Bij EuroNCAP hebben ze weer 12 auto’s tegen muren aangeknald, op palen geslingerd en verder getest op veiligheid. Tien van de auto’s wonnen vijf sterren, getest werden de BMW X1, Chevrolet Cruze, Chevrolet Spark, Citroën DS3, Infiniti FX, Mazda 3, Mercedes E-klasse, Mercedes GLK, Toyota Urban Cruiser, Opel Astra, Peugeot 5008 en de Volkswagen Scirocco. Eén auto scoorde slechts drie sterren….
Nu de norm blijkbaar vijf sterren is, valt iedere auto tegen die de topscore niet haalt. Zo ook de Chevrolet Spark die “slechts” vier sterren, maar de echte verliezer van deze testronde is de Toyota Urban Cruiser die slechts 3 sterren haalt. Vooral de werking van de airbags laat te wensen over, ondanks de montage van een knieairbag is er een aanzienlijke kans op letsel aan de knieën en benen van de bestuurder bij een frontale aanrijding. Ook bij de zijdelingse aanrijding bieden de airbags maar een matige bescherming.
Grappig genoeg blijkt de DS3 vijf sterren te scoren, terwijl de C3 waarop deze gebaseerd is in de EuroNCAP testronde van augustus slechts vier sterren haalde. Alle auto’s zijn overigens getest volgens de nieuwe, verzwaarde eisen, de zogenaamde “global rating” van de EuroNCAP die in 2009 werd ingevoerd.
Mocht je eens willen zien hoe dit hele zooitje auto’s plat worden gereden, klik dan door voor de EuroNCAP crashtest video’s op Autojunk.
PyroZnype zegt
Hey dummy daar, doe jij ook je gordel om? XD
Porsche_Fan zegt
Waarom worden de dure auto’s zoals Porsche of Ferrari daar niet opgetest?
Mineraal zegt
EuroNCAP is waardeloos… Het is zoals een examen afleggen waarvan je 3 vragen krijgt uit een boek van 5000 blz. En bovendien ken je die vragen ook nog eens alvorens je het boek gaat lezen…
Waardeloos dus
RDS zegt
@Mineraal:
Reden dat iedereen de test haalt is dat over elke bladzijde al wel eens een vraag is gesteld. De Chinesen die vroeger niet oplette omdat ze andere vakken hadden hebben dus een achterstand.
jappelflap zegt
@mineraal, toch zit ik liever in een auto die wél getest is.
realhustler zegt
Ze testen wel situaties die relatief vaak voorkomen, en in het verleden veel letsel hebben veroorzaakt.
En een aanrijding van achteren komt ook vaak voor, zouden ze ook moeten testen misschien, maar het letsel daarvan heeft minder met de constructie van de auto te maken, meer met de personen zelf, hun reactie op het moment (ontspannen vs schrap zetten) en hoe goed ze hun stoel ingesteld hebben.
DonSei zegt
Ik vind dat de Chevrolet Spark met 4 sterren een prima score haalt. Als je naar het A-segment kijkt dan scoren alleen de Toyo iQ en de Fiat 500 5 sterren (heel ander prijssegment). Auto’s als de Panda, Picanto, Pixo en Alto zelfs maar 3 sterren. Het overige gros haalt allemaal “maar” 4 sterren, niets mis mee dus!
Het lelijke eendje zegt
Haha, ik dacht dat Toyota goede auto’s maakte!
Nu koopt niemand nog dei lelijke Toyota Urban Cruiser! :) EN liefst alle andere Toyota’s ook!
.Memphis. zegt
Als zowat alle wagens de maximumscore halen tegenwoordig, is het dringend tijd voor een nieuwe test denk ik zo.
Als pioniers in veiligheid zoals volvo zelfs niet beter kunnen scoren in zo’n test dan pakweg de zoveelste Peugeot koekendoos, waar is dan nog de motivatie om een voortrekkersrol te blijven spelen op vlak van veligheid.
