De Fezza was er alleen eerder. En had dubbel zoveel cilinders onder de kap.
Wellicht heb je nog nooit gehoord van deze Ferrari Conciso. We schreven er pas een keer eerder over en dat was ruim tien jaar geleden. De oorzaak laat zich raden. Hoewel smaak subjectief is, zullen weinigen deze Conciso beschouwen als de mooiste Ferrari ooit gemaakt. De achterkant gaat wel. Ik zou ‘m misschien ergens in mijn top-153 zetten. Hoewel er waarschijnlijk nog een paar Ferrari modellen zijn die ik over het hoofd zie.
Voor de ontwerper van de Conciso, Bernd Michalak, waren looks van de auto dan ook van secundair belang. Hij wilde vooral een auto bouwen waar zo min mogelijk ‘overbodige’ onderdelen opzaten, zoals bijvoorbeeld een fatsoenlijke voorruit. Als basis nam hij een Ferrari 328 GTS, waar hij zo’n beetje alles vanaf sloopte. Vervolgens plaatste hij zijn eigen aluminium carrosserie op de basis, waarbij ook luxezaken als deuren en een dak boven je hoofd achterwege gelaten zijn.
Het resultaat was nul-naar-honderd in vijf seconden en een top van 278 kilometer per uur. Nu zijn dat niet per se meer cijfers waar we steil van achterover slaan, doch ter vergelijking: de gewone 328 GTS haalde op deze belangrijke maatstaven respectievelijk 6,3 seconden en 261 kilometer per uur.
Ferrari was kennelijk niet overtuigd door Michalak’s design, waardoor het bleef bij slechts één exemplaar. Niet veel later kwam Renault op de proppen met de Sport Spider, die wij best veel op deze Conciso vinden lijken. Benieuwd wat Bernd daarvan heeft gevonden…
Enfin, de Conciso gaat binnenkort onder de hamer bij RM Sotheby’s en zal vanwege de badge en zeldzaamheid vast opgekocht worden door een Ferrari-verzamelaar. En dat is in dit geval extra jammer, want zodoende zal dit pure rij-ijzer waarschijnlijk amper gebruikt worden waar ‘ie oorspronkelijk voor bedoeld is.
koekwaus zegt
Toch vind ik de Renault Spider mooier
ikleesookoverautos zegt
@koekwaus: Gelukkig bestaat er dan nog een Hans Anders…..
koekwaus zegt
@ikleesookoverautos: voor de mensen die de Ferrari mooier vinden bedoel je?
raoufff zegt
Hey das handig, een opbergruimte voor je helm, iets wat ik nog mis in mijn Aygo!
hehe zegt
Keek eerst de plaatjes en het viel me direct op dat op de auto geen Ferrari logo’s zitten.
Misschien heeft Ferrari duidelijk te kennen gegeven dat dat niet geaccepteerd zou worden
mwodan zegt
@hehe: is ook effectief zo. Deze stond op 70 years Ferrari in Autoworld vorig jaar met de hele uitleg erbij en er mochten geen Ferrari badges op. Al gaapt er nu wel ’n gat in m’ n geheugen, stond ie daar echt of was het enkel de uitleg… Zaterdagavond geweest, niet gezond…
mwodan zegt
@mwodan: hij stond er echt! Gat gedicht. Dat was ff freaky…
hondar zegt
En toch heb ik alle foto’s aandachtig bekeken… Heeft iets bijzonders.
phdg zegt
Zo rijd er ook eentje bij ons in de buurt rond, ik ben er al een paar keer achtereen gegaan voor enkele foto’s te nemen met is nog nooit gelukt
moveyourmind zegt
@phdg: Moet dan deze geweest zijn, is er maar één van gemaakt…
Wel een leuk ding trouwens met zijn typische jaren ’90 organische design dat je toen ook vaak op (veelal Italiaanse) prototypes zag…
Én op de Fiat Multipla natuurlijk.
