Dankzij een levendige discussie met opa Frans ligt Jos momenteel onder vuur. Tijd om eens te kijken naar de F1 carrière van Helmut Marko, de baas van Red Bull’s junior programma en Max’ grootste fan.
Helmut Marko staat in de paddock bekend als een enigszins rare snuiter. Sinds 1999 is hij de baas van het Red Bull junior programma en als zodanig een machtig man in de racewereld. Omdat Red Bull vier auto’s aan de start brengt in het F1 veld én omdat het coureurs opleidt vanaf jonge leeftijd is het voor snelle jongeren zonder een goed ontwikkelde geldboom of jaknikker in de achtertuin zo’n beetje de enige hoop om de F1 te halen. Oké, andere teams hebben tegenwoordig ook vaak een opleidingsprogramma, maar mede omdat ze maar twee zitjes te vergeven hebben is de kans dat je via een van die trajecten doorbreekt gevoelsmatig een stuk kleiner. Wanneer was bijvoorbeeld de laatste keer dat een Ferrari-junior een zitje kreeg bij Ferrari? En wat moet Stoffel nog meer winnen voordat ze bij McLaren een van hun veteranen de bons geven om het jonge talent een kans te geven?
Omdat Marko het onvoorwaardelijke vertrouwen van Red Bull eindbaas Dieter Mateschitz geniet, heeft hij op zijn positie dus behoorlijk wat macht. Zoals we weten, moet grote macht echter gepaard gaan met een groot verantwoordelijkheidsgevoel, anders krijg je ongewenste situaties. Of dat bij Marko het geval is, valt te betwisten.
Als we het rijtje van coureurs afgaan die Marko begeleid heeft naar de F1, zien we veel namen voorbij komen die we inmiddels alweer vergeten zijn. Christian Klien was de eerste coureur die te maken kreeg met de grilligheid van Marko. Als destijds 20-jarige werd hij na het winnen van de Masters op Zandvoort in een Jaguar F1-auto gehesen. Dat team zou een jaar later verder gaan als Red Bull Racing. Als teamgenoot van Webber maakte Klien een redelijk goede indruk. Hij was de eerste F1-teamgenoot van Webber die de Ozzie wist te verslaan in het kwalificatieduel. Met de vrij matige Jaaag haalde hij echter maar één keer punten, in België. Het jaar erna moest hij de tweede Red Bull delen met Vitantonio Liuzzi, in de F3000 kampioen geworden als teamgenoot van Robert Doornbos.
Dit is een typisch voorbeeld van de ‘pressure cooker’ die Red Bull vaak maakt van haar team. Je wordt direct vergeleken met een ander en hebt nul-komma-nul zekerheid dat je de volgende race weer in de auto zit. Klien maakte een iets betere indruk dan Vitantonio en reed dat jaar de meeste races. In 2006 leek Christian in Monaco zelfs op weg naar de eerste podiumplaats voor Red Bull Racing. Hij viel echter uit en de derde plaats viel in handen van teamgenoot Coulthard. Marko verloor het vertrouwen in de F1-waardigheid van zijn jonge landgenoot en Red Bull bood hem op het eind van het jaar aan om het volgende jaar ChampCar te gaan rijden. Klien weigerde. De laatste drie races van het jaar reed Doornbos in zijn plaats.
Dit was een voorbode van wat er in de jaren die volgden zou gaan gebeuren bij Red Bull. Liuzzi, Speed, Buemi, Alguersuari, Bourdais, Vergne, ze werden allen vaak op een niet heel nette manier aan de kant geschoven als Marko daar toevallig zin in leek te hebben. Bourdais kwam als grote man uit het Amerikaanse ChampCar-kampioenschap maar mocht al snel weer vertrekken. Alguersuari zei nee tegen een contract met Lotus omdat hij te horen had gekregen dat zijn zitje vrijwel zeker was. Samen met Buemi werd hij vlak voor het nieuwe seizoen buiten gegooid toen alle andere F1-zitjes al vergeven waren. Vervolgens kwamen er weer nieuwe vervangers die in feite niks méér hadden laten zien in de opstapklasses dan de zittende rijders om het zitje te verdienen. Één van die vervangers had overigens Robin Frijs kunnen heten, maar de Limburger sprak zich uit tegen de manier van zaken doen die Red Bull hanteerde. Het tekent het duivelse dilemma van de jonge coureur zonder geld, want ondanks verschillende kampioenschappen in onder meer de WSBR heeft Frijns nooit een racezitje bemachtigd in de F1.
