Zijn ze gek geworden?
Kijk eens op je globe. Als je inzoomt op het schiereiland waar Maleisië ligt, zul je in de punt één van de kleinste landen ter wereld vinden. Singapore is slechts een 716 km² groot eiland, maar telt wel bijna vier miljoen inwoners. Door het feit dat het rijke land nogal last heeft van files en dergelijken, heft het land als geen ander belastingen en accijnzen over auto’s. De Perodua Axia, het equivalent van een Suzuki Celerio en de goedkoopste auto van Singapore, kost aldaar omgerekend meer dan 60.000 euro. De cast van Fast en Furious deed ook al eens een gokje wat betreft de autoprijzen in het land, met verbaasde gezichten als resultaat (filmpje).
Je zou zeggen dat het daar als geen ander voordelig is om een ‘belastingvrije’ elektrische auto te kopen. Maar nee, het gaat de overheid puur en alleen om het feit dat je gewoon bijna de helft van je Singaporese autoleven doorbrengt in de file. Er past geen auto meer op de weg, of die nou elektrisch is of niet. Zeker als het een grote elektrische auto betreft, een Tesla Model X (rijtest) bijvoorbeeld.
De elektrische SUV is door het belastingsysteem hier een waardig alternatief voor auto’s die vele klasses lager zitten. In Singapore is de auto belachelijk duur. 300.000 euro mag je afrekenen om er eentje te bezitten. Logisch dus dat niemand dat doet. Volgens SG Car Market rijden er momenteel precies drie(!) elektrische auto’s rond in Singapore (van de 618.000 auto’s in totaal). Een oude Tesla Roadster, een knotsgekke Corbin Sparrow en dus sinds afgelopen maand een Model X.
De geïmporteerde elektro-SUV staat nu te koop bij een dealer in het Aziatische land. Voor de omgerekend 296.338 euro die je moet neerleggen voor de auto te bemachtigen, krijg je overigens ook geen top-of-the-range Model X. Je moet dan genoegen nemen met de 260 pk sterke 75D. Dat de auto zo groen is als het gras doet de overheid dus echt totaal niks.
De Singaporese heffing is een bijzondere manier om de auto uit te roeien. Het bevordert mensen om met het openbaar vervoer te gaan, omdat het wegennetwerk van het land al uit zijn voegen barst. Nogmaals, er past geen auto meer bij.
Joris24 zegt
Als we denken dat NL overbevolkt is… Dit is de overtreffende trap. Bizar dat een land zo wanhopig wordt dat ze vervoer onbetaalbaar maken en dat de bevolking kennelijk maar blijft groeien terwijl wij hier zonder immimigratie een bevolkingskrimp zouden hebben.
alassad zegt
@Joris24: hun ‘overbevolking’ heeft ook met immigratie te maken. De inheemse bevolking zal wel niet zo veel groeien.
roberto zegt
@alassad: Lijkt Nederland wel..
marinepower zegt
@Joris24: maar ze hebben daar wel een alternatief: een goed werkend openbaar vervoer. Metro /MRT rijdt elke 3 minuten voor weinig, er rijden daar (bij wijze van spreken) meer bussen dan in heel West-Europa voor omgerekend paar euro.
Voor de rest is het een maar een raar land, bijvoorbeeld voor het niet dragen van de gordel heb je een gigantische bekeuring, maar alle loonslaven die daar in een van de honderden fabrieken werken zitten met z’n allen op houten banken in een open laadbak van een vrachtwagen in de stromende regen.
E550 zegt
@marinepower: de MRT is inderdaad echt prima! Nooit lang hoeven wachten, erg schoon en prima prijs. En er zijn best veel stations.
smijsie zegt
@Joris24: dat is maar de vraag. Ik ken aardig wat mensen die het zonder immigratie meer naar hun zin zouden hebben. Hierdoor zouden ze blijven in plaats van emigreren. Of wel kinderen ‘nemen’ in plaats van niet.
erwh zegt
@Joris24: Het omzetten van de wereldwijde bevolkingsgroei naar een krimp zou het enige onderwerp op de agenda van alle klimaatdiscussies moeten zijn. Maar zolang dat niet matcht met makkelijk geld verdienen en het verspreiden van ideologieën zullen we het moeten doen met symptoombestrijding zoals warmtepompen of zelfs milieuvervuilende waterstofauto’s. Dat dit alles geïnitieerd wordt door ongeïnformeerde “groene” politici die ondertussen een enorme carbon footprint bij elkaar fokken maakt de hypocrisie compleet.
BaRa zegt
@erwh: intuïtief is dat inderdaad logisch. Maar tenzij je mensen vandaag gaat uitroeien, lost geboortebeperking het probleem dat we vandaag hebben niet op. De mensen die vandaag geboren zijn, blijven hier gewoon rondlopen en zullen tot het einde van hun dagen consumeren. En dus vervuilen en uitstoot produceren. Dat moet je aanpakken, nu en hier. Als je het liever van cijfers laat afhangen dan van buikgevoel wat betreft overbevolking, dan kan bvb dit helpen: https://www.youtube.com/watch?v=FACK2knC08E.
tvr1974 zegt
@joris24: Singapore is een ministaat.. Luxemburg is 3.5 x zo groot en NL bijna 60 x ! Het is net iets groter dan Andorra, en wie daar wel is geweest is, weet dat je dus niet eens zou moeten praten over een ministaat maar eigenlijk over een “stad” (t is namelijk nog niet eens half zo groot als Londen en net iets groter dan Parijs).