phdg zegt
@moveyourmind: wauw, ik wost noet dat hij zo zeldzaam was. Ik dacht dat er hier al eens een artikel over geschreven was. Ik kom hem altijd in Bornem (België) tegen in de buurt van de vroeger importeur van Saab.
phdg zegt
@phdg: ik wist het niet dus… Misschien toch eens tijd voor een nieuw scherm
mwodan zegt
@phdg: Behermann? Dat zou wel ‘ns heel goed kunnen want’ n jaar of 25 geleden had ie een SAAB-concessie op de Grote Steenweg in Berchem en achter de verkoopzaal was er een andere zaal die minstens 5 keer zo groot was, en die volstond met de persoonlijke verzameling van de heer des huizes. Hoofdzakelijk echt oude auto’s, jaren 20 en 30 maar ie had ook wel wat recenter spul staan. Oa een 328GTS inderdaad. Wie weet is het wel zijn 328 die we hier verbouwd zien.
mwodan zegt
@mwodan: was trouwens de allereerste keer dat ik in een Ferrari heb gezeten, ik was een jaar of 11 denk ik. Helaas mocht ik er niet mee wegrijden maar die moment en dat gevoel vergeet ik toch nooit meer. Stonden ook ’n paar niet zo standaard Mustangs tussen de hoop en’ n paar andere muscle cars. Heel indrukwekkend allemaal. Ja, leuke herinneringen :)
henkp1 zegt
@mwodan: Zou zeker kunnen dat je de auto in België hebt gezien:
https://www.google.nl/amp/s/www.autojunk.nl/2017/07/ferrari-conciso-one-off-by-michalak-design/amp
jaapiyo zegt
@phdg: hij maakte idd deel uit van de verzameling van een Belg, dus het zou eventueel kunnen…
rijnounsdoor zegt
Mooie Italiaanse afwerking met 4 inbus en 2 kruiskopschroeven in het stuur.
Wat zeggen ze bij Singer ook al weer? Details matter!
jpoers zegt
@rijnounsdoor: dat zie je verkeerd, dat is net als bij de wielbouten gewoon een afwijkende bevestiging tegen grijpgrage handjes :)
dragspert zegt
@rijnounsdoor: En 2 verschillende schroeven in de kentekenplaathouder. En meters die onder het 0-punt hangen. En een km-teller die op 20 blijft hangen. Het blijft gewoon troep zo’n oude Ferrari.
henkp1 zegt
@dragspert: ‘troep’, als je dat durft te schrijven, heb je écht geen verstand van auto’s.
stephane8200 zegt
Die Michalak maakte in die tijd ook accessoires voor smart roadsters. Ik weet niet meer wat precies maar ik had wat spullen daar gekocht, nu ruim 10 jaar geleden.
papa zegt
Een soort mythos light… Wel minder fraai btw
jeroenwz zegt
Nog nooit van gehoord, noch gezien.
Niet dat ik er veel aan vind, maar toch.
Daarom is AB zo leuk: ze hebben vaak auto’s die ik nog niet kende.
henkp1 zegt
Ok de Renault Sport Spider kwam in 1996 op de markt en zou op deze Ferrari Conciso kunnen lijken, die van 1993 is. Maar de Conciso zou dan weer lijken op de Renault Laguna concept (doe maar googelen) van 1990.
jorden zegt
Zeuren dat deze auto in een verzameling verdwijnt, is weer lekker populistisch gejammer zeg.
Een uniek prototype ga je toch niet gebruiken als dagelijks vervoer. Ook een trackday is erg onverstandig.
remco86 zegt
Ik vind het idee wel erg leuk, een auto uitkleden tot het minimum. Ik vind het ontwerp hier en daar wat apart, maar echt lelijk nu ook weer niet. En een mooi plekje voor de helm.
Als ik geld en twee rechterhanden had, dan zou ik iets weleens willen proberen op basis van een doorsnede middenklasser. Een Golf ofzo.
e28forever zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
cossiekiller zegt
Dit is nog een creatie van de beste man:
https://goo.gl/images/iwJZ4F