Maar, Marko heeft ook lievelingetjes. Vettel was de eerste. Ricciardo is niet de tweede. Dat is namelijk onze Max. Deze rijders kunnen niks fout doen in de ogen van Helmut. Herinner het voorval van Vettel die botste met Webber in de GP van Turkije. Velen zeiden dat Seb fout was, sommige claimden dat het een race-incident was, slechts weinigen legden de schuld neer bij Webber. Marko was echter niet te beroerd om dat wel te doen, ondanks zijn belangrijke positie in het team waardoor anderen in zijn positie waarschijnlijk zoveel mogelijk hun best zouden hebben gedaan om neutraal te blijven in het conflict. Ook toen Vettel tegen de afspraken inging en de overwinning van Webber bietste in Maleisië stond Marko pal achter Vettel.
Was het dan ook toeval dat Kvyat na de race in Rusland werd gedegradeerd naar STR omdat hij twee keer tegen Vettel aanbotste? Zeker is dat Vettel direct na het incident even met Marko babbelde, maar wat daar gezegd werd weten we niet. Wel gaf het Helmut het ideale excuus om de man die hij zo’n anderhalf jaar eerder gecontracteerd had na het achtereenvolgens winnen van drie races op Spa én drie races op een natte Norisring met extra haast in het stoeltje te zetten dat hij toch al voor hem had gereserveerd. Kvyat was slechts het volgende ‘slachtoffer’ in een lange lijn van Red Bull-burnouts.
Maar, hoe verenigd Marko deze aanpak met het feit dat hij zelf niet bepaald de F1-wereld in vuur en vlam zette tijdens zijn korte carrière in de koningsklasse? De man die samen met onze Gijs in 1971 de vierentwintig uur van Le Mans op zijn naam schreef heeft in de F1 namelijk zelf niks indrukwekkends gedaan. Voordat hij in 1972 bij een tragisch ongeval een oog verloor toen een steentje zich door zijn vizier sloeg bij de GP van Frankrijk, reed hij acht races voor BRM. Zijn beste resultaat was daarin een achtste plaats in de GP van Monaco in 1972. Hij kwam daarin drie ronden na de winnaar over de finish. Die winnaar was zijn teamgenoot Jean-Pierre Beltoise. Onder de streep prijken zero points uit negen ingeschreven races, één ‘DNS’ een privé McLaren, plus de acht voor BRM.
Zijn eigen prestaties staan zodoende in schril contrast met de manier waarop Marko zijn zelf uitgekozen talenten lijkt te behandelen, want hij had zichzelf zonder twijfel moeten ontslaan als rijder. Totdat Marko met pensioen gaat zit Max echter gebijteld bij de Red Bull familie. Zelfs als hij na volgend jaar naar Ferrari gaat, kan hij nog eens aankloppen bij Helmut als een van de nieuwe Red Bull jongens tegen hem aanrijdt tijdens de race…
jordydeknecht zegt
Vriendjespolitiek heb je overal. Als de rijders het in zijn oog niet goed genoeg doen of geen potentie hebben tot topcoureur en hij ze vervolgens de laan uitstuurt.. Als je weet dat je beter kan krijgen waarom niet? Misschien geen goede coureur is zijn tijd maar zeer zeker wel iemand die weet hoe hij een team moet leiden
CBR600rr zegt
@jordydeknecht: mooi, in zijn oog…
vonklausenburg zegt
@cbr600rr: ik zag wat je deed daar
str8six zegt
Ondanks de grilligheid van Marko heeft het hem en RB geen windeieren gelegd. F1 is een harde sport en alleen gereserveerd voor de allerbesten. Er zouden in mijn ogen meerdere lui zoals Marko rond moeten lopen om het koren van het kaf te scheiden en lui die in de F1 niets te zoeken hebben op een ander pad te zetten.
viezefreddyw zegt
@str8six: Zo is het. Kritisch moet je zijn naar de rijders en de sport. Formule 1 is/was de nummer 1 autosport in de wereld. Daarin zouden alleen de allerbesten aan mee mogen doen. Dan heb je een gozer nodig die de boel met de harde hand kan leiden en aansturen.