En je kan wel stellen dat die EuroNCAP ook lang niet alles is, maar de gemiddelde consument heeft daar geen boodschap aan.
HDM zegt
@Mineraal: idd, hadden ze bij Fifth gear ook kritiek op, omdat je toch vooral medeweggebruikers raakt, en dan wordt het heel anders…
@Porschefan: SLS is er ook op getest, weet niet waarom het wel/niet gebeurt…
Laurens zegt
Geen wonder dat je het niet overleeft, als je toyota gaspedaal blijft hangen ;-)
Bert zegt
Inderdaad waardeloos,
ik zou elke dag in mijn 3 sterren Toyota tegen een DS3 willen knallen,
denk dat de DS3 dan meer sterretjes ziet als de Toyota.
Citrofiel zegt
@Bert: En waar baseer je dat op? :roll:
@Thomas Bol: Juistem. Dus zo ‘slecht’ is de C3 niet. Maar ik vind het wel nog steeds dom van Citroën…
Mattie zegt
Dat is raar, eerst wordt gezegd dat de Spark 5 sterren haalt en daar nog maar vijf! Denk een foutje?!
Vind tijd voor nieuwe test, je ziet niet meer het verschil met echt hele veilige auto’s en veilige autos.. hier moet wil onderscheid in komen!
John zegt
@Mineraal, kan je nagaan dat er auto’s zijn die nog steeds niet slagen voor dat examen… Kan je dan nagaan hoe goed de rest van die 5000 blz zal gaan…
Dus zo waardeloos is het niet
Osprey zegt
Die resultaten zijn volledig relatief en zinloos. Waar zit je nou liever in bij een ongeluk? Een koeblikje als een suzuki alto of een Urban Cruiser? Ik weet het wel…
Laurens zegt
@Osprey: ik zit het liefst in een Volvo, maar dan de versie met 1800 nm, lust ik auto’tjes rauw :-)
OT: ik hoop dat de EU het hierbij laat, qua normering. Auto’s zijn er vooral heel veel zwaarder door geworden, een van de redenen dat de gemiddelde CO2 uitstoot niet echt wil dalen. Bovendien zijn het de bestuurders, die de ongevallen veroorzaken. Dat die dat niet altijd overleven, is soms nog beter ook ;-)
lincoln zegt
alleen auto,s met 6 sterren neem ik nog serieus ..
de rest is voor simpele stervelingen ..
jaap BMW650 RRSportV8 zegt
Waarom geeft de overheid geen korting op veilige auto’s?
En toeslagen voor minder veilige auto’s?
Als ze dit kunnen voor het milieu, dan moet het ook voor safety worden ingevoerd.
Veiligheid boven het milieu!
Henk zegt
In de praktijk is de toyota natuurlijk veiliger. Er is werkelijk niemand, die een auto laat staan, omdat hij maar een paar sterren heeft.. Ook als men bijvoorbeeld duizenden euros kan besparen, door o.a. airbags als optie te kunnen nemen, zullen er maar weinig met airbags rondrijden. We moeten gewoon in de buidel tasten en er het voordeel van inzien en hebben niks te zeggen.
PASM zegt
@ Henk
Nou volgens mij zijn er aardig wat gezinnen die erg letten op de veiligheid van de auto, en de EuroNCAP score is dan wel de maatstaf waar de meeste mensen naar kijken.
Overigens, valt jullie ook op dat in die filmpjes bij het testen van de stoelen soms de hoofsteun compleet verkeerd staat afgesteld? (zoals in het filmpje van de Mazda3)
jurrian zegt
@PASM:
Bij die mazda 3 lijkt de stoel zoiezo erg veel door te buigen en niet zo goed met de kracht om te kunnen gaan, maar de hoofdsteun zou omhoog moeten iig.
jurrian zegt
Wat doet de stoel van die astra, het hoofdsteun kussen laat los. Verder lijkt hij de klap echt heel comfy op te vangen zo te zien.
die stoel poppen hebben trouwens wel een flinke bierpens
Thomas Bol zegt
Het verschil in sterren van de DS3 en de C3 heeft te maken dat de DS3 standaard ESP heeft en de C3 optioneel op het basis niveau. Om de maximale 5 sterren te behalen moet de C3 in heel Europa standaard ESP hebben, maar dat heeft ´ie slechts in een paar landen.
