Een uitgebalanceerd, herkenbaar en ook nog eens fraai logo heb je niet van de ene op de andere dag. Daar gaat tijd en geld in zitten om zoiets te bedenken. En vaak is het hierbij niet afgelopen, want een logo moet rijpen en er bovendien na verloop van tijd niet gedateerd uit zien. Je kunt met veel pijn en moeite zelf iets verzinnen, maar makkelijker: rippen van een ander!
Neatorama, een weblog die voor de verandering niet alleen over auto’s gaat, heeft een interessant overzicht gemaakt van de evolutie enkele autologo’s. Dus écht geïnteresseerd, even niets te doen of alleen even plaatjes kijken? Bekijk hier dan een overzicht.
Wil je trouwens écht alles over logo’s te weten komen, dan was de link in een (heel) oud artikel geen verkeerde: KLIK! Om een overzicht van alle rip-offs te bekijken, moet je HIER klikken.
Met dank aan iedereen voor de tips!
lincoln zegt
4 bovenstaande zijn allemaal halve citroen rip-offs ..
papa zegt
….. right…..
bramwillemse zegt
wow, geweldige site! Bedankt!!!
Super interessant artikel over de evolutie van logo’s van door de jaren heen, het logo van alfa heeft bijvoorbeeld een erg mooi verhaal.
lincoln zegt
was net op @autoblog.china .. maar daar word het hele verhaal net andersom uitgelegd .. hoe kan dat ??
bramwillemse zegt
@lincoln:
goeie grap :) Het is heel makkelijk – chronologisch – te verklaren. Het infiniti logo was er eerder dan al die chineze versies. Wie heeft het dan gejat?
Brammeh zegt
Dat treft, ben al de hele dag aant tekenen voor een logo van een bedrijf (niks met auto’s tho…)
Misschien kan ik nog [s]rippe[/s] inspiratie opdoen!
rebel rouser zegt
sommige fabrikanten hebben hun logo flink verkracht….zoals ,alfa romeo,mercedes ,renault,peugeot en nog enkele.
-edit: verklaar je nader-
Chorizo zegt
@rebel trousers ;-)
Peugeot leeuwtje is ietwat veranderd, Renault ruit is nagenoeg dezelfde sinds de 80’s (en sterk gelijkend op die van de twenties), Mercedesster is voor zover ik weet nooit veranderd, en Alfa heeft sinds de Sud ook al niet veel gedaan aan zijn merkteken …?
LPJ zegt
De leeuw van peugeot heeft er inderdaad ooit beter uitgezien. Renault heeft dan weer nooit een mooi logo gehad vind ik.
Voor Alfa verkies ik de vorige versie eigenlijk, waar nog goed de gouden lauwerkrans te zien is ;-)
rebel rouser zegt
@edit,..doe ik ,je ziet het toch,de kransjes zijn weg
en de kleurtjes zijn flets.
DeFries zegt
Populair thema die driehoeken / pyramiden in symbolen. Ik heb daar deze week ook nog een bericht over gedaan op mn weblog.
arjontje zegt
hmm mis tog een paar logo’s ,waaronder OPEL. Die toch niet zo jong is, al bijna 110 jaar namelijk.
En Citroen komt er ook niet in voor.
bmw zegt
Kunnen die bedrijven die logo’s copiëren -die stuk voor stuk chinees blijken te zijn- zichzelf eigenlijk nog wel au serieux nemen? Zo zielig.
Supreem zegt
Het logo van het Chinese BYD vind ik nog het ergst van allemaal:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/21/byd-f1-goedkope-chinees
M Freak zegt
Zonder te kijken van die anders blogs.
Mitsubishi: Mitsu betekent 3.
Bishi beteken diamant.
En voilá…Mitsubishi!
Jan C. zegt
Opel’s logo heeft zich nogal verandert, maar het huidige heeft nog altijd de “Blitz” bliksemschicht. Idd zien we steeds dezelfde cliche’s in automerklogo’s. Kun je goed geld mee verdienen, logo’s ontwerpen.
rebel rouser zegt
hahaha,..oke mannen,we hebben ook nog een logo nodig wat europeanen aanspreekt….is goed…..we nemen die van BMW,…..de BYD 7 serie zit er ook aan te komen trouwens …..ik zou me ogen uit me kop schamen als ik chinees zou zijn.
Willem zegt
… aziaten interpreteren “de copyright” net iets anders dan hier.
zij vinden van “copyright”: “The right to copy”, vanaf dat iets wordt verkocht daar, mag het nagemaakt worden …
Carmaster zegt
Die chinezen kunnen ook echt niks anders he
Wees toch eens origineel, laatst las ik iets over de BYD F6DM, namelijk dat deze er goed & origineel uitzag. Men was vergeten te melden dat het een Chrysler sebring ripp-off was.
De dag dat de Chinese autoindustrie iets origineels bedenkt, is de dag dat de oorlog tussen Israel & Palestina stopt
Jelle zegt
Nou in Europa kunnen ze het ook wel hoor.
Jelle zegt
En dan vergelijk ik natuurlijk het 1e Aston logo met die van Maybach.
LM zegt
Euhm.. hoe was dat logo van Vandenbrink design ook alweer ;-)
Patrick zegt
De oorsprong van het Opel logo is makkelijk te achterhalen, gewoon een kwartslag draaien en 2 naast elkaar zetten en welkom in het Derde Rijk:
LM zegt
@Patrick
..ware het niet dat de Opel Blitz al bestond toen Dolfje nog gewoon landloper was. Mooi geprobeerd.
Patrick zegt
Dan hebben de SS zakken hun inspiratie bij Opel gehaald. Blitzkrieg krijgt plots een heel andere betekenis.
arjontje zegt
Trouwens is de blitz pas gekomen bij de opel blitz. daar voor hadden ze een veel ander logo.
namelijk een rondje met een streep en op de streep een soort veer.
Rick zegt
Iemand vroeg mij laatst om het merk van een oude amerikaanse auto met een vis in het Logo maar het wil mij niet te binnenschieten.
Misschien weet iemand het.
Rick