Cabrioot zegt
Mooi stukje over een man die dus wel weet hoe hard de racewereld kan zijn als je een oog verliest door een kiezeltje. Puntje bij paaltje is t gewoon keiharde business die f1 dus niet presteren kan degraderen betekenen
Edge zegt
Ik zou Helmut Marko het liefst vergelijken met José Mourinho of onze eigen Louis van Gaal. Net als die voetbaltrainers heeft hij zelf nooit succesvol op het hoogste niveau meegedaan, maar hij is wel verdomd goed in wat hij doet.
En dat hij hard is, is ook maar goed. Als we middelmatige coureurs in de F1 willen zien, kijken we wel naar de jongens die bij Sauber of Manor met een zak geld mogen instappen.
Edge zegt
@Edge: Overigens is Marko helemaal niet zo’n slechte vent. Als je niet goed genoeg (meer) bent voor de F1 moet je je biezen pakken, dat klopt, maar wat dit artikel niet belicht is dat coureurs als Mark Webber, Antonio Felix da Costa en Sebastien Buemi nog altijd rondrijden met Red Bull logo’s op hun helmen en/of auto’s. Zelfs als je niet goed genoeg bent voor de F1, wil dat dus niet meteen zeggen dat Red Bull je als een baksteen laat vallen.
mrB zegt
Als Formule 1 zou werken zoals andere topsporten zou zijn werkwijze niet zo erg zijn. De beste komen dan uiteindelijk toch wel uit in de beste klasse, formule 1. Alleen werkt formule 1 niet zo, een paar teams genereren zelf genoeg geld om rijders te betalen, andere teams hebben elke cent die ze kunnen krijgen hard nodig om mee te doen. Vervelend voor die gene die het net niet zijn, ze moeten ergens een enorme zak geld meenemen om te kunnen concurreren met de rijders die wel een dikke sponsor/overheid/sugar daddy achter zich hebben.
lowlow zegt
maxblog.nl ….. hoe een respectabele autonieuwswebsite zich doorontwikkelde naar een blog over een 18jarige coureur. Nu nog een artikel over z’n pokémon verzameling aub.
vonklausenburg zegt
@lowlow: Ik heb totaal één keer MV gelezen. Je kunt ook niet op de link klikken en al de moeite doen om te reageren en te janken als een kleine baby.
str8six zegt
@lowlow: goh dit is toch wel de tiende keer dat ik je zie reageren met “maxblog”… Misschien is het tijd voor iets nieuws? Probeer anders autoweek eens.
berlinetta zegt
Zo gaat het nou eenmaal in topsport. Slechts de besten mogen meedoen, al helemaal in de F1 waar er maar 22 plekken te vergeven zijn.
martinus zegt
‘Als Max volgend jaar naar Ferrari gaat’…
Zou echt de slechtste carrière move denkbaar zijn in de komende vijf jaar.
Ferrari is haar glas al verloren.
john4545 zegt
@martinus: moeten ze even apeldoorn bellen. Of carglass
Alex_79 zegt
Hoe Alguersuari bij STR werd geloosd is helemaal een verhaal. Het eerste deel staat hierboven al (contract leek zeker, dus hij liet Lotus schieten), maar toen kreeg Alguersuari eerst ruzie met Vettel in een van de laatste GP’s omdat hij hem in een vrije training had opgehouden, en vervolgens ruzie met Marko. Een paar weken later bleek hoe haatdragend Marko soms kan zijn, want hij was eigenlijk van plan alleen Buemi eruit te gooien, maar ontsloeg ze doodleuk allebei.