Texter zegt
De C3 zal wel niet op alle modellen standaard ESP ofzo hebben, dan zijn 5 sterren uitgesloten.
Texter zegt
Ah iemand die het weet…
Thomas Bol zegt
@Texter
lees mijn post boven jou haha :P
Lendox zegt
Het is gek dat Toyota Urban Cruiser maar 3 steren krijt, een Suzuki Alto doe het beter in een crashtest.
Ik had wel verwacht dat de Citroen DS3 net als de C3 maar vier steren kreeg maar deze is veiliger
Van de rest van de auto’s:”Prima zo
P.S. de Chevrolet Spark is nog niet in ons land verkrijgbaar raar !!!
Activa zegt
@Lendox:
ESP is doorslag gevend in deze sterrenslag, iendien geen 85% van de wagens ESP standaard heeft krijgt deze geen 5 sterren. Zo hebben de Polo en de Golf 5 sterren ondanks het feit dat ze in Belgie NIET standaard met dat ESP zijn uitgerust!!! Wel in de meeste andere landen van de EU.
Dus in een crash is een C3 +/- even veilig als een DS3 maar aangezien deze altijd met ESP is uitgerust krigt hij dus die 5° ster. Imo een goede regeling ware het niet van die 85% regel dat zou voor mij 100% moeten zijn anders zien de meeste mensen het bos niet meer door de bomen.
Henk zegt
@PASM:
Stel 1000 mensen de vraag: Wat is EuroNCAP.. en je zal 999 keer horen: EuroNCAP Wie? Die testen worden ook meestal pas gedaan als men al zo’n wagen heeft gekocht, dus werkelijk onzin die testen. Je ziet gewoon al aan een wagen of hij veilig is of minder, zo simpel is het.
Peter zegt
Idd. ik ken ook niemand, die waarde hecht aan die sterren. Zelf ooit nog in een Kever gereden en dat is pas gevaarlijk, maar daar zit je toch niet mee in. Zeer leuke wagen en veel plezier mee gehad en als je in het water komt, dan kan je nog gewoon je raampje open draaien, zonder stroomstoring.
mashell zegt
@Peter: toen ik vorig jaar een nieuwe wagen uitzocht was 5 sterren toch wel een criterium. Anno 2008/2009 wil je niet in minder rijden met al die idioten op de weg.
Activa zegt
@mashell:
Ja, voor mij ook maar dat bedoel ik nu met mijn voorgaande post. Dan koop je een Polo die 5 sterren heeft maar in Belgie niet standaard over ESP beschikt, en dan heb je in feite maar een 4 sterren auto ondanks de reclame je wel anders zal vertellen. Die 85% regel is dus foute boel!!
harold zegt
Ik vind nog steeds dat vele merker (zoals Renault) puure auto’s ontwikkelen om ook aan de 5 sterren te voldoen.
Eigenlijk is er maar 1 misschien 2-3 die een echte veiligheids filosofie heeft! VOLVO
Cantago zegt
En nu een test met 140km/u graag!
krissie zegt
Henk, jou reactie (25 nov-18:18) is niet geheel juist. Jij zegt dat in veel gevallen de auto al gekocht is voordat deze is getest… De Meeste auto’s worden al getest als ze nog niet eens in de showroom staan. Enne, met dank aan pionier Renault (200-2003) weten de meeste autokopers wel wat Euro-Ncap inhoudt (hoe meer sterretjes hoe veiliger). Ook zijn op dit moment genoeg mensen bereid extra te betalen voor extra safety (airbags-esp enz.)