En in die steden willen ze ook de burger t openbaar vervoer in hebben… Dus tja. Overigens een paar keer geweest en in Amsterdam sta je meer in de file
mats106rallye zegt
Ik bied 10 euro!
unknown32 zegt
Familie van mij woont in Singapore, ze zijn aan het kijken om te verhuizen want het is daar overbevolkt. Altijd overal aanschuiven, overal constant druk druk. Precies Antwerpen in de solden periode op een zonnige zaterdag. Leuk moet anders zijn:-)
v70t6r zegt
(42.508km² : 712km²) : (8.400.000 oto’s : 618.000 oto’s) x 100 = 439% meer files dan Nederland.
v70t6r zegt
@v70t6r:
[GR modus]
Koopje!
439% x €113.895 (random tesla X Nederland) = €0,5 miljoen. Dat zou die moeten kosten.
[/GroenLinks modus]
theblazerunner zegt
@v70t6r: Dit is allemaal bullshit.
v70t6r zegt
@theblazerunner:
Ik vermoed het ontstaan van BPM op soortgelijke manier gegaan is, zoals je zegt, bullshit berekeningen.
nopetrolnofun zegt
Ze zouden hem alleen al extra duur moeten maken vanwege zijn uiterlijk
toyotafortuner zegt
Bijzonder. Dat is zelfs duurder dan in Indonesië!
Een grijze importeur van luxe wagens biedt een 75D aan voor 2.64 miljard Rupiah. Grofweg is dit €165k. https://www.semisena.com/tesla-model-x.html. Dit is alleen wel een zogeheten off-the-road prijs, wat geloof ik betekent dat het een prijs is ex-belastingen. Correct me if I’m wrong, ik ben al bijna 4 jaar niet meer naar t land geweest.
emping zegt
@toyotafortuner: euh zelfs duurder dan in Indonesië?
hotze zegt
Ik zou zeggen, nu de weg op, er is om 23 uur nl-tijd alleen wat drukte bij de grens.
ghost zegt
Een fiat 500 kost daar al
€70.000,-…verbaast mij niks!
E550 zegt
@ghost: en ondanks de hoge prijzen rijden daar best wat dikke bakken rond. Niks vergeleken met grote steden in Europa als London, Moskou of Berlijn (misschien wel als Amsterdam), maar voor een Aziatische stad wel.
560pk zegt
Ooit wel eens in Singapore geweest? Denk het niet als ik dit verhaal lees.
Ik verblijf er een week of 10 per jaar, omdat onze kinderen daar wonen, dus ik zie iets heel anders.
Aanzienlijk minder files dan in de NL randstad, mede door een goed werkende spitsheffing (door een nederlands bedrijf ontwikkeld en geleverd, is mij verteld- plaatst de paniekverhalen deze week in de nl pers over de te verwachten technische hobbels bij het invoeren van rekeningrijden in een ander daglicht) en inderdaad bizar hoge autoprijzen (deze Tesla is “peanuts” : een MB S, BMW 7 en de M’s en AMG’s lopen hard naar het half miljoen). Dat er voor iedere nieuw toe te laten auto ook eentje van de weg moet verdwijnen (bijna dan), helpt ook heel aardig.
Voornaamste verkeersprobleem daar is dat de gemiddelde Singaporees, net zoals bijna alle Aziaten, niet kan rijden.
E550 zegt
@560pk: dit is dus ook mijn ervaring. Ik zie daar een stuk minder files dan in NL.
fastforward zegt
De autoprijzen zijn hoog in Singapore, maar ook de huizenprijzen. Het metrosysteem is daar zo goed dat een auto niet nodig is. In Jakarta even verderop is dat omgekeerd. Een auto biedt airco en een minder gevaarlijke manier dan een motor om je te verplaatsen. In Singapore kan ik met mijn beperkte zicht prima zelfstandig rondreizen. In Jakarta is dat niet mogelijk.
gregorius zegt
Druk in Singapore? Elke keer als ik auto’s zie in Singapore zie ik maximaal 20 cabrio’s rijden!
utregcity zegt
Vreemd. Ben d’r geweest en geen file meegemaakt of gezien. En overbevolkt? Ook niet opgevallen. Vond ‘t wel veel en veel te benauwd! ?
Gulli zegt
Vergeet niet te melden dat je voor kentekenbewijs in 10 jaar tijd nog eens de prijs van je auto af moet tikken. En als je dat niet doet gaat hij (de auto, niet je papiertje) de schredder in
hansjeb zegt
Prijs van de Tesla valt erg mee in verhouding tot de Suzuki. Ongeveer 2 keer zo duur als in Nederland. De Suzuki is ongeveer 6 keer zo duur.
balboni zegt
320 pk heeft ie ipv 260