Dat hun opvolgers niks hadden gepresteerd klopt trouwens niet, Daniel Ricciardo en Jean-Eric Vergne hadden het hele seizoen lopen knokken om de titel in de F3.5 World Series, maar door een domme crash in Jerez ging voormalig talentenpool-teamgenoot Robert Wickens ermee. Had Jaime geen ruzie gekregen met Marko, hadden hij en Wickens in die auto gezeten in 2012 en hadden we van Ricciardo en Vergne nooit iets vernomen.
Mairsil zegt
Elke coureur die uit een race-stoeltje gegooid wordt kan je natuurlijk ook zien als een nieuwe coureur die een kans krijgt. Kennelijk vindt Marko op een bepaald punt dat hij voldoende gezien heeft om in te schatten dat iemand zich niet tot superster zal ontwikkelen, en probeert hij de volgende.
En tot nu toe zijn de resultaten niet slecht, als hij Klien en Liuzzi en Buemi en Alguersuari allemaal nog een paar rustig had laten zitten, was er voor Vettel, Ricciardo, Sainz en Verstappen geen plaats geweest, en ik vind het moeilijk voor te stellen dat dat een beter rijdersveld had opgeleverd. Als alle vier de Red Bull stoeltjes gevuld zijn met potentiele wereldkampioenen zal Marko ze echt niet leegkiepen. Volgens mij is het sinds vorig jaar voor het eerst dat er drie stoeltjes gevuld zijn met rijders die van WDC-niveau lijken te zijn. Wie weet, als de vierde stoel ook zo gevuld wordt koopt Red Bull misschien gewoon nog een derde team voor hun aankomende talenten…
sracert zegt
Marko was zelf vroeger een zeer matige tot slechte F1 coureur. Ik heb hem in de jaren ’70 nog zien aanklooien. Je kon van ver al zien dat hij zelf nooit wat zou presteren in een F1 wagen. In de wereld v/h ‘grote geld’ ben je nu eenmaal een gebruiksvoorwerp die op elk moment aan de kant geschoven kan worden. ‘geld hoeren’ zijn we in meer of mindere mate (tegen- natuurlijk) allemaal. Cheers!
Rick-dos zegt
Zijn Vettel en Max écht z’n lievelingetjes of zijn het gewoon talenten van de buitencategorie die je moet koesteren? Ik denk het laatste.
Dat de andere rijders hun stoeltje verloren zijn heeft ook een reden. Het is gebleken dat ze het gewoon niet hebben anders zouden ze in een ander team terecht zijn gekomen als het zo oneerlijk was.
Het zijn gewoon afwegingen op basis van feiten die gemaakt zijn. Je kunt het natuurlijk ook omdraaien; door Helmut Marko hebben veel coureurs een kans gekregen om zich te bewijzen in F1 daar waar ze dat anders, zonder een zak met geld, niet gelukt was.
Ik begrijp dat negatieve over Helmut nooit. Deze man heeft heel veel betekend voor heel veel coureurs hun carrière. Dat het misschien niet is waar ze op gehoopt hebben zouden ze ook maar vooral bij zichzelf moeten zoeken. Desondanks hebben ze zich wel in de kijker kunnen rijden, hebben ze op hun CV kunnen zetten dat ze voormalig F1 coureur zijn, en vervolgens een carrière kunnen opbouwen in andere takken van autosport.
Marko heeft het nu in ieder geval voor elkaar gekregen dat er drie coureurs in z’n auto’s zitten die stuk voor stuk potentie hebben om kampioen te kunnen worden. Hun stoeltje staat dan ook niet ter discussie.
kniesoor zegt
@Rick-dos:
Spijker, kop, raak. Oftewel : helemaal eens met u.
john4545 zegt
Ik vroeg hier 2 weken geleden al om dus hulde autoblog, Marko is the real deal.
