Bam, een linkse hoek!
De FIA heeft de fabrieksteams een klein tikje op de pols gegeven. Het heeft allemaal te maken met de veelbesproken magische motorbutton. Mercedes en recentelijk ook Ferrari genoten de afgelopen jaren veel plezier van dit knopje, dat ze tijdens de kwalificaties een paar tienden aan extra laptime opleverden. Teams die niet konden beschikken over de knop, zoals Red Bull Racing, beten hierdoor regelmatig in het stof in Q3 en moesten de achterstad op zondag maar weer goed zien te maken.
Maar goed, dan hadden Renault en Honda hun zaken maar beter op orde moeten hebben, zou je kunnen zeggen. En daar zou ik je gelijk in geven, behalve dan dat er minimaal twee haken en ogen aan het gebeuren zitten. Of wellicht beter gezegd, een haak en een oog.
De ‘haak’ is dat de magische button wellicht niet helemaal binnen de lijntjes kleurde. Een en ander heeft te maken met het Trabantesque verbranden van olie om extra pk’s uit het blok te peuren, een praktijk die we al enkele keren besproken hebben. De FIA heeft inmiddels maatregelen getroffen om dit slimmigheidje te beperken.
Het ‘oog’ is dat er in het reglement (appendix 4 van de Sporting Regulations) staat dat de fabrieksteams hun klanten dezelfde specificatie motoren moeten geven die ze zelf ook gebruiken. Oplettende kijkers zullen zich daarom weleens afgevraagd hebben waarom behalve de teams met Renault en Honda-motoren ook de mannen van Force India, Williams en Haas F1 er niet in slaagden wat extra tijd te vinden in Q3.
Het simpele antwoord is dat de sneaky fabrieksteams de regels hebben uitgelegd als dat de ‘hardware’ van de motoren gelijk moet zijn, maar niet de software. Saillant detail: Mercedes zou tijdens de Grand Prix van België in 2015 zelfs de toen nog voor Lotus-Mercedes rijdende Romain Grosjean van wat extra gepeperde motorsettings voorzien hebben, om op die manier Sebastian Vettel op afstand te houden. De FIA heeft nu echter tabak van de ingebouwde ongelijkheid en heeft er een nieuwe directive uitgegooid. Het ‘dossier system‘ slaat in deze op de wijze waarop de FIA de gelijkheid van de motoren tot op heden heeft geregeld:
…the purpose of appendix 4 and the dossier system is to ensure that all power units supplied by one manufacturer are identical in all respects, we have good reason to believe that this may not be the case. Whilst the dossiers for each team may be identical it would appear that some are being operated in a different way to others being supplied by the same manufacturer. It is therefore our view that all power units supplied by one manufacturer should be identical, not only in terms of the dossier for each team being the same, but we also feel they should be operated in an identical way.
Slecht nieuws dus voor met name Mercedes en Ferrari, die nu op andere manieren zullen moeten zorgen dat ze superieur zijn aan hun klantenteams. Maar als we even doordenken is het wellicht ook slecht nieuws voor Max, Daniel, Carlos, Nico, ‘Nando en Stoffel. Immers, als Renault er weer niet in slaagt op de proppen te komen met hun eigen magische button en alle andere teams krijgen ze wel…
Bedankt Dennis voor de tip!
gregorius zegt
Zo’n magische button maken is het probleem niet: vergeleken met de software die al aanwezig is, is dat een peuleschil.
Wat er echter gebeurd op het moment die knop ingedrukt wordt (daadwerkelijk, of remote vanaf te pitwall) en of dan de waarden die daadwerkelijk gebruikt worden overeenkomen met de toegestane & gerapporteerde waarden: dat is nog maar de vraag.
metalmike zegt
@gregorius: Er mogen geen wijzigingen in de auto worden aangebracht vanaf de pitwall, dit moet de coureur zelf doen.
gregorius zegt
@metalmike: knopje inhouden of gewoon naar engine mode X in de laatste bocht voor de flying lap; wat maakt t uit.
rufctr01 zegt
Ik vraag mij af hoe ze dit gaan controleren.
tvklarenbosch zegt
Renault kon dat ook al, echter was betrouwbaarheid niet voldoende om het in te kunnen zetten. Ze beweren dit vanaf volgend jaar wel te kunnen doen.
jaapiyo zegt
@tvklarenbosch: daar zijn ze inmiddels helaas al weer enigszins op teruggekomen https://www.autoblog.nl/nieuws/zo-denkt-renault-over-max-motor-voor-volgend-jaar-105710.
cossiekiller zegt
Audi gebruikt dit systeem al jaren op de openbare weg.
dave130r zegt
@cossiekiller: Niet alleen Audi, mijn Corsa B GSI en huidige Corsa C 1.8 uit 2006 had/heb ik ook standaard een flesje olie achterin liggen.
editorinchief zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
HZW zegt
Ik vraag mijn af of dit slecht nieuws is voor Mercedes en Ferrari.
Als de klanten teams hier ook de beschikking over krijgen dan zetten die een stap voorwaarts en komt het hele veld een stuk dichter bij elkaar, en dan vooral dichter bij de Renault brigade. (Renault, Red Bull en McLaren)
Als Mercedes en Ferrari het van de motor tricks moeten hebben om hun klanten team voor te blijven, dan hebben ze de boel “slecht” voor elkaar.
acizane80 zegt
@HZW: aangezien ze tijdens de race ook altijd hebben getoond beter te presteren en de button tijdens een race niet gebruikt werd volgens dit artikel denk ik dat het daar wel goed zit. Mijn vraag is mag elke team nu plots olie stoken om betere tijden neer te zetten in de Q? Zo ja wat zijn hier de gevolgen van voor onze idolen?
supertjeduc zegt
Er is toch een limiet gekomen op hoeveel olie ze per ongeluk mogen verbranden
realhustler zegt
Ze zien iets over het hoofd. Mercedes heeft de data van de motor, niet de teams. Net als altijd geven ze door hoe vaak bepaalde agressieve motorstanden reeds gebruikt zijn en hoeveel er nog over zijn. Als een team dit negeert kunnen ze niet inschatten of vaker gebruiken schade oplevert of niet. Plus misschien hangen er wel boetes of zo aan het negeren van het advies. Is bekend dat Mercedes zelf vaker de ‘push to overtake’ setting mag gebruiken dan de klanten teams. Gewoon afspraken. Als het genegeert wordt, krijgen ze geen motor, contract breuk.