De Europese Unie overruled de Duitse rechter en tikt Audi op de met boksbeugels getooide vingers.
Audi is al een tijdje bezig de boksbeugels aan te wenden om de Chinezen van het vege lijf te meppen. De premium-divisie van Volkswagen AG is, net als het moederbedrijf, volle bak aan het elektrificeren. Echter zijn ze niet de enige en volgens sommigen, eigenlijk een beetje te laat. Tesla is natuurlijk al dik tien jaar bezig met hun aanval op het establishment. Maar ook de Chinezen zien hun kans schoon om zich met EV’s in de uiterst conservatieve automarkt te wringen.
Premium
Dat kan je natuurlijk voorkomen door superieure premium producten te leveren. Maar je kan de opmars ook proberen te stoppen via de rechter. Of Audi het eerste doet, laten we dit keer aan het oordeel van de lezer. Dat Audi (ook) het tweede doet, daar berichtten we al eerder over.
Duitse rechter oordeelt pro Audi
En de boksbeugel kreeg nog gelijk ook. In ieder geval bij de Duitse rechter in het eigen Beieren. De rechter in München ordeelde dat de Chinese EV-tijger NIO namen gebruikt die ‘verwarrend’ kunnen zijn. De SUV’s van het merk heten ES6, ES7 en ES8. De koper die niet beter weet, zou zo plotseling in een Chinese SUV kunnen eindigen in plaats van in een dikke Audi S8. Daarom mocht NIO niet meer adverteren met deze modelnamen.
Europa zet een dikke streep door Audi’s bezwaren
Nu heeft echter ook Europa een duit in het zakje gedaan. Het European Union Intellectual Property Office (EUIPO) heeft geoordeeld dat de naamgeving van NIO géén verwarring met de nomenclatuur van Audi oplevert. Wat dat wil zeggen is dat NIO in principe haar SUV’s in Europa, van Europa, ES6, ES7 en ES8 mag noemen. Audi kan hier wel ook weer bezwaar tegen maken, om Europa op andere gedachten te brengen.
NIO pakt het pragmatisch aan
NIO levert tot op heden de ES6 niet in Europa en de ES8 alleen in Noorwegen, wat wel op ons continent ligt maar geen lid is van de EU. De ES7 wordt wel geleverd in de Europese Unie, maar heet hier EL7. NIO besloot enkele uren voor de launch de naam toch aan te passen vanwege het Audi-gedoe. Waarvan akte…
mp014 zegt
En bedankt Audi zeggen de Chinezen! Beetje extra reclame voor NIO en who cares hoe die dingen heten….!
kniesoor zegt
Krijgt nauwelijks media-aandacht. En wat het aan aandacht krijgt interesseert de gemiddelde consument waarschijnlijk hoegenaamd geen fluit. Was voor de Ingolstadters vermoedelijk eerst en vooral een prestigekwestie. Dus ze zullen daar nu wel een gekrenkt ego hebben 🙂
monsieurleloure zegt
Eigenlijk triest dat Audi zich zo druk maakt om een chinees merk, als ze echt zo ‘premium’ zijn hoeven ze daar toch helemaal niet zo bang voor te zijn?!
sterko zegt
Misschien wil Audi deze typenamen wel zelf in de toekomst gaan gebruiken. Als de verbrandingsmotor straks definitief uit het assortiment is, zou een ES6 een logische naam voor de elektrische variant van de RS6 kunnen zijn. Ik neem aan dat ze niet al die modellen RS E-tron willen gaan noemen. Dan is het niet handig dat er een Chinese fabrikant die naam al gebruikt.
robicide zegt
Als de verbrandingsmotor definitief uit het assortiment is is het helemaal niet nodig om de elektrische (R)S6 een aparte naam te geven…
toniominestrone zegt
Chinezen en creativiteit gaan gewoon niet samen en kijken niet zo nauw bij het kopiëren van de concurrentie of het nu gaat om design of om naamgeving, het is het net niet!
drtim zegt
Nee Audi’s designs lopen al jaren over van de creativiteit :’)
MAB zegt
Soms hebben jullie zo kinderachtige titels niet normaal. Zou bijna vergeten dat er volwassen mensen zitten daar op redactie.