







Niet verkeerd, toch?
Er is er een jarig hoera, hoera, dat kun je wel zien dat is Bentley. Jazeker, net als voor enkele andere automerken van het eerste uur geldt ook voor Bentley dat de leeftijd voortaan bestaat uit drie cijfers. Om deze mijlpaal te vieren onthult Bentley as we speak deze EXP 100 GT. Als het goed is kan je de gebeurtenissen live volgen via deze website, maar mocht je dit bericht later zien of gewoon liever alle relevante informatie van ons vernemen, raden we je aan gewoon verder te lezen. Meestal zijn dat soort livestreams namelijk best wel langdradig en saai.
Datzelfde kan niet gezegd worden van de auto. Bentley heeft er namelijk erg haar best opgedaan om historische en recente designcues te vertalen naar een concept voor de ultieme Grand Tourer van 2035. Dat is wat ons betreft vrij goed gelukt. De auto heeft met zijn 5,80 meter lengte en 2,40 meter breedte gigantische afmetingen, maar ontbeert desalniettemin niet de nodige elegantie. Dit is met name bereikt door gebruik te maken van natuurlijke materialen en licht. We moesten ook een beetje denken aan de Mercedes-Maybach Vision 6. Maar dit is Bentleys verjaardag, dus laten we het daar verder niet over hebben.
In plaats daarvan moeten we wel even het hout benoemen in de EXP 100 GT, want dat is per slot van rekening altijd belangrijk in Bentleys. Het boomspul betreft in dit geval 5.000 jaar oud Copper Infused Riverwood. GroenLinksers hoeven niet te gaan stijgeren, want het is niet zo dat Bentley de kettingzaag gezet heeft in stokoude bomen. Het hout wordt gewonnen uit natuurlijk vergane bomen die geconserveerd zijn gebleven in veenmoerassen, meren en
rivieren. Mocht je een beetje landelijk wonen en er een dikke boomstam in een nabije sloot dobberen, is het dus wellicht lucratief om die aan te bieden bij Bentley.
De ambiance wordt zoals gezegd verder versterkt door het spelen met licht. In het glazen dak vangen prisma’s het buitenlicht op, bundelen het en verstrooien het vervolgens in het interieur met behulp van glasvezeltechnologie. Zo wordt de verlichte geest achter het stuur nog wat extra verlicht.
Nu we het toch hebben over achter het stuur kruipen; dat is eigenlijk niet nodig. Het gaat hier namelijk om een concept voor 2035, dus is die uiteraard (voor wat het waard is) ‘autonoom en elektrisch’. De batterijen in de auto moeten goed zijn voor een range van 700 kilometer, terwijl het joekelige apparaat maar 1.900 kilo weegt. Het klassieke sprintje van nul naar honderd zou in 2,5 seconden gepiept moeten zijn. Mooie getallen, maar om waarheid te worden moet de techniek de ambities van Bentley nog wel even een beetje inhalen voordat het 2035 is. Enfin, it’s good to have goals.
Sluiten we af met nog wat technische highlights. Ten eerste is de EXP 100 GT voorzien van een artificiële Personal Assistant, die wordt gepersonaliseerd in de vorm van een verlicht kristal, afkomstig uit Cumbria. Deze intelligente assistent maakt gebruik van kunstmatige intelligente om de reis van de inzittenden zo prettig mogelijk te laten verlopen. Hiervoor zijn er vijf verschillende comfortstanden, te weten Enhance, Cocoon, Capture, Re-Live en Customise. Interactie met de Bentley Personal Assistant verloopt via handgebaren. Als Bentley-bestuurder zit je dus een beetje naar je mood stone te zwaaien in de toekomst.
Iets meer down to earth zijn de Active Aero Wheels, die zich dynamisch aanpassen naar ofwel het leveren van maximale efficiency of juist maximale prestaties. Intelligent Tyres passen hun contactvlak daarbij aan de weerscondities of bestuurderswensen aan. Klinkt als iets wat we sowieso terug gaan zien op toekomstige auto’s. Voor nu is het echter vooral genieten van de plaatjes. Kom maar door met dit design, Bentley.
De toekomst is dus heel kitscherig. Maar het heeft iets. Beetje zoals de nieuwe Conti GT.
@720s: yasss. Beetje cyberpunk. Ik graaf het wel.
@jaapiyo: voorkant ook?
@lekkerlinksrijden: misschien net wat teveel lijntjes. Maar ik ben een sucker voor grote ronde koplampen…
Oke, deze is wijs!
Wat een overhang achter! Ziet er niet uit en profil.
En dan die grille.
Ik graaf ‘m niet!
@jeroenwz: overhang achter is oké, frontoverhang niet.
@jaapiyo: echt? Op die achteroverhang kan je een luxe picknick houden met 25 mensen.
Laat ik het zo zeggen: het is niet bepaald een auto volgens het op-elke-hoek-een-wiel principe.
@jeroenwz: een gespannen boog heeft ook een achteroverhang.
Haha 2 meter én 40 centimeter breed, succes met manoeuvreren met dit cruiseschip
@bierbuik: je kan er overdwars in slapen, dat dan weer wel
@bierbuik: Zolang je geen parkeergarage in gaat moet dat toch lukken. Vrachtwagens komen gewoon in de Amsterdamse grachtengordel.
Ik dacht dat ik naar een rare koplamp zat te kijken in de thumbnail
Lelijke smoel
De motorkap zal vast enorm zijn, maar oogt visueel hoog, dik en kort.
De mooiste auto’s hebben lage motorkappen. Punt.
@dare2think: Meh. Bentleys uit de jaren ’20/’30 hebben ook hoge motorkappen en die zijn prachtig.
Nou ben ik al niet zo van die gapende gat trend aan de voorkant zoals bij Audi en Lexus, maar bij een EV is het ronduit debiel.
In 2035 zijn we toch allemaal aan het autodelen? Nice.
Die persberichten bij zo’n concept zijn net als de A4-tjes naast moderne kunst. Wat je dan ook van het kunstwerk vindt, dankzij dat A4-tje snap je er echt geen fuck meer van want het is allemaal gebakken lucht. Maak nou maar een mooie auto en laat het daarbij.
@gulli: Maar iedereen rijdt straks autonoom zoals Toyota en Volkswagen hun kleine 2050 gebakjes laat zien. In een Bentley rijdt je straks ook autonoom mee, maar dan zal men verdorie wel zien dat je een Bentley kunt betalen.
@gulli: op het A4tje zetten: “We hadden gewoon zin eens een mooie lomp grote overdesigned auto te maken”.
Leuk concept mag in de rij van de bentley barnato, cadillac ciel, bmw 328 hommage, mercedes vision 6,… kortom bij de groten dus.
Te lang, te breed en te laag. Verder nogal opzichtig maar echt lelijk dan weer niet.
Wowwww, die neus, doet nu nog zijn aan mn ogen …
@autodrome: pijn en azijn aan mn ogen
Pffffffffrrrt! Die voorkant! Mwhuahahahah… ? ? ? ?… Avond is weer goed.
Dit lijkt een voorbode voor een nieuwe Brookllands, die de zaak komt redden, in financieel opzicht.
Zo’n gouden vagijn midden op het dashboard, aparte keuze als je het mij vraagt.
Ik vind hem wel mooi maar niet zo verrassend, het is gewoon een Continental Gt maar dan met een galajurk aan en dure juwelen.
Wordt zo langzamerhand helemaal kotsmisselijk van alle EV gekte…
@tierelier: geeft niks, een uurtje uitlaatgassen van een V8 diesel inademen brengt je er wel weer bovenop.