Tommy2 zegt
@lincoln: Are you mad? Als ik in een BMW rijdt zonder bijbehorende badge, kan ik net zo goed in een Skoda rijden! :x
lincoln zegt
@Tommy2:
blij dat jij je dat bewust bent ..
Esprit_de_Flandre zegt
@Tommy2: “uit met gerebadge”??
Euhm, heb jij al gerebadgede Chrysler/Dodge als Fiat/Lancia zien rondrijden? Ik niet. Het eigenlijke gerebadge moet nog beginnen…
Tommy2 zegt
@Esprit_de_Flandre: Daar heb je ook wel gelijk in. Ze stoppen er vanzelf mee als niemand het koopt.
dennisr zegt
jammer, vind het wel de mooiste fiat.. maarja dat is waarschijnlijk omdat het als dodge geboren is.. en het blijft een fiat.. maarja voor de echte liefhebbers kan hij nog altijd uit belgie gehaald worden, is ook niet de wereld uit ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@dennisr: “het blijft een fiat”
Nee, het blijft een Dodge…
dennisr zegt
@Esprit_de_Flandre: Nee ik bedoelde ”het blijft een fiat” doelend op de kwaliteit.. niet egt duidelijk in mijn reactie :P
dennisr zegt
iemand trouwens enig idee wat zo’n auto kost als je hem uit belgie haalt ?
KaCh1ng zegt
@dennisr: maakt het iets uit? zou je echt zoiets wille importeren?
dennisr zegt
@KaCh1ng: nee persoonlijk zou ik em niet laten importeren, was gewoon benieuwd naar de prijs.. meer niet :)
bobb zegt
@dennisr: Nog geen eens 30K bij die Belgen.
nielsvanderweiden zegt
@bobb: BPM betaal je sowieso, ook al haal je ‘m eerst zelf uit België. En die BPM is het probleem.
De Freemont diesel heeft 169 g/km CO2-uitstoot. Dat betekent onder het huidige BPM-stelsel dat je al tegen 6 mille aan CO2-gerelateerde opslag zit te kijken. Tel daar de standaard BPM (nu 19%) en de ‘dieselboete’ ad 1500 euro bij op, en neem de Duitse prijs (25.990 euro incl. BTW) als uitgangspunt, en je gaat zo naar de 38 mille… voor de basisversie.
Tommy2 zegt
@dennisr: Ik denk geld, maar je kan het ook met een paar dozen verse Fiat of Lancia badges proberen.
lincoln zegt
leuk ding ..
en met een 2 liter JtD moet je echt goed planken wil je boven de 1 op 17 uitkomen ..
Nico94 zegt
Goed idee. Deze auto zou toch niet aan slaan. De Dodge-versie is ook niet aangeslagen.
911GT2 zegt
Ik vond Dodge altijd wel o…gewoon omdat het geen massaproductwas. (Hier in NL dan)
911GT2 zegt
@911GT2: ok dus ;)
Laue zegt
Grotendeels de reden dat chrysler,dodge,jeep(fiat,lancia) hun modellen moeten terug trekken is de milieu/belastingvoordeel hype. Merk wel steeds meer dat ik die koekblikken achter mij laat. laat staan een golf 1.4 tsi die een vrachtwagen probeert in te halen *snurk*
jippie zegt
Als Dodge kan ie wel maar dit is gewoon geen Fiat. Goede beslissing van Fiat.
Freewarefreak zegt
Ben blij toe.. vond het op de RAI ook al niks. Net wat Dennis zegt.. een Dodge is een Dodge en geen Fiat. Zou die nou als Dodge komen.. maar die reden om die auto te kopen hebben ze er af gesloopt, dus nee, laat maar.
spiderman zegt
Wat een heilloze weg is Fiat toch ingeslagen met dat rebadgen van duffe Amerikaanse bakken. Op de RAI was de Lancia stand geen feest, afgezien van de nog originele modellen. Hopelijk blijft Alfa Romeo dit soort rariteiten bespaard. Niks erg dat deze nep-Fiat niet naar ons landje komt. Doe mij maar een 500 in Abarthversie…
mout zegt
Pif. Dat was nou net de enige waar ik wat in zag. Gebruikt, natuurlijk. En na een paar maanden met de helft afgeschreven. Maar toch.
mout zegt
@ricardo: ‘Die gaat Ellezero heten en moet plaats bieden aan 5 tot 7 personen. Soort opvolger van de Multipla dus.’
Ja, want die bood ook zo handig keus uit 5 tot 7 zitplaatsen. Jammer dat mijn zoontje niet op de trekhaak wou. Bleven er maar 6 over.
Bruycker zegt
Afschuwelijk ding eigenlijk
norge zegt
Jammer ,zo’n Itamerican auto zou hier wel kansen hebben .
Nee dan allemaal toch maar in een VAG :(
futse zegt
Ik vind hem toch zeker niet lelijk, mooi interieur (was op de Journey maar povertjes vind ik), goede motoren (en voor in zo een wagen best zuinig) en altijd super uitrusting. Dit weekend was lancering in België, héél positieve reacties bij ons in de showroom, al redelijk wat verkocht ook. Ik zie het wel zitten. Begint trouwens vanaf 24.700€ in België…
Esprit_de_Flandre zegt
Is nochtans de meest geslaagde rebadge van FiatChrysler. Maar ja, als het te duur wordt…
focus zegt
Ik kocht er een zaterdag (ben een domme belg) , de freemont Urban met bijna alle opties.
Prachtige wagen , deftig in prijs en niet zo vervuilend als hier gezegd word , je rijd ten slotte met een JTD2.
Voor al degenen die hier negatief nieuws verspreiden geef ik de raad EERST met de wagen test te rijden en dan te oordelen.
Het prob in Nederland zijn wel de ekstra taksen , als ik dat goed berekend heb zit er (als hij ooit naar Nederland komt…) een 8 tot 9000 euro verschil op kwa aankoopprijs.
In Belgie betaal je 21% btw en een 1250 euro inschrijvingstaks voor de 170 pk versie!
En indien het toch zo een “slechte” wagen zou zijn dan begrijp ik niet dat er in een dikke week in Italie ruim 6300 Freemonts verkocht zijn.
dennisr zegt
@focus: het word best wel erg als de belgen zelf al gaan zeggen dat ze een ”domme belg” zijn :P ik denk dat ik maar net over de grens moet gaan wonen, als ik zie wat voor prijs verschil er in zit.. en dan heb je het nog maar over een Fiat Freemont.. ( niet neerbuigend bedoeld :P ) ik denk dat de verkoopcijfers van deze auto beter zullen zijn dan menig autoblogger hier verwacht.. zelf zou ik em niet kopen omdat het een Fiat is.. model is niet verkeerd.