‘Wanneer was bijvoorbeeld de laatste keer dat een Ferrari-junior een zitje kreeg bij Ferrari?’ Jules Bianchi was hard opweg naar dat zitje.
john4545 zegt
“Ook toen Vettel tegen de afspraken inging en de overwinning van Webber bietste in Maleisië stond Marko pal achter Vettel.””
Webber na Britste GP van 2001:”Nee, als ik kan winnen, zal ik nooit luisteren naar team orders.”
Webber knalde Vettel bijna van de baan in de laatste race van 2012. Dat kostte Vettel bijna zn titel. Dat was de reden dat Vettel niet stopte met racen in Maleisie. Marko zei dat Vettel een punt had.
joshua85 zegt
Over frijns is niks van waar. Robin heeft nooit gezegd dat redbull je als honden behandelt. Dat was ook weer een journalist van de televaag die dat gepubliceerd heeft. Dat heeft die jongen zijn carriere kapot gemaakt. Wil hem wel eens in een gelijk waardige wagen zien samen met max. Robin kan nog wel eens beter zijn als max. Zonde dat zulk talent niet opgepikt word.
jaapiyo zegt
@joshua85: dat over die honden heeft hij waarschijnlijk nooit gezegd, maar dat hij niks negatiefs over het Red Bull programma heeft gezegd is ook niet helemaal waar. Zijn eigen woorden:
“Toen de journalist me vroeg waarom ik nooit werd opgepikt door Red Bull, zei ik: ten eerste heb ik nooit die mogelijkheid gehad, en ten tweede kende ik de verhalen over Red Bull en ik zag ook dat elke rijder die werd opgenomen, een half jaar of een jaar later weer uit het programma werd gezet. Dat brengt veel druk met zich mee. Ik weet niet zeker of dat de juiste druk is.”
john4545 zegt
“Zijn beste resultaat was daarin een achtste plaats in de GP van Monaco in 1972. Hij kwam daarin drie ronden na de winnaar over de finish. ”
…nadat Marko als P17 gestart was, en Beltois 4e, was een P7 race resultaat na 2 uur en 25 minuten, volledig in de regen, een Schumacheresque performance.
Alex_79 zegt
@john4545: Marko reed in een BRM P153, twee jaar ouder dan de P160 van Beltoise, qualificeerde zich als 17e en bleef gewoon gestaag doorrijden terwijl iedereen voor hem wegviel, met zo’n oud barrel helemaal niet gek.
Zn debuut als F1-rijder was overigens niet bij BRM, maar bij Ecurie Bonnier in een Mclaren op de ‘Ring in 1971. Bonnier’s monteurs waren echter vergeten de auto af te tanken, waardoor Marko al na 1 ronde stilviel met brandstofgebrek en flink stennis schopte in de pits. Einde oefening bij bonnier en in Oostenrijk zat hij in die oude BRM. In die race in Frankrijk waar zijn carrière om zeep ging leek hij trouwens eindelijk snelheid te maken, want daar had Marko de beschikking over de reserve BRM P160 van Beltoise, waarmee hij François Cevert en Emerson Fittipaldi voorbleef in de kwali als 6e. In de race zelf reed hij vijfde voor hij dus dat ongeluk kreeg.
bassx zegt
Een stuk uit de autobiografie en openlijke brief van Webber aan Red Bull over het incident in Turkije geeft aan hoe dat team gerund werd. Wanneer het erop aan komt qua rijders heeft zo rond 2010 Helmut langzaam het team naar zijn hand gezet. Zoals Webber zelf omschreef werd hij derde, dan moet je meteen naar het podium en kan je niet met het team praten. Bij terugkomst moest Webber praten met Horner en Marko, hoewel Horner eerst politiek correct bleef veranderde hij in een jaknikker zodra Marko zijn mond opendeed. Horner verloor het respect van Webber en Webber begon zich toen al af te vragen wie de touwtjes in handen had. Zoals begrijpelijk was Horner woest om de brief van Webber aan Mateschitz.
str8six zegt
@bassx: fijn voor Webber. We weten allemaal hoe dat verhaal is afgelopen… Met 